Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ενημέρωση, επιμόρφωση και υγιές κλίμα, όπλα κατά του σχολικού εκφοβισμού

Τι ανέφερε η Δρ Ειδικής Παιδαγωγικής Ζωή Κρόκου με αφορμή το σεμινάριο για τον σχολικό εκφοβισμό που θα γίνει στην πόλη μας

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Το τελευταίο διάστημα μαθαίνουμε όλο και περισσότερα περιστατικά βίας στα σχολεία. Μάλιστα η έξαρση του φαινομένου της σχολικής θυματοποίησης ή του σχολικού εκφοβισμού/bullying έχει οδηγήσει το Υπουργείο Παιδείας να δημιουργήσει το «Παρατηρητήριο για την πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού». «Η σχολική θυματοποίηση δεν εμφανίστηκε ξαφνικά τα τελευταία χρόνια, όμως η υπερβολική προβολή αλλά και η παραπληροφόρηση που πολλές φορές την ακολουθούν έχουν οδηγήσει όλους εμάς τους εκπαιδευτικούς να προσπαθούμε μέσα από δράσεις με στόχους παιδαγωγικούς, ψυχολογικούς και διδακτικούς να συμβάλλουμε στην πρόληψη φαινομένων επιθετικότητας κυρίως στον σχολικό χώρο αλλά και στο περιβάλλον του μαθητή», μάς ανέφερε η Δρ Ειδικής Παιδαγωγικής Ζωή Κρόκου που το Σάββατο 20 Οκτωβρίου θα συμμετάσχει στο σεμινάριο με τίτλο «Σχολικός εκφοβισμός: Μορφές, στρατηγικές αντιμετώπισης και ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου» που διοργανώνει το Ανοικτό Ίδρυμα Εκπαίδευσης (ΑΙΕ) στις εγκαταστάσεις του Συνεδριακού Κέντρου της Τράπεζας Πειραιώς (Κατούνη 12-14, Θεσσαλονίκη). Η ίδια σχολίασε: «Το Σάββατο θα είμαστε στη Θεσσαλονίκη για να ενημερώσουμε όσους ενδιαφέρονται για τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα που σχετίζονται με την επιθετικότητα στον σχολικό χώρο, να διασαφηνίσουμε τις μορφές της σχολικής θυματοποίησης και να προτείνουμε καλές πρακτικές που συμβάλλουν ως επί τω πλείστον στην πρόληψη, στην αναγνώριση των συμπτωμάτων και τέλος στην αποτελεσματική αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων  στον σχολικό χώρο».

Όπως μας είπε: « Η σωστή ενημέρωση, η συμβουλευτική των γονέων, η συνεχής επιμόρφωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών και η δημιουργία ενός υγιούς σχολικού κλίματος είναι οι βασικότεροι τρόποι για την αντιμετώπιση αλλά και τον περιορισμό ανάλογων περιστατικών».

Τι είναι όμως σχολικός εκφοβισμός και τι έχει αλλάξει στο σχολείο στο κομμάτι αυτό σε σχέση με προηγούμενες γενιές; Είναι σήμερα τα παιδιά πιο επιθετικά;

Η κυρία Κρόκου μας ανέφερε τα εξής: «Ως σχολικός εκφοβισμός ή θυματοποίηση, ορίζεται η εμπρόθετη και επαναλαμβανόμενη βία, (σωματική, λεκτική, ψυχολογική), με σκοπό την πρόκληση σωματικού ή παρατεταμένου ψυχικού πόνου σε μαθητές, από έναν ή περισσότερους συμμαθητές τους. Επιπλέον, υπάρχει διαφορά «δύναμης» μεταξύ του θύτη και του θύματος. Τα περιστατικά πλέον δεν περιορίζονται μόνο εντός του σχολικού πλαισίου αλλά τα τελευταία χρόνια έχει πάρει ραγδαίες διαστάσεις και ο εκφοβισμός μέσω του Διαδικτύου. Ειδικότερα, ο εκφοβισμός μπορεί να έχει τη μορφή της σωματικής βίας, της λεκτικής βίας, του εκβιασμού, της διάδοσης φημών, του κοινωνικού αποκλεισμού από σχολικές και κοινωνικές δραστηριότητες, της σεξουαλικής παρενόχλησης, της βιντεοσκόπησης ιδιωτικών στιγμών ή της καταστροφής ή κλοπής προσωπικών αντικειμένων.

Η διαφορετικότητα, με όποιες μορφές κι αν αυτή μπορεί να έχει, δεν είναι εύκολα αποδεκτή, ενώ τα παιδιά γίνονται δέκτες πολλαπλών και συχνά αντικρουόμενων άμεσων ή έμμεσων μηνυμάτων σχετικά με την αποδοχή ή μη αυτής  τόσο από την οικογένεια όσο και από το περιβάλλον φιλικό ή ευρύτερα κοινωνικό μέσα στο οποίο συνυπάρχουν.

Παράλληλα, η απομάκρυνση των παιδιών από δραστηριότητες στη φύση, από παιχνίδια που προάγουν την κοινωνικότητα και τη συνεργασία, από ομαδικές αθλητικές δραστηριότητες έχει συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό στην αύξηση των επιπέδων άγχους των παιδιών και κατά συνέπεια σε αυξημένα επίπεδα επιθετικότητας».

Ποια η θέση του δασκάλου και του σχολείου στο θέμα του εκφοβισμού; «Το σχολείο σαν ένας μικρο-κοινωνικός οργανισμός θα πρέπει να συμβάλλει μέσα από τις κοινωνικές και παιδαγωγικές του δράσεις στη δημιουργία πυρήνων πολιτισμού, που θα εμπλέκουν την τοπική κοινωνία. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να εντάσσουν στη διδακτική τους πρακτική στοχευμένα εκπαιδευτικά σχέδια δράσης, τα οποία θα εστιάζουν σε δραστηριότητες καλλιέργειας της ενσυναίσθησης και της συνέργειας», σημείωσε η κυρία Κρόκου.

Η Ζωή Κρόκου

Είναι διδάκτορας Ειδικής Παιδαγωγικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και έχει μεταπτυχιακή ειδίκευση στη Διδακτική της Γλώσσας και στην Εκπαιδευτική Ηγεσία και Διοίκηση. Επίσης, είναι επιστημονική συνεργάτης του Ανοικτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης στον τομέα των Μαθησιακών Δυσκολιών.

Περισσότερα: www.aiecollege.gr. Πληροφορίες - Εγγραφές: Τηλέφωνο: 210-3846930 (Δευτέρα έως Παρασκευή: 11:00-21:00).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