Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Επέκταση μετρό δυτικά - Τι ζήτησαν δήμαρχοι και φορείς

Το χρονοδιάγραμμα και η πρόταση της Αττικό Μετρό ...

 Της Μαρίας Κουζούφη

Διαβούλευση για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης στα δυτικά πραγματοποιήθηκε σήμερα με τη συμμετοχή της διοίκησης της Αττικό Μετρό, του Περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας, δημάρχων της περιοχής και εκπροσώπων φορέων. Συγκεκριμένα έγινε παρουσίαση τόσο των στοιχείων που αφορούν τη βασική γραμμή του μετρό όσο και του σχεδίου για την επέκταση στα δυτικά αλλά και στην ανατολική Θεσσαλονίκη προς το αεροδρόμιο ενώ οι εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης και των φορέων, εξέφρασαν τις επιφυλάξεις τους, τα ερωτήματα και τις παρατηρήσεις τους σε συγκεκριμένα ζητήματα. Όπως τόνισε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος, τα ερωτήματα θα απαντηθούν και εγγράφως, ενώ θα ληφθούν υπόψη προκειμένου να προχωρήσεις κατόπιν η διαδικασία μελέτης. Σε σημεία της παρουσίασης οι τόνοι ανέβηκαν μεταξύ των παρευρισκομένων. "Ήρθαμε εδώ για να μιλήσουμε για τον τόπο μας και όχι για πολιτικές τοποθετήσεις […] ουσία θέλουμε", είπε ο περιφερειάρχης κ. Απόστολος Τζιτζικώστας μετά τις αρχικές τοποθετήσεις που έκαναν ο αν. υπουργός ΥΠΕΚΑ Σωκράτης Φάμελλος και η διευθύντρια του γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη Κατερίνα Νοτοπούλου. Να μην γίνεται "πολιτικοκομματική καπηλεία" ζήτησε από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ και δήμαρχος Αμπελοκήπων -Μενεμένης κ.Λάζαρος Κυρίζογλου. «Το λέμε αυτό για να μη νομίζει κανείς ότι δια της σιωπής αποδεχόμαστε αυτά που ακούμε», είπε χαρακτηριστικά. Νωρίτερα η κ. Νοτοπούλου είχε δηλώσει ότι η αναβάθμιση της δυτικής Θεσσαλονίκης αποτελεί στρατηγική επιλογή του πρωθυπουργού. Αναφέρθηκε χαρακτηριστικά σε μια σειρά παρεμβάσεις όπως οι ΤΟΜΥ, τα σχολεία, το μουσείο Ολοκαυτώματος και το πρώην στρατοπέδο Παύλου Μελά. Η ίδια είπε ότι το έργο του μετρό αποτελεί "πρώτο στην ιεράρχησή μας", σημειώνοντας ειδικά για τη δυτική Θεσσαλονίκη ότι πρέπει να διασφαλίσουμε την απρόσκοπτη μετακίνηση στην περιοχή καθώς όπως είπε "οι κάτοικοι της δυτικής Θεσσαλονίκης ένιωθαν για πολλά χρόνια ξεχασμένοι". Από την πλευρά του, ο κ. Φάμελλος είπε ότι το έργο του μετρό πέρα από την περιβαλλοντική και καινοτόμα διάστασή του, λύνει και ένα μεγάλο πρόβλημα, αυτό της ισότιμης πρόσβασης όλων των πολιτών.

