Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μετρό Θεσσαλονίκης: Σε ποσοστό 79% περίπου η πρόοδος των εργασιών

Ποια έργα έχουν ολοκληρωθεί και τι υπολείπεται – Αρχίζουν δοκιμαστικά δρομολόγια

Οι εργασίες στο Μετρό Θεσσαλονίκης έχουν προχωρήσει σε ποσοστό περίπου 79%, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι δοκιμές με κίνηση συρμών στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο.

Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, ο οποίος μαζί με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη επισκέφθηκε την περασμένη Πέμπτη το σταθμό Βενιζέλου του μετρό, θα «κάνουμε τα αδύνατα δυνατά ώστε να καλύψουμε το χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη, οι προσφυγές και οι αντιπαραθέσεις».

«Ξέρουμε ότι πλέον στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μία μεγάλη δυσπιστία για το εάν αυτό το έργο ποτέ θα ολοκληρωθεί. Εγώ ξέρετε ότι υπηρετώ μία σχολή πολιτικής σκέψης, που δεν μου αρέσουν τα μεγάλα λόγια, αλλά μου αρέσουν τα έργα. Και θέλω να κοιτάξω τους Θεσσαλονικείς στα μάτια και να τους πω ότι αυτό το έργο θα τελειώσει και θα γίνει» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής από τη Θεσσαλονίκη. «Το Μετρό θα γίνει. Θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά έτσι ώστε να καλύψουμε το χρόνο που μας έκλεψαν, το χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη, οι προσφυγές και οι αντιπαραθέσεις» πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας πως: «Η Θεσσαλονίκη πλέον θα είναι στην πρώτη γραμμή».

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την τελευταία απόφαση παράτασης της Αττικό Μετρό ΑΕ, η προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου είναι η 29η Απριλίου του 2023. Ωστόσο, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Νίκος Ταχιάος, μιλώντας πρόσφατα στον Τύπο Θεσσαλονίκης όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα, και το αν τελικά το έργο και η ολοκλήρωσή του θα ξεφύγει από τις αρχικές προθεσμίες, είπε: "Ναι, δεν είμαστε στον Απρίλιο του 2023, είμαστε σε μεταγενέστερο χρόνο αλλά ακόμα έχουμε την αίσθηση ότι μπορούμε να είμαστε μέσα στο 2023. Αν δεν μας καθυστερήσουν παραπάνω οι αρχαιολογικές εργασίες".

Η κατάσταση του Μετρό Θεσσαλονίκης σήμερα 

Αναλυτικότερα σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, οι εργασίες στο Μετρό Θεσσαλονίκης έχουν προχωρήσει σε ποσοστό περίπου 79%.

Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι περίπου 96% (πλην των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων, που βρίσκονται στο 73%). Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού έχουν προχωρήσει κατά περίπου 52%. Και οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του Σταθμού Βενιζέλου.

Ειδικότερα:

-Έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι δύο σήραγγες.

-Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού στους 12 σταθμούς (πλην Βενιζέλου) και στο αμαξοστάσιο.

-Τα αρχιτεκτονικά τελειώματα βρίσκονται σε εξέλιξη.

-Έχει κατασκευαστεί πλήρως η διπλή γραμμή στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» στο τέλος του χρόνου.

-Οι Η/Μ εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλους τους σταθμούς, εκτός του σταθμού «Βενιζέλου» καθώς και στο αμαξοστάσιο.

-Έχουν αφιχθεί στο αμαξοστάσιο οι 14 από τους 18 συρμούς και έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι δοκιμές με κίνηση συρμών στο τμήμα από «Συντριβάνι» έως το αμαξοστάσιο, η κατασκευή του οποίου έχει ολοκληρωθεί και όπου έχουν εγκατασταθεί όλα τα απαραίτητα συστήματα για την εκτέλεση δοκιμαστικών δρομολογίων. Με την ολοκλήρωση των εργασιών στο σταθμό «Βενιζέλου», οι δοκιμές θα επεκταθούν στο υπόλοιπο τμήμα από «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» έως «Συντριβάνι» και η επιτυχής έκβασή τους θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση του έργου.

