Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: «Προβληματικό το Thesi» – Πόσες θέσεις αριθμεί και για ποιους;

Κατέθεσαν προ ολίγου αίτημα για προ ημερησίας συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκη: για την κατάσταση που επικρατεί

Αίτημα για προ ημερησίας διάταξης συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στο Δήμο μετά την εφαρμογή του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, κατέθεσαν σήμερα οι Δημοτικοί Σύμβουλοι Γεώργιος Αβαρλής, Παναγιώτης Αβραμόπουλος, Μόνικα Αϊβάζογλου, Γεώργιος Αρβανίτης, Κωνσταντίνος Ζέρβας και Ανδρέας Κουράκης.

Στο αίτημα που κατέθεσαν, οι έξι Δημοτικοί Σύμβουλοι περιγράφουν την υφιστάμενη κατάσταση στο σύστημα στάθμευσης THESi και αναφέρονται στα αποσπασματικά στοιχεία που έχουν κατά καιρούς δοθεί στη δημοσιότητα σχετικά με τις εισπράξεις του Δήμου τους τελευταίους μήνες. Όπως υπογραμμίζουν, οι εισπράξεις δείχνουν να υστερούν σημαντικά έναντι των προϋπολογισθέντων. Σημειώνουν επίσης ότι έχουν διαπιστωθεί σημαντικές δυσλειτουργίες του συστήματος, καθώς δεκάδες θέσεις στάθμευσης παραμένουν κενές από τη στιγμή που οι οδηγοί δεν μπορούν να βρουν περίπτερο ή κάποιο κατάστημα που διαθέτει POS και είναι συμβεβλημένο με την εταιρία που διαχειρίζεται το σύστημα, ώστε να καταβάλουν το αντίτιμο.

Οι ίδιοι αναφέρονται ακόμα στις μεγάλες ελλείψεις όσον αφορά στην στελέχωση της δημοτικής αστυνομίας, συνέπεια των οποίων είναι, επί της ουσίας, η αδυναμία επαρκούς αστυνόμευσης των χώρων ελεγχόμενης στάθμευσης και θέτουν στη διοίκηση του δήμου σειρά ερωτημάτων που χρήζουν επιτακτικά απαντήσεων.

Για τους λόγους αυτούς, οι έξι Δημοτικοί Σύμβουλοι ζητούν να δοθούν στη δημοσιότητα υπεύθυνα κι εμπεριστατωμένα στοιχεία όσον αφορά στις εισπράξεις του Δήμου, τις υποχρεώσεις προς την ανάδοχο εταιρεία, καθώς και τους υφιστάμενους αριθμούς θέσεων προς μόνιμους κατοίκους κι επισκέπτες. Ζητούν επίσης να δοθούν στοιχεία αναφορικά με τη βιωσιμότητα του συστήματος, το οποίο έχει από την εφαρμογή του δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται θα έλυνε.

Αναλυτικά, το αίτημα που κατέθεσαν σήμερα στην πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου:

Το σύστημα στάθμευσης thesi ξεκίνησε πριν από 7 μήνες, στις 13 Νοεμβρίου του 2017, με στόχο «τη διευκόλυνση των μόνιμων κατοίκων και τη διάθεση θέσεων για τους επισκέπτες στις Α’, Γ’ και Ε’ κοινότητες». Έως τις 15 Ιανουαρίου 2018 λειτούργησε πιλοτικά.

Η αρχική σύμβαση έγινε μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και των εταιριών INTRAKAT – INTRASOFT INTERNATIONAL SA με προϋπολογισμό 21.404.341,53 Ευρώ (συμπεριλαμβανόμενου ΦΠΑ 24%), διάρκεια 60 μηνών και ποσοστό για την εταιρία 49,5% επί των ακαθάριστων εσόδων. Στην πορεία συστήθηκε εταιρία ειδικού σκοπού με τον τίτλο «Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης Θεσσαλονίκης ΑΕ - ΣΕΛΣΤΑΘ ΑΕ». Το τέλος έχει καθορισθεί σε 1,70 Ευρώ ανά ώρα στάθμευσης και με μέγιστο χρόνο παραμονής τις 4 ώρες ανά θέση.

Συνολικά 6.054 θέσεις ήταν αρχικά στη διάθεση των μόνιμων κατοίκων και 1.987 προς εκμετάλλευση, δηλαδή θέσεις επισκεπτών.

