Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Κυριζίδης: 12 προτάσεις για δράσεις πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη

Αρχικές θέσεις για τον υποψήφιο δήμαρχο Θεσσαλονίκης

Παρουσία του Υποψηφίου Δημάρχου Θεσσαλονίκης με την Δημοτική Παράταξη Θεσσαλονίκη Θετικά Μάκη Κυριζίδη παρουσιάστηκαν οι 12 αρχικές προτάσεις για τον πολιτισμό.

Στην παρουσίαση που έγινε από τον υποψήφιο Δημοτικό Σύμβουλο Γρηγόρη Γρηγορά και με την συμμετοχή του Υποψήφιου Διαμερισματικού Συμβούλου Αχιλλέα Δημητριάδη, καθώς και την συμμετοχή του διακεκριμένου Τενόρου Φίλιππου Μοδινού, παρουσιάστηκαν οι πολιτιστικές προτάσεις που προτείνει η Δημοτική Παράταξη Θεσσαλονίκη Θετικά.

Αρχικώς ο Υποψήφιος Δήμαρχος Μάκης Κυριζίδης μίλησε ότι οι θέσεις μας για τον πολιτισμό ξεκινούν από την καθαριότητα της πόλης γιατί δεν είναι μόνο το θέαμα αλλά είναι και το βίωμα, αλλά χρειάζονται και σαφείς πρωτοβουλίες και βούληση ώστε να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα και στον χώρο του πολιτισμού της Θεσσαλονίκης.

Στην συνέχεια ο Υπ. Σ. Γρηγόρης Γρηγοράς παρουσίασε τις 12 αρχικές θέσεις για την ανάπτυξη των δράσεων πολιτισμού στον Δήμο Θεσσαλονίκης, με αιχμή του δόρατος τις προτάσεις για την Ιστορία της πόλης μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, την δημιουργία ενός e-museum, τη δημιουργία Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού στο 4ο Διαμέρισμα,  την ανάδειξη του μητροπολιτικού χαρακτήρα της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο αλλά και ως Πρωτεύουσας των Βαλκανίων και τέλος η ανάδειξη του πνευματικού κόσμου και της ιστορίας του στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

Ακολούθησε η τοποθέτηση του Διαμερισματικού Συμβούλου στο Α' Διαμέρισμα Αχιλλέα Δημητριάδη για την καλλιτεχνική παιδεία στην Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση, αλλά και στους ενήλικες συμπολίτες μας.

kyrizidis2.jpg

Οι 12 προτάσεις της «Θεσσαλονίκη Θετικά»

Οι 12 αρχικές προτάσεις για τον πολιτισμό παρουσιάστηκαν από τον υποψήφιο Δημοτικό Σύμβουλο Γρηγόρη Γρηγορά, με την συμμετοχή του Υποψήφιου Διαμερισματικού Συμβούλου Αχιλλέα Δημητριάδη.

