Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Sam Jordison: «Ο δρόμος της γραφής είναι δύσβατος αλλά αξίζει να τον διαβείς!»

Ο βρετανός συγγραφέας, δημοσιογράφος και εκδότης μάς μίλησε με αφορμή τη συμμετοχή του στη Διεθνή Θερινή Ακαδημία Δημιουργικής Γραφή

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Συγγραφέας, δημοσιογράφος στον Guardian και στον Independent, με αντικείμενο τα βιβλία, ιδρυτικό μέλος και διευθυντής μιας βραβευμένης εκδοτικής εταιρείας, της Galley Beggar Press.* Ο Sam Jordison είναι γνωστός στη χώρα του, τη Μεγάλη Βρετανία, για αυτές τις ιδιότητές του.

Τις εμπειρίες του και τις γνώσεις του θα τις μοιραστεί με όσους επιλέξουν να συμμετάσχουν στα μαθήματα που θα παραδώσει στην πόλη μας με θέμα τη μη-μυθοπλαστική πεζογραφία (1-6/6) στο πλαίσιο της Διεθνούς Θερινής Ακαδημίας Δημιουργικής Γραφής που διοργανώνει το Βρετανικό Συμβούλιο, σε συνεργασία με το Kingston Writing School και το Πανεπιστήμιο του Kingston του Λονδίνου. Το γεγονός αυτό στάθηκε η αφορμή για μια συνέντευξη μαζί του.

Ο Jordison αναφέρθηκε στο τι θα περιλαμβάνουν τα μαθήματά του, σχολίασε πως οι εφημερίδες έχουν ακόμη συγκριτικά πλεονεκτήματα με κείμενα ανάλυσης και συνεντεύξεις, πρόσθεσε πως, στον αντίποδα, στο διαδίκτυο υπάρχει άμεση ενημέρωση για τα γεγονότα, ενώ εξήρε τη σημασία της δημοσιογραφίας δεδομένων. Όσο για το τι συμβουλεύει τους νέους συγγραφείς; Να συνεχίσουν να γράφουν και να μην απελπίζονται με την πρώτη απόρριψη. «Ο δρόμος της γραφής είναι δύσβατος αλλά αξίζει να τον διαβείς!», σημείωσε.

-Μπορεί να διδαχτεί το γράψιμο; Και ποια είναι τα βασικά προσόντα που πρέπει να έχει ένα άτομο που ασχολείται επαγγελματικά με τη γραφή;

-Εξαρτάται από το τι θέλει να γράψει κανείς. Μια από τις αγαπημένες μου φράσεις ανήκει στον Έρνεστ Χέμινγουεϊ ο οποίος είχε πει: «Το να ανακαλύψεις κάτι από τη γνώση σημαίνει να παράγεις ανακαλύψεις που είναι αληθινές. Κάθε άνθρωπος πρέπει να έχει έναν φίλτρο ανοησιών που να λειτουργεί μέσα του. Επίσης πρέπει να έχει ένα χειροκίνητο τρυπάνι και μια μανιβέλα σε περίπτωση που ο μηχανισμός χαλάσει. Αν σκοπεύεις να γράψεις πρέπει να βρεις τι δεν σου αρέσει, τι σε βλάπτει. Εν μέρει αυτό το μαθαίνεις γρήγορα και μετά μαθαίνεις τι είναι καλό για σένα».

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είσαι αυστηρός κριτικής της δικής σου δουλειάς – αλλά και προετοιμασμένος να δοκιμάσεις νέες ιδέες, να κοπιάσεις και να πολεμήσεις γι’ αυτό που θέλεις. Θα πρόσθετα σε όλα αυτά και την αγάπη για τις λέξεις: το πώς ηχούν και πώς τις αισθάνεσαι και τι κάνεις με αυτές. Επίσης βοηθάει αν έχεις ωραίες ιστορίες να αφηγηθείς– αλλά ένα μεγάλο μέρος της πρόκλησης και της ευχαρίστησης προέρχεται από την εύρεση αυτών των ιστοριών.