Το χρονοδιάγραμμα του μετρό

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τη διοίκηση της Αττικό Μετρό, και τις παρουσιάσεις που έγιναν από τον Διευθυντή Στρατηγικής Ανάπτυξης της Εταιρείας κ. Νίκο Μπούσουλα και τον Διευθυντή Μετρό Θεσσαλονίκης κ. Γ. Κωνσταντινίδη, σχετικά με την πορεία των εργασιών και το χρονοδιάγραμμα του έργου, τον Νοέμβριο του 2020 θα δοθεί σε κυκλοφορία το 75% της βασικής γραμμής του μετρό, από το Συντριβάνι μέχρι το αμαξοστάσιο, ενώ λίγους μήνες αργότερα, στις αρχές του 2021 θα τεθεί σε λειτουργία και η γραμμή της Καλαμαριάς. Στο τέλος του 2018 θα έρθουν οι συρμοί στο αμαξοστάσιο, το οποίο μέχρι τότε θα έχει ολοκληρωθεί. Η διάνοιξη των υπόγειων σηράγγων για την επέκταση της Καλαμαριάς θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι. Εντός του 2019 θα αρχίσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια. Το υπόλοιπο 25% της βασικής γραμμής επηρεάζεται όπως είναι γνωστό από τον σταθμό της Βενιζέλου όπου συνεχίζεται η αρχαιολογική ανασκαφή. Για την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου σταθμού θα απαιτηθούν δυο χρόνια μετά από την ολοκλήρωση των αρχαιολογικών εργασιών, οι οποίες έχουν αναμενόμενο χρόνο ολοκλήρωσης εντός του 2019. Απαντώντας στο ερώτημα εάν είναι δυνατόν να συνεχίσει η βασική γραμμή προς τον σιδηροδρομικό σταθμό, χωρίς να σταματά στη Βενιζέλου και στην Αγίας Σοφίας, για όσο διάστημα συνεχίζονται οι εργασίες, ο κ. Μυλόπουλος είπε ότι είναι κάτι που εξετάστηκε σοβαρά, αλλά τόνισε ότι ο χρόνος και το κόστος για μια τέτοια λύση ήταν αρνητικός. "Αυτό που επιλέξαμε είναι η πιο σύντομη λύση" είπε χαρακτηριστικά. Εξάλλου, απαντώντας στην κριτική που ασκήθηκε τόσο από πλευράς του κ. Τζιτζικώστα όσο και του κ. Κυρίζογλου οι οποίοι δήλωσαν ότι "μετρό χωρίς να εξυπηρετεί το κέντρο δεν είναι μετρό", ενώ χαρακτήρισαν και το έργο "κουτσουρεμένο",  ο κ. Μυλόπουλος είπε ότι "δεν υπάρχει μαγικό ραβδί ώστε το έργο που ξεκίνησε τέλος του 2017 να ολοκληρωθεί το 2020" (σ.σ. αναφερόμενος στο σταθμό Βενιζέλου). "Πείτε τα σε αυτούς που τα σταμάτησαν, αλλά όχι σε εμάς", είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, κατά τον κ. Μυλόπουλο, ο στόχος της Αττικό Μετρό είναι η επέκταση στα δυτικά και στα ανατολικά να γίνει παράλληλα. Όπως εξήγησε, η επέκταση προς το αεροδρόμιο σχεδιάζεται ώστε να είναι ένα έργο "μικρό, ελαφρύ και χαμηλού κόστους". Σχεδιάζεται η γραμμή να είναι υπόγεια, από την Μίκρα έως το ύψος της Ανωτέρας Σχολής Πολέμου, στη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής να είναι στο επίπεδο της οδού και να υπερυψώνεται στο ύψος του ΙΚΕΑ και μέχρι το αεροδρόμιο. Πιο συγκεκριμένα, σε ότι αφορά την επέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη ο σχεδιασμός της Αττικό Μετρό προβλέπει εννέα σταθμούς και δίδυμες σήραγγες μονής κατεύθυνσης, που συνολικά θα διανύουν 22 χλμ, ενώ μελλοντικά ενδέχεται να διασυνδεθεί με τον Δυτικό Προαστιακό Θεσσαλονίκης του ΟΣΕ. Έχουν ολοκληρωθεί οι γεωλογικές και γεωτεχνικές έρευνες στην οδό Λαγκαδά και για τη γραμμή προς Πολίχνη, ενώ σε εξέλιξη είναι αυτές για την κατεύθυνση προς Κορδελιό - Εύοσμο. Σε ότι αφορά τις στάσεις που προτείνονται, τονίστηκε από την Αττικό Μετρό ότι δεν πρόκειται για την τελική πρόταση, η οποία θα προκύψει μετά τη διαβούλευση.

