Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Αναβάθμιση της παλιάς παραλίας με ξύλινο deck

paralia-leoforos-nikis

Η διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών για την κατασκευή ξύλινου καταστρώματος επί πασσάλων, στο δημοτικό συμβούλιο της Τετάρτης

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Τη διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών για την κατασκευή ξύλινου καταστρώματος επί πασσάλων (deck) στην παλιά παραλία της Θεσσαλονίκης, από τον Λευκό Πύργο μέχρι την α΄προβλήτα του λιμανιού, θα κληθεί να εγκρίνει το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης στην αυριανή του συνεδρίαση.

Όπως δήλωσε μιλώντας στο «TyposThes» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του δήμου Θεσσαλονίκης κ. Μάκης Κυριζίδης, στόχος είναι να δοθούν ιδέες από αρχιτέκτονες για το πώς μπορεί να γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η επέκταση του κρηπιδώματος προς τη θάλασσα.

Ο κύριος στόχος του είναι η επιλογή/ο προσδιορισµός των βέλτιστων χαρακτηριστικών του

Έργου από λειτουργική, αισθητική, τεχνική και οικονοµική άποψη για την αναβάθµιση του δηµόσιου χώρου της παλιάς παραλίας Θεσσαλονίκης, µε βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις της τέχνης και της επιστήµης, καθώς και τις αρχές του βιοκλιµατικού - περιβαλλοντικού σχεδιασµού.

Το αντικείμενο

Το αντικείµενο του διαγωνισµού περιλαµβάνει το σχεδιασµό ενός «καταστρώµατος», επί πασσάλων µε ξύλινο κατάστρωµα, σε όλο το µήκος της παλιάς παραλίας, από την α΄προβλήτα του ΟΛΘ έως τον Λ. Πύργο και κατ’ επέκταση του παραλιακού πλακόστρωτου, το οποίο θα επιτρέπει την οµαλή και ασφαλή κίνηση των πεζών προκειμένου να απολαμβάνουν καλύτερα τη θέα και τη βόλτα τους και να υπάρχει δυνατότητα στάσης που σήμερα δυσχεραίνεται εξαιτίας του μικρού πλάτους της παλιάς παραλίας και του κόσμου που συγκεντρώνεται σε αυτήν.

Αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν και σχετικά με τον τρόπο συµβολής του καταστρώµατος µε την α΄ προβλήτα του λιμανιού και η σχέση του µε το αντίστοιχο deck που διαµορφώθηκε εκεί από τον Οργανισµό Λιµένα Θεσσαλονίκης. Επίσης πρέπει να υπάρχει συμβατότητα με την Νέα Παραλία αλλά και να γίνει συσχέτιση /εναρµόνιση µε το 1ο βραβείο του αρχιτεκτονικού διαγωνισµού για την ανάπλαση της Πλατείας και του Άξονα Αριστοτέλους στο σηµείο συµβολής του άξονα µε το παραλιακό µέτωπο. Επίσης, ζητούμενο είναι να επιλυθεί ο τρόπος συµβολής του καταστρώµατος ξύλινου καταστρώµατος µε τις 10 υφιστάµενες σκάλες πρόσδεσης προς τη θάλασσα και να επιλυθεί ο τρόπος συµβολής του καταστρώµατος µε τη µικρή προεξοχή – προβλήτα έναντι της Πλατείας Ελευθερίας, η οποία βρίσκεται σε χαµηλότερο επίπεδο από το υφιστάµενο κρηπίδωµα. Μεταξύ άλλων, ζητείται να προταθεί ο τρόπος εναρµόνισης του ξύλινου καταστρώµατος µε τη µελέτη για στάση αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας στο ύψος της Πλατείας Ελευθερίας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την εισήγηση, το αντικείμενο του διαγωνισμού περιλαμβάνει και τη δυνατότητα προσέγγισης µικρών σκαφών σε ορισµένα σηµεία και τη συναρµογή της ζώνης περιπάτου µε τις µελλοντικές στάσεις της θαλάσσιας συγκοινωνίας, ενός έργου συµπληρωµατικού προς άλλα µεταφορικά έργα της πόλης.

