Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Εμπόδια στη φοίτηση λόγω εργασίας και προσωπικών προβλημάτων

Ποιες οι προτεινόμενες καλές πρακτικές για τη φοίτηση ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων – Τι προκύπτει από έρευνα του ΑΠΘ

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Ικανοποιημένοι από τη φοίτησή τους στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης είναι σε μεγάλη πλειοψηφία (σημ. το 50.4% είναι αρκετά ευχαριστημένο, ενώ το 31.5% δηλώνει πολύ ή απολύτως ευχαριστημένο) οι φοιτητές και φοιτήτριες του ΑΠΘ που ανήκουν σε Ευαίσθητες Κοινωνικές Ομάδες. Ωστόσο όσοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες δηλώνουν λιγότερο ικανοποιημένοι/ες από τη σχολή τους σε σχέση με όσους/ες δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα.

Ο κυριότερος λόγος που δυσκολεύονται να παρευρεθούν στις παραδόσεις των μαθημάτων είναι το ότι εργάζονται (41.9%), ακολουθούν τα οικογενειακά ή προσωπικά προβλήματα (19.8%), τα προβλήματα υγείας (10%) και η δύσκολη πρόσβαση λόγω αναπηρίας (17.8%).

Σχετικά με την κατανόηση του αντικειμένου παράδοσης, το 48.3% θεωρεί ότι δυσκολεύεται όσο και οι συμφοιτητές/τριες, ενώ το 10.1% δυσκολεύεται περισσότερο ή πολύ περισσότερο από τους/τις συμφοιτητές/τριες να κατανοήσει το αντικείμενο των παραδόσεων.

Ο συχνότερος λόγος για αυτές τις δυσκολίες φαίνεται να είναι ότι ο χρόνος που έχουν δεν είναι αρκετός για να κρατούν σημειώσεις (48.5%). Ακολουθεί η έλλειψη συνέπειας στην παρακολούθηση των μαθημάτων από την αρχή του εξαμήνου (38.5%) και η αντιμετώπιση οικογενειακών ή προσωπικών προβλημάτων (17.9%).

Από τις υπηρεσίες του Πανεπιστημίου χρησιμοποιούν περισσότερο τη Βιβλιοθήκη & Κέντρο πληροφόρησης (82,3%), την Υπηρεσία Σίτισης Πανεπιστημιακής Φοιτητικής Λέσχης (68.5), το Κέντρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (41.9) και το Γυμναστήριο (35.1).

Αυτά προκύπτουν από την διαδικτυακή έρευνα που ολοκληρώθηκε στο ΑΠΘ την άνοιξη του 2019 και στην οποία συμμετείχαν περίπου 3.000 φοιτητών/τριών, σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σε σχέση με τις σπουδές τους.

Περισσότερα θα εξηγήσει ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ και μέλος του Παρατηρητηρίου, Γιάννης Ανδρεάδης, ο οποίος θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα της διαδικτυακής έρευνας τη Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2019, ώρες 12.30 – 15.00, στο ΚΕΔΕΑ του ΑΠΘ (Αμφιθέατρο Ι) στην Εκδήλωση με θέμα «Εμπόδια στη φοίτηση και υποστηρικτικοί μηχανισμοί: Οι φοιτητές και φοιτήτριες Ευαίσθητων Κοινωνικών Ομάδων αξιολογούν τη φοίτησή τους στο ΑΠΘ» που διοργανώνει το Παρατηρητήριο Φοιτητών/τριών  Ευαίσθητων Κοινωνικών Ομάδων του ΑΠΘ.

Όπως εξήγησε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» σε τηλεφωνική μας συνομιλία η Πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Φοιτητών/τριών Ευαίσθητων Κοινωνικών Ομάδων του ΑΠΘ, Καθηγήτρια του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Θέκλα Τσιτσώνη, η οποία στην εκδήλωση θα κάνει ενημέρωση-απολογισμό των συνολικών δράσεων του Παρατηρητηρίου:  «Στην έρευνα υπάρχει μια λίστα καλών πρακτικών που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά για τους φοιτητές. Στις πρώτες θέσεις αναδείχθηκε η Διευκόλυνση της προσβασιμότητας σε όλους τους χώρους του Πανεπιστημίου για άτομα με αναπηρίες (75.2%), η Ύπαρξη σε κάθε Τμήμα ενός συμβούλου σπουδών για τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις σπουδές τους (69%), η Διεξαγωγή φροντιστηριακών μαθημάτων σε κάθε τμήμα για τους φοιτητές/τριες που αντιμετωπίζουν προβλήματα κατανόησης σε συγκεκριμένα γνωστικά πεδία (62,6%) και η Δημιουργία υπηρεσίας για τις εκπαιδευτικές ανάγκες των φοιτητών/τριών με αναπηρίες (62,4%).