 

Κόντρα για τις αρχαιολογικές εργασίες

Κατά την παρέμβασή του ο Περιφερειάρχης κ. Τζιτζικώστας επανέφερε το αίτημά του να υπάρχουν τρεις βάρδιες αρχαιολόγων. "Έχει καταστραφεί κόσμος, έχουν ταλαιπωρηθεί επισκέπτες και πολίτες και δεν μπορούμε να βάλουμε και άλλη βάρδια... για να τελειώσει το έργο μια ώρα αρχύτερα;", αναρωτήθηκε για να λάβει την απάντηση της Πολυξένης Αδάμ-Βελένη προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων ότι "σοβαροί επιστημονικοί λόγοι απαγορεύουν τη λειτουργία σε τρεις βάρδιες". Χρειάζεται όπως είπε επαρκής χρόνος για την αξιολόγηση την τοποθέτηση και τη σωστή τεκμηρίωση. "Ηδη οι δυο βάρδιες είναι πολλές. Η ανασκαφή δεν είναι φασόν ούτε μπορούμε να βάζουμε σκούπα και να σκουπίζουμε τα αρχαία επειδή μας εμποδίζουν", υπογράμμισε η κ. Αδάμ-Βελένη. Ο Περιφερειάρχης ωστόσο επανήλθε ρωτώντας τηςν εάν δουλεύουν οι αρχαιολόγοι τα Σαββατοκύριακα. Πάντως, όπως αναφέρθηκε η Αττικό Μετρό δεν αρνείται την εργασία σε τρεις βάρδιες, ούτε τα Σαββατοκύριακα, αν και όπως είπε η κ. Βελένη η εργασία τα Σαββατοκύριακα θα ανέβαζε το κόστος.

Για τις πρόδρομες εργασίες

Όπως είπε ο κ. Μυλόπουλος, για το έργο της επέκτασης του μετρό στα δυτικά και ειδικότερα για τις πρόδρομες εργασίες, υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 30 εκατ. ευρώ. Οι πρόδρομες εργασίες έχουν να κάνουν με αρχαιολογικά έργα καθώς και με μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφελείας και σύμφωνα με τον ίδιο "θα μας γλιτώσουν από περιττές δαπάνες στο μέλλον". Χαρακτήρισε εξάλλου καινοτόμο πολιτική να προτάσσονται οι πρόδρομες εργασίες. Ωστόσο, το ζήτημα αυτό αποτέλεσε σημείο τριβής και είχε ως αποτέλεσμα να ζητήσει ο κ. Μυλόπουλος από τους παρευρισκόμενους να απαντήσουν εάν θέλουν να προχωρήσουμε στις πρόδρομες εργασίες, αναφέροντας ότι εάν περιμένουμε να εξασφαλίσουμε πρώτα τη χρηματοδότηση θα καθυστερήσουμε τις πρόδρομες εργασίες κατά δυο χρόνια. "Μη διανοηθείτε να στήσετε μια λαμαρίνα και να βάλετε την πόλη σε ταλαιπωρία χωρίς να έχετε εξασφαλισμένο το 1 δισ. ευρώ. με 30 εκατ. είναι αστείο να μιλάμε", ήταν το μήνυμα που έστειλε νωρίτερα ο Περιφερειάρχης τονίζοντας ότι "δεν θα ανεχθούμε τα τραγικά σφάλματα που έγιναν στο παρελθόν". "Θα πρέπει να υπάρχει χρονική αλληλουχία μεταξύ πρόδρομων εργασιών και κυρίως έργου", τόνισε από την πλευρά του ο κ. Κυρίζογλου. Πλέγμα προστασίας των επιχειρήσεων που πλήττονται από τις εργασίες του μετρό "για να μη ζήσουμε ξανά αυτά που ζήσαμε", ζήτησαν εξάλλου εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου. Ο Περιφερειάρχης ζήτησε ακόμη να κοστολογηθεί το έργο επέκτασης του μετρό στα δυτικά και από ανεξάρτητο ελεγκτή, ώστε να αντιμετωπιστεί, όπως σημείωσε, το πρόβλημα των μεγάλων εκπτώσεων από πλευράς εργολάβων. Επιπλέον ζήτησε να υπάρχει εντοπιότητα στην πρόσληψη εργατών και εργαζομένων. "Αυτό που φτάνει σε εσάς ως γκρίνια είναι μόνιμο παράπονο της περιοχής για πάρα πολλά χρόνια γιατί το άδικο το ζούμε μέσα από την κούνια μας", είπε στην τοποθέτησή του ο Μητροπολίτης Νεαπόλεως - Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας. Μεταξύ άλλων είπε ότι τον τρομάζει η αβεβαιότητα της χρηματοδότησης.  "Για να πας να ζητήσεις χρήματα, πρέπει να παρουσιάσεις το φάκελο της μελέτης και, για να το κάνεις αυτό, πρέπει να γίνουν οι πρόδρομες εργασίες, ότι δηλαδή κάνουμε τώρα. Πως θα πείσεις χωρίς το φάκελο; Δεν πάμε να κάνουμε ένα έργο του 1 δις με 30 εκατ. ευρώ", τόνισε ο κ. Μυλόπουλος, απαντώντας στην κριτική που ασκήθηκε για τη χρηματοδότηση, εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι αυτή θα βρεθεί.

