Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Η πολιτεία έχει χρέος να στηρίξει τον πολιτισμό»

Αναφέρει η Γλυκερία Καλαϊτζή σε συνέντευξη που μας παραχώρησε με αφορμή το έργο του Πίντερ «Προδοσία» το οποίο σκηνοθετεί για το ΚΘΒΕ

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Η πρεμιέρα της παράστασης «Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ δόθηκε την περασμένη Παρασκευή στο Νέο Υπερώο της ΕΜΣ, λίγες μόνο ώρες αφότου ανακοινώθηκε πως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος έθεσε την παραίτησή του στη διάθεση του υπουργού Πολιτισμού Κώστα Τασούλα. Η παραίτηση εν τέλει δεν έγινε δεκτή, οι ηθοποιοί που είχαν πραγματοποιήσει το περασμένο Σαββατοκύριακο σε στάσεις εργασίας είπαν χθες σε συνέντευξη τύπου (σημ. περισσότερα στο δεύτερο θέμα της σελίδας) ότι δεν θα προβούν σε νέες στάσεις, αλλά θα γνωστοποιήσουν στο κοινό τα προβλήματα που υπάρχουν στο ΚΘΒΕ.

Εν μέσω αυτής κατάστασης από τη συνέντευξη που μας παραχώρησε η σκηνοθέτης της παράστασης «Προδοσία» που ανεβαίνει για πρώτη φορά στο Κρατικό Θέατρο, Γλυκερία Καλαϊτζή δεν θα μπορούσε να λείπει και μια ερώτηση για το δικό της σχόλιο. Η ίδια τόνισε πως «Το Υπουργείο Πολιτισμού, η πολιτεία, έχουν χρέος να στηρίξουν τον πολιτισμό. Και να τον στηρίξουν έμπρακτα κι όχι μόνο ρητορικά».

Όσο για τον Πίντερ σημείωσε πως ανεβαίνει σπάνια γιατί είναι ένας δύσκολος συγγραφέας που τα έργα του απαιτούν έμπειρους ηθοποιούς.

Παράλληλα εξέφρασε την επιφύλαξή της προς το ίντερνετ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την πλαστή εικόνα που πλάθουν σε αυτά αρκετοί χρήστες. Τέλος μας μίλησε και για το Θέατρο Τ., τη στέγη της ομάδας Passatempo.

-Η παράσταση ανεβαίνει εν μέσω μιας δύσκολης περιόδου για το ΚΘΒΕ. Πώς σχολιάζετε τις πρόσφατες εξελίξεις μετά την πρόθεση του κ. Βούρου να παραιτηθεί;

-Το Κρατικό Θέατρο είναι ένας μεγάλος οργανισμός, με πλούσια καλλιτεχνική ιστορία και πολλά δυστυχώς προβλήματα, κυρίως τα τελευταία χρόνια. Προβλήματα οικονομικά και όχι μόνο, που τώρα με την κρίση διογκώθηκαν. Θεωρώ ότι ο Γιάννης Βούρος κάνει σημαντικές προσπάθειες για να διατηρήσει την καλλιτεχνική παραγωγή σε υψηλά επίπεδα, αλλά αυτό δεν θα έπρεπε να είναι μέλημα μόνο του καλλιτεχνικού διευθυντή. Το Υπουργείο Πολιτισμού, η πολιτεία, έχουν χρέος να στηρίξουν τον πολιτισμό. Και να τον στηρίξουν έμπρακτα κι όχι μόνο ρητορικά. Αντ’ αυτού όμως όχι μόνο κόβουν ή μειώνουν τις επιχορηγήσεις στον πολιτισμό, αλλά επιτρέπουν να μένουν και απλήρωτοι οι εργαζόμενοι. Κατά καιρούς ακούμε να διαγράφονται χρέη ποδοσφαιρικών ομάδων. Και για το Κρατικό πιστεύω ότι μπορεί να βρεθεί λύση, αρκεί να υπάρξει η ανάλογη βούληση.

-Αν εξαιρέσουμε την παραγωγή του ΚΘΒΕ και άλλες δύο παραγωγές έργων του Πίντερ που είτε φιλοξενήθηκαν είτε θα φιλοξενηθούν στην πόλη μας, μιλάμε για έναν συγγραφέα που τα κείμενά του δεν ανεβαίνουν συχνά στη Θεσσαλονίκη. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

-Ο Πίντερ δεν είναι ένας εύκολος συγγραφέας. Η θεματολογία των έργων του αλλά και η ιδιαίτερη γραφή του απαιτούν και ειδική δουλειά και έμπειρους ηθοποιούς. Από αυτή την άποψη λογικό είναι που ως τώρα κυρίως από το Κρατικό Θέατρο και την Πειραματική Σκηνή είδαμε παραστάσεις έργων του.

-Στην «Προδοσία» η ιστορία αρχίζει από το τέλος. Αυτό δίνει το έναυσμα για μια κινηματογραφική αφήγηση;

-Ναι, αναγκαστικά, αφού βλέπουμε εννέα στιγμές (σκηνές) σε μια χρονική διάρκεια δέκα χρόνων. Αυτή ωστόσο η αντίστροφη αφήγηση, από το τέλος προς την αρχή, δημιουργεί ένα ενδιαφέρον flash back για τον θεατή. Γιατί στο έργο αυτό δεν είναι οι ήρωες που θυμούνται το παρελθόν τους. Ο θεατής μόνο βλέπει το παρελθόν τους. Και αυτό τον βάζει σε πλεονεκτική θέση τόσο απέναντι στους ήρωες, όσο και απέναντι στην ιστορία που παρακολουθεί. Έτσι είναι σε θέση να βγάλει ο ίδιος συμπεράσματα για καταστάσεις που πιθανόν οι ήρωες ούτε καν συνειδητοποιούν.

-Μιλώντας στη συνέντευξη τύπου για το έργο κάνατε λόγο για «την ήττα μιας γενιάς». Σήμερα υπάρχει η σοφία να πάμε παρακάτω ή συνεχίζουμε να στρεφόμαστε στις απολαύσεις και να θυσιάζουμε τις ανθρώπινες σχέσεις;

-Προσωπικά δεν είμαι και πολύ αισιόδοξη. Γιατί μπορεί η κρίση να έχει περιορίσει κάπως τη ροπή προς τις απολαύσεις, αλλά ζούμε σε μια εποχή που δίνει πάρα πολλές διεξόδους εκτόνωσης. Και αναφέρομαι κυρίως στο internet και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσα από τα οποία εξακολουθούμε να συντηρούμε και να καλλιεργούμε μια εικόνα του εαυτού μας, που δεν έχει και πολύ σχέση με την πραγματικότητα.

-Ποια τα επόμενα σχέδιά σας;

-Η επόμενη περίοδος θα είναι αφιερωμένη στο Θέατρο Τ, που δημιουργήσαμε με την ομάδα Passatempo, με παραγωγές της ίδιας της ομάδας, που θα σας ανακοινώσουμε σύντομα, αλλά και με φιλοξενίες αξιόλογων παραστάσεων από την Αθήνα και άλλες πόλεις της Ελλάδας.

*Η «Προδοσία» παίζεται Τετάρτη 18.00, Πέμπτη, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.00 κ 21.00, Κυριακή 19.15. Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