Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Ένας πρωτοπόρος φορέας ανοίγει τις πόρτες του στο κοινό (ΦΩΤΟ)

Ζήστε την εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας και της οδήγησης σε δυναμικό προσομοιωτή στο ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ...

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Τις πόρτες του για το κοινό ανοίγει για οκτώ ώρες αυτήν την Κυριακή, 5 Νοεμβρίου, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), στη Θεσσαλονίκη, καλώντας μικρούς και μεγάλους να ζήσουν μοναδικές εμπειρίες, όπως την οδήγηση σε δυναμικό προσομοιωτή οδήγησης αυτοκινήτου και την «εικονική πραγματικότητα», ενώ οι συμμετέχοντες θα έχουν ακόμη τη δυνατότητα να κερδίσουν πλούσια δώρα.

Στη διάρκεια της Ανοικτής Μέρας από τις 10 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα το κοινό θα μπορεί να επισκεφθεί το κτίριο του ΙΜΕΤ (6ο χλμ Χαριλάου-Θέρμης), να γνωρίσει το προσωπικό που εργάζεται εκεί αλλά και τον επιστημονικό εξοπλισμό του και να μάθει τα πάντα για την ασφαλή και την περιβαλλοντικά φιλική οδήγηση και τις μεταφορές. «Θα υπάρχει κάτι για όλη την οικογένεια. Θα ακούσουν πράγματα που δεν πίστευαν ότι υπάρχουν στην Ελλάδα», τόνισε χαρακτηριστικά ο Δρ. Ε. Μπεκιάρης, Διευθυντής του ΙΜΕΤ, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που δόθηκε χθες στις εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου.

Πρόκειται για μια προσπάθεια εξωστρέφειας του Ινστιτούτου, το οποίο ενώ χαίρει μεγάλης αναγνώρισης στο εξωτερικό, στην Ελλάδα το γνωρίζουν ελάχιστοι, όπως επισήμανε ο κ. Μπεκιάρης. Το ΙΜΕΤ, που κατατάσσεται πρώτο στην Ελλάδα και στη δεκάδα των καλύτερων Ινστιτούτων της Ευρώπης σε θέματα έρευνας στις μεταφορές, επιδιώκει με αυτήν την ενέργεια, να επικοινωνήσει την αριστεία και τις ερευνητικές δράσεις του στο ευρύ κοινό και την κοινωνία.

Τι θα δει το κοινό

Πιο συγκεκριμένα, στη διάρκεια του Open Day, θα υπάρχει η δυνατότητα  ξεναγήσεων σε τρεις διαδρομές, στη μπλε, στην πράσινη και στην κίτρινη, στη διάρκεια των οποίων οι επισκέπτες θα ενημερωθούν μεταξύ άλλων για τον προσομοιωτή αυτοκινήτου και θα ζήσουν την εμπειρία της οδήγησής του στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Ο προσομοιωτής αποτελεί ερευνητικό εξοπλισμό με τον οποίο μπορούν να γίνουν μια σειρά από ελέγχους και πειράματα ανάλυσης της συμπεριφοράς οδήγησης σε διάφορες συνθήκες.

Επίσης, θα ενημερωθούν για τα συστήματα παρακολούθησης της κατάστασης του οδηγού, θα δουν το εργαστήριο εικονικής πραγματικότητας, τους 3D εκτυπωτές, ενώ θα ενημερωθούν για τον τρόπο λειτουργίας του κέντρου παρακολούθησης κυκλοφορίας και κινητικότητας.

Στον εξωτερικό χώρο του κτιρίου, το κοινό θα μπορεί να δει από κοντά τα ηλεκτρικά οχήματα ενώ προγραμματίζεται και οδήγησή τους.

