Της ΛΕΜΟΝΙΑΣ ΒΑΣΒΑΝΗ
Δύο ξεχωριστές πρεμιέρες ετοιμάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος: μια πανευρωπαϊκή και μία που ανεβαίνει για πρώτη φορά από τη δεύτερη κρατική σκηνή. Πρόκειται για τον «Δον Κιχώτη» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ που θα παρουσιαστεί από τις 19/12 στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών σε μετάφραση της Ταμίλλα Κουλίεβα και σκηνοθεσία Γιάννη Λεοντάρη και την «Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ που θα παίζεται από τις 12/12 στο Νέο Υπερώο ΕΜΣ σε σκηνοθεσία Γλυκερίας Καλαϊτζή.
Μιλώντας για την πρώτη παραγωγή ο κ. Βούρος έκανε λόγο για ένα έργο κάνει κριτική στο σύστημα, στην εξουσία και σε κάθε έννοια ολοκληρωτισμού. «Ο Μπουλγκάκοφ φιμώθηκε από την εξουσία όμως βρήκε τρόπο να εκφράσει αυτά που ήθελε να πει μέσα από το έργο του. Ο Γιάννης Λεοντάρης παράλληλα, βρήκε τον δικό του τρόπο να ανακαλύψει το υπονοούμενο, το κρυφό κείμενο στον Δον Κιχώτη», σημείωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ.
Από την πλευρά του ο σκηνοθέτης είπε πως «Το διακύβευμα στο κείμενο είναι η ισχύς του ορθολογισμού. Ο Μπουλγκάκοφ παίρνει τη σκυτάλη και μας παρουσιάζει τον ορθό λόγο ως τον κατεξοχήν εκπρόσωπο του κακού» και συμπλήρωσε πως ο ίδιος προσπάθησε να φωτίσει τα σκοτεινά επίπεδα του έργου, το τι κρύβεται σε ένα δεύτερο και τρίτο επίπεδο. Για τα καίρια ερωτήματα που θέτει το κείμενο, τόσο στην εποχή του (ο Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ έγραψε τον Δον Κιχώτη το 1938, λίγο πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος), όσο και στο σήμερα, μίλησε η Αμαλία Κοντογιάννη που έχει κάνει τη δραματουργική επεξεργασία και τόνισε πως «ο Μπουλγκάκοφ δυναμιτίζει τη γλώσσα και ταυτόχρονα την πραγματικότητα που ζούμε».
Για ένα απαισιόδοξο έργο που εκφράζεται με έναν αισιόδοξο τρόπο έκανε λόγο ο Γιώργος Καύκας που υποδύεται τον Δον Κιχώτη. Πρόσθεσε πως «η τέχνη είναι ανεπαρκής, η φαντασία ατελέσφορη και το όραμα μια ψευδαίσθηση, όμως ένας τόπος δεν πάει μπροστά να δεν μπορεί να οραματιστεί ένα καλύτερο μέλλον».
«Στα έργα του Μπουλγκάκοφ, τα οποία ακόμη και σήμερα φιμώνονται, υπάρχει το αιώνιο θέμα αντιπαράθεσης των ανθρώπων με την εξουσία», σημείωσε ο Πρόξενος της Ρωσίας στη Θεσσαλονίκη Alexey Popov. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην παράσταση θα υπάρχουν υπέρτιτλοι στα Ρωσικά.
Ο «Δον Κιχώτης» του Μπουλγκάκοφ ανέβηκε για πρώτη φορά στο θέατρο Βαχτάγκοφ, το 1941, ένα χρόνο μετά τον θάνατο του συγγραφέα. Έκτοτε έχει ανέβει πολύ λίγες φορές και μόνο στη Ρωσία. Το κείμενο δεν είχε μεταφραστεί και δεν είχε παρουσιαστεί ποτέ στην Ευρώπη, μέχρι σήμερα.
Η παράσταση πραγματοποιείται υπό την Αιγίδα του Γενικού Ρωσικού Προξενείου Θεσσαλονίκης.
Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Αιμιλία Βάλβη, Μομώ Βλάχου, Αναστασία Δαλιάκα, Γιώργος Καύκας, Νίκος Μαραγκόπουλος, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Σίμος Πατιερίδης, Χάρης Πεχλιβανίδης, Μίλτος Σαμαράς, Θάνος Φερετζέλης. Μουσικός: Κώστας Βόμβολος.
«Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ
Στην «Προδοσία» ο Πίντερ μιλάει για την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου. Όμως όπως τόνισε η κα Καλαϊτζή που υπογράφει τη σκηνοθεσία «πίσω από αυτή την κλισέ ιστορία ουσιαστικά καταγράφει την ήττα μιας γενιάς». Και ξεχώρισε δύο στοιχεία του έργου:
-το ότι ο θεατής μπαίνει σε άλλη θέση, καθώς- από επιλογή του συγγραφέα- παρακολουθούμε την ιστορία ανάποδα, δηλαδή από το τέλος προς την αρχή -και τη δύναμη του υπαινικτικού λόγου του Πίντερ και του γεγονότος ότι, όπως σε όλα μοντέρνα έργα, το σενάριο φτιάχνεται μαζί με τους ηθοποιούς.
Για το ρόλο του νέου που παρασύρεται από το συναίσθημα, το ακολουθεί και θυσιάζει για χάρη του τη φιλία, μίλησε ο Άγης Εμμανουήλ. Και πρόσθεσε όμως πως «όταν προδίδεις κάποιον, έρχεται η στιγμή η ώρα που πρέπει να πληρώσεις το χρέος σου, δηλαδή το τίμημα».
Ο Νίκος Γεωργάκης είπε πως προτιμά να μιλάει μέσα από την ερμηνεία του στη σκηνή, ενώ η Ειρήνη Μουρελάτου εξέφρασε τη χαρά της που συμμετέχει σε αυτή την παράσταση.
Παραστάσεις: Τετάρτη (λαϊκή) 18.00, Πέμπτη, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.00 & 21.00, Κυριακή 19.15. Είσοδος: 15€, Εκπτωτικό (Φοιτητές, Άτομα άνω των 65) 10€, Λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτη- Πέμπτη) Γενική είσοδος 10€.
Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200.