Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Λακκούβες: Ζήτημα ανθρώπινης ασφάλειας και οικονομικής ανάπτυξης

Παρέμβαση για ένα φλέγον ζήτημα από τον δικηγόρο και δημοτικό σύμβουλο Κωνσταντίνο Τζίκα

*Του Κωνσταντίνου Μ. Τζίκα, Δικηγόρου & Δημοτικού Σύμβουλου

Είναι γνωστό τοις πάσι (ενν. σε όλους) οτι οι αιρετοί της τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν αναλάβει το καθήκον να υπηρετήσουν και να προστατεύσουν τους συμπολίτες τους, ειδικά σε αυτά τα ζητήματα που λέγονται καθημερινές ανάγκες.

Ποιες είναι οι καθημερινές ανάγκες μιας σύγχρονης κοινωνίας εκτός από την αποκομιδή των απορριμάτων; Φυσικά η μετακίνηση σε δρόμους χωρίς λακκούβες. Η μετάβαση με ασφάλεια στην εργασία μας δια τροχοφόρου μέσου και έπειτα η επιστροφή στο σπίτι μας είναι μια καθημερινή ανάγκη μας ζωτικής σημασίας και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται από τους αρμόδιους φορείς.

Επίσης πως θα αναπτυχθεί μια τοποθεσία η οποία έχει την δυνατότητα να προσελκύσει τουρίστες  αλλά το οδόστρωμα που οδηγεί σε αυτήν συνοδεύεται από λακκούβες ή κακοτεχνίες;  Το κακό οδόστρωμα ασφαλώς και θα αποτελέσει ανάχωμα στην ανάπτυξη της συγκεκριμένης περιοχής.

Από την 1η Σεπτεμβρίου 2019 που ανέλαβα καθήκοντα ως δημοτικός σύμβουλος στον Καλλικρατικό Δήμο Ωραιοκάστρου, αφουγκράζοντας τις ανησυχίες και τα προβλήματα των συντοπιτών μου έχω επιδιώξει να αναδείξω στο Δημοτικό Συμβούλιο μεταξύ άλλων και το πρόβλημα με τις λακκούβες στους δρόμους του Δήμου μας. Όντως μια από τις πρώτες μου παρεμβάσεις ήταν το ζήτημα με τις λακκούβες που δημιουργήθηκαν εκ νέου στην Παλαιά Εθνική Οδό (Π.Ε.Ο) Θεσσαλονίκης - Κιλκίς ύστερα από τις  χειμερινές βροχές που είχαν σημειωθεί και επιδείνωσαν το πρόβλημα με τις ήδη υπάρχουσες λακκούβες.

Συνέπεια τούτου αρκετοί συμπολίτες μας υπέστησαν ευτυχώς μόνο φθορές στα οχήματά τους αφού πολλοί από αυτούς έπεσαν στις λακκούβες (στράβωμα ζάντας και λάστιχο) και κάποιοι άλλοι προσπάθησαν να τις αποφύγουν με κίνδυνο της ζωής τους (για την ικανοποίηση της ζημίας που υπέστησαν μπορούν να καλέσουν σε πραγματικό χρόνο την τροχαία, την ίδια στιγμή δηλαδή για να συνταχθεί το απαραίτητο δελτίο και έπειτα να στραφούν κατά του αρμόδιου φορέα με την προσφυγή τους στο αρμόδιο Διοικητικό Πρωτοδικείο αφού δεν τελεσφορήσει η εξωδικαστική επίλυση).

Γιατί κάποιοι άλλοι προσπάθησαν να αποφύγουν τις λακκούβες με κίνδυνο της ζωή τους; γιατί το πλάτος της συγκεκριμένης οδού είναι μικρότερο από το αναλογούν, την στιγμή μάλιστα που διέρχονται σε αυτήν και βαριά οχήματα όπως νταλίκες κλπ. Σκεφτείτε πόσο πιθανό είναι να συγκρουστεί ένα επιβατικό αυτοκίνητο με μια νταλίκα σε μια από τις στροφές που υπάρχουν σε αυτήν την οδό, την στιγμή μάλιστα που σε αρκετές από αυτές τις στροφές δεν υπάρχει η απαιτούμενη ορατότητα και κάποιοι οδηγοί νταλίκας είναι απρόσεχτοι στην οδήγησή τους ή κάποιοι επιδιώξουν να κάνουν προσπέραση;; Είναι καθόλα πίθανο. Συνεπώς υφίσταται και ανάγκη διαπλάτυνσης αυτής της οδού γιατι πραγματικά ελλοχεύει ο κίνδυνος απώλειας ζωών και θα είναι αργά αν επέλθει το μοιραίο για κάποιον συνάνθρωπό μας.