Όπως αναφέρεται στην εισήγηση, το έργο, συµπληρωµένο µε φωτισµό ειδικών προδιαγραφών και τον απαραίτητο εξοπλισµό, θα διατηρήσει τον χαρακτήρα και τα ιστορικά χαρακτηριστικά της Παλιάς Παραλίας, ενώ παράλληλα θα αποτελέσει ένα προνοµιακό χώρο συνάντησης της πόλης µε το νερό, έναν «εξώστη» κοινωνικής επαφής και αναψυχής, που σήµερα έχει απόλυτη ανάγκη το ιστορικό κέντρο για να αναπνεύσει.

Περαιτέρω, οι διαγωνιζόµενοι καλούνται να επιλύσουν τον τρόπο συναρµογής του έργου µε τις κυρίαρχες αστικές χαράξεις του ιστορικού κέντρου της πόλης, και ειδικότερα µε τις πλατείες Ελευθερίας, Αριστοτέλους και Λευκού Πύργου, που ανοίγονται σε αυτό, αλλά και µε βασικούς οδικούς άξονες, όπως τις οδούς Αγίας Σοφίας, Βογατσικού, Στρατηγού Καλλάρη, ∆ηµητρίου Γούναρη κ.α., κατά τρόπο ώστε το σχεδιαζόµενο έργο να αποτελεί οργανική συνέχεια του αστικού ιστού και να ολοκληρώνει την εικόνα της πόλης από τη θάλασσα.

Η περιοχή µελέτης εκτείνεται σε µήκος 1.100 µέτρων περίπου από την 1η προβλήτα του ΟΛΘ µέχρι το Λευκό Πύργο, ενώ κατά πλάτος περιλαµβάνει το πλάτος του σηµερινού παραλιακού πεζοδρόµου – κρηπιδώµατος και της προτεινόµενης επέκτασης µε αναστρέψιµη κατασκευή επί πασσάλων, της οποίας το πλάτος και το εξωτερικό περίγραµµα αποτελούν ζητούµενα του διαγωνισµού εντός του εύρους µεταξύ 5µ.έως 10µ. που προτείνει ο ∆ήµος Θεσσαλονίκης.

Το πόσα μέτρα θα είναι τελικά η επέκταση θα προκύψει από τη σχετική μελέτη.

Απαιτούνται άδειες από τουλάχιστον 30 φορείς

Σημειώνεται ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει ήδη αναθέσει σε ειδικό μελετητή την ωρίμανση των απαραίτητων αδειοδοτήσεων για το deck της παλιάς παραλίας, καθώς λόγω της φύσης του έργου, απαιτούνται άδειες από τουλάχιστον 30 φορείς, όπως το λιμεναρχείο, η Εφορεία Αρχαιοτήτων, η Εφορία Νεωτέρων Μνημείων καθώς πρόκειται για ιστορικό τόπο, η Εφορεία Εναλιών Αρχαιοτήτων, το υπουργείο Ναυτιλίας κλπ.

Στον αρχιτεκτονικό διαγωνισµό θα απονεµηθούν τρία (3) βραβεία. Το πρώτο βραβείο, η λύση δηλαδή που θα προκριθεί, θα προκύψει από ανεξάρτητη επιτροπή και, κατόπιν, στο επόμενο στάδιο, βάσει του πρώτο βραβείου θα προχωρήσουν οι μελέτες. Σύμφωνα με τον κ. Κυριζίδη, από το δήμο έχουν προβλεφθεί για τα βραβεία του διαγωνισμού περίπου 44.000 ευρώ.

Ακολουθούμε τη νομοθεσία των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, όπως ορίζει ο νόμος γι’ αυτές τις περιπτώσεις, σημειώνει.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Μαθητές ενίσχυσαν το Κοινωνικό Παντοπωλείο Πυλαίας – Χορτιάτη
Ενημερώθηκαν για το έργο των Κοινωνικών Δομών του δήμου – Συγκέντρωσαν προϊόντα εν όψει των εορτών του Πάσχα
Θεσσαλονίκη: Μαθητές ενίσχυσαν το Κοινωνικό Παντοπωλείο Πυλαίας – Χορτιάτη