Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Δήμητρα Κούζα: «Η εποχή που γράφτηκε ο "Ορέστης" μοιάζει με τη σημερινή»

Η ηθοποιός μάς μιλάει για τον «Ορέστη» που παρουσιάζουν αυτό το διάστημα σε περιοδεία, μετά την ολοκλήρωση των παραστάσεων στη Θεσσαλονίκη

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Μπορεί οι παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη να ολοκληρώθηκαν, έχοντας πάρει και μια παράταση, όμως ο «Ορέστης» συνεχίζει την πορεία του. Ξεκινά μια μίνι περιοδεία σε Δράμα(10/3), Ξάνθη(12/3) και Αλεξανδρούπολη(15/3), και στη συνέχεια τα μέλη της Εταιρείας Θεάτρου Χώρος θα πρέπει να αρχίσουν το νέο σχεδίασμα για ανοιχτό χώρο, καθώς η παράσταση θα παρουσιαστεί τον Αύγουστο στη μεγάλη Επίδαυρο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Με αφορμή τα παραπάνω μιλήσαμε με την ηθοποιό Δήμητρα Κούζα.

-Ο Ορέστης που παρουσιάσατε στο Θέατρο Αυλαία, και τώρα σε περιοδεία σε πόλεις της Βόρειας Ελλάδας, ξεφεύγει από μια συνηθισμένη τραγωδία. Πώς επιλέχθηκε αυτή η δομή της παράστασης;

-Ήταν ένα προϊόν σκέψης, διεργασίας και πρότασης του Σίμου (Κακάλα) που αργότερα μέσα από τις πρόβες παντρεύτηκε με το προσωπικό υλικό του καθενός.

-Οι μάσκες έχουν ένα σημαντικό ρόλο στις δουλειές της ομάδας. Τι αντιπροσωπεύει η χρήση τους;

-Η μάσκα από την εποχή που παίζονταν αρχαίες τραγωδίες υπήρξε βασικό συστατικό του θεάτρου. Τρεις υποκριτές που υποδύονται όλους τους ρόλους και μεταμορφώνονται με τη χρήση μάσκας. Σε εμάς προέκυψε μέσα από μια ανάγκη και έκτοτε αποτελεί ένα από τα βασικά στοιχεία των παραστάσεων μας.

Η μάσκα αντιπροσωπεύει έναν ολόκληρο υποκριτικό κόσμο. Είναι πολύ σημαντικό εργαλείο στα χέρια του ηθοποιού και κανονικά θα έπρεπε να διδάσκεται στις σχολές. Στη μάσκα όλα μεγεθύνονται, οι φωνές, τα σώματα, τα συναισθήματα και έτσι ο ηθοποιός απελευθερώνεται. Του αποκαλύπτονται πτυχές, κόσμοι και χαρακτήρες που υπάρχουν μέσα του. Είναι ένας μαγικός κόσμος.

-Τι μπορούμε να διδαχθούμε από τους προγόνους μας;

-Το έργο ήδη από την εισαγωγή του μιλάει για τον Τάνταλο, τον προπάτορα της γενιάς του Ορέστη και της Ηλέκτρας, ο οποίος τιμωρήθηκε από τους θεούς γιατί εκτός άλλων πολλών ήταν και φλύαρος. Καθώς το έργο εξελίσσεται παρακολουθούμε ανθρώπους που συνομιλούν μέσα από μια φλυαρία, χωρίς να υπάρχει καμία λογική και ψύχραιμη αντιπαράθεση. Τα λογικά επιχειρήματα απουσιάζουν και έχουν αντικατασταθεί από το θυμό και το πάθος. «Μιλάει καλύτερα όποιος μιλάει πιο δυνατά». «Για να φωνάζει μάλλον σημαίνει ότι έχει δίκιο». Την εποχή που γράφεται ο Ορέστης, η δημοκρατία έχει αρχίσει και παρακμάζει. Μια εποχή που μοιάζει πολύ με τη σημερινή και με ανθρώπους που τους συναντάμε κάθε μέρα, πολιτικούς και μη. Ανθρώπους που φωνάζουν για να αποδείξουν και να πείσουν το ακροατήριο τους, όποιο κι αν είναι αυτό, ότι έχουν δίκιο, παρόλο που γνωρίζουν πολύ καλά ότι δεν έχουν.