Αιτήματα για σύνδεση με τα ΚΤΕΛ και το Παπαγεωργίου

Πέρα από τις επιφυλάξεις για το ζήτημα της χρηματοδότησης του έργου, αρκετοί ήταν οι εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης που έθεσαν το ζήτημα της δημιουργίας στάσης στο ΚΤΕΛ Μακεδονία, αλλά και στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου, ενώ παρατηρήσεις και ενστάσεις αναφέρθηκαν και για συγκεκριμένες στάσεις. Αίτημα υπήρξε και για την επέκταση στη Σίνδο. Επίσης, ένα από τα ερωτήματα που τέθηκαν είναι τι θα γίνει εάν βρεθούν πολλά αρχαία και αν υπάρχει περίπτωση να σταματήσουν οι πρόδρομες εργασίες επειδή δεν θα φτάνουν τα χρήματα. Απαντώντας, η κ. Αδάμ-Βελένη είπε ότι σε κάποιες από τις περιοχές στα δυτικά απλώνεται το δυτικό νεκροταφείο της αρχαιότητας. Είπε πάντως ότι πρόκειται για κάτι πολύ πιο απλό στην έρευνά του. Τέθηκε επίσης το ερώτημα γιατί δεν υπάρχει πρόβλεψη για σύνδεση με το μετρό και του βόρειου τμήματος της πόλης, τόσο στα δυτικά όσο και στα ανατολικά. Ο κ. Μυλόπουλος απάντησε ότι "ξεκινάμε με τα ποιο επείγοντα σημεία και προχωράμε, δεν τελειώνει εδώ το έργο", αλλιώς όπως είπε δεν θα χρηματοδοτούνταν ποτέ ένα τόσο μεγάλο έργο. Και νωρίτερα είχε πει εξάλλου ότι αποτελεί "μαξιμαλιστική αντίληψη" ότι το μετρό μπορεί να φτάσει παντού. Στο πλαίσιο αυτό τόνισε ότι ανασχεδιάζονται οι άλλες συγκοινωνίες και ενδεχομένως να προστεθούν και άλλες, ώστε να υπάρχει ισότιμη πρόσβαση των πολιτών. Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό είπε πάντως πως η σημερινή δεν θα είναι η τελευταία συνάντηση και ότι θα ακολουθήσουν και άλλες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