Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