Το πρόβλημα με τις λακκούβες στον δρόμο και ειδικότερα στην Παλαιά Εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Κιλκίς έχει επιδεινωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια αφού εκτός των άλλων, ύστερα από κάθε νεροποντή καταστρέφονται τα μπαλώματα στον δρόμο και ανοίγουν νέες λακκούβες ή βαθαίνουν. Αυτό έχει ως συνέπεια να δυσχεραίνεται η μετάβαση των κατοίκων του πρώην Δήμου Καλλιθέας οι οποίοι μετακινούνται μέσω αυτής της οδού για να μεταβούν στα σπίτια τους (Νεοχωρούδα, Πεντάλοφος, Φιλαδέλφεια, Μεσαίο, Πετρωτό και Μονόλοφος). Βέβαια και οι δρόμοι που οδηγούν στα χωριά αυτά οι οποίοι είναι κάθετοι στην Παλαιά Εθνική Οδό, παρουσιάζουν παρόμοια προβλήματα με συνέπεια να δυσχεραίνεται η ασφαλής μετακίνηση των συμπολιτών μας.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός οτι η ανωτέρω Παλαιά Εθνική οδός ταλαιπωρείται και από ένα άλλο σημαντικό στοιχείο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε οτι εδώ και δεκαετίες διέρχονται καθημερινά σε αυτήν την οδό βαριά οχήματα (φορτηγά, νταλίκες) τα οποία μεταφέρουν εμπορεύματα είτε από τις βαλκανικές γειτονικές μας χώρες είτε προς αυτές. Μιλάμε συνεπώς για μια οδική αρτηρία μέσω της οποίας εξυπηρετείται και το διεθνές εμπόριο. Άρα απαιτούνται και ασφαλείς μεταφορές!

lakkoyba2.jpg

Ερώτημα: Εάν ισχυριστεί η αρμόδια περιφερειακή αρχή οτι υπάρχει έλλειψη χρημάτων για την ασφαλτόστρωση της Π.Ε.Ο., μήπως οι αρμόδιοι θα έπρεπε να  ερευνήσουν την ύπαρξη χρηματοδοτικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων για την αντιμετώπιση τέτοιων ζητημάτων, την στιγμή δε που θίγεται το διευρωπαϊκό δίκτυο στο τομέα των υποδομών μεταφορών; Μήπως υπάρχουν κονδύλια που θα μπορούσαν να διατεθούν προς τον σκοπό αυτό από κάποιο Ταμείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Ύστερα από μία έρευνα που πραγματοποίησα στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία, διαπίστωσα οτι υφίσταται και είναι σε ισχύ ο υπ'αριθμ. 1300/2013 Κανονισμός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 σχετικά με το Ταμείο Συνοχής και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1084/2006.

Στο υπ'αριθμ. 1 εδάφιο της αιτιολογικής έκθεσης του ανωτέρω Κανονισμού αναφέρονται τα εξής: “Το άρθρο 174 πρώτο εδάφιο της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) προβλέπει ότι η Ένωση οφείλει να αναπτύσσει και να εξακολουθεί τη δράση της με σκοπό την ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής της συνοχής. Ως εκ τούτου, το Ταμείο Συνοχής, το οποίο ιδρύεται με τον παρόντα κανονισμό, θα πρέπει να συμμετέχει στη χρηματοδότηση σχεδίων στον τομέα του περιβάλλοντος και των διευρωπαϊκών δικτύων στον τομέα των υποδομών μεταφορών”.

Επίσης στην παράγραφο 1 του άρθρου 1 του Κανονισμού προβλέπονται τα εξής: “Διά του παρόντος ιδρύεται Ταμείο Συνοχής με στόχο την ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής της Ένωσης προκειμένου να προωθηθεί η βιώσιμη ανάπτυξη”.

