Skip to main content
Menu Αναζήτηση

Το EPICUR χτίζει γέφυρες συνεργασίας 8 κορυφαίων Πανεπιστημίων

Στον ρόλο και στην συμμετοχή του ΑΠΘ αναφέρθηκε ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας Καθηγητής του Τμήματος Γεωπονίας κ. Δημήτριος Κωβαίος

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Συνολικά 307.000 φοιτητές και φοιτήτριες και 40.000 μέλη προσωπικού οκτώ κορυφαίων ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων αφορά η σύμπραξη EPICUR (European Partnership for an Innovative Campus Unifying Regions Alliance), στην οποία συμμετέχει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).

Το Συμφωνητικό Συνεργασίας για την έναρξη της λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου υπεγράφη την Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2020 στο Στρασβούργο.

Τι ακριβώς όμως είναι το EPICUR και ποιοι οι στόχοι του; Ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας, Καθηγητής του Τμήματος Γεωπονίας κ. Δημήτριος Στ. Κωβαίος εξήγησε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης»: «Τo EPICUR είναι μια συμμαχία 8 κορυφαίων ευρωπαϊκών πανεπιστημίων: του Στρασβούργου-επικεφαλής (University of Strasbourg, Γαλλία), Άνταμ Μιτσκιέβιτς (Adam-Mickiewicz University, Ποζνάν, Πολωνία), του Άμστερνταμ (University of Amsterdam, Άμστερνταμ, Ολλανδία), του Φράιμπουργκ (University of Freiburg, Γερμανία), της Άνω Αλσατίας (University of Haute-Alsace, Μυλούζ, Γαλλία), του Πολυτεχνείου της Καρλσρούης (Karlsruhe Institute of Technology, Γερμανία), του Πανεπιστήμιου Φυσικών Πόρων και Επιστημών Ζωής (University of Natural Resources and Life Sciences, Βιέννη, Αυστρία) και του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης.

Απώτερος σκοπός του EPICUR είναι η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού, διαπανεπιστημιακού Campus, το οποίο θα προσφέρει προγράμματα σπουδών που θα ευνοούν την κινητικότητα των φοιτητριών/φοιτητών τους σε όλα τα επίπεδα σπουδών, συνεισφέροντας ταυτόχρονα στη βελτίωση της ποιότητας, στην αύξηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας και της ελκυστικότητας της Ευρωπαϊκής Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Το EPICUR χτίζει γέφυρες συνεργασίας ανάμεσα στις δημιουργικές ακαδημαϊκές κοινότητες οκτώ ηγετικών ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων, τα οποία θα λειτουργούν ως κόμβοι διανόησης για την έρευνα και την καινοτομία των χωρών τους, αλλά και πέρα από αυτές. Λειτουργώντας σε campuses σε όλη την Ευρώπη, το EPICUR θα συμβάλει στη διαμόρφωση της Εκπαίδευσης, της Έρευνας και της Καινοτομίας στον ευρωπαϊκό χώρο, καλώντας μια νέα γενιά Ευρωπαίων πολιτών να εμπλακεί με διδακτικές και μαθησιακές διαδικασίες που βασίζονται στη διεπιστημονικότητα, την πολυγλωσσία και την έρευνα, καθώς επίσης και με την έρευνα αιχμής και την καινοτομία. Στο επίκεντρο της συνεργασίας τίθενται η πανεπιστημιακή διδασκαλία, η εκπαίδευση στις ελεύθερες τέχνες και στις θετικές επιστήμες, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των μοντέλων διδασκαλίας, καθώς και η διεύρυνση της κινητικότητας των φοιτητών».

Ρωτήσαμε πότε θα ξεκινήσουν τα μαθήματα και πώς θα γίνονται και ο κ. Κωβαίος δήλωσε: «Σε αυτή την πρώτη πιλοτική φάση, δηλαδή την πρώτη τριετία, θα εργαστούμε στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού πανεπιστήμιου και θα διερευνήσουμε τις συνθήκες για την υλοποίηση του. Οπότε θα γίνουν κάποιες δράσεις στις οποίες μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνονται και εκπαιδευτικές δραστηριότητες σε πιλοτική μορφή με μικτή παρουσία (εικονική και φυσική)».

Αναφορικά με την διδασκαλία διαφορετικών ευρωπαϊκών γλωσσών,  και εστιάζοντας στα Ελληνικά ζητήσαμε από τον καθηγητή να μας σχολιάσει πόσο ελκυστική μπορεί να είναι για τους ξένους η δική μας γλώσσα.

Σύμφωνα με τον κ. Κωβαίο: «To EPICUR στοχεύει στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας των νέων και επιδιώκει να συσπειρώσει μια νέα γενιά δημιουργικών Ευρωπαίων πολιτών, που θα μπορούν να συνεργάζονται ανεξαρτήτως γλώσσας, συνόρων και αντικειμένου σπουδών, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες κοινωνικές προκλήσεις και την έλλειψη δεξιοτήτων που παρατηρούνται στη σημερινή Ευρώπη. Θα διερευνηθούν οι συνθήκες για την προώθηση των ευρωπαϊκών γλωσσών και ιδιαίτερα αυτών των μικρότερων χωρών για την ενίσχυση της πολυγλωσσίας μέσω της διαμόρφωσης ενός μοντέλου γλωσσικής πολιτικής στα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια. Η ελκυστικότητα της ελληνικής γλώσσας σχετίζεται άμεσα με την ανάδειξη της γλώσσας μας που αποτελεί ιστορικό πυλώνα της Ευρώπης αλλά και τη διασύνδεσή της με την ευρύτερη σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνία καθώς και την ανάπτυξη-καινοτομία της χώρας μας».

αστυνομικοι-απθ-μπουτάρης.jpg

Αναφορικά τώρα με το πόσο λειτουργική και αποδοτική μπορεί να είναι η εκπαίδευση με φυσική, εικονική και μικτή παρουσία, ο καθηγητής σχολίασε ότι: «Θα δημιουργηθούν τα εργαλεία που θα επιτρέπουν την ελεύθερη μετακίνηση των φοιτητών και του προσωπικού, για τη διασύνδεση των πανεπιστημίων της συμμαχίας και την προσφορά συγχρόνων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με απώτερο στόχο ένα bachelor στο αντικείμενο “Liberal arts and Sciences”. Τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν είναι κυρίως διοικητικά και τεχνικά, επειδή θα πρέπει να εναρμονίσουμε τις πρακτικές 8 πανεπιστημίων και 6 χωρών (τρόποι εισαγωγής, μέθοδοι αξιολόγησης, τρόπος συγκέντρωσης πιστωτικών μονάδων κλπ). Η δυνατότητα μικτής παρουσίας και οι σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης πιστεύουμε ότι θα μπορέσουν να απαλείψουν τους γεωγραφικούς περιορισμούς και να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός ελκυστικού και καινοτόμου Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου».

 

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας "Τύπος Θεσσαλονίκης"

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