Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Δύσκολα κινήθηκε η αγορά της Θεσσαλονίκης και τις γιορτές

Μόνο η καλή ψυχολογία δεν φτάνει για να δουλέψει η αγορά, όπως λέει ο πρόεδρος του ΕΣΘ

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Όπως κινήθηκε και όλο το 2019, δηλαδή δύσκολα, κινήθηκε η αγορά της Θεσσαλονίκης και την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων και την Πρωτοχρονιάς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εμπόρων. Μπορεί τις προηγούμενες ημέρες που βρισκόταν σε ισχύ και το εορταστικό ωράριο ο κόσμος να ανταποκρίθηκε, να βγήκε στην αγορά, να έκανε τις βόλτες του γεμίζοντας τους κεντρικούς δρόμους, τα καφέ και τα εστιατόρια της Θεσσαλονίκης, όμως για μία ακόμη φορά η αγορά δυσκολεύθηκε γιατί το περίσσευμα των καταναλωτών ήταν μικρό. "Ξόδεψαν αυτό που μπορούσαν", όπως λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Παντελής Φιλιππίδης, μιλώντας στον "Τύπο Θεσσαλονίκης".

"Ο κόσμος είχε τη διάθεση να βγει, να περάσει καλά, αλλά δυστυχώς δεν είδαμε πολλές σακούλες", σημειώνει.

Μπορεί όπως λέει ο κ. Φιλιππίδης να άλλαξε η ψυχολογία του κόσμου, αλλά η καλή ψυχολογία δεν φτάνει. "Όσο καλή διάθεση και να έχεις, όταν δεν έχεις απόθεμα στον μισθό σου και τα έσοδά σου, η αγορά δεν μπορεί να δουλέψει. Η αγορά δουλεύει με το υπόλοιπο του μισθού του καταναλωτή. Αν δεν υπάρχει πώς θα δουλέψει;", όπως λέει, σημειώνοντας ότι ο κόσμος έχει να καλύψει και τις φορολογικές του και άλλες υποχρεώσεις.

 

"Αγορά δεν είναι μόνο 100 μαγαζιά στην Τσιμισκή"

Ενδεικτικό της δυσκολίας που αντιμετώπισαν οι έμποροι είναι ότι ήδη και κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, δεν έλειψαν οι προσφορές και οι εκπτώσεις από τα καταστήματα ενώ από χθες, πρώτη ημέρα λειτουργίας της αγοράς μετά το εορταστικό ωράριο, τα καταστήματα προχώρησαν σε δεκαήμερα προσφορών 50-60 έως και 70%, παρότι επισήμως, οι χειμερινές εκπτώσεις θα αρχίσουν στις 13 Ιανουαρίου και θα ολοκληρωθούν στις 29 Φεβρουαρίου (γιατί είναι δίσεκτο το έτος).

Χειρότερη ήταν δε η κατάσταση στις περιφερειακές αγορές της Θεσσαλονίκης. "Η εικόνα της αγοράς της Θεσσαλονίκης την οποία έχουν οι περισσότεροι και για την οποία συζητάμε μονίμως, είναι για ένα δρόμο στο κέντρο της πόλης. Ζύγωσε κανείς στην Εγνατία να δει τι γίνεται; Πέρασε κανείς από την Ερμού, από την Ίωνος Δραγούμη; Πήγε κανείς στη Χαριλάου να δει τι γίνεται; Ή σε άλλες παραδοσιακές αγορές όπως στη Μπότσαρη, στη Μαρτίου και στη Βασ. Όλγας", διερωτάται ο κ. Φιλιππίδης.

'Οπως σημειώνει, δεν μπορούμε να βλέπουμε μόνο τα 100 μαγαζιά στην Τσιμισκή και μάλιστα όχι στο σύνολό της αλλά σε ένα τμήμα της που εκτείνεται από τη Μητροπολίτου Ιωσήφ μέχρι την Κομνηνών και να λέμε "πω πω τι κόσμο έχει". Είμαστε υποχρεωμένοι ως ΕΣΘ να βλέπουμε όλοι την εικόνα η οποία είναι τα 8.500 μαγαζιά στην περιοχή του δήμου Θεσσαλονίκης. Για όλους αυτούς μιλάμε και όχι μόνο για τους 100 ή τους 200, επισημαίνει ο κ. Φιλιππίδης. 

 

Η κίνηση τις Κυριακές και οι τουρίστες

Σε ότι αφορά τις 3 Κυριακές που άνοιξε η αγορά στη διάρκεια των γιορτών, ο κ. Φιλιππίδης επισημαίνει ότι η "παραδοσιακή" Κυριακή δηλαδή η μεσαία (στις 22 Δεκεμβρίου) ήταν η καλύτερη από τις τρεις, προσθέτει πάντως ότι η αγορά "χάνει" κατόπιν από τις καθημερινές ημέρες. Η κίνηση είναι καλύτερη γιατί συμπίπτουν και μια σειρά άλλα γεγονότα, όπως τα δώρα στον ιδιωτικό τομέα, διάφορα επιδόματα κλπ. "Όλα αυτά συντελούν στο να ανέβουν λίγο τα νούμερα στο τζίρο", όπως τονίζει ο πρόεδρος του ΕΣΘ.

Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι όταν η αγορά άνοιγε μόνο μία Κυριακή το χρόνο, την Κυριακή μέσα στις γιορτές, τα καταστήματα σημείωναν το καλύτερο ταμείο της χρονιάς.

Θετικά στους τζίρους επέδρασε και η τουριστική κίνηση που υπήρξε στη Θεσσαλονίκη. Όπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος της  Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ), Ανδρέας Μανδρίνος, για την περίοδο της Πρωτοχρονιάς (31/12/2019-1/1/2020) η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία της πόλης έφτασε περίπου στο 85%. Μάλιστα, η πλειονότητα των επισκεπτών – «πολύ μικρή πλειονότητα όμως»- ήταν ξένοι. Ωστόσο, τα Χριστούγεννα η μέση πληρότητα δεν ξεπερνούσε το 65% και σημειώθηκε πτώση καθώς ο εγχώριος τουρισμός δεν κατάφερε να καλύψει το κενό των Βαλκάνιων. "Οι τουρίστες πάντα βοηθούν την αγορά γιατί και ένας τουρίστας να έρθει και να ψωνίσει στην αγορά είναι προσθετικό", αναφέρει ο κ. Φιλιππίδης σημειώνοντας ωστόσο ότι δεν μπορεί να μετρηθεί η συμβολή τους στους τζίρους ακριβώς.

Εξάλλου και γενικά η εικόνα για τους τζίρους της εορταστικής περιόδου θα προκύψει μέσα από την έρευνα που παραδοσιακά πραγματοποιεί ο ΕΣΘ στα μέλη του, η οποία θα ολοκληρωθεί μέχρι την επόμενη εβδομάδα, ενώ η εκτίμηση για τον τζίρο το 2019 είναι ότι θα κλείσει με αρνητικό πρόσημο σύμφωνα με τον κ. Φιλιππίδη.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ" 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ιταλία: Με εισιτήριο 5 ευρώ η είσοδος στη Βενετία - Η πόλη χρεώνει τους τουρίστες
Θέλει να περιορίσει τον μαζικό τουρισμό και να αυξήσει τον αριθμό των επισκεπτών που θέλουν να διανυκτερεύσουν
Ιταλία: Με εισιτήριο 5 ευρώ η είσοδος στη Βενετία - Η πόλη χρεώνει τους τουρίστες