Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Τέλος εποχής για την παλιά παραλία – Το ντεκ θα «κουμπώσει» με τη Νέα

Η ανάπλαση της παλιάς παραλίας θα «κουμπώσει» με τη νέα παραλία και θα δημιουργήσει τον παραθαλάσσιο άξονα περιπάτου και αναψυχής, από το λιμάνι μέχρι το Μέγαρο Μουσικής

Πριν από λίγες μέρες έληξε άλλος ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, για ένα εμβληματικό έργο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, την ανάπλαση της παλιάς παραλίας.

Στην ουσία πρόκειται για την επέκταση του ξύλινου ντεκ των πέντε έως και δέκα μέτρων, ώστε η παλιά παραλία από την πρώτη προβλήτα του λιμανιού μέχρι τον Λευκό Πύργο να αποκτήσει χαρακτηριστικά ασφαλούς μετακίνησης και εξυπηρέτησης των αναγκών κατοίκων και επισκεπτών που επί δεκαετίες στριμώχνονται στο κράσπεδο και δεν μπορούν να απολαύσουν τη βόλτα τους, στο πιο προνομιούχο σημείο της πόλης.

Πρόκειται για την υλοποίηση μιας ιδέας που μετρά πλέον πολλές δεκαετίες. Η ανάπλαση της παλιάς παραλίας θα «κουμπώσει» με τη νέα παραλία και θα δημιουργήσει τον παραθαλάσσιο άξονα περιπάτου και αναψυχής, από το λιμάνι μέχρι το Μέγαρο Μουσικής.

Το όνειρο όμως δεν τελειώνει με την ανάπλαση της παλιάς παραλίας. Συνεχίζεται στο πλαίσιο του ενιαίου παραλιακού μετώπου των 40 χλμ. από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι, ένα όραμα, που, όταν γίνει πράξη, θα δώσει νέα ταυτότητα στη Θεσσαλονίκη και θα την κατατάξει σε μία από τις πιο σύγχρονες μεγαλουπόλεις παγκοσμίως.

Δείτε τα τρία πρώτα βραβεία στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό του δήμου Θεσσαλονίκης. 

Το πρώτο βραβείο

Το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στην πρόταση που υπογράφεται από τον αρχιτέκτονα μηχανικό Γεώργιο Δημόπουλο και την πολιτικό μηχανικό Βασιλική Παναγιωτοπούλου.

Οι μελετητές προτείνουν δύο χωρικές ζώνες που διατρέχουν παράλληλα όλο το θαλάσσιο μέτωπο της παλιάς παραλίας. Η ζώνη της επέκτασης και η ζώνη του υφιστάμενου κρηπιδώματος-πεζοδρομίου είναι διακριτές, ώστε με τα διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά τους να προσφέρουν διαφορετικές εμπειρίες και συναισθήματα στους χρήστες τους.

Το κατάστρωμα της επέκτασης τοποθετείται σε ένα επίπεδο χαμηλότερο από αυτό του υπάρχοντος κρηπιδώματος. Σε σημεία όπου το κατάστρωμα διασταυρώνεται με σημαντικούς άξονες, όπως αυτός της πλατείας Αριστοτέλους και της οδού Αγίας Σοφίας, διαμορφώνονται εγκολπώσεις.

Διαμορφώνονται, παράλληλα, χωρικές συνθέσεις-ενότητες διαφορετικών επιπέδων. Οι προτεινόμενες διαμορφώσεις σε χαμηλότερο επίπεδο διαχωρίζουν με ήπιο και διακριτικό τρόπο τον χώρο της κίνησης-ροής των πεζών από τον χώρο της στάσης, συνάντησης και κοινωνικής επαφής.

Για την ανάδειξη της μικρής προβλήτας-αποβάθρας του τέλους του 19ου αιώνα έναντι της πλατείας Ελευθερίας δημιουργείται μια εγκόλπωση, ώστε να προβληθεί το ιδιαίτερο μορφολογικό της περίγραμμα και να ενδυναμωθεί το στίγμα της ιστορικής μνήμης. 

 

Το δεύτερο βραβείο

Η πρόταση που απέσπασε το δεύτερο βραβείο υπογράφεται από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς Ιωάννη Βλάχο και Απόστολο Πάνο, τον πολιτικό μηχανικό Παράσχο Δασκαλούδη και τον μηχανολόγο μηχανικό Κωνσταντίνο Σαρρόπουλο. 

Η πρόταση προβλέπει μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενός διευρυμένου υδάτινου «αρμού» μεταξύ του νέου καταστρώματος και του παλαιού κρηπιδώματος. Το νέο ντεκ σχεδιάζεται να απομακρυνθεί κατά τέσσερα μέτρα από το υφιστάμενο κρηπίδωμα, επιτρέποντας έτσι να διατηρηθεί αναλλοίωτο το σύνολο των ιδιαίτερων ιστορικών χαρακτηριστικών του.

Ακόμη, οι μελετητές προβλέπουν διασυνδέσεις των δύο καταστρωμάτων, πολυλειτουργικούς σταθμούς ανάπαυσης καθώς και τη δημιουργία τεσσάρων index points, κομβικών σημείων δηλαδή που θα παρέχουν πληροφόρηση για τις τοποθεσίες μνημεíων και για στοιχεία της ιστορική διαδρομής της πόλης.

 

Το τρίτο βραβείο

H ποιοτική αναβάθμιση της παλιάς παραλίας και η δημιουργία μιας νέας ζώνης, η οποία -πέρα από τη λειτουργική επέκταση και διαπλάτυνση της υφιστάμενης περιπατητικής ζώνης- θα φιλοξενήσει χώρους στάσης, ανάπαυσης, σημεία και εξέδρες θέασης καθώς και πλατό για πολιτιστικές δράσεις, αποτελεί τον κύριο στόχο των μελετητών της πρότασης που απέσπασε το τρίτο βραβείο. Πρόκειται για την πρόταση που υπογράφεται από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς Δημήτριο Στεφανάκη και Αθανάσιο Μουσμουλίδη και τον πολιτικό μηχανικό Δημήτριο Σκόρδα.

Η σχεδιαστική πρόταση αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα. Το πρώτο αποτελείται από την προέκταση της υφιστάμενης παραλίας στο ίδιο επίπεδο, ενώ το δεύτερο επίπεδο αποτελεί την επιπρόσθετη επέκταση σε χαμηλότερο επίπεδο, ώστε να δημιουργούνται δύο παράλληλες γραμμικές προεκτάσεις. Με τον τρόπο αυτό η επέκταση θα λειτουργεί τόσο ως περιπατητική και αθλητική ζώνη όσο και ως ζώνη στάσης, αναψυχής και θέασης. Στο τρίτο επίπεδο ανήκουν οι εξέδρες θέασης.

Με πληροφορίες από ΕΡΤ 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