Για να μπορέσουμε να μάθουμε κάτι πιστεύω σημαίνει καταρχήν ότι έχουμε τη διάθεση αυτήν. Ότι παραδεχόμαστε ότι κάπου είμαστε λάθος, κάτι που δεν το κάνουμε εύκολα. Η λέξη «διάθεση» για μένα παίζει πολύ σπουδαίο ρόλο. Εφόσον υπάρχει, είσαι πιο ανοιχτός στο να βάλεις τον εαυτό σου σε μια θέση να πείσεις τον συνομιλητή σου για κάτι με λογικά επιχειρήματα χωρίς να του εκβιάζεις το συναίσθημα και τη σκέψη φωνάζοντας και φλυαρώντας.

-Ποιες οι αντιδράσεις στις μέχρι τώρα παραστάσεις του πρώτου ανεβάσματος από το κοινό;

-Πολύ καλές! Χαίρομαι ιδιαίτερα που ακούω από τον κόσμο ότι καταλαβαίνει το έργο και την ιστορία κάτι που δεν τους συμβαίνει εύκολα όταν παρακολουθούν μια αρχαία τραγωδία....και είτε επανέρχεται στη μνήμη τους ο μύθος, είτε τον ακούνε τώρα για πρώτη φορά. Αρκετοί ξαφνιάζονται θετικά με τα κωμικά στοιχεία του έργου. Δεν το περιμένουν, επειδή είναι τραγωδία, αλλά ο ίδιος ο Ευριπίδης βάζει αυτά τα στοιχεία και η μετάφραση του Τσαρούχη πατάει ακριβώς εκεί και το πάει ένα βήμα παραπέρα κάνοντας τον λόγο σύγχρονο και άμεσο.

-Η παράσταση θα έχει και άλλα σχεδιάσματα όπως συνηθίζεται στις δουλειές της Εταιρείας Θεάτρου Χώρος. Υπάρχουν ήδη κάποιες σκέψεις ως προς αυτή την κατεύθυνση;

-Εξαρχής υπήρχε η σκέψη από το Σίμο να γίνουν δύο σχεδιάσματα της παράστασης, ένα για κλειστό χώρο και ένα για ανοιχτό. Με την επιστροφή μας στην Αθήνα θα ξεκινήσουμε τη δουλειά για το δεύτερο σχεδίασμα διότι η παράσταση θα παρουσιαστεί τον Αύγουστο στη μεγάλη Επίδαυρο στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Επομένως, θα χρειαστεί σίγουρα πολλές προσαρμογές για τον ανοιχτό χώρο και ιδίως για το θέατρο της Επιδαύρου. Περισσότερες λεπτομέρειες δεν ξέρω να σου πω για την ώρα.

*Οι παραστάσεις θα δοθούν:

-Τρίτη 10 Μαρτίου στη Δράμα στις 21:00 στο Μουσικό Γυμνάσιο Δράμας

-Πέμπτη 12 Μαρτίου στις 21:00 στην Ξάνθη στο Αμφιθέατρο Κέντρου Πολιτισμού Δήμου Ξάνθης

-Κυριακή 15 Μαρτίου στις 21:00 στην Αλεξανδρούπολη στο Δημοτικό Θέατρο Αλεξανδρούπολης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παπαστεργίου από Θεσσαλονίκη: Δεν ψηφιοποιούμε απλά, καταργούμε τη γραφειοκρατία
Τι είπε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μιλώντας στο 3ο Συνέδριο Καινοτομίας και Νέων Τεχνολογιών Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Παπαστεργίου από Θεσσαλονίκη: Δεν ψηφιοποιούμε απλά, καταργούμε τη γραφειοκρατία