Στο ΑΠΘ υπάρχουν Σύμβουλοι Σπουδών και σε αυτούς μπορεί να απευθύνεται όποιος φοιτητής αντιμετωπίζει πχ δυσκολία στην κατανόηση των παραδόσεων ή στις απαιτήσεις των εξετάσεων λόγω προβλημάτων υγείας ή και ψυχολογικών προβλημάτων. Πχ μπορεί να ζητήσει περισσότερο χρόνο για να κρατάει σημειώσεις ή για να δώσει απαντήσεις στις εξετάσεις. Με πρόταση του Παρατηρητηρίου στο site κάθε σχολής υπάρχει σχετικό link για τους Σύμβουλους Στήριξης Φοιτητών». Η κα Τσιτσώνη ανέφερε πως συχνά τα παιδιά αυτά δεν θέλουν να γνωστοποιήσουν το πρόβλημά τους. «Μπορούν όμως να απευθυνθούν στους Συμβούλους και αυτοί να βοηθήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», συμπλήρωσε. Τόνισε πως στους ερωτώμενους φοιτητές τους απασχολεί ιδιαίτερα το θέμα της ασφάλειας στο ΑΠΘ, οι κτηριακές υποδομές και το ζήτημα της καθαριότητας, ενώ σχολίασε πως «όλοι οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν ίδιες ευκαιρίες στη μάθηση».

Για τα δημογραφικά στοιχεία η πλειοψηφία των φοιτητών/τριών που ολοκλήρωσε την έρευνα είναι γυναίκες (73%). Το μεγαλύτερο ποσοστό των φοιτητών/τριών προέρχεται από τη Φιλοσοφική σχολή (26.2%), ακολουθούν η Σχολή Θετικών Επιστημών (14.3%), η Πολυτεχνική Σχολή (14.2%) και η Σχολή Επιστημών Υγείας (10%). Οι φοιτητές/τριες της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών αποτελούν το 8.9% του δείγματος, ακολουθούν η Σχολή Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος (6.7%), η Παιδαγωγική Σχολή (6.3%) και η Νομική Σχολή (3.9%). Τέλος, το 3.7% του δείγματος αποτελείται από φοιτητές/τριες της Σχολής Καλών Τεχνών, το 3.4% από φοιτητές/τριες της Θεολογικής Σχολής και το 2% των φοιτητών/τριών του δείγματος προέρχεται από τη Σχολή Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.

Σημειώστε πως την εκδήλωση θα χαιρετίσουν ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Καθηγητής Νικόλαος Γ. Παπαϊωάννου, και ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του ΑΠΘ, Καθηγητής Δημήτριος Κωβαίος.  

Επίσης η Ψυχολόγος του Κέντρου Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥΨΥ) του ΑΠΘ και μέλος του Παρατηρητηρίου Άλτα Πανέρα, η οποία  θα παρουσιάσει τα προβλήματα που έχουν αναφέρει οι φοιτητές και τους τρόπους που μπορούν να υποστηριχθούν από τις υπάρχουσες δομές.

Η δράση είναι ανοιχτή για τους φοιτητές, τα μέλη ΔΕΠ και το κοινό.

Το Παρατηρητήριο Φοιτητών/τριών  Ευαίσθητων Κοινωνικών Ομάδων είναι μια από τις Επιτροπές του ΑΠΘ που στοχεύει στην καταγραφή δυσκολιών στη φοίτηση φοιτητών/τριών με ειδικές ανάγκες, αλλοδαπών, καθώς κι άλλων ευπαθών ομάδων.

Περισσότερες πληροφορίες για την έρευνα στον σύνδεσμο: http://acobservatory.web.auth.gr/