 Εκεί υπάρχει ακόμη και ένα αυτοκίνητο που αποτελεί πραγματικό κινητό εργαστήρι! Είναι εξοπλισμένο με αισθητήρα λωρίδων, τιμονιού αλλά και ματιών. Πιο συγκεκριμένα, το ερευνητικό όχημα είναι εξοπλισμένο με διάφορους αισθητήρες για να παρέχει περισσότερη ασφάλεια στον οδηγό, να ανιχνεύει την υπνηλία του με στόχο να προειδοποιείται ο οδηγός πριν γίνει κάποιο ατύχημα. Στο πορτ μπαγκαζ, συστήματα καταγράφουν τα δεδομένα τα οποία αναλύονται κατόπιν από τους ερευνητές και δημιουργούνται αλγόριθμοι. Οι πληροφορίες που συλλέγονται αφορούν στοιχεία όπως πότε πάτησε φρένο ο οδηγός, πότε άναψε το δεξί φλας, πότε το αριστερό, πότε έκανε παράβαση κλπ. Υπάρχει ραντάρ στο μπροστινό μέρος του οχήματος που ανιχνεύει προπορευόμενα οχήματα και πεζούς και προειδοποιεί τον οδηγό με ηχητικά μηνύματα και δόνηση στη ζώνη, αλλά και με led που αναβοσβήνουν στον εμπρόσθιο καθρέφτη. Υπάρχει επίσης αισθητήρας που προειδοποιεί για αλλαγή λωρίδας χωρίς φλας.

Για την ανίχνευση της υπνηλίας του οδηγού εκτός από το ανοιγόκλεισμα των βλεφάρων γίνεται και παρατήρηση κινήσεων του κεφαλιού, ώστε να προειδοποιηθεί εγκαίρως ο οδηγός ενώ υπάρχει και η δυνατότητα μέτρησης του καρδιακού ρυθμού.

Επίσης, στον εξωτερικό χώρο υπάρχει και ένα βαν, που αποτελεί κινητή μονάδα με μετρητές μεγάλης ακρίβειας για την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Για τους μικρούς επισκέπτες θα δοθεί η παιδική παράσταση «Είναι φως φανάρι» και θα υπάρχει η δυνατότητα δημιουργικής απασχόλησης με θέμα την οδική ασφάλεια. Παράλληλα, θα γίνουν παρουσιάσεις για το επάγγελμα του ερευνητή και για τα μελλοντικά επαγγέλματα στον τομέα των μεταφορών.

Πληροφορίες συμμετοχής και το πρόγραμμα για το Open Day 2017, στο imet.gr/openday2017 και στο τηλέφωνο 2310 498457.

 Έργα και επέκταση του ΙΜΕΤ

 Την δυνατότητα της ξενάγησης στο ΙΜΕΤ είχαν χθες το πρωί εκπρόσωποι των μέσων μαζικής ενημέρωσης και φορέων. Ο κ. Μπεκιάρης στη διάρκεια της παρουσίασης του ΙΜΕΤ, αναφέρθηκε στους στόχους και το όραμα για το Ινστιτούτο, που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2001 και καλύπτει κάθε δυνατό κομμάτι των μεταφορών. Ο κ. Μπεκιάρης υπογράμμισε ότι το ΕΚΕΤΑ είναι το πρώτο στην Ελλάδα σε προσέλκυση πόρων από το εξωτερικό ενώ σε ότι αφορά την εξέλιξη του ΙΜΕΤ μέσα σε μόλις 15 χρόνια είπε ότι «έχουμε φέρει πάνω από 45 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα» και σημείωσε ότι, παρά την κρίση, ο ετήσιος κύκλος εργασιών έχει σταθεροποιηθεί στο επίπεδο των 3 εκατ. ευρώ.

Το ΙΜΕΤ έχει υπογράψει μνημόνια συνεργασίας με δήμους, πανεπιστήμια και φορείς, ενώ επεκτείνεται μέσω επικείμενης δημιουργίας Κέντρων Αριστείας σε Πειραιά (με έμφαση στη ναυτιλία), Ρόδο (με έμφαση στον τουρισμό) και Βόλο (με έμφαση στους αυτοκινητοδρόμους). «Μεταφέρουμε την τεχνογνωσία χωρίς να εγκαταλείπουμε τη Θεσσαλονίκη», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπεκιάρης. Για το κέντρο στον Πειραιά τόνισε ότι ελήφθη απόφαση στο προχθεσινό ΔΣ του Ινστιτούτου και ότι το κέντρο πρόκειται να λειτουργήσει από τον επόμενο χρόνο. Ακόμη, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, ο κ. Μπεκιάρης είπε ότι στο 85-90% των έργων υπάρχει συμμετοχή ελληνικών φορέων. Πάντως, όπως είπε, το 80% της τεχνογνωσίας του ΙΜΕΤ εκμεταλλεύεται εμπορικά από φορείς του εξωτερικού, εκφράζοντας την ελπίδα ότι αυτό θα μειωθεί.

 Συνεργασία με τους φορείς της πόλης

Για τη συνεργασία τους με το ΙΜΕΤ και τις περαιτέρω δυνατότητες ανάπτυξης αυτών των συνεργασιών μίλησαν εκπρόσωποι φορέων. Εκ μέρους της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας το παρών έδωσαν ο Περιφερειάρχης κ. Απόστολος Τζιτζικώστας και ο αντιπεριφερειάρχης κ. Θεοφάνης Παπάς. Όπως είπε ο κ. Τζιτζικώστας, το επόμενο διάστημα ετοιμάζονται μια σειρά από πρωτοβουλίες όπως η ενοποίηση των κέντρων ελέγχου και διαχείρισης της κυκλοφορίας.

Από τον δήμο Θεσσαλονίκης, εκπροσωπώντας τον αντιδήμαρχο κ. Παππά, η κ. Ζουρνά αναφέρθηκε σε δυο προγραμματικές συμβάσεις του Δήμου με το ΙΜΕΤ που αφορούν το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης και το σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Σχετικά με το πρώτο, η κ. Ζουρνά είπε ότι τίθεται σε πιλοτική εφαρμογή από τον Δεκέμβριο και σε πλήρη εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου του 2018. Είπε ακόμη ότι το ΙΜΕΤ βοηθά στη σύνταξη μελέτης για το κέντρο της πόλης, η οποία θα επικαιροποιήσει παλαιότερη μελέτη με προτάσεις για εκτεταμένες πεζοδρομήσεις κ.ά. Από την πλευρά της, η διευθύνουσα σύμβουλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε., κ. Ρία Καλφακάκου, ανέφερε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε συζήτηση με το ΙΜΕΤ ώστε να δοθούν στοιχεία από τα σημεία του οδικού δικτύου όπου γίνονται τα περισσότερα ατυχήματα ώστε να διερευνηθούν οι λόγοι και να βρεθούν λύσεις. Για τις δυνατότητες συνεργασιών με το ΙΜΕΤ μίλησε και ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ κ. Κώστας Αμπατζάς αλλά και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ κ. Δημήτρης Μακρής, σύμφωνα με τον οποίο, στόχος και πρόκληση είναι να εξελιχθεί το λιμάνι σε «έξυπνο» λιμάνι, κατεύθυνση που αποτελεί το μέλλον για τα λιμάνια γενικώς. Το παρών έδωσε ακόμη ο πρύτανης του ΑΠΘ κ. Περικλής Μήτκας, ο οποίος μίλησε για «εκρηκτική» εξέλιξη του ΕΚΕΤΑ, το οποίο γίνεται «σημαντικός εργοδότης» στην πόλη, «βγάζει το δυναμισμό της Θεσσαλονίκης προς το εξωτερικό και αποτελεί σημαντικό κομμάτι του συστήματος καινοτομίας της πόλης». Για την πρόσφατη επισημοποίηση της συνεργασίας του ΙΜΕΤ με το ΠΑΜΑΚ, μίλησε η υπεύθυνη δημοσίων και διεθνών σχέσεων του πανεπιστημίου κ. Μαριέτ Βαϊνά.

 Thessaloniki International Technology Center

Για το οικοσύστημα της Θεσσαλονίκης, τη «μαγική λέξη συνεργασία» και το «πολύ μεγάλο μέλλον» που έχει μπροστά του το ανθρώπινο δυναμικό της πόλης, μίλησε ο κ. Νικόλαος Ευθυμιάδης, πρόεδρος του Τεχνολογικού Πάρκου Θεσσαλονίκης (ΤΠΘ), κύριος μέτοχος του οποίου είναι το ΕΚΕΤΑ. Ο ίδιος μίλησε για την πρωτοβουλία Thessaloniki InternationalTechnology Center, που ολοκληρώνει το ΤΠΘ και που στόχο έχει να φέρει σε επαφή τους «άριστους με τους άριστους», δηλαδή εξωστρεφείς και καινοτόμες επιχειρήσεις με πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς.

«Θεωρήσαμε ότι υπάρχει πια ωριμότητα σε φορείς ακαδημαϊκούς αλλά και επιχειρηματικούς. Αναζητήσαμε μέσα από τις επιχειρήσεις αυτές που είναι άριστες σε κάποιους συγκεκριμένους τομείς, το ίδιο κάναμε και στα πανεπιστήμια και στα ερευνητικά ιδρύματα και το απλούστερο που υλοποιήσαμε είναι ότι τους φέραμε σε επαφή. Ήταν εντυπωσιακό ότι 70 επιχειρήσεις από τις καλύτερες στην Ελλάδα βρήκαν εύκολη πρόσβαση σε 17 εργαστήρια πανεπιστημίων από όλη την Ελλάδα και ιδιαίτερα από τη Θεσσαλονίκη και σε ερευνητές κυρίως από το ΕΚΕΤΑ και ξεκινά μια προσπάθεια συγκεκριμένη πλέον και όχι θεωρητική. Κάνουμε κάτι το οποίο λείπει στην Ελλάδα, συμπληρωματικό με όλες τις άλλες προσπάθειες», είπε ο κ. Ευθυμιάδης. Αν και η υλοποίηση της πρωτοβουλίας Thessaloniki International Technology Center δεν βρίσκεται σε τελικό στάδιο ώστε να γίνουν ανακοινώσεις, ο κ. Ευθυμιάδης είπε ότι είναι σε προχωρημένο στάδιο και υπάρχει δέσμευση της πολιτείας για να παραχωρήσει ένα μεγάλο χώρο εγκατάστασης στην περιοχή του αεροδρομίου. «Έχει γίνει μια μελέτη βιωσιμότητας αυτής της πρωτοβουλίας με χρήματα που προσέφεραν χορηγοί από τον ιδιωτικό τομέα. Αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε στο στάδιο της τελικής επεξεργασίας χρηματοδότησής του, ελπίζω ότι μέχρι τον Ιανουάριο θα είμαστε στην ευχάριστη θέση να κάνουμε ανακοινώσεις», κατέληξε η δήλωση του κ. Ευθυμιάδη.

Σημειώνεται ότι στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας «Τεχνολογικό Πάρκο Θεσσαλονίκης- Εταιρία Διαχείρισης & Ανάπτυξης», που είναι μη κερδοσκοπική, συμμετέχουν ακόμη ο ΣΒΒΕ και ο ΣΕΒΕ, καθώς και μεγάλες πρωτοπόρες ελληνικές βιομηχανίες και σημαντικές εταιρίες συμβούλων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Πιάτσες σε στάσεις Μετρό ζητάνε τα ταξί - «Μάχη» για το αυτοκόλλητο POS
Το μέγεθος της σήμανσης και το σημείο που πρέπει να το τοποθετήσουν βρίσκουν αντίθετους τους οδηγούς ταξί, που τονίζουν ότι τίθεται ζήτημα ασφάλειας
Θεσσαλονίκη: Πιάτσες σε στάσεις Μετρό ζητάνε τα ταξί - «Μάχη» για το αυτοκόλλητο POS