  1. Προτείνουμε  τη δημιουργία θεατρικών παραγωγών σε συνεργασία με τοπικές ομάδες, καλύπτοντας έτσι την ανάγκη τους για επιβίωση με θέμα κλασικά αρχαιοελληνικά έργα και όχι μόνο, είτε στην αγγλική γλώσσα είτε με υπέρτιτλους και αν είναι εφικτό και σε άλλες γλώσσες, ώστε να μπορούν να τις παρακολουθούν απρόσκοπτα οι τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη μας. Θα μπορούσε το σχέδιο αυτό  να υλοποιηθεί με την αξιοποίηση των θεατρικών  σκηνών που ανήκουν στον Δήμο Θεσσαλονίκης ή με τη σύμπραξη και των υπαρχουσών ιδιωτικών  σκηνών της πόλης μας, ώστε να δοθεί το  έργο και σε άλλες σκηνές.
  2. Προτείνουμε τη διεξαγωγή έρευνας ανάμεσα στους τουριστικούς πράκτορες για το τι θέλουν να δούνε οι τουρίστες που έρχονται στη Θεσσαλονίκη. Με αυτόν τον τρόπο θα  σταθούμε αρωγοί στην προώθηση των  ιστορικών χώρων και των Μουσείων της Θεσσαλονίκης, αλλά και της μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης σε συνδυασμό με Π.Κ.Μ. και με τους λοιπούς Δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.
  3. Θα πρέπει να ενισχυθεί μέσω των προγραμμάτων της Ε.Ε. η καλλιτεχνική παιδεία στην Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση, αλλά και στους ενήλικες συμπολίτες μας, ενώ παράλληλα είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν θεματικές  που θα αγκαλιάζουν το σύνολο της πολιτιστικής δημιουργίας και πολιτιστικής κληρονομιάς, καταρχήν σε τοπικό επίπεδο (π.χ. μαθήματα τοπικής ιστορίας σε σχολεία – αλλά και της κατά τόπους πολιτιστικής κληρονομιάς) και εν συνεχεία ανά τομέα (ποίηση, θέατρο, κινηματογράφος φωτογραφία, λογοτεχνία, γλυπτική, ζωγραφική κλπ) στον τύπο της σεμιναριακής εκπαίδευσης  να λειτουργούν  εκπαιδευτικά προγράμματα και  σε μουσεία, αλλά  και αρχαιολογικούς χώρους προσβάσιμα και σε πρόσφυγες με απώτερο σκοπό την ομαλή ένταξή τούς και ενσωμάτωσή τους στην τοπική κοινωνία.
  4. Προτείνουμε κατά τη διάρκεια των εορταστικών περιόδων, αλλά  και κάποιων ημέρων που έχουν να κάνουν με Παγκόσμια γεγονότα π.χ. παγκόσμια ημέρα θεάτρου και άλλα παρόμοια, να υπάρχει μέριμνα του Δ.Θ. για ανάλογες εκδηλώσεις που να βοηθούν και τον εμπορικό Σύλλογο της πόλης μας. Εδώ χρειάζεται έρευνα και μελέτη για να βγουν υγιή συμπεράσματα και πρωτίστως αποτελεσματικά.
  5. Προτείνουμε ουσιαστικές επεμβάσεις- βελτιώσεις υποδομών σε καθιερωμένους αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία. Η ανάδειξη ειδικότερα των  αρχαιολογικών χώρων θα τονώσει την  επισκεψιμότητά τους  με δράσεις προσέλκυσης του κοινού (πολιτιστικά φεστιβάλ, θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις κτλ.).  Η ενίσχυση δε, των υπαρχουσών διαδρομών πολιτιστικού ενδιαφέροντος από την ίδρυση της πόλης, ρωμαϊκή, ελληνιστική, βυζαντινή αλλά και οθωμανική περίοδό της, η σύνδεση επίσης των  αρχαιολογικών χώρων μνημείων με βάση την τοπογραφική τους εγγύτητα, η ανάδειξη ακόμη  του συνολικού πολιτιστικού αποθέματος ανά γεωγραφική ενότητα (δημιουργία θεματικών δικτύων μνημείων π.χ. βυζαντινοί ναοί, αρχαία ιερά, αρχαίες οχυρώσεις κλπ) θα  ενισχύσουν τα μέγιστα  τον πολιτιστικό τουρισμό.
  6. Προτείνουμε τη δημιουργία Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού στο 4ο Διαμέρισμα του Δήμου Θεσσαλονίκης.
  7. Προτείνουμε την εντατική εκμετάλλευση της ψηφιακής τεχνολογίας με τη δημιουργία κατάλληλων ψηφιακών εργαλείων, ώστε το πολιτιστικό απόθεμα να είναι άμεσα προσιτό, είτε σε επιστήμονες και ερευνητές, είτε στο ευρύ κοινό (ενδεικτικό δημιουργία του e-museum ή δημιουργία apps για εικονικές ξεναγήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους ή ιστορικά τοπία, δημιουργία open source βάσεων δεδομένων με σεβασμό στη νομοθεσία περί πνευματικής ιδιοκτησίας κλπ.)
  8. Προτεραιότητά μας αποτελεί η  ανάδειξη του μητροπολιτικού χαρακτήρα της Θεσσαλονίκης ως Πολιτιστικής και όχι μόνο Πρωτεύουσας των Βαλκανίων. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να γίνουν ουσιαστικές κινήσεις συνεργασίας με τις ήδη αδελφοποιημένες ανά τον κόσμο και όχι μόνο πόλεις, δίνοντας  με έμφαση  στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων  για ανταλλαγή πολιτιστικών δράσεων στο Θέατρο, στα Εικαστικά δρώμενα κτλ. Σε  όλα όσα εν γένει προάγουν τον πολιτισμό, τη γνωριμία και τη συμφιλίωση  ανάμεσα στις Βαλκανικές χώρες.
  9. Σημαντική κρίνουμε επίσης την ανάδειξη του streetart στους κεντρικούς άξονες της Θεσσαλονίκης που αποτελούν και περιπατητικό αλλά και τουριστικό προορισμό ( Νέα Παραλία, Λευκός Πύργος, Πλατεία Αριστοτέλους μέχρι τον Ι.Ν. του Αγίου Δημητρίου, κ.ά.)
  10. Πρωταρχικός στόχος μας είναι συν τοις άλλοις η ανάδειξη των Δημητρίων του χθες, στο σήμερα, αλλά με τη σκέψη στο αύριο. Ανάπλαση των δράσεων των Δημητρίων όχι μόνο με τον παγκόσμιο ιστό πολιτισμού αλλά και με την τοπική κοινότητα των Καλλιτεχνών της πόλης. Νέες σκέψεις και νέες προτάσεις που θα προάγουν την επικοινωνία των πολιτών με την τέχνη. Να αποτελέσουν τα Δημήτρια πόλο έλξης όλου του κόσμου αλλά κυρίως των πολιτών της πόλης.
  11.  Η ανάδειξη του πνευματικού κόσμου και της ιστορίας του στη Θεσσαλονίκη, με δράσεις, αλλά και εκδοτικές προτάσεις είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα μας.
  12.  Τέλος, η ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης κρίνεται από τα νέα δεδομένα επιτακτική προκειμένου να συμπεριλαμβάνει και πολιτιστικές δράσεις για την ψυχαγωγία των πολιτών που θα κινούνται μέσα στον συγκεκριμένο χώρο.
kyrizidis3.jpg

