Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Καραμανλής: Ποιον ωφελούν τελικά οι προσφυγές για το Μετρό Θεσσαλονίκης

«Με στόχο να καταφέρουμε να ολοκληρωθεί το Μετρό το 2023»

Για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο Μετρό Θεσσαλονίκης ενημέρωσε το Κοινοβούλιο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, καλώντας τους Θεσσαλονικείς να σκεφτούν ποιον τελικά ωφελούν οι συνεχείς προσφυγές.

«Πρέπει να τρέξουμε για να καλύψουμε όσο γίνεται τον χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές, με στόχο να καταφέρουμε να ολοκληρωθεί το Μετρό το 2023», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ενημερώνοντας τα μέλη της επιτροπής Παραγωγής κι Εμπορίου της Βουλής για την 4η συμπληρωματική σύμβαση, που αφορά στις αρχαιολογικές εργασίες και την ενίσχυση του πολιτιστικού πλούτου της Θεσσαλονίκης, από τις ανασκαφές του Μετρό. 

Ο κ. Καραμανλής ενημέρωσε επίσης τα μέλη της επιτροπής Παραγωγής κι Εμπορίου της Βουλής για την ανάθεση των συμβάσεων της κατασκευής της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης και της αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα – Βόλος.

Σημείωσε ότι πρόκειται για «έργα πνοής, έργα αυτονόητα, που για χρόνια ήταν αδιανόητα» και στάθηκε ιδιαίτερα στον ολοκληρωμένο σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που προβλέπει τη σύνδεση σιδηροδρόμων, οδικού δικτύου και λιμένων.

Αναφέρθηκε επίσης στο συνολικό πλάνο σιδηροδρομικών έργων ύψους 4 δισ ευρώ, που ανακοινώθηκε χθες και εξήγησε ότι χάρη στη μελετοκατασκευή τα έργα αυτά θα συμβασιοποιηθούν όχι σε οκτώ χρόνια, αλλά μέσα στους επόμενους 16 με 24 μήνες.

Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Καραγιάννης, σε παρέμβασή του αναφέρθηκε στα τρία σημαντικά έργα που προχωρούν, με μεγάλη γεωγραφική διασπορά, στη Θεσσαλονίκη, στην Αλεξανδρούπολη και στη Θεσσαλία. Τρία πολύ διαφορετικά έργα που αποτελούν έργα πνοής για την τοπική ανάπτυξη και θα αποτελέσουν πολλαπλασιαστή οικονομικής ισχύος σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο.


Επί ΣΥΡΙΖΑ δόθηκαν ως αποζημίωση στους εργολάβους200 εκ ευρώ

Ειδικότερα όσον αφορά στο Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Καραμανλής καταρχάς υπενθύμισε ότι η σημερινή Κυβέρνηση βρήκε ένα έργο εγκλωβισμένο. Και αυτό καθώς η προηγούμενη Κυβέρνηση προτίμησε, αντί να βρει λύση για τον σταθμό Βενιζέλου, να εγκαινιάζει μουσαμάδες και να υπόσχεται τη λειτουργία του Μετρό, χωρίς φορέα λειτουργίας και χωρίς να υπάρχουν ράγες στο μεγαλύτερο μέρος του έργου.

Σημείωσε, μάλιστα, ότι το Μάιο του 2019, δηλαδή μόλις δύο μήνες πριν τις εκλογές, η τότε Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έδωσε την εντολή στον ανάδοχο να ξεκινήσει τις μελέτες, που θα αποδείκνυαν εάν θα μπορούσε να κατασκευαστεί ή όχι ο σταθμός Βενιζέλου!

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επανέλαβε ότι αντίθετα η θέση της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν εξαρχής ξεκάθαρη: «Και Μετρό και αρχαία». Και τόνισε ότι σε αυτή την κατεύθυνση έχει δουλέψει εντατικά το Υπουργείο.

Ο κ. Καραμανλής επισήμανε όμως ότι με τις προσφυγές και τις καθυστερήσεις ο ανάδοχος πηγαίνει σε διαιτησία και εκεί αποζημιώνεται πλουσιοπάροχα. «Καλό είναι λοιπόν να σκεφτούν οι Θεσσαλονικείς, ποιους τελικά συμφέρουν αυτές οι προσφυγές. Και επειδή εδώ βρισκόμαστε στο σημείο, όπου κάθε διοικητική πράξη έρχονται και την προσβάλλουν ακόμη και σήμερα διάφοροι άνθρωποι και διάφορα συμφέροντα, καλό είναι να αναρωτηθούμε εάν αυτό δουλεύει τελικά υπέρ του ελληνικού Δημοσίου», σημείωσε. 