Συνεπώς, η είσπραξη για κάθε ημερολογιακή ημέρα πρέπει να είναι 11.900 Ευρώ περίπου. Βέβαια, αν υπολογισθεί ότι οι εργάσιμες ημέρες του χρόνου είναι 270 (αφαιρουμένων του απογεύματος των Σαββάτων, των Κυριακών και των αργιών), η ημερήσια είσπραξη προσεγγίζει τις 15.855 Ευρώ, οπότε, ανά θέση (15.855:1987=) 8 Ευρώ ανά εργάσιμη ημέρα. Και με βάση το τέλος στάθμευσης κατά ώρα (8: 1,70=) 5 ώρες εκμετάλλευσης της κάθε θέσης για τις εργάσιμες ημέρες.

Τους πρώτους τρεις μήνες λειτουργίας του νέου συστήματος στο κέντρο της πόλης και σε κομμάτι της Γ’ δημοτικής κοινότητας όπου εφαρμόσθηκε, περίπου 14.500 χρήστες κατέβασαν την εφαρμογή και απέκτησαν χρόνο στάθμευσης. Οι σταθμεύσεις οχημάτων ανήλθαν σε 220.000, με συνολικά έσοδα 600.000 ευρώ. Η αναγωγή συνεπώς είναι 6.700 Ευρώ ανά ημερολογιακή και 8900 Ευρώ ανά εργάσιμη ημέρα.

Με βάση τα στοιχεία της διοίκησης η ημερήσια εισπραξιμότητα αγγίζει τις 11.000 Ευρώ, με τη δημοτική αρχή να εκτιμά ότι το ποσό αυτό θα αυξηθεί. Χωρίς να καθορίζει αν η είσπραξη αφορά ημερολογιακή ή εργάσιμη ημέρα.

Σε κάθε περίπτωση πάντως υπάρχει μεγάλο χάσμα από το στόχο της υπογραφείσας σύμβασης. Πόσο, πώς και πότε μπορεί να αυξηθεί στο ποσόν που προβλέπεται από τη σύμβαση;

Στο διάστημα από 1η Ιανουαρίου έως 11 Απριλίου, η δημοτική αστυνομία πραγματοποίησε 195.000 ελέγχους «κόβοντας» 44.200 κλήσεις με το 68% των ελέγχων να αφορά το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης και το 32% παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.

Η σύμβαση με την εταιρία προβλέπει την επιχειρησιακή δύναμη της Δημοτικής Αστυνομίας σε 135 άτομα, ενώ σήμερα αυτή είναι μόλις 67, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα, βάσει νόμου, περαιτέρω προσλήψεων. Η αξιοποίηση όλου του δυναμικού της Δημοτικής Αστυνομίας στην εφαρμογή του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης έχει προκαλέσει ουσιαστικές δυσλειτουργίες στις υπόλοιπες υπηρεσίες για τις οποίες είναι τα εντεταλμένα όργανα του Δήμου.

Όσον αφορά τα έσοδα και τον ανταποδοτικό χαρακτήρα, ο δήμαρχος Γ. Μπουτάρης ανέφερε ότι θα υπάρξουν μέσω της αύξησης της δύναμης της δημοτικής αστυνομίας. Τελικά που βρισκόμαστε; Ο στόχος ήταν 250 με 300 άτομα στο δρόμο για να ελέγχουν την πόλη διότι δεν επαρκούν 25 άτομα στη βάρδια. Έχουν δρομολογηθεί προσλήψεις και αν ναι πόσες; Πόσα χρήματα έχει στη διάθεση του τελικά ο δήμος για τη δημοτική αστυνομία; Και πόσα πρέπει να αποδίδει στην ανάδοχο εταιρία βάσει της σύμβασης;

Το Φεβρουάριο η αρμόδια αντιδήμαρχος Οικονομικών Άννα Αγγελίδου, υποσχέθηκε αύξηση των θέσεων στάθμευσης οι οποίες θα διατίθενται για τους μόνιμους κατοίκους του κέντρου της πόλης που θα προκύψουν με τον επανέλεγχο και την αναθεώρηση των θέσεων οι οποίες έχουν παραχωρηθεί από τον δήμο για την αποκλειστική στάθμευση οχημάτων που αφορούν ξενοδοχεία, τράπεζες αλλά και με ανακατανομή των θέσεων σε ορισμένους δρόμους της πόλης όπως η οδός Ιασωνίδου.

