Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Χωρίς σύστημα τυφλής προσγείωσης έμεινε το «Μακεδονία»

Το ILS δεν υπάρχει στον βοηθητικό διάδρομο, που λόγω έργων, χρησιμοποιείται ως κύριος διάδρομος αποπροσγειώσεων...

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Πολύωρες καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων προκάλεσε την Κυριακή και τη Δευτέρα η ομίχλη που έπεσε πάνω από την περιοχή του αεροδρομίου «Μακεδονία», με αποτέλεσμα την μεγάλη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού. Μπορεί οι ομίχλες να αποτελούν συχνό «επισκέπτη» στο Μακεδονία, κυρίως τον Νοέμβριο, και να προκαλούν προβλήματα στη λειτουργία του, ωστόσο το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα την κατάσταση χειροτερεύει το γεγονός ότι ο βοηθητικός διάδρομος που χρησιμοποιείται για αποπροσγειώσεις στο αεροδρόμιο, εξαιτίας έργων του δημοσίου που πραγματοποιούνται στους βασικούς διαδρόμους, δεν διαθέτει σύστημα ILS, δηλαδή σύστημα υποβοήθησης προσεγγίσεων των αεροσκαφών.

Όπως εξηγεί στο typosthes.gr ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, κ. Πάρις Μπίλλιας, το ILS είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο έχει τοποθετηθεί στον διάδρομο προσαπογειώσεων του «Μακεδονία» και επικοινωνεί με το αεροπλάνο κατευθύνοντας ουσιαστικά τον πιλότο χωρίς να έχει οπτική επαφή. Το σύστημα αυτό δεν υπάρχει στον τροχιόδρομο. «Υποθέτω ότι είναι ακριβό το σύστημα και γι αυτό δεν μπορούσε να μπει στον τροχιόδρομο για όσο διάστημα αυτός θα λειτουργεί σαν διάδρομος προσαπογειώσεων», αναφέρει ο κ. Μπίλλιας και εξηγεί ότι «τώρα ο πιλότος αναγκάζεται να κάνει προσγείωση και απογείωση (κυρίως η προσγείωση είναι το μεγάλο πρόβλημα) με οπτικά μέσα, δηλαδή με την οπτική επαφή που έχει ο ίδιος. Έτσι, περιορίζεται η δυνατότητά του όταν έχει χαμηλή νέφωση». Ο ίδιος υπενθυμίζει ότι κάθε χρόνο Νοέμβριο και Δεκέμβριο έχουμε αντίστοιχα προβλήματα στο αεροδρόμιο Μακεδονία. «Οχι τόσο μεγάλα βέβαια αλλά πάντα υπάρχει ένα πρόβλημα», όπως επισημαίνει, ακόμη και με το σύστημα ILS 2 που ήταν τοποθετημένο στο «Μακεδονία», «ειδικά κάποιες μέρες και ιδιαίτερα τον Νοέμβριο που έχει παρατηρηθεί ότι υπάρχουν νότιοι άνεμοι και ομίχλες και αρχές Δεκέμβρη». «Τώρα (τα προβλήματα) θα είναι λίγο πιο έντονα λόγω αυτής της κατάστασης», όπως λέει ο κ. Μπίλλιας. 

Υπενθυμίζεται ότι εδώ και κάποιες ημέρες έχουν αρχίσει έργα αναβάθμισης των βασικών διαδρόμων 10/28 και 16/34 στο αεροδρόμιο Μακεδονία και για τον λόγο αυτό και μέχρι την ολοκλήρωση τους, χρησιμοποιείται ο βοηθητικός διάδρομος του αεροδρομίου. 

«Δεν είναι αντικείμενο μας ούτε τα έργα, ούτε το ILS», επισημαίνουν από την πλευρά της Fraport-Greece.

