Skip to main content
Menu

Θέατρο μέσα στο θέατρο από τους NoVan Theater Group

Η Λένα Πετροπούλου μας μίλησε για το «Απόψε στο Στράτφορντ», ένα έργο εμπνευσμένο από τον λόγο του Σαίξπηρ

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Τα Δευτερότριτα στο Θέατρο Αυλαία έχουν άλλο αέρα. Μια παράσταση για μια παράσταση, ενώ στα παρασκήνια εκτυλίσσεται μια άλλη παράσταση. Ευτράπελα, ανατροπές και ένας θίασος που παίζει για να γλυτώσει την εξορία. Το κοινό τους παρακολουθεί και γελά με τις αναποδιές που τους τυχαίνουν. Είναι το «Απόψε στο Στράτφορντ», το έργο που έγραψε η Μάρα Γαβριηλίδου για λογαριασμό της ομάδας NoVan Theater Group.

Μια παράσταση που θυμίζει Σαίξπηρ, αντλεί έμπνευση από αυτόν και τα έργα του. «Ο Σαίξπηρ ασχολείται πάρα πολύ με το θέατρο μέσα στο θέατρο, τι είναι ένας ηθοποιός, την αγωνία που έχει, την έκθεσή του προς τα έξω. Εμείς χρησιμοποιήσαμε κάποια από τα στοιχεία αυτά ως νήμα στη δική μας παράσταση», μάς εξήγησε η σκηνοθέτης Λένα Πετροπούλου.

-Πώς γεννήθηκε η ιδέα για αυτό το έργο;

-Οι Novan είμαστε ομάδα που διανύει τον 5ο χρόνο ζωής της. Η πρώτη μας δουλειά ήταν για τη ρεμπέτικη φιλοσοφία και μουσική, και η τελευταία τα «Λόγια της ποταμίδας», ένα δημοτικό έμμετρο ποίημα. Ψάχναμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό από τις προηγούμενές μας παραστάσεις. Πάντα μας άρεσε ο έμμετρος λόγος του Σαίξπηρ, και ζητήσαμε, στην ουσία παραγγείλαμε, από τη Μάρα Γαβριηλίδου να μας γράψει ένα κείμενο που να θυμίζει Σαίξπηρ.  Έκανε μια μεγάλη έρευνα για τον θεατρικό αυτό συγγραφέα, τα έργα, την εποχή, τα μοτίβα που χρησιμοποιεί στις τραγωδίες και τις κωμωδίες του, και πάνω σε αυτή τη βάση στήριξε μια ολοκαίνουρια ιστορία που να τον θυμίζει: στα μοτίβα και τις επαναλαμβανόμενες συνθήκες που χρησιμοποιεί ο Σαίξπηρ. Στο κείμενο προστέθηκε και μια ευρύτερη συνθήκη: των ηθοποιών που είναι στο παρασκήνιο. Οπότε στην ουσία βλέπουμε μια παράσταση έξω, αυτό που βλέπει ο θεατής, αλλά και μια παράσταση πίσω, στο παρασκήνιο, τι συμβαίνει την ώρα που προσπαθούν να ανεβάσουν την παράσταση.

-Στη σκηνή υπάρχουν αυτοσχεδιασμοί που φαίνονται πολύ φυσικοί. Ωστόσο φαντάζομαι πως πρέπει να είναι κάτι που έχει δουλευτεί αρκετά προηγουμένως. Πώς έγινε αυτό; Πώς δουλέψατε;

-Η αλήθεια είναι πως προηγήθηκε αρκετή δουλειά και οι ηθοποιοί έκαναν πολλές πρόβες. Προκειμένου κάτι να φαίνεται ότι γίνεται αυτοσχεδιαστικά έπρεπε και οι ίδιοι να βρούνε από τους ρόλους τους το μέσα και το έξω, από το τι θα μπορούσε να είναι αστείο, τι θα έκανε να “πετάει” ο ρυθμός της παράστασης, να φαίνεται κάτι λάθος και να προσπαθούν να το σώσουν ταυτόχρονα. Θέλει ένα ειδικό μέτρο αυτό το πράγμα και προκειμένου να είναι αστείο, αλλά και πιστευτό ταυτόχρονα. Αυτό το μέτρο λίγο μας προβλημάτιζε όσο προετοιμάζαμε την παράσταση. Θεωρώ όμως ότι τα καταφέραμε.

 

-Γιατί Σαίξπηρ, πέρα από το ότι θέλατε κάτι διαφορετικό. Τι είναι αυτό που τον κάνει διαχρονικό;

-Έχει έναν απίστευτο τρόπο να μπορεί μέσα σε ποιητικές προτάσεις να θέτει τρομερά υπαρξιακά προβλήματα, να μιλάει για την αγάπη με ευαισθησία, για την ανθρώπινη φύση με καίριες παρομοιώσεις. Ασχολείται πάρα πολύ με το θέατρο μέσα στο θέατρο, τι είναι ένας ηθοποιός, την αγωνία που έχει, την έκθεσή του προς τα έξω. Εμείς χρησιμοποιήσαμε κάποια από τα στοιχεία αυτά ως νήμα στη δική μας παράσταση γιατί οι ηθοποιοί μας αναγκάζονται να ανεβάσουν ένα διαφορετικό έργο από αυτό που έχουν προβάρει, και αναγκάζονται να παίξουν κάτι τώρα γιατί πάνω από το κεφάλι τους υπάρχει η απειλή της εξορίας και ότι αν δεν τα καταφέρουν δεν θα ξαναπαίξουν ποτέ θέατρο.

Μας γοητεύει ο τρόπος γραφής του Σαίξπηρ. Συνάμα τα νοήματά του είναι δύσκολο να επικοινωνηθούν. Οπότε υπήρχε και μια πρόκληση για μένα ως σκηνοθέτη που έπρεπε να οδηγήσω τους ηθοποιούς, αλλά και στους ηθοποιούς που έπρεπε να είναι κατανοητοί στο κοινό.

-Επόμενα σχέδια;

-Συνεχίζουμε τις παραστάσεις μας στο Θέατρο Αυλαία, Δευτερότριτα μέχρι και την 3η Νοεμβρίου. Μετά σχεδιάζουμε να την ταξιδεύσουμε. Έχουμε ήδη κάνει επαφές με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κομοτηνής, συζητάμε και για Αθήνα.

Παίζουν: Γεώργιος Δερνίκας, Πέτρος Μαλιάρας, Μαρία Παπαγιαννάκη, Βασίλης Κανελλόπουλος, Λένια Κοκκίνου. Παίζεται έως 3/11/2015 στο Θέατρο Αυλαία (Πλατεία ΧΑΝΘ, Πλευρά Τσιμισκή, τηλ 2310 237700): Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00. Είσοδος: Κανονικό 12€, Μειωμένο 8€. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