Skip to main content
Menu

Έργα τέχνης και ταινίες γίνονται εργαλεία για αρχιτέκτονες και παιχνίδια VR

Συντονιστής του έργου V4Design το Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του ΕΚΕΤΑ

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Τη δυνατότητα να "περιηγηθούν" στην πλατεία Gendarmenmarkt του Βερολίνου -στο παρόν αλλά και στο παρελθόν- με τη χρήση εξοπλισμού εικονικής πραγματικότητας, είχαν όσοι βρέθηκαν πρόσφατα στην έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Περίπτερο 10 της ΔΕΘ-HELEXPO στο πλαίσιο της 1ης Thessaloniki DesignWeek (κεντρική φωτ.).

Επρόκειτο ουσιαστικά για την παρουσίαση ενός παραδείγματος εφαρμογής του V4Design, έργου χρηματοδοτούμενου από το ιδιαίτερα ανταγωνιστικό πρόγραμμα Horizon 2020 της ΕΕ, του οποίου το Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΙΠΤΗΛ) του ΕΚΕΤΑ είναι συντονιστής.

Όπως εξήγησε στον "Τύπο Θεσσαλονίκης" ο συντονιστής του έργου και επιστημονικά υπεύθυνος εκ μέρους του ΙΠΤΗΛ-ΕΚΕΤΑ Δρ. Στέφανος Βροχίδης, στόχος του V4Design είναι η δημιουργία εργαλείων για αρχιτέκτονες και σχεδιαστές παιχνιδιών μέσω της επαναχρησιμοποίησης πληροφοριών και υλικού που υπάρχει ήδη, όπως ταινίες, ντοκιμαντέρ, έργα τέχνης, παλιές φωτογραφίες κ.λπ.

Αναλυτικότερα, το V4Design στοχεύει στον επαναπροσανατολισμό και στην επαναχρησιμοποίηση του παραπάνω πολυμεσικού περιεχομένου, για τον επαναπροσδιορισμό και την χρησιμοποίηση τους στην αρχιτεκτονική σχεδίαση και στα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας. Η ανάλυση του πολυμεσικού περιεχομένου πραγματοποιείται μέσω τεχνικών τρισδιάστατης ανακατασκευής και μοντελοποίησης, εντοπισμό αντικειμένων σε εικόνες και βίντεο, αυτοματοποιημένη εξαγωγή πληροφοριών αισθητικής και στυλ καθώς και γλωσσική κατανόηση των πολυμεσικών δεδομένων. Με αυτές τις μεθοδολογίες το έργο στοχεύει στη δημιουργία τρισδιάστατων αντικείμενων εμπλουτισμένων με σημασιολογικές περιγραφές. " Βασικός στόχος του έργου είναι να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων με τέτοια τρισδιάστατα αντικείμενα, τα οποία να έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει κάποιος ως βάση σχεδίασης και έμπνευσης", όπως αναφέρει ο κ. Βροχίδης. Για παράδειγμα, ένα τέτοιο 3D αντικείμενο θα μπορούσε να μία τρισδιάστατη μορφή που να προκύπτει από ένα κτίριο, το οποίο θα μπορεί να εμπλουτιστεί με πληροφορία που σχετίζεται με το αρχικό κτίριο πχ. ιστορικά στοιχεία, αισθητικά χαρακτηριστικά όπως τεχνοτροπία κατασκευής κ.α..

v4design.jpg

Στη φωτογραφία τα βασικά στελέχη της ερευνητικής ομάδας του ΙΠΤΗΛ/ΕΚΕΤΑ για το V4Design. Από αριστερά στα δεξιά:

Δρ Γεώργιος Μεδίτσκος (υπεύθυνος έρευνας σημασιολογικού ιστού)

Δρ Κωνσταντίνος Αυγερινάκης (Τεχνικός διευθυντής του έργου)

Δρ Στέφανος Βροχίδης (Συντονιστής του έργου και Επιστημονικός Υπεύθυνος εκ μέρους του ΙΠΤΗΛ-ΕΚΕΤΑ)

Δρ Ιωάννης Κομπατσιάρης (Επικεφαλής εργαστηρίου που υπάγεται το έργο στο ΙΠΤΗΛ-ΕΚΕΤΑ)

Με άλλα λόγια, το V4Design θα αναπτύξει μια πλατφόρμα, που θα παρέχει στους αρχιτέκτονες, και στους σχεδιαστές παιχνιδιών εικονικής πραγματικότητας καινοτόμα εργαλεία απαραίτητα για την ενίσχυση και την απλοποίηση της δημιουργικής φάσης της διαδικασίας σχεδιασμού.

Άλλες  εφαρμογές θα μπορούσαν να είναι η δημιουργία παιχνιδιών εικονικής πραγματικότητας βασισμένα σε τηλεοπτικές σειρές, η αναπαράσταση του περιβάλλοντος συγκεκριμένων ιστορικών γεγονότων, όπως για παράδειγμα η πτώση του τείχους του Βερολίνου.

Δηλαδή μέσω της επαναχρησιμοποίησης του πολυμεσικού υλικού μπορούν να δημιουργηθούν παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας και τρισδιάστατα ψηφιακά περιβάλλοντα και αντικείμενα, όπου ο χρήστης θα μπορεί να ξαναζεί ένα συγκεκριμένο γεγονός του παρελθόντος. Άλλωστε, ο κόσμος έχει ήδη αρχίσει να εξοικειώνεται με την τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας, η οποία έχει πολλές εφαρμογές.

Το ενδιαφέρον με το συγκεκριμένο project είναι ότι αντί να δημιουργεί νέο πολυμεσικό περιεχόμενο, επαναχρησιμοποιεί και αξιοποιεί το ήδη υπάρχον, το οποίο βρίσκεται, εξάλλου, σε αφθονία σήμερα και βοηθά κατ΄αυτόν τον τρόπο τις δημιουργικές βιομηχανίες να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Στην Κοινοπραξία του έργου, που άρχισε τον Ιανουάριο του 2018 με χρόνο ολοκλήρωσης τα 3 χρόνια συμμετέχουν, εκτός από το Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του ΕΚΕΤΑ, το τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΑΠΘ, τα πανεπιστήμια Leuven και PompeuFabra, η εταιρεία McNeelEuropeSL, το αρχιτεκτονικό γραφείο Herzog&DeMeuron, η DeutscheWelle, η βάση δεδομένων Stitching, η SolarisFilmproduktionGbR, η ArtFilmsLtd και η Nurogames.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