Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Γιάννης Καλατζόπουλος: «Πρέπει να στρωθούμε στη δουλειά»

Ο σκηνοθέτης μιλάει με αφορμή το ανέβασμα της κωμωδίας «Του Κουτρούλη ο γάμος»

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Ο Κουτρούλης, ένας καλοκάγαθος ράφτης από τη Σύρο, θέλει να νυμφευθεί την ωραία, φιλόδοξη και πολύ νεότερή του Ανθούσα, κόρη του κοινωνικά ανερχόμενου και ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου «Η Ελλάς», κυρ-Σπύρου.

Αυτή, για να αποφύγει το γάμο όμως θέτει ως όρο ο υποψήφιος γαμπρός να αφήσει τη ραπτική και να γίνει… υπουργός. Ο ερωτοχτυπημένος Κουτρούλης αρχίζει τότε, με τη βοήθεια του υπηρέτη του, να αγοράζει υποστηρικτές που θα του εξασφαλίσουν… πρόθεσιν ψήφου.

Αυτά είναι μερικά από τα όσα θα συμβούν επί σκηνής στην κωμωδία του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή «Του Κουτρούλη ο γάμος», που θα κάνει πρεμιέρα στις 25/6 στο Θέατρο Δάσους. Πρόκειται για ένα έργο που γράφτηκε στα 1843, αμέσως μετά το «μνημόνιο» με τους δανειστές εκείνης της εποχής και την επιβολή στη χώρα μας από τις Μεγάλες Δυνάμεις δυσβάστακτων όρων, που οδήγησαν στην εξέγερση της 3ης του Σεπτέμβρη. Και σε αυτό θίγονται οι ίντριγκες, οι ξένες επεμβάσεις, οι συμβιβασμοί και ο διακαής πόθος για την εξουσία.

Μπορεί βέβαια η υπόθεση να εκτυλίσσεται στα μισά του 19ου αιώνα, όμως μας θυμίζει κατά πολύ το σήμερα. «Γελάμε με τα ίδια πράγματα. Αυτό όμως δεν είναι απαραίτητα κακό. Σημαίνει ότι έχουμε το ένστικτο του αυτοσαρκασμού», σημείωσε ο σκηνοθέτης Γιάννης Καλατζόπουλος. Και συμπληρώνει: «Πρέπει να στρωθούμε στη δουλειά και να δουλεύουμε περισσότερο όχι για το εφήμερο και τη διασκέδαση, αλλά με βλέμμα στο μέλλον. Αυτό λέει και ο Ραγκαβής στο έργο του».

-Πείτε μας δυο λόγια για την παράσταση.

-Είναι χαρά μου να αναμετριέμαι με αυτό το δύσκολο έργο με το οποίο έχω ξανασυναντηθεί στο παρελθόν, αλλά δεν είχα κλείσει τους λογαριασμούς μου μαζί του.

Είχα παίξει στο ανέβασμα που είχε γίνει το 1972 από τον Ιορδάνη Μαρίνο εν μέσω Χούντας. Τότε ήμουν νέος ηθοποιός και είχα υποδυθεί τον υπηρέτη.

Πάντως η κωμωδία αυτή είχε να παιχτεί 100 χρόνια και πιστεύω πως δεν ήταν μόνο λόγω της γλώσσας. Είχε ανεβεί στα 1860 και μετά ανέβηκε το 1972. Λίγα χρόνια μετά την ανέβασε και ο Ευαγγελάτος.

-Πέρα από τη σκηνοθεσία έχετε κάνει και την επεξεργασία του κειμένου. Τι αλλάξατε;

-Η επεξεργασία έγινε για τη γλώσσα και όχι για το περιεχόμενο. Όταν το έγραψε το 1845 ο Ραγκαβής χρησιμοποίησε την αρχαΐζουσα. Και αυτό ήταν μια πρόταση καινοτόμα για την εποχή που το ελληνικό έθνος είχε μόλις λίγα χρόνια ύπαρξης. Η γλώσσα που χρησιμοποίησε ήταν προοδευτική για την εποχή της. Ήταν στιλπνή για τότε, αλλά ακατανόητη για το σήμερα.

Με την επεξεργασία έφερα τη γλώσσα στο σημερινό θεατή δίχως να πειραχθεί το νόημα. Αυτό ήταν δύσκολο αλλά πιστεύω πως το κατάφερα και επέστρεψα στα μέτρα και τις φόρμες του Αριστοφάνη, γιατί ο Ραγκαβής χρησιμοποιεί στοιχεία από το αριστοφανικό χιούμορ, αξιοποιώντας όχι μόνο το Χορό πολιτών – πελατών, αλλά και όλα τα δοκιμασμένα τεχνάσματα του είδους: την Παράβαση, τα Επεισόδια, τον Αγώνα, τον Υμέναιο και φυσικά τις κωμικές ανατροπές, το άφθονο γέλιο, τα τραγούδια και την πανηγυριώτικη διάθεση.