-Πού θα επικεντρώσετε στα μαθήματα που θα παραδώσετε στο Creative Writing, στην Ελλάδα;

-Θα μιλήσω για τις δικές μου εμπειρίες ως συγγραφέας, δημοσιογράφος - κριτικός βιβλίων και εκδότης. Θα εξηγήσω τι είναι αυτό που αναζητώ από έναν συγγραφέα, τι είναι αυτό που αναζητά η βιομηχανία εν γένει και πώς μπορεί κανείς να ξεχωρίσει. Θα παρουσιάσω πώς συνδέει κανείς προτάσεις και πώς παρουσιάζει με τον καλύτερο τρόπο τη δουλειά του. Επίσης θα δουλέψουμε πάνω σε κείμενα των συμμετεχόντων στα μαθήματα ασκώντας κριτική και δίνοντάς τους ιδέες για το πώς να προχωρήσουν. Τέλος θα μιλήσουμε για λογοτεχνία, μυθιστόρημα, πεζό λόγο, τι μας αρέσει, γιατί μας αρέσει και γιατί έχει απήχηση.

-Διευθύνετε μαζί με την Eloise Millar τον Galley Beggar Press. Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει σήμερα ένας εκδοτικός οίκος;

-Αντιμετωπίζουμε αρκετά από τα προβλήματα κάθε μικρής επιχείρησης αναφορικά με το πώς να αποκτήσουμε εξωστρέφεια και αναγνώριση. Στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουμε και το πρόβλημα με το Amazon, τις πολύ χαμηλές τιμές που δίνουν σε εκδότες, και το γεγονός ότι προκάλεσαν το κλείσιμο πολλών σημείων πώλησης των βιβλίων μας…

Είναι η γνωστή ιστορία με τα εταιρικά μεγαθήρια που στόχο έχουν να δημιουργήσουν μονοπώλιο και να καταστρέψουν όποιον βρεθεί στο δρόμο τους. Επίσης είναι δύσκολο να κρατήσεις συγγραφείς σε βάθος χρόνου δεδομένου ότι δεν μπορούμε να δώσουμε τόσα χρήματα όσα οι μεγάλοι εκδότες. Όμως έχουμε άλλα πράγματα να προσφέρουμε: όπως ένα ισχυρό brand και εμπειρία στις εκδόσεις, που μερικές φορές αναπληρώνουν το κενό. Έχουμε και άλλα πλεονεκτήματα. Μπορούμε να πάρουμε ρίσκο ενώ μια μεγαλύτερη εκδοτική εταιρεία δεν μπορεί. Και μπορούμε να κάνουμε αυτό που μας αρέσει.

-Είστε και δημοσιογράφος. Πόσο έχει αλλάξει η τεχνολογία τη δημοσιογραφία; Και πώς μπορούν οι εφημερίδες να ανταγωνιστούν τα άλλα ΜΜΕ;

-Ομολογώ ότι έχω αφιερώσει ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς μου στο να γράφω στο διαδίκτυο. Πιστεύω ότι υπάρχουν συναρπαστικές ευκαιρίες για τη δημοσιογραφία σε αυτό το χώρο. Είναι υπέροχο να μπορείς να έχεις διαδραστικότητα με τους αναγνώστες και να χτίσεις μια κοινότητα γύρω από τα κομμάτια που γράφεις.

Υπάρχουν επίσης και οι ευκαιρίες της δημοσιογραφίας δεδομένων που έχει δημιουργήσει η τεχνολογία. Και το γεγονός ότι είναι ταχύτερη από ποτέ άλλοτε. Το άμεσο blogging για παράδειγμα είναι ένας φανταστικός τρόπος να αντλήσεις πληροφορίες.

Στην αντίθετη πλευρά βέβαια είναι ακόμη πιο δύσκολο για τις εταιρείες των ΜΜΕ να βγάλουν χρήματα και για τη δημοσιογραφία να αμείβεται. Οι εφημερίδες μπορούν να ανταπεξέλθουν προσφέροντας κάτι καλύτερο. Πιστεύω πως ακόμη δεν μπορείς να νικήσεις μια καλογραμμένη κριτική βιβλίου, μια έξυπνη έντυπη συνέντευξη, το ρυθμό ενός feature story ή ένα προκλητικό σχόλιο. Υπάρχουν ακόμη πολλοί λόγοι για να διαβάσει κανείς έντυπες και διαδικτυακές εφημερίδες. Και φυσικά πρέπει να προστίθενται νέα πράγματα, να συμβαδίζει κανείς με την τεχνολογία και να επωφελείται όσο το δυνατόν περισσότερο από τις ευκαιρίες που προσφέρονται στο δίκτυο και οπουδήποτε αλλού. Πρέπει να υπάρχει μια καλή μίξη καινοτομίας και τήρησης των βασικών αξιών… Είναι πιο εύκολο να το λες από το να το κάνεις, το ξέρω.

