Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Περισσότερο από 80% των προσφυγόπουλων παρατούν το σχολείο

Ανησυχητικά τα στοιχεία για την ένταξή τους – Εργαλεία για την διαπολιτισμική εκπαίδευση ως μέσο ενσωμάτωσης παρουσιάζονται σε συνέδριο στη Θεσσαλονίκη

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 80% των παιδιών από πρόσφυγες ή μετανάστες εγκαταλείπουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην χώρα μας.

Την ίδια ώρα παγκοσμίως στα 3,7 εκατομμύρια υπολογίζονται τα παιδιά προσφύγων και μεταναστών που πηγαίνουν σχολείο, από τα 7 εκατομμύρια συνολικά παιδιά προσφύγων και μεταναστών. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση φοιτά το 63% από το 91% των παιδιών αυτών, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τη δευτεροβάθμια είναι μικρότερο από 80%. Πέρα από τις συνεχείς μετακινήσεις, ένας λόγος που τα αναγκάζει να εγκαταλείψουν το σχολείο είναι και το bullying.

Τα ανησυχητικά αυτά στοιχεία σχετικά με την σχολική διαρροή των μαθητών αυτών αλλά και των προβλημάτων για την ορθή ένταξή τους τόσο στην τάξη όσο και στο ευρύτερο εκπαιδευτικό περιβάλλον τονίστηκαν το μεσημέρι σε συνέντευξη τύπου με αφορμή τη διεξαγωγή του συνεδρίου «Η διαπολιτισμική εκπαίδευση ως μέσο για την κοινωνική ενσωμάτωση: Εμπειρίες, βέλτιστες πρακτικές και μελλοντικές προκλήσεις» που διεξάγεται σήμερα και αύριο στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρος Κόπτσης την σχολική χρονιά 2017-18 υπήρχαν 8000 μαθητές πρόσφυγες ή μετανάστες, οι μισοί από τους οποίους πήγαιναν στο δημοτικό σχολείο. Και στην Κεντρική Μακεδονία υπολογίζεται πως υπάρχουν 3000 μαθητές που παρακολουθούν μαθήματα στις 228 τάξεις υποδοχής.

 

Κόπτσης: «Λείπουν τα εργαλεία – Χρειάζεται ειδική εκπαίδευση»

 

«Θέλουμε ένα συμπεριληπτικό σχολείο, ένα σχολείο που να έχουν θέση όλοι. Όμως λείπουν τα εργαλεία. Η πολιτεία πρέπει να σταθεί με ειδικά βιβλία για τα παιδιά, και ειδική κατάρτιση στους εκπαιδευτικούς. Πρέπει να υπάρχει ειδική εκπαίδευση και των εκπαιδευτικών, να υπάρξει διαπολιτισμική εκπαίδευση, να βοηθήσουμε τους πρόσφυγες μαθητές να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και να διαρθρωθεί έτσι το σύστημα ώστε να ανταποκρίνεται και σε άλλες κουλτούρες», σημείωσε, ενώ πρόσθεσε και την σημαντική θέση που έχουν και οι ίδιοι οι μαθητές που καλούνται στις μέρες μας να συνυπάρξουν στην ίδια τάξη με προσφυγόπουλα και παιδιά μεταναστών.

Από την πλευρά της η πρόεδρο του Κέντρου Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας (ΚΜΟΠ) και Εκπαιδευτική Ψυχολόγο Αντωνία Τορρένς αναφέρθηκε σε πτυχές του συνεδρίου λέγοντας πως «θα παρουσιαστούν καλές πρακτικές άλλων χωρών σε επίπεδο εκπαιδευτικής ένταξης μεταναστών και θα δούμε πόσο μπορούμε να τις εφαρμόσουμε». Υπογράμμισε τη σημασία του να εντάσσεται ένα παιδί στη σωστή τάξη λέγοντας πως «πρέπει να αξιολογείται η προηγούμενη γνώση που έχει από την χώρα προέλευσής του». Και τόνισε ότι τα εργαλεία για τη σωστή ένταξη των μαθητών προσφύγων – μεταναστών θα εφαρμόζονται από μικρές τάξεις του δημοτικού ώστε να υπάρξουν καλύτερα αποτελέσματα μετά. Ως ένα πολυεπίπεδο ζήτημα που θα μας απασχολήσει για χρόνια χαρακτήρισε το θέμα της εκπαιδευτικής ενσωμάτωσης των παιδιών αυτών ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου Αντώνης Κλάψης. «Στην Ελλάδα υπάρχει αδυναμία να αξιολογήσουμε το επίπεδο γνώσης αυτών των παιδιών που βρίσκονται σε συνεχή μετακίνηση. Δεν έχουν μια φυσιολογική εκπαιδευτική εξέλιξη και η ηλικία τους δεν πρέπει να είναι το μόνο κριτήριο για την ένταξή τους στο σχολείο».

Για το συνέδριο

Το συνέδριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και θα αναπτύξει τέσσερις θεματικούς άξονες:

  1. Αξιολόγηση του προηγούμενου επιπέδου γνώσεων μαθητών και μαθητριών που προέρχονται από τρίτες χώρες.
  2. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και ανοιχτή κοινωνία.
  3. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και ενσωμάτωση προσφύγων και μεταναστών στο εκπαιδευτικό σύστημα.
  4. Βέλτιστες πρακτικές για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

Θα παρουσιαστούν εισηγήσεις πανεπιστημιακών καθηγητών, ειδικών ερευνητών, εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και εκπροσώπων ΜΚΟ που υλοποιούν προγράμματα συναφή με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

Παράλληλα με τις εργασίες του Συνεδρίου, θα διεξαχθούν επιμορφωτικά εργαστήρια (workshops) για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλα συναφή ζητήματα.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα του συνεδρίου, μπορείτε να βρείτε εδώ.

Η συμμετοχή είναι δωρεάν – απαραίτητη η προεγγραφή στον σύνδεσμο https://forms.gle/wPS7BZdtBJ3SEKYy7.

Σε όλους τους συμμετέχοντες θα δοθούν Βεβαιώσεις Συμμετοχής.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