Υπογράμμισε άλλωστε ότι το επίμαχο θέμα των ευρημάτων κρίθηκε οριστικά σε κάθε επίπεδο και από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και από το ΣτΕ. Και υπενθύμισε ότι αρχαιότητες, αντίστοιχής αξίας με αυτές στο Σταθμό Βενιζέλου, είχαν αποσπαστεί επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, στο σταθμό Αγίας Σοφίας. Κατέθεσε μάλιστα στο τέλος της διαδικασίας στα πρακτικά φωτογραφίες, που δείχνουν πώς είχε γίνει η απόσπαση των αρχαιοτήτων από το σταθμό Αγίας Σοφίας επί ΣΥΡΙΖΑ και πώς γίνεται στο σταθμό Βενιζέλου σήμερα.

Κλείνοντας ο κ. Καραμανλής προκάλεσε το ΣΥΡΙΖΑ να καταθέσει επίκαιρη ερώτηση για την πρόοδο των έργων στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Επισήμανε ότι το 2019 η πρόοδος του έργου ήταν στο 40% και σήμερα είναι στο 92%. Σημείωσε επίσης ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυριζόταν ότι θα ήταν έτοιμο το Μετρό στην Καλαμαριά και είχε κατασκευαστεί το 0% της επιδομής, ενώ σήμερα είμαστε στο 75%. «Το ζήτημα δεν ήταν πότε θα γινόταν το Μετρό, αλλά εάν θα γινόταν το Μετρό», υπογράμμισε καταγγέλλοντας εκ νέου την απραξία της προηγούμενης Κυβέρνησης. 

«Έλεος με την υποκρισία! Έλεος με το ψέμα!», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, τονίζοντας ότι επί ΣΥΡΙΖΑ δόθηκαν ως αποζημίωση στους εργολάβους 200 εκατομμύρια ευρώ

Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, τόνισε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν πρέπει να είναι πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης και σημείωσε ότι: «Δυστυχώς κάποιοι στη Θεσσαλονίκη έχουν επιλέξει να υποκινούν ανθρώπους για να δημιουργήσουν αυτές τις συνθήκες, κάτι το οποίο τελικά οι πολίτες το πληρώνουν. Δεν πληρώνει αυτή την κατάσταση κανένας Υπουργός, καμία Κοινοβουλευτική Ομάδα και κανένα κόμμα, αλλά οι πολίτες που ταλαιπωρούνται τόσα χρόνια». 

Σχολίασε μάλιστα ότι κάποιοι προσπαθούν να δημιουργήσουν την αίσθηση ότι το 2019 ήμασταν έτοιμοι να βγάλουμε εισιτήριο και να μπούμε στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, κάτι που βέβαια δεν ήταν αλήθεια, εκτιμώντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προφανώς σκέπτεται πως όσο μεγαλύτερο το ψέμα και όσο περισσότερο επαναλαμβάνεται, τόσο πιο πιστευτό γίνεται.

Η 4η συμπληρωματική σύμβαση για το Μετρό Θεσσαλονίκης, αφορά: 

  • Στις υπολειπόμενες αρχαιολογικές ανασκαφικές εργασίες του Σταθμού «Βενιζέλου», καθώς και τις εργασίες ανάδειξης των αρχαιοτήτων,
  • Στις μελέτες κι εργασίες για την ανάδειξη των υπό διατήρηση κατά χώραν αρχαιοτήτων στην περιοχή της Βόρειας Πρόσβασης του Σταθμού «Αγία Σοφία»,
  • Στις επανατοποθετήσεις αρχαιολογικών ευρημάτων στον Σταθμό «Αγ. Σοφία», π.χ. την επανατοποθέτηση μεγάλου τμήματος του Κρηναίου, μιας «πλατείας», ενός ψηφιδωτού εντός του σταθμού, κ.λ.π.
  • Στη διαμόρφωση νέου χώρου στη «Διασταύρωση Σιντριβάνι» και τις επανατοποθετήσεις αρχαιολογικών ευρημάτων στον νέο αυτό χώρο.