Λέγεται πως άρχισε να γράφει το έργο λίγο μετά την εξέγερση της 3ης Σεπτέμβρη του 1843. Ήταν μια εποχή που δεν υπήρχε νεοελληνικό θέατρο. Ο λαός έβλεπε Καραγκιόζη και σαλτιμπάγκους, ενώ οι λόγιοι έβλεπαν στο εξωτερικό Γκολντόνι και Μολιέρο ή στην Ελλάδα κάποια μεταφρασμένα έργα των τελευταίων. Μάλιστα μεταφράσεις είχε κάνει και ο Ραγκαβής.

Όσο για το αρχαίο ελληνικό δράμα ήταν δύσκολο να το δει κανείς να παίζεται. Ο Ραγκαβής λοιπόν μπόλιασε στοιχεία από τα έργα των Γκολντόνι και Μολιέρου στα ελληνικά ήθη και έθιμα.

Και το αστείο είναι πως τόσο τότε όσο και τώρα γελάμε με τα ίδια πράγματα και με τον ίδιο τρόπο. Γελάμε με τα χάλια μας. Αυτό βέβαια είναι και καλό γιατί έχουμε το ένστικτο του αυτοσαρκασμού.

-Η φράση επικρατεί του έργου. Γιατί;

-Η φράση προηγήθηκε του έργου. Και ο Ραγκαβής τη χρησιμοποίησε. Αναφέρεται στον Ιωάννη Κουτρούλη από την Πελοπόννησο, ο οποίος αγάπησε μια παντρεμένη γυναίκα. Όμως ο ιερέας της περιοχής δεν της έδινε διαζύγιο για να μπορέσει να παντρευτεί τον Κουτρούλη. Ο τελευταίος έφτασε μέχρι τον Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης για να τα καταφέρει. Και παντρεύτηκαν 30 χρόνια μετά. Και έγινε του Κουτρούλη ο γάμος…! Έτσι έμεινε η φράση.

-Πώς βλέπετε το μέλλον της Ελλάδας και πώς αυτό του ΚΘΒΕ;

-Είμαι αισιόδοξος άνθρωπος, αλλά τα πράγματα πια είναι δύσκολα και χρειάζονται πολλές προσπάθειες τόσο για την Ελλάδα, όσο και για το ΚΘΒΕ. Ειδικότερα για το τελευταίο θα έλεγα ότι είναι μια μικρογραφία της χώρας: για την κατάστασή του έχει μερίδιο και η κυβέρνηση και τα πρόσωπα που πέρασαν από τη διοίκηση και εμείς με τις πράξεις μας. Συχνά αναρωτιέμαι αν είχαμε τους καλύτερους, θα μπορούσαν να αλλάξουν πολλά πράγματα; Φοβάμαι πως όχι, αν δεν αλλάζαμε κι εμείς νοοτροπία. Μας έχουν κακομάθει. Πρέπει να στρωθούμε στη δουλειά και να δουλεύουμε περισσότερο όχι για το εφήμερο και τη διασκέδαση αλλά με βλέμμα στο μέλλον. Αυτό λέει και ο Ραγκαβής στο έργο του.

 

-Τελικά ο γάμος θα γίνει;

-Θα γίνει, αλλά περισσότερα θα δείτε στη σκηνή!

 Χρήσιμα

«Του Κουτρούλη ο γάμος»: θα ανεβεί την Πέμπτη 25, Παρασκευή 26 Ιουνίου στις 21.15 στο Θέατρο Δάσους στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δάσους.

Στις 22/7 και 23/7/2015 στη Μονή Λαζαριστών, Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών.

Στις 1/8 και 2/8/2015 στο Θέατρο Κήπου, Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου 2015

Στις 28/8 και 29/8/2015 στο Ανοιχτό Θέατρο Συκεών, Μερκούρεια 2015

Και στις 17/9/2015 ξανά στο Θέατρο Δάσους, 1ο Φεστιβάλ Δάσους.

Τιμές Εισιτηρίων: 15€, Εκπτωτικό (Φοιτητές,  Άτομα άνω των 65) 12€, Σπουδαστές που εμπίπτουν στο πλαίσιο του Συμφώνου Συνεργασίας

που υπέγραψε το ΚΘΒΕ με το Υπουργείο Παιδείας 8€, Συνοδοί ΑΜΕΑ 8 €.

Προπώληση εισιτηρίων: Κεντρικό Εκδοτήριο Βασιλικού Θεάτρου

Δευτέρα – Παρασκευή 09:00 – 21:00 & τηλέφωνο για πληροφορίες 2315 200200.

Καταστήματα ΓΕΡΜΑΝΟΣ, OTE SHOP, www.tickethour.com, Tράπεζα Πειραιώς (από τα μηχανήματα APS), Viva Τηλ. 11876 & www.viva.gr, Kαταστήματα Public Θεσσαλονίκης, www.public.gr (Τσιμισκή 24 – Μητροπόλεως 33 και Εμπορικό Κέντρο Mediterranean Cosmos), Καταστήματα Ιανός, Καταστήματα Seven Spots. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