Μοδινός: Το μεγαλύτερο πρόβλημα στο χώρο του πολιτισμού

Η Παρουσίαση έκλεισε με τις θέσεις που παρουσίασε ο Τενόρος Φίλιππος Μοδινός για την ορθή λειτουργία των επιτροπών που επιλέγουν τις πολιτιστικές δράσεις, ώστε να διορθωθούν όλες οι αρνητικές αντιλήψεις.

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπάρχει στον χώρο του πολιτισμού, ιδιαιτέρως αν είναι κρατικά επιχορηγούμενος, είναι η υποκειμενικότητα που υπάρχει στη κρίση των ανθρώπων που επιλέγουν ποιους καλλιτέχνες θα στηρίξουν.

Το πρόβλημα αυτό φέρει τρία βασικά συμπτώματα.

1. Δεν υποστηρίζονται ορθά πολιτιστικές επιχειρήσεις που έχουν ήδη βάση και κοινό και θα μπορούσαν να μεγαλώσουν και να δώσουν και ακόμα περισσότερη εργασία.

2. Δεν δίδονται ευκαιρίες σε ανερχόμενους καλλιτέχνες ή ανερχόμενες/καινούριες καλλιτεχνικές επιχειρήσεις να προβάλλουν τα έργα τους.

3. Υποστηρίζονται συχνά καλλιτέχνες, είτε επάξιοι είτε ανάξιοι, που έχουν τις κατάλληλες γνωριμίες να τους ωθήσουν, γνωριμίες οι οποίες συχνά προκύπτουν ως αποτέλεσμα προσωπικής σχέσης.

Είναι ένα πρόβλημα το οποίο δεν μπορεί να εξαλειφθεί εντελώς, αλλά μπορεί να μετριαστεί σημαντικά.

Το πιο βασικό που πρέπει να αντιληφθεί ο Δήμος είναι το πόσοι άνθρωποι πραγματικά νοιάζονται για κάποια πολιτιστική δραστηριότητα.

Πάρα πολύ συχνό φαινόμενο είναι πως σε κάθε Δήμο, ο αντιδήμαρχος πολιτισμού και τα προσωπικά του γούστα καθώς και φιλίες/προσωπικές σχέσεις καθορίζουν το τι θα μας δείξει ένας Δήμος κάθε περίοδο της τοπικής αυτοδιοίκησης. Πχ αν στον Αντιδήμαρχο Α αρέσει το θέατρο του παραλόγου, θα υπάρξει μία αύξηση τέτοιων παραστάσεων ακόμα και αν δεν έχουν κοινό... αλλά και θα διοχετευτούν λεφτά σε τέτοιες παραστάσεις, ενώ ίσως δεν θα εκφράζουν την επιθυμία του κοινού.

Και φυσικά αυτό αφήνει μεγάλο μέρος του πληθυσμού ανικανοποίητο.

Ένα άλλο θέμα που πρέπει να αντιληφθούν οι δήμοι είναι πως ο πολιτισμός είναι ένας από τους κεντρικούς άξονες επαφής μεταξύ των ανθρώπων και ότι αξίζει χρηματοδότηση, εφόσον μέσω του πολιτισμού μία διοίκηση μπορεί να δείξει ότι παράγει έργο.

Τέλος, οι Δήμοι πρέπει να αναγνωρίσουν πως οι παροχές σε είδος είναι εξίσου σημαντικές με τις παροχές σε χρήμα και ότι ο κάθετος διαχωρισμός μεταξύ επιδοτούμενων καλλιτεχνών και καλλιτεχνών που καλούνται να ενοικιάσουν χώρους του Δήμου πρέπει να σταματήσει. Πρέπει να υπάρχει και μία ενδιάμεση κατηγορία και κατά την άποψη μου πρέπει να είναι και η πιο συχνή κατηγορία: Όπου ο Δήμος στηρίζει σε είδος χωρίς να υπάρχει ανταλλαγή χρήματος μεταξύ Δήμου και καλλιτέχνη. Δηλαδή, να μη ζητά ενοίκιο ή κάλυψη άλλων εξόδων αλλά και να μη προσφέρει λεφτά.

