Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Γιαννόπουλος: Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο, στο "μικροσκόπιο" του κορυφαίου συγκοινωνιολόγου, ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ και μέλους της Ακαδημίας Αθηνών, ο οποίος μιλάει στον "Τύπο Θεσσαλονίκης"

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Συνέντευξη στον

ΔΑΝΙΗΛ Γ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ

Για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο, μίλησε στον "Τύπο Θεσσαλονίκης", ο κορυφαίος συγκοινωνιολόγος, ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ και αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, καθηγητής Γιώργος Γιαννόπουλος, απ' αφορμή και την οξυμένη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί τις τελευταίες εβδομάδες. "Το μήνυμα που έχω να δώσω είναι ότι μάγοι και μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν", τονίζει ο κ. Γιαννόπουλος, ο οποίος σκύβει στο πρόβλημα με την τεράστια εμπειρία και γνώση του πάνω στο αντικείμενο, για να υπογραμμίσει ότι σχέδια επί του θέματος υπάρχουν, έχουν ειπωθεί χιλιάδες φορές, αλλά ωστόσο τα θυμόμαστε σε περιόδους που τα προβλήματα κορυφώνονται και μετά τα ξεχνάμε. Μας μιλάει με τον εμφατικότερο τρόπο για τα περίφημα ΣΒΑΚ, τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής  Κινητικότητας, τα οποία υπάρχουν χρόνια τώρα αρκεί να τα εφαρμόσουμε, προωθώντας παράλληλα τις δημόσιες συγκοινωνίες. "Το κυριότερο μήνυμα που θα ήθελα να περάσετε από μένα", τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Γιαννόπουλος, "είναι η συνέχεια και η συνέπεια σε όλα αυτά τα σχέδια που υπάρχουν, τα ΣΒΑΚ". Δεν παραλείπει φυσικά να αναφερθεί και στο περίφημο μετρό, και για το ότι σήμερα, μετά από την πάροδο 30 χρόνων και πλέον, αισθάνεται ιδιαίτερα δικαιωμένος: "Τελικά, θέλω να τονίσω αυτό: αισθάνομαι δικαιωμένος για τη στάση που είχα πάρει στην αρχή, για ένα πιο ελαφρύ μέσο, το οποίο θα ήταν ένα εξελιγμένο τραμ που θα ήταν υπόγειο σε ένα μικρό τμήμα και όχι το μετρό...".

"Μάγοι και μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν"

"Για το πώς διαμορφώνεται τώρα η κατάσταση στο κυκλοφοριακό, το μήνυμα που έχω να δώσω είναι ότι μάγοι και μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Δηλαδή η σημερινή κατάσταση ήταν κατά κάποιο τρόπο αναμενόμενη διότι:

1ον λόγω του κορονωϊού υπήρχε μία ύφεση στις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες επανέρχονται τώρα δυναμικά και συνεπώς είναι λογικό να υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση για κινητικότητα και μετακινήσεις και

2ον επίσης λόγω του κορονωϊού οι άνθρωποι δεν προτιμούν, αποφεύγουν μάλλον τις δημόσιες συγκοινωνίες και παίρνουν το ΙΧ τους για να μην έχουν συνωστισμό κλπ, τα γνωστά", μας λέει χαρακτηριστικά ο κ. Γιαννόπουλος, και συνεχίζει: "Αυτό βέβαια δημιουργεί το πρόβλημα το οποίο έχουμε σήμερα που είναι ιδιαίτερα σε μεγάλη έξαρση κυρίως λόγω αυτών των δύο λόγων αλλά που μας δίνει όμως και μία εικόνα  της λύσης στην οποίαν πάντοτε λέγαμε εμείς οι συγκοινωνιολόγοι ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι η λύση. Δηλαδή όσο πιο πολύ μπορέσουμε να μεταφέρουμε κόσμο στις δημόσιες συγκοινωνίες, τόσο πιο το κυκλοφοριακό πρόβλημα θα λυθεί και θα βελτιωθεί κλπ. Τώρα που βλέπουμε να αποφεύγει ο κόσμος τις δημόσιες συγκοινωνίες, και λόγω covid, πόσο αμέσως, επιδεινώνεται η κατάσταση".     