Το ιστορικό του Σταθμού Βενιζέλου

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε τρεις αιτήσεις ακυρώσεως κατά της από 4.3.2020 απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, με την οποία, κατόπιν γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) είχε εγκριθεί η υποβληθείσα από την Αττικό Μετρό μελέτη κατασκευής του Σταθμού «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Η μελέτη κατασκευής υπενθυμίζεται ότι προβλέπει την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί στο χώρο του σταθμού, πριν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής και τη μετά το πέρας των εργασιών επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων κατά ποσοστό 92%, συνεπώς τη διατήρησή τους στο περιβάλλον όπου βρέθηκαν.

Με τον τρόπο αυτό σύμφωνα με το υπουργείο, επιτυγχάνεται η προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, αλλά και η έγκαιρη και ασφαλής ολοκλήρωση του Μετρό, χωρίς να διακινδυνεύσει η ασφάλεια των εργαζόμενων και των ευρημάτων, αλλά και χωρίς επιβάρυνση του κρατικού ταμείου.

Σε εφαρμογή της με αρ. πρωτ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ΤΣΠΑΕΕ/113578/77401/2386/139/04.03.2020 Απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, υπολείπονται οι εργασίες απόσπασης, μεταφοράς και απόθεσης στον προσωρινό αποθηκευτικό χώρο των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου», οι μελέτες προστασίας, στερέωσης, αποκατάστασης, συντήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων, οι εργασίες επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων του Σταθμού «Βενιζέλου» στην προ απόσπασης θέση τους καθώς και οι εργασίες ανάδειξης – συντήρησης των αρχαιοτήτων και κατασκευής του μουσειακού/ αρχαιολογικού χώρου.

Τι έργα έχουν γίνει και τι υπολείπεται 

Σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Υποδομών, έως σήμερα, εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ επί των Αιτήσεων Ακυρώσεως, η Αττικό Μετρό εκτελούσε μόνο εκείνες τις εργασίες στο Σταθμό «Βενιζέλου» που δεν επηρεάζονταν από τις ανωτέρω αιτήσεις.

Συγκεκριμένα έχει εκτελέσει τα απαραίτητα έργα αντιστήριξης για την ασφαλή διενέργεια της αρχαιολογικής ανασκαφής, που εκτείνεται σε έκταση περίπου 386,00τ.μ. και έως βάθους 9,5 μ. στη νότια πρόσβαση του Σταθμού «Βενιζέλου». Ήδη από τον Ιανουάριο του 2021 έχει ξεκινήσει η αρχαιολογική ανασκαφική έρευνα στη νότια πρόσβαση του Σταθμού, σε βάθος 2,5 μ. περίπου.

Στο κύριο τμήμα του Σταθμού «Βενιζέλου», μετά την απόσπαση των αρχαιοτήτων, υπολείπεται αρχαιολογική ανασκαφή των υποκείμενων στρωμάτων παλαιότερων περιόδων (ελληνιστικά, κ.λ.π.), με εκτιμώμενο βάθος ανασκαφής της τάξεως των 3,10 μέτρων (σε έκταση 1.360,00τ.μ.).

Η ανασκαφή για την κατασκευή της βόρειας πρόσβασης του Σταθμού «Βενιζέλου» κατά την οποία αναμένεται να βρεθεί η συνέχεια του τετραπύλου (που σηματοδοτεί τη διασταύρωση του decumanusmaximus με το κεντρικό cardo) θα διενεργηθεί σε έκταση 323,00 τ.μ. και σε βάθος 9,5 μέτρων περίπου. Αρχαιολογική έρευνα στο νοτιοανατολικό φρέαρ του Σταθμού θα διεξαχθεί σε έκταση 83 τ.μ. περίπου και σε βάθος 7,5 μέτρων.