Ο χώρος αυτός, συνολικής επιφάνειας 5 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, θα αποτελείται από 3 υπόγεια επίπεδα, και θα βρίσκεται νότια της Βιβλιοθήκης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και μεταξύ των οδών Εγνατίας – ΑΧΕΠΑ & της οδού Πανεπιστημίου.

  • Και στην εκπόνηση των μελετών εφαρμογής αναστήλωσης του Μνημείου Χαμζά Μπέη (Αλκαζάρ), που αποτελεί ένα από τα πρώτα τζαμιά που χτίστηκαν μετά την Άλωση και θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της οθωμανικής αρχιτεκτονικής.

Ανατολική Περιφερειακή Οδός της Αλεξανδρούπολης.

Σχετικά με την κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού της Αλεξανδρούπολης, ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι το συγκεκριμένο έργο θα αναδείξει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ώστε να καταστεί τόσο αυτό όσο και η ευρύτερη περιοχή ένας οικονομικός, ενεργειακός κόμβος, της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Η νέα Περιφερειακή Οδός, επισήμανε, δεν θα συνδέει μόνο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό αλλά αποβλέπει στη διοχέτευση της διερχόμενης κυκλοφορίας από και προς το λιμάνι Αλεξανδρούπολης, το αεροδρόμιο «Δημόκριτος», την Κομοτηνή και την Εγνατία Οδό, χωρίς κυκλοφοριακή επιβάρυνση του αστικού ιστού της πόλης.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται στα 26 εκατομμύρια ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ και χρονικό ορίζοντα υλοποίησης τα 2 έτη.

Ο κ. Καραμανλής επίσης τόνισε: «Μιλάμε για έργα πνοής, για έργα αυτονόητα, που για χρόνια ήταν αδιανόητα. Διότι η σύνδεση οδικών και σιδηροδρομικών αρτηριών με τα λιμάνια είναι απαραίτητη, αν θέλουμε τα λιμάνια αυτά να παίξουν έναν ευρύτερο ρόλο».

Ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Καραγιάννης στη συνέχεια αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στα τεχνικά στοιχεία του έργου, ο οποίος θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, αφετηρία τη διασταύρωση με την Εγνατία Οδό και θα τελειώνει στα όρια του λιμένα της Αλεξανδρούπολης.


Σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα – Βόλος: Ο θεσσαλικός «προαστιακός»

Σχετικά με την σύμβαση ύψους 42,4 εκατομμυρίων ευρώ και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισα – Βόλος ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι αφορά:

  • Στην κατασκευή της Ηλεκτροκίνησης, Σηματοδότησης, Τηλεδιοίκησης, Τηλεπικοινωνιών και Συστήματος ETCS L1 στην υφιστάμενη μονή σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα – Βόλος,
  • Και στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λατομείου – ΒΙΠΕ – Βόλος.

Ο χρονικός ορίζοντας του έργου, που θα χρηματοδοτηθεί κι αυτό από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ είναι οι 36 μήνες.

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι το έργο αυτό έχει εξαγγελθεί επανειλημμένως, όμως είναι η πρώτη φορά που συμβασιοποιείται και μάλιστα μέσα σε οκτώ μήνες. Στο σημείο αυτό, υπογράμμισε ότι: «Πλέον τα σιδηροδρομικά έργα στην Ελλάδα αλλάζουν σελίδα, διότι θα γίνονται με τη διαδικασία μελετοκατασκευής για το σύνολο του έργου και θα γλυτώνουμε χρόνο».

Ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Καραγιάννης από την πλευρά του σημείωσε ότι το έργο θα δώσει άλλη πνοή στην περιοχή, καθώς θα αποτελεί ουσιαστικά τον «προαστιακό» της Θεσσαλίας. Ανέφερε επίσης ότι η σιδηροδρομική γραμμή φτάνει 200 μέτρα από το λιμάνι του Βόλου, ώστε στο μέλλον να συνδεθεί και με το λιμάνι.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Φάουτσι προειδοποιεί για πέμπτο κύμα της πανδημίας με τη μετάλλαξη «Ο»
Η νέα παραλλαγή του κορωνοϊού δείχνει σημάδια αυξημένης μεταδοτικότητας - Μήνυμα στους πολίτες να εμβολιαστούν εν μέσω αύξησης κρουσμάτων
Ο Φάουτσι προειδοποιεί για πέμπτο κύμα της πανδημίας με τη μετάλλαξη «Ο»