"Αναμενόμενη η σημερινή κατάσταση"

Όσον αφορά την σημερινή κατάσταση του κυκλοφοριακού μας λέει ο κ. καθηγητής: "Το πρώτο που ήθελα να πω είναι αυτό: Ότι η σημερινή κατάσταση είναι κάπως αναμενόμενη. Θέλω να πιστεύω ότι είναι προσωρινή και ότι ο κόσμος θα αναπροσαρμοστεί σε λίγο στις κανονικές του συνήθειες μετακίνησης που περιλαμβάνουν και τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Το δεύτερο που θέλω να πω, είναι ότι θα πρέπει όσο πιο πολύ μπορούμε να σπρώξουμε τον κόσμο να χρησιμοποιήσει δημόσιες συγκοινωνίες, με έναν τρόπο πολιτισμένο, ανθρώπινο, δηλαδή με περισσότερα και καθαρότερα λεωφορεία, με περισσότερα δρομολόγια, με μεγαλύτερη εξυπηρέτηση όσον αφορά την πληροφόρηση κλπ, αυτό είναι μόνιμος στόχος και μόνιμο μέτρο στο οποίο πρέπει να προσπαθούν όλες οι κυβερνήσεις. Και όχι περιστασιακά, όταν έχουμε το πρόβλημα το θυμόμαστε και μετά το ξεχνάμε...".

 

"Η επιμονή, η συνέχεια και η συνέπεια της πολιτικής..."

Προχωρώντας στο τρίτο του μήνυμα, σε συνέχεια των προηγούμενων,  ο κ. Γιαννόπουλος, υπογραμμίζει ότι είναι για τοπ πρόβλημα απαραίτητες, η επιμονή και η συνέχεια και συνέπεια της πολιτικής που πρέπει να ακολουθηθεί. "Συνεπώς", μας λέει, "η επιμονή και η συνέχεια και συνέπεια της πολιτικής που πρέπει να ακολουθηθεί είναι το τρίτο μήνυμα που θέλω να περάσω το οποίο δυστυχώς στην Ελλάδα δεν ακολουθείται. Πάντα αποσπασματικά μέτρα, αποσπασματικές πολιτικές, οι οποίες λαμβάνονται πάντοτε υπό την πίεση των γεγονότων, όπως σήμερα, που τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στην Αθήνα, έχουμε μία έξαρση του κυκλοφοριακού και σπεύδουν όλοι να βρουν λύσεις κλπ. Αύριο θα τα έχουν ξεχάσει και θα περιμένουν πάλι μετά από μερικά χρόνια να το ξαναθυμηθούμε. Δεν γίνεται έτσι. Χρειάζεται μία συνεχής και συστηματική προσπάθεια.

Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής  Κινητικότητας, τα περίφημα ΣΒΑΚ

Όσον αφορά τώρα, τα μέτρα τα οποία και μπορούν και πρέπει να εφαρμοστούν, υπάρχουν πολλά, μας λέει ο κ Γιαννόπουλος, έχουν διατυπωθεί επανειλημμένα. "Αυτό", επισημαίνει, "που θα ήθελα να θυμίσω είναι ότι όλες, οι μεγαλύτερες τουλάχιστον, και μιλάω για πάνω από 100 πόλεις στη χώρα, και της Θεσσαλονίκης συμπεριλαμβανομένης, έχουν διαμορφώσει αυτό που λένε Σχέδια Κινητικότητας.

Δηλαδή τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής  Κινητικότητας, τα ΣΒΑΚ. Τα οποία περιλαμβάνουν μία σειρά μέτρων για την κάθε αστική περιοχή που έχει μελετηθεί ειδικά για την αστική αυτή περιοχή. Αυτά λοιπόν τα ΣΒΑΚ πρέπει να υλοποιηθούν πάση θυσία. Αυτό είναι το τέταρτο μήνυμα που πρέπει να περάσει. Και πρέπει να διατεθούν ορισμένα κονδύλια, υπάρχουν ορισμένα κονδύλια στους δήμους, έστω να ξεκινήσουν απ' τα πιο απλά μέτρα, τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, και πεζοδρομήσεις και λωρίδες για ποδήλατα, έτσι ώστε ο κόσμος να επεκταθεί και σε άλλα μεταφορικά μέσα και όχι μόνο στο ΙΧ. Αυτά λοιπόν τα ΣΒΑΚ, πρέπει να υλοποιηθούν το συντομότερο δυνατό και πρέπει η κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει και μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης την υλοποίησή τους", τονίζει ο κ. καθηγητής.

"Το κυριότερο μήνυμα από μένα είναι η συνέχεια και η συνέπεια"

Εν κατακλείδι ο κ. Γιαννόπουλος, μας λέει χαρακτηριστικά: "Νομίζω ότι αυτά τα μηνύματα είναι τα κυριότερα που θα ήθελα να πω σ' αυτή τη φάση, δεν θέλω να μπω σε πολύ μεγάλες λεπτομέρειες για σχέδια στάθμευσης και όλα αυτά, τα έχουμε πει εκατό χιλιάδες φορές. Έχουν διαμορφωθεί ορισμένα πράγματα, μετά εγκαταλείπονται, δεν συντηρούνται, κι αφήνονται... Το κυριότερο μήνυμα που θα ήθελα να περάσετε από μένα είναι η συνέχεια και η συνέπεια, τα σχέδια υπάρχουν, τα ΣΒΑΚ. Να τα εφαρμόσουμε και κυρίως, πάντα, στόχος μας θα πρέπει να είναι η προώθηση των δημοσίων συγκοινωνιών. Δεν υπάρχει άλλη λύση, ούτε μαγική λύση".

ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ: "Αισθάνομαι δικαιωμένος για τη στάση μου απ' την αρχή, για ένα πιο ελαφρύ μέσο, ένα εξελιγμένο τραμ"

Ερωτώμενος για το μετρό, ο κ. Γιαννόπουλος δίνει μια συνολική απάντηση για το θέμα, πιάνοντας το νήμα από την αρχή του: "Για το μετρό, ο ομιλών, είναι ο άνθρωπος ο οποίος είχε προσπαθήσει να φέρει ορθολογισμό στο θέμα αυτό, εδώ και 30 χρόνια. Είχα έρθει σε σύγκρουση με την τότε Δημοτική Αρχή, με την τότε κυβέρνηση, γιατί προωθούσαν φαραωνικά έργα τα οποία δεν ήταν δυνατόν να αποδώσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα, Και τελικά, θέλω να το τονίσω αυτό: αισθάνομαι δικαιωμένος για τη στάση που είχα πάρει στην αρχή, για ένα πιο ελαφρύ μέσο, το οποίο θα ήταν ένα εξελιγμένο τραμ που θα ήταν υπόγειο σε ένα μικρό τμήμα και όχι το μετρό που προώθησε ο Κούβελας τότε. Διότι αυτό το πράγμα έχει καταστρέψει την πόλη, την οικονομική της ζωή στο κέντρο. Όλη η Εγνατία είναι αυτή που είναι 30 χρόνια τώρα και δεν ξέρουμε πόσο ακόμα, ένα έργο το ποίο διαρκεί πλέον πάνω από 20 -25 χρόνια, και δεν ξέρουμε πότε θα ολοκληρωθεί. Και το αποτέλεσμα όταν λειτουργήσει, θα είναι όχι αυτό το οποίο περιμένουμε. Δηλαδή θα εξυπηρετήσει ένα ποσοστό της τάξεως του 6έως 10%, των μετακινήσεων, διότι έτσι έχει σχεδιαστεί, και αυτό το 6έως 10%, δεν θα είναι αυτό το οποίο θα λύσει το πρόβλημα. Και επίσης, το κόστος λειτουργίας θα είναι τέτοιο που για παράδειγμα το κόμιστρο δεν θα μπορεί να είναι αυτό που είναι σήμερα για τα λεωφορεία. Θα είναι πολύ ακριβότερο. Πράγμα που θα μειώσει ακόμα την κίνηση στο μετρό. Αυτές είναι σκέψεις τις οποίες έλεγα και προωθούσα εδώ και 30-40 χρόνια, δυστυχώς εξακολουθούν να ισχύουν".

* Ο Γεώργιος A. Γιαννόπουλος, συγκοινωνιολόγος-συγγραφέας, είναι αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, σήμερα επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου στην Κίνα και μπορεί να θεωρηθεί ο «πατριάρχης» της επιστήμης των Μεταφορών και Συγκοινωνιών στην Ελλάδα. Όπως γράφει γι' αυτόν και ο συνάδελφός του, συγκοινωνιολόγος-συγγραφέας Σταύρος Κωνσταντινίδης "ο καθηγητής Γιώργος Γιαννόπουλος είναι σε παράλληλη αναλογία ένας «σταρ» της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας στο τομέα των Μεταφορών και Συγκοινωνιών, είναι ένας Έλληνας που τίμησε τη χώρα όσο λίγοι επιστήμονες, στο συνολικό φάσμα του επιστημονικού χώρου τις τελευταίες δεκαετίες, με εκπροσωπήσεις και διακρίσεις τόσο υψηλού επιπέδου για 40 ολόκληρα χρόνια, αλλά βέβαια η μαζική κοινωνία του μεταμοντερνισμού δεν μπορεί να το γνωρίζει ευρέως, καθώς αφορά το καθόλου προβεβλημένο πεδίο των επιστημονικών πεπραγμένων. Με τα δικά του βιβλία στα Πολυτεχνεία της χώρας μεγάλωσαν 5 γενιές μηχανικών του Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού τα τελευταία 40 χρόνια".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιακουμάκης για τις επιθέσεις εναντίον του: «Μακάρι αυτοί να βρουν το νόημα της ζωής»
Τι απάντησε ο ποδοσφαιριστής μετά τις διαδικτυακές επιθέσεις που δέχτηκε λόγω του χαμένου πέναλτι στον αποκλεισμό της Εθνικής Ελλάδος από τη Γεωργία
Γιακουμάκης για τις επιθέσεις εναντίον του: «Μακάρι αυτοί να βρουν το νόημα της ζωής»