Ακολούθως στην παράγραφο 1 του άρθρου 2 προβλέπονται τα εξής:

“ Το Ταμείο Συνοχής, εξασφαλίζοντας την κατάλληλη ισορροπία και σύμφωνα με τις ειδικές για κάθε κράτος μέλος ανάγκες για επενδύσεις και υποδομές, στηρίζει:

α)

επενδύσεις στο περιβάλλον, μεταξύ άλλων στους τομείς που έχουν σχέση με τη βιώσιμη ανάπτυξη και ενέργεια και παρουσιάζουν περιβαλλοντικά οφέλη·

β)

ΔΕΔ-Μ, σύμφωνα με τους κατευθυντήριες γραμμές που εγκρίθηκαν με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1315/2013·

γ)

τεχνική βοήθεια.

 

       

Επίσης στο άρθρο αναφέρονται τα κονδύλια που διατίθενται για την υλοποίηση του προγράμματος αυτού. Ειδικότερα: Άρθρο 3

Στήριξη του Ταμείου Συνοχής έργων υποδομών μεταφορών στο πλαίσιο της Διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη»

Το Ταμείο Συνοχής στηρίζει τα έργα υποδομής μεταφορών με ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία που προβλέπονται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1316/2013 για ποσό ύψους 10.000.000.000 EUR σύμφωνα με το άρθρο 92 παράγραφος 6 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1303/2013.

Επίπροσθέτως στο από 18/04/2018 δημοσίευμα του site https://ec.europa.eu/  ενημερωθήκαμε για τα εξής τα οποία σας τα παραθέτω αυτολεξεί:

“Το Ταμείο Συνοχής επένδυσε 293 εκατ. ευρώ στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρας - Πύργου στη Δυτική Ελλάδα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος εντάσσεται στο διευρωπαϊκό δίκτύο μεταφορών (TEN-T), θα προσφέρει μεγαλύτερη ταχύτητα και ασφάλεια.

Η επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, κ. Κορίνα Κρέτσου, δήλωσε: Είμαι υπερήφανη που τα κονδύλια της πολιτικής συνοχής συνετέλεσαν στην υλοποίηση του σημαντικού αυτού έργου υποδομής. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την οδική ασφάλεια στην Αχαΐα και στην Ηλεία. Επίσης, με την ολοκλήρωση του δικτύου αυτοκινητοδρόμων γύρω από την Πάτρα, την πρωτεύουσα της περιφέρειας και τρίτη μεγαλύτερη ελληνική πόλη, η περιφέρεια αποκτά νέες οικονομικές ευκαιρίες, καθώς και καλύτερες συνδέσεις μεταφορών, όχι μόνο μέσα στη χώρα, αλλά και με τα γειτονικά κράτη μέλη.”

Ζητώ από τους αρμόδιους φορείς να πράξουν άμεσα τα δέοντα σύμφωνα με τα ανωτέρω προεκτεθέντα και να διεκδικήσουν την ανάλογη χρηματοδότηση για την δική μας περίπτωση ή άλλως εάν δεν εμπίπτει η περίπτωση της ανωτέρω Παλαιάς Εθνικής Οδού στον υπ'αριθμ. 1300/2013 Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, να προβούν στην ασφαλτόστρωτη της Παλαιάς Εθνικής Οδού με ιδίους πόρους και ταυτόχρονα να απαγορευθεί η διέλευση των βαρεών οχημάτων από την ανωτέρω οδό αφού σχεδόν καθημερινά ελλοχεύει ο κίνδυνος απώλειας ανθρωπίνων ζωών. 

Θεωρώ οτι οι σωστές οδικές υποδομές εκτός από την ασφάλεια που μπορούν να προσφέρουν στους ανθρώπους, μπορούν ταυτόχρονα να αναπτύξουν οικονομικά και μια περιοχή προσελκύοντας τουρίστες ή ακόμη και επενδυτές και εν κατακλείδι να προσφέρουν και θέσεις εργασίας. Το έχει ανάγκη ο τόπος μας, το έχει ανάγκη η κοινωνία μας.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Αισιοδοξία για το Παλατάκι - Το κάλεσμα σε Μητσοτάκη (ΦΩΤΟ)
Αισιοδοξία ότι θα υπάρξουν σύντομα εξελίξεις - Συζήτηση για να περιέλθει στα "χέρια" της Βουλής - Ο απολογισμός ενεργειών και δράσεων από το Σύλλογο...
Θεσσαλονίκη: Αισιοδοξία για το Παλατάκι - Το κάλεσμα σε Μητσοτάκη (ΦΩΤΟ)