Τον Απρίλιο ανακοινώθηκε ότι θα αυξηθούν οι θέσεις των μόνιμων κατοίκων στην Α΄ Κοινότητα, από 3.054 σε 3.500 και της Γ΄ Κοινότητας από 400 σε περίπου 800 θέσεις. Αυτή η αύξηση έγινε; Σε ποιους δρόμους και πόσες θέσεις τελικά περιλαμβάνει;

Αρχές Ιουνίου ανακοινώθηκαν άλλες 150 θέσεις μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών στις οδούς Ν. Γερμανού, Ιασωνίδου, Αγίας Σοφίας (πάνω από την Εγνατία) αλλά και στην Ερμού (Βενιζέλου έως την Ι. Δραγούμη) και στην Εθν. Αμύνης. Αυτές δόθηκαν ή αναμένεται να δοθούν και πόσες είναι τελικά; Είναι λιγότερες από 150;

Οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες στις οδούς Αλ. Σβώλου και Κασσάνδρου είχαν εκφράσει προ διμήνου την έντονη δυσαρέσκειά τους για την αποδοτικότητα του συστήματος στην καθημερινότητα τους. Πόσο βελτιώθηκε η κατάσταση στις συγκεκριμένες οδούς;

Επιπρόσθετα, στο κέντρο της πόλης σχεδιάζονται εκτεταμένες πεζοδρομήσεις (Αγ. Σοφίας, Δημ. Γούναρη, Αγ. Μηνά κα) με κατάργηση των θέσεων στάθμευσης. Έχει συνυπολογισθεί στην απώλεια εσόδων αλλά και εξυπηρέτησης δημοτών και επισκεπτών;

Η εφαρμογή του μέτρου στην Ε’ κοινότητα αναβάλλεται διαρκώς λόγω έλλειψης υποδομών και πλημμελούς προετοιμασίας, θέτοντας χαμηλότερα τον πήχη της εισπραξιμότητας και της λειτουργίας του μέτρου.

Όσον αφορά τη λειτουργία του thesi.gr στο call center 15102 ουδείς υπεύθυνος απαντά.

Επίσης έχει διαπιστωθεί δυσλειτουργία του συστήματος καθώς δεκάδες θέσεις στάθμευσης του συστήματος thesi παραμένουν άδειες επειδή οι οδηγοί δεν μπορούν να βρουν περίπτερο ή κάποιο κατάστημα που διαθέτει POS και είναι συμβεβλημένο με την εταιρία που διαχειρίζεται το σύστημα, ώστε να καταβάλουν το αντίτιμο. Σύμφωνα με πηγές από τη Δημοτική Αστυνομία το πρόβλημα υπάρχει, επειδή η εταιρία ή οι καταστηματάρχες διέκοψαν τη συνεργασία με αποτέλεσμα, όσοι δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη εφαρμογή στο κινητό να μην μπορούν να πληρώσουν το αντίτιμο του παρκόμετρου.

Διαπιστώνεται ότι στο portal του Thesi υπάρχουν σημεία POS που φαίνονται συμβεβλημένα ενώ στη πραγματικότητα δεν είναι.

Στις 9/5/2018 με την υπ αριθμ 874 η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου αποφάσισε την «έγκριση δαπάνης και διάθεση πίστωσης 1.584.00 Ευρώ ως αμοιβή εταιρείας για το έργο παροχής υπηρεσιών για την εφαρμογή και λειτουργία του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης».

Η απόφαση αυτή ανακλήθηκε, «διότι εκ παραδρομής δεν αναρτήθηκε η σχετική εισήγηση από το Τμήμα Τελών Ελεγχόμενης Στάθμευσης της Διεύθυνσης Προσόδων και Πόρων ως πρωτογενές αίτημα στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ), πριν τη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής». Με δεδομένο πάντως ότι τα έσοδα αυτά, προφανώς, δεν έχουν πρωτογενώς εισπραχθεί ακόμη πώς θα αποπληρωθούν;

Για όλους τους παραπάνω λόγους αιτούμαστε τη συζήτηση προ ημερησίας διάταξης του θέματος της πορείας του εφαρμοζόμενου μέτρου ελεγχόμενης στάθμευσης. Να δοθούν υπεύθυνα κι εμπεριστατωμένα στοιχεία όσον αφορά τις εισπράξεις του Δήμου, τις υποχρεώσεις προς την ανάδοχο εταιρεία, καθώς και τους υφιστάμενους αριθμούς θέσεων προς μόνιμους κατοίκους κι επισκέπτες, καθώς επίσης και τη βιωσιμότητα του εφαρμοζόμενου συστήματος, το οποίο έχει από την εφαρμογή του δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται θα έλυνε.

Οι δημοτικοί σύμβουλοι του Δήμου Θεσσαλονίκης,

Αβαρλής Γεώργιος

Αβραμόπουλος Παναγιώτης

Αϊβάζογλου Μόνικα

Αρβανίτης Γεώργιος

Ζέρβας Κωνσταντίνος

Κουράκης Ανδρέα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