Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Ο κόσμος διψάει για χορό»

Ο Κώστας Γεράρδος μιλάει για την ανασύσταση του Χοροθεάτρου του ΚΘΒΕ με αφορμή το ανέβασμα της παράστασης «ΤΑΝ»

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Από την Παρασκευή άρχισαν οι παραστάσεις για το «ΤΑΝ» στο Βασιλικό Θέατρο. Πρόκειται για την παραγωγή με την οποία αναβιώνει το Χοροθέατρο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. «Μια πράξη σχεδόν επαναστατική», όπως σχολίασε ο Κώστας Γεράρδος που έχει αναλάβει τη χορογραφία – σκηνοθεσία του «ΤΑΝ», ειδικά αν λάβουμε υπόψη την περίοδο που διανύουμε με τις συχνές συρρικνώσεις, εξήγησε.

Ο κόσμος θα αγκαλιάσει το Χοροθέατρο, μάς είπε. Και στις ελπίδες όλων μας είναι να δούμε ξανά τις παραστάσεις του sold out όπως συνέβαινε πριν μερικά χρόνια.

-Τι θα δούμε επί σκηνής;

-Η παράσταση έχει τίτλο «ΤΑΝ». Στα σανσκριτικά σημαίνει «τάση» και είναι η ρίζα της λέξης χορός στις ευρωπαϊκές γλώσσες: dance στα αγγλικά, tanz στα γερμανικά , danza στα ιταλικά.

Η παράσταση κάνει ένα ταξίδι προς τα πίσω προσπαθώντας να μας βάλει να αναρωτηθούμε αν ο πρωτόγονος χορός έχει κάποια σχέση με το σύγχρονο χορό. Και αν το μέλλον του χορού βρίσκεται στην επιστροφή στις ρίζες του.

Επί σκηνής θα δούμε αυτό το παιχνίδι ανάμεσα στο σύγχρονο και το πρωτόγονο. Δημιουργήσαμε μια φυλή, τη φυλή των ανθρώπων, η οποία ταξιδεύει μέσα στο χώρο και το χρόνο. Περνάει από διάφορες καταστάσεις και εξελίσσεται. Και άλλοτε υπάρχει το πέρασμα στην πιο αυθόρμητη κατάσταση, και άλλοτε υπάρχει το πέρασμα στην πιο σύγχρονη πλευρά της κοινωνίας μας, και αυτό επιτυγχάνεται με τον ήχο. Υπάρχουν τρεις κρουστοί και ένας dj. Οι κρουστοί δίνουν έμφαση στην πρωτόγονη πλευρά και ο dj στη σύγχρονη πλευρά των πραγμάτων.

Στην παράσταση περνάμε από τη φόρμα στο σπάσιμο της φόρμας, από τη δομή, στο σπάσιμο της δομής, από τους νόμους, στο άναρχο περιβάλλον, που ξανά γίνεται πιο νόμιμο και ξαναδιαλύεται…

-Είπατε ότι η παράσταση εξετάζει το αν το μέλλον του χορού βρίσκεται στις ρίζες του. Παίρνει θέση στο τέλος;

-Όχι, απλά καταδεικνύει.

-Εσείς υιοθετείτε κάποια άποψη για το αν ένας χορευτής πρέπει να γυρίζει στις ρίζες του χορού για να εξελιχθεί;

-Νομίζω ότι εκεί βρίσκεται η ουσία. Στους πρωτόγονους λαούς και φυλές δεν χόρευαν μόνο για να περάσουν καλά… Ο χορός ήταν μια συμμετοχική διαδικασία. Όλοι έπαιρναν μέρος. Αλλά και αργότερα, σκεφτείτε ότι οι λαϊκοί χοροί, οι κυκλικοί χοροί χορεύονται από όλους και δεν υπάρχουν θεατές. Ακόμη και αυτοί που βλέπουν είναι συμμετέχοντες.

Νομίζω καλό είναι να επιστρέφουμε στις ρίζες για να παίρνουμε δυνάμεις και να ξεκινάμε νέο ταξίδι προς τα εμπρός.

Δεν περπατάμε ποτέ πίσω. Πάμε μπροστά. Αλλά καλό είναι να επιστρέφουμε από εκεί που ξεκίνησαν τα πράγματα, από το μηδέν, από τον πρώτο χτύπο, την πρώτη κίνηση. Και από εκεί να ξεκινάμε ένα νέο ταξίδι.

-Είπατε πριν ότι στις παλαιότερες κοινωνίες ο χορός ήταν πιο συμμετοχικός. Για να φτιάξετε την παράσταση συνεργαστήκατε με άλλους χορογράφους, χορευτές και ηθοποιούς. Πώς δουλέψατε;

-Η παράσταση δεν έγινε από έναν μόνο. Δεν υπήρχε ο χορογράφος που έλεγε: «Θα μετρήσω οκτώ και κάνουμε αυτό». Ήταν πιο συμμετοχική η όλη διαδικασία της δημιουργίας. Και υπάρχουν στιγμές που είναι αυτοσχεδιασμός.

-Είπατε ότι tan σημαίνει τάση. Μπορούμε να μιλάμε για την προσπάθεια να γίνει μια νέα τάση το Χοροθέατρο με την αναβίωσή του;

-Δεν θέλω να καταδείξω κάτι. Θα θέλαμε βέβαια το Χοροθέατρο εφόσον ξεκινάει ξανά την πορεία του να μην είναι ένα πυροτέχνημα που θα σβήσει μετά εννέα παραστάσεις, αλλά να συνεχίσει όπως υπήρχε και παλαιότερα σε μια πιο μόνιμη βάση.

-Η πόλη μπορεί να το στηρίξει;

-Νομίζω πως ναι και το έχει αποδείξει και τα παλαιότερα χρόνια.

-Δεν σας φοβίζει το χρονικό κενό που μεσολάβησε;

-Όχι δεν με φοβίζει. Θα καλυφθεί σιγά σιγά. Εξάλλου ο κόσμος διψάει για χορό. Υπάρχει κοινό στη Θεσσαλονίκη που τον στηρίζει. Και αν του προσφέρουμε παραστάσεις θα έρθει να τις δει.

-Στο νέο προγραμματισμό το Χοροθέατρο θα συμμετέχει στο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα on the road». Υπάρχει κάτι άλλο στα σκαριά;

-Προς το παρόν αυτό που αναφέρατε. Υπάρχει απλά μια σκέψη αργότερα να γίνει και νέα παραγωγή.

Το θετικό είναι ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής (σημ. ο Γιάννης Βούρος) φαίνεται να στηρίζει το Χοροθέατρο και να το θέλει πολύ να υπάρχει συνέχεια σε αυτό. Απλά τα βήματα πρέπει να γίνουν μαλακά γιατί οι καιροί που ζούμε είναι δύσκολοι. Και θέλει γενναία βήματα.

Το να αναβιώσει το Χοροθέατρο μια εποχή όπου γίνονται συρρικνώσεις είναι σχεδόν επαναστατικό!

Χρήσιμα

Παραστάσεις έως 20/5 : Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 21:00. Είσοδος:

15 , 10, 12, 9 και 5 €. Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελληνοαμερικανός μαχαίρωσε μέχρι θανάτου διασώστρια – πυροσβέστη στη Νέα Υόρκη
Ο 34χρονος Πίτερ Ζησόπουλος βρισκόταν σε κατάσταση αμόκ, καθώς μαχαίρωσε περισσότερες από 20 φορές την βετεράνο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας της Νέας...
Ελληνοαμερικανός μαχαίρωσε μέχρι θανάτου διασώστρια – πυροσβέστη στη Νέα Υόρκη