Το πιο κεντρικό θέμα όμως είναι η διαδικασία αξιολόγησης. Η αξιολόγηση έχει πολλά υποκειμενικά στοιχεία, κυρίως εφόσον “κατάλληλοι” για να αξιολογήσουν προτάσεις θεωρούνται καλλιτέχνες διαφόρων ειδών. Αυτές οι κριτικές επιτροπές όμως έχουν τρία μεγάλα μειονεκτήματα.

1. Εφόσον είναι καλλιτέχνες και οι ίδιοι, είναι πιο πιθανό να επιλέξουν προτάσεις οι οποίες μπορούν να προσφέρουν και στους ίδιους “καλλιτεχνική ανταλλαγή”, ένα συχνότατο φαινόμενο στο χώρο μας.

2. Εφόσον είναι καλλιτέχνες και οι ίδιοι, μπορεί να νιώσουν ανταγωνιστικά απέναντι σε μία πρόταση και να την απορρίψουν αδίκως, λόγω αρνητικών συναισθημάτων.

3. Εφόσον είναι καλλιτέχνες και οι ίδιοι, δεν μπαίνουν στη διαδικασία να σφυγμομετρήσουν τι θέλει το κοινό, και τα κριτήρια τους είναι οι δικές τους καλλιτεχνικές προτιμήσεις. Οπότε, αν κάποιος είναι λάτρης της κλασσικής μουσικής, θα επιλέξει ποτέ να στηρίξει μία μπάντα heavymetal?

Η λύση είναι οι κριτικές επιτροπές να αποτελούνται κυρίως από άτομα αδιάφορα προς την ίδια τη τέχνη. Οι στατιστικές ενός καλλιτέχνη πρέπει να είναι το κριτήριο για στήριξη και όχι οι καλλιτεχνικές του επιδόσεις, που μπορεί να αξιολογηθούν θετικά ή αρνητικά ως αποτέλεσμα των προσωπικών γούστων μία κριτικής επιτροπής που αποτελείται από καλλιτέχνες.

Και ποιες είναι αυτές οι πιθανές στατιστικές:

Για επαγγελματικές παραγωγές και δράσεις:

Αν είναι έμπειρος καλλιτέχνης ή εταιρία που έχει έστω έναν χρόνο λειτουργίας, είναι εύκολο να κρίνει κανείς την πιθανή επιτυχία.

Μπορεί να χρησιμοποιηθούν πχ οι εκκαθαρίσεις από παραστάσεις ώστε να μπορεί η κριτική επιτροπή να δει πόσο κοινό μαζεύει και τι τζίρους κάνει.

Στατιστικές από like στο Facebook ή hits στα ιστολόγια ή views στο youtube.

Στατιστικές από άλλες δράσεις που κάνει ο καλλιτέχνης ή η εταιρία όπως εκπαιδευτικά προγράμματα ή φιλανθρωπικές δράσεις.

Στατιστικές από εμφανίσεις στη τηλεόραση και το ενδιαφέρον που υπάρχει από το κοινό.

Για ημί-επαγγελματικές ή εκπαιδευτικές δράσεις:

Αν είναι άπειρος καλλιτέχνης, καινούρια επιχείρηση κτλ τότε εκεί μπορεί να υπάρχει υποκατηγορία βοήθειας, όπως μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων που δίνουν ευκαιρία σε έναν καλλιτέχνη να αποκτήσει εμπειρία και μεταξύ άλλων στατιστικές που θα τον βοηθούσαν να κερδίσει σε έναν επόμενο γύρο και μία θέση σε επαγγελματικούς διαγωνισμούς".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Δεν θα κάνουμε ό,τι μας λέει ο Βελόπουλος και κάθε πολιτικός
«Αυτές τις ώρες είναι απαραίτητη η συνεργασία» Κράτους και Εκκλησίας είπε από το Δήλεσι πριν τη συνάντηση με Μητσοτάκη
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Δεν θα κάνουμε ό,τι μας λέει ο Βελόπουλος και κάθε πολιτικός
Κωνσταντίνος Τίκης: «Παιδί και παιχνίδι ήταν ανέκαθεν λέξεις που πήγαιναν μαζί»
Το 2ο Hoppy Festival έρχεται για ένα ΣΚ γεμάτο δράσεις και εκπλήξεις στο NOESIS και στη ΧΑΝΘ και ο Κωνσταντίνος Τίκης μάς δίνει μια γεύση από τι θα...
Κωνσταντίνος Τίκης: «Παιδί και παιχνίδι ήταν ανέκαθεν λέξεις που πήγαιναν μαζί»