-Τι συμβουλές θα δίνατε στους νέους συγγραφείς για να πετύχουν;

-Πρώτο και κύριο είναι το να γράφεις. Πρέπει να εξασκήσεις το επάγγελμά σου και να συνεχίσεις να το ασκείς. Να μην απελπίζεσαι στην απόρριψη και να μην περιμένεις την αναγνώριση από την πρώτη μέρα. Συχνά προηγείται ένας μακρύς και δύσβατος δρόμος. Αλλά αν θέλεις να γράψεις και αγαπάς το γράψιμο αξίζει να τον διαβείς!

Για τη Διεθνή Θερινή Ακαδημία Δημιουργικής Γραφής

Η Διεθνής Θερινή Ακαδημία Δημιουργικής Γραφής θα προσφέρει επτά διαφορετικά τμήματα στην Αθήνα και τέσσερα στη Θεσσαλονίκη, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα λογοτεχνικών ειδών όπως μυθοπλασία, μη μυθοπλαστική πεζογραφία, ποίηση, σενάριο και λογοτεχνία μυστηρίου.

Στο πλαίσιο της Ακαδημίας θα διοργανωθούν, επίσης, μια σειρά από διαλέξεις με θέμα τη σύγχρονη βρετανική λογοτεχνία και τέχνη στην Ελλάδα.

Τα τμήματα θα λειτουργούν καθημερινά Δευτέρα έως Σάββατο στο British Council στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Τα μαθήματα που θα γίνουν στη Θεσσαλονίκη έχουν οριστεί ως εξής:

1. Τμήμα Δημιουργικής Γραφής – Μυθοπλασία 1–6 Ιουνίου με τον Αdam Baron

2. Τμήμα Δημιουργικής Γραφής – Μη μυθοπλαστική πεζογραφία 1–6 Ιουνίου με τον Sam Jordison

3. Τμήμα Δημιουργικής Γραφής: Ποίηση 8-13 Ιουνίου με την Ann Fisher Wirth

4. Τμήμα Δημιουργικής Γραφής – Μυθοπλασία: 1–6 Ιουνίου με την Lizzie Enfield.

Αιτήσεις δεκτές μέχρι τις 22/5. Τα εργαστήρια θα πραγματοποιούνται στα αγγλικά.

Οι υποψήφιοι θα πρέπει να είναι σε θέση να βεβαιώσουν υψηλό επίπεδο στην Αγγλική γλώσσα γραπτά και προφορικά και να υποβάλουν δείγμα της δουλειάς τους. Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Βρετανικού Συμβουλίου http://www.britishcouncil.gr/ ή στο τηλέφωνο 210-3692336.

* Ο εκδοτικός οίκος ιδρύθηκε το 2012 από τους Henry Layte, Eloise Millar και Sam Jordison. Ο πρώτος σταμάτησε να εργάζεται σε αυτόν από το 2013. Σήμερα τον εκδοτικό οίκο διευθύνουν η Millar και ο Jordison.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Απαγόρευση κυκλοφορίας το βράδυ σε παιδιά κάτω των 13 σε πόλη στη Γαλλία
Κάθε ανήλικος ηλικίας κάτω των 13 ετών δεν θα μπορεί, χωρίς να συνοδεύεται από έναν ενήλικο, να κυκλοφορεί από τις 23.00 έως τις 06.00 σε δημόσιους...
Απαγόρευση κυκλοφορίας το βράδυ σε παιδιά κάτω των 13 σε πόλη στη Γαλλία
Η επικίνδυνη ασθένεια που απειλεί όσους ξεχνούν να βουρτσίζουν τα δόντια τους
Ένας καθηγητής του Χάρβαρντ μιλά για τον κίνδυνο σοβαρών ασθενειών που διατρέχουν όσοι αμελούν τη στοματική τους υγιεινή
Η επικίνδυνη ασθένεια που απειλεί όσους ξεχνούν να βουρτσίζουν τα δόντια τους