Οι δυο υπουργοί που βρέθηκαν την Πέμπτη στη Θεσσαλονίκη και ξεναγήθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου, τόνισαν ότι η παρουσία τους εκεί σηματοδοτεί την επανέναρξη του έργου. «Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Αττικό Μετρό, μετά την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ, μπορούν να ξεκινήσουν τις εργασίες που έχουν διακοπεί για πολύ σημαντικό χρόνο στον σταθμό Βενιζέλου. Οι αρχαιότητες του σταθμού ήταν και είναι προφανώς σημαντικές. Κανείς δεν αμφισβήτησε τη σημαντικότητά τους. Όπως ποτέ κανείς δεν αμφισβήτησε το πόσο σημαντικές ήταν οι αρχαιότητες στην Αγίας Σοφίας, οι οποίες αποσπάστηκαν προκειμένου να επανατοποθετηθούν. Αυτό το οποίο το ΚΑΣ επέτρεψε με τη γνωμοδότησή του ήταν η προσωρινή απόσπαση και η επανατοποθέτηση του 92% των αρχαιοτήτων στην ίδια θέση που τα βλέπουμε σήμερα», σημείωσε η κ. Μενδώνη σε δηλώσεις της. Με την επανατοποθέτηση, πρόσθεσε, στον σταθμό Βενιζέλου δημιουργείται ένας μουσειακός αρχαιολογικός χώρος. Είναι η στιγμή που θα επιτρέψει στη Θεσσαλονίκη την επιβεβαίωση του συνθήματος: «και αρχαία και μετρό». Πρόσθεσε ότι οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2016 και το 2021 δικαιώνουν τις επιλογές του υπουργείου Πολιτισμού και του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ). «Ειδικά στην τελευταία απόφαση είναι απολύτως σαφώς διατυπωμένο και ξεκάθαρο ότι το υπουργείο Πολιτισμού, οι υπηρεσίες του και το ΚΑΣ ακολούθησαν κατά γράμμα το άρθρο 24 του Συντάγματος για την προστασία των αρχαιοτήτων, την αρχαιολογική νομοθεσία (νόμος 3028/2002) και το σύνολο των διεθνών συμβάσεων της Γρανάδας, της Βαλέτα και της UNESCO.

Επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά

Παράλληλα με την εξέλιξη των εργασιών του βασικού έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες για την επέκταση προς Καλαμαριά.

Η σχετική σύμβαση έχει υπογραφεί στις 25 Ιουνίου του 2013. Ανάδοχος είναι η ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.

Το συνολικό συμβατικό τίμημα του έργου αγγίζει τα 400 εκ ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.

Η επέκταση προς Καλαμαριά σε αριθμούς: 

  • 4,77 χλμ. Γραμμής
  • 2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς
  • 5 σταθμοί
  • 5 φρέατα

Μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 80% της σύμβασης.

Το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι 96%. Οι εργασίες ηλεκτρολογικού μηχανικού βρίσκονται στο 40% περίπου. Επίκειται και η δημοπράτηση για την προμήθεια 15 νέων συρμών το αμέσως προσεχές διάστημα.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης σε αριθμούς

•             9,6 χλμ το μήκος της γραμμής.

•             2 ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.

•             13 σύγχρονοι σταθμοί, με αυτόματες θύρες επί των αποβαθρών.

•             500- 600 μέτρα απόσταση μεταξύ των σταθμών.

•             60 μέτρα το μήκος της κεντρικής αποβάθρας.

•             18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό.

•             450 άτομα χωρητικότητα κάθε συρμού.

•             18.000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς.

•             50.000 τμ η έκταση του αμαξοστασίου στη περιοχή της Πυλαίας.

•             250.000 επιβάτες κάθε ημέρα (εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Πετρουλάκης: 27.500 εν ενεργεία στρατιωτικοί υπό διωγμό, μετά τα 50 τους χρόνια
Τι ειπώθηκε σε συνάντηση που είχε η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας με τον υποψήφιο Ευρωβουλευτή της «Ελληνικής Λύσης»
Νίκος Πετρουλάκης: 27.500 εν ενεργεία στρατιωτικοί υπό διωγμό, μετά τα 50 τους χρόνια