Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Φωτογραφίες «Πέρα από το Λευκό» στο Τελλόγλειο

Εγκαινιάζεται την 1η Απριλίου 2016 η έκθεση φωτογραφίας της Ευγενίας Κουμαντάρου

Την Παρασκευή 1 Απριλίου 2016 και ώρα 19:00 εγκαινιάζεται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. (Αγίου Δημητρίου 159Α) η έκθεση φωτογραφίας της Ευγενίας Κουμαντάρου «Πέρα από το Λευκό».

Με έναυσμα την αρχιτεκτονική των νησιώτικων ξωκκλησιών και με εργαλείο το ελληνικό φως, οι φωτογραφίες της Ευγενίας Κουμαντάρου αποδίδουν την αίσθηση του αιγιοπελαγίτικου τοπίου με τα ελάχιστα στοιχεία: ένα κλαδί ελιάς, μία ασβεστωμένη κόγχη, ένα λευκό λιθόστρωτο. Ο φωτογραφικός της φακός ακολουθεί μία νοητή διαδρομή από το εξωτερικό τοπίο στο εσωτερικό των ξωκκλησιών, μεγεθύνοντας αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες που μεταφέρουν με μινιμαλιστική καθαρότητα τη μυσταγωγική αίσθηση του χώρου. Αφαιρώντας σταδιακά, σχεδιάζει με φως λιτές γραμμές και διάφανες χρωματικές επιφάνειες, αποδίδοντας την πεμπτουσία του αιγιοπελαγίτικου τοπίου. Τα έργα της οπτικοποιούν εύστοχα τη ρήση του Ελύτη «Από το ελάχιστο φτάνεις πιο σύντομα οπουδήποτε. Μόνο που ‘ναι πιο δύσκολο».

Η Καθηγήτρια Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ και Γεν. Γραμματέας Δ.Σ. Τελλογλείου Ιδρύματος κα Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά αναφέρει σε σημείωμά της: «Καλή συγκυρία έφερε στο Τελλόγλειο παράλληλα με την έκθεση «Ο Κόσμος του Οδυσσέα Ελύτη» τις φωτογραφίες της Ευγενίας Kουμαντάρου «Πέρα από το λευκό». Δεν θα μπορούσε να αναζητήσει κανείς πιο κοντινή οπτικοποίηση των αιγιοπελαγίτικων «αισθήσεων» που εκπέμπει ο ποιητικός λόγος του Ελύτη. Αφετηρία της ένα ταπεινό ξωκκλήσι, σαν αυτά που συναντούμε σε κάθε αιγιοπελαγίτικο νησί. Το κτίσμα, ο χώρος, οι ξερολιθιές, τα ασβεστωμένα λιθόστρωτα της δίνουν το θέμα: ο φακός της μεγεθύνει τη λεπτομέρεια, συχνά στα άκρα, μετατρέποντάς τη σε μινιμαλιστική αφηρημένη σύνθεση πάνω σε μια επιφάνεια θαμπή και διάφανη που δίνει την αίσθηση της ακουαρέλας.

Λιτότητα, διαφάνεια, μαλακές μεταβάσεις του λευκού, γαλάζιου, γκρι, απαλά ρόδινα, ώχρες από το φως που διαπερνά τα ανοίγματα των λίθινων διαφραγμάτων, αρχιτεκτονικά στοιχεία στην απόλυτη αφαιρετική τους χρήση, σκιές και κηλίδες να υπαινίσσονται το θέμα, ποιότητες ασπρισμένων όγκων, η φλόγα του κεριού ή τα λεπτά στάχια σαν κινέζικη πινελιά, το αεράκι στο ασπροκέντημα της κουρτίνας, υποβάλλουν και επιβάλλουν εσωτερικές διαδρομές, μετατρέποντας τα έργα σε ένα μεταφυσικό παιχνίδι φωτός και σκιάς. Μια ανείπωτη αίσθηση υπερβατικής υποβολής σχημάτων φέρνει κάπως στο νου τις μεγεθυμένες λεπτομέρειες της πετούνιας της Georgia O’Keeffe, ενώ για μια στιγμή μοιάζει να αντιλαμβάνεται κανείς την καταγωγή της μονοκοντυλιάς στα σχέδια του Χαλεπά, αυτή την απέραντη απλότητα και σιγουριά που υποβάλλει το μοναδικό και ευλογημένο τοπίο του Αιγαίου. Τα στοιχεία αυτά μετέπλασε ο Ελύτης σε λέξεις και η Ευγενία Κουμαντάρου τους έδωσε σχήμα. «.

Χρήσιμα

Διάρκεια έκθεσης: 1 Απριλίου έως 31 Μαΐου 2016

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 09.00-14.00, Τετάρτη 09.00-14.00  &  17.00-21.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00-18.00. Δευτέρα: κλειστά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τραγωδία στα Τέμπη: Έρευνα για το «μπάζωμα» - Προθεσμία 20 ημερών
Προθεσμία 20 ημερών ώστε να γίνει γνωστό, ποιο ή ποια πρόσωπα βρίσκονταν στον χώρο του δυστυχήματος από τις πρώτες ημέρες και μέχρι και την επίστρωση...
Τραγωδία στα Τέμπη: Έρευνα για το «μπάζωμα» - Προθεσμία 20 ημερών
Θεσσαλονίκη: Η πλατεία Ευόσμου «μεταμορφώνεται» σε ανοιχτό μπασκετικό πολυχώρο
Η μεγάλη γιορτή του μπάσκετ 3×3 που απευθύνεται σε όλους και όλες, ανεβαίνει για δεύτερη φορά στη Θεσσαλονίκη
Θεσσαλονίκη: Η πλατεία Ευόσμου «μεταμορφώνεται» σε ανοιχτό μπασκετικό πολυχώρο