«Επικρατούσε τραγική κατάσταση»

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την ενημέρωση που είχε το typosthes.gr από την Fraport-Greece, την περασμένη Δευτέρα 9 πτήσεις κατευθύνθηκαν σε άλλο αεροδρόμιο προορισμού και 11 πτήσεις ακυρώθηκαν λόγω της ομίχλης και των ισχυρών ανέμων στο «Μακεδονία», ενώ την Κυριακή ακυρώθηκαν 7 πτήσεις και 3 πτήσεις κατευθύνθηκαν για προσγείωση σε άλλα αεροδρόμια, στην Αθήνα ή στην Καβάλα. Ο Χ. Κ. που επρόκειτο να ταξιδέψει την Κυριακή στις 11 το πρωί από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και τελικά αναχώρησε στις 6 το απόγευμα, με 7 ώρες καθυστέρηση δηλαδή, δήλωσε στον typosthes.gr: «Επικρατούσε τραγική κατάσταση. Από τις 6 το πρωί δεν είχε φύγει καμία πτήση. Οι πρώτες έφυγαν μετά την μία το μεσημέρι και συνεχώς ερχόταν κι άλλος κόσμος στο χώρο αναμονής. Δεν είχε που να καθίσουμε. Οι εταιρίες πρόσφεραν κουπόνια αλλά τα φαγητά και τα νερά είχαν τελειώσει».

Στη Βουλή το ζήτημα

Το ζήτημα της ομαλής λειτουργίας του «Μακεδονία» θέτουν στο μεταξύ με ερωτήσεις τους στη Βουλή δυο βουλευτές της Θεσσαλονίκης.

Η ανεξάρτητη βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Μάρκου, κατέθεσε χθες ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και τον Υπουργό Οικονομικών με θέμα «Ελλιπής προετοιμασία για την ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου «Μακεδονία» κατά την εκτέλεση εργασιών».

Η βουλευτής αναφέρει ότι η λειτουργία του αεροδρομίου αναμένεται να είναι προβληματική τους επόμενους μήνες, μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες διασταύρωσης των βασικών διαδρόμων προσαπογειώσεων το Μάρτιο, όπως έχει ανακοινωθεί, λόγω ελλείψεων βασικών υποδομών στον βοηθητικό διάδρομο.

Σχεδόν ένα χρόνο πριν, με την ερώτησή 1950/12-12-2016, η βουλευτής είχε επισημάνει ότι η χρησιμοποίηση του βοηθητικού διαδρόμου τροχοδρόμησης F ως κυρίου διαδρόμου από-προσγείωσης παρουσιάζει προβλήματα χωρητικότητας αλλά και ασφάλειας, αφού δεν διαθέτει σύστημα ILS (σύστημα τυφλής προσγείωσης) ούτε και φώτα προσέγγισης, τη στιγμή που στη Θεσσαλονίκη οι καιρικές συνθήκες είναι συχνά κακές και παρατηρείται ομίχλη.

Στην απάντηση του Υπουργείου Υποδομών αναφερόταν ότι, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για μετάθεση της έναρξης των εργασιών, η FRAPORT ανέλαβε να προχωρήσει αποκλειστικά με δικές της δαπάνες στην κατασκευή και εγκατάσταση συστήματος προσωρινής φωτοσήμανσης στον τροχοδρόμο F. Δεν ελήφθη, όμως, ανάλογη μέριμνα για τη λειτουργία συστήματος ILS και κατάλληλων ραδιοβοηθημάτων.

«Ήδη, αρκετές πτήσεις τις προηγούμενες ημέρες ακυρώθηκαν ή καθυστέρησαν λόγω ομίχλης, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρηθούν οι επιβάτες, ενώ ο καιρός αναμένεται να χειροτερέψει τους επόμενους χειμωνιάτικους μήνες» σημειώνει η βουλευτής.

Ρωτά, λοιπόν, τους αρμόδιους υπουργούς Υποδομών και Οικονομικών:

-Δεδομένου ότι τα προβλήματα του βοηθητικού διαδρόμου ήταν εκ των προτέρων γνωστά, για ποιο λόγο δεν λάβατε τα απαραίτητα μέτρα ώστε να λειτουργεί κανονικά το αεροδρόμιο και σε συνθήκες ομίχλης, που είναι συνήθεις στη Θεσσαλονίκη τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες;

- Με ποιόν τρόπο προτίθεστε να διασφαλίσετε την απρόσκοπτη λειτουργία του αεροδρομίου μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών το Μάρτιο;

Τη Δευτέρα, ερώτηση για το θέμα είχε καταθέσει και ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης, καλώντας το αρμόδιο υπουργείο να αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες, ώστε το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης να καταστεί ασφαλές και λειτουργικό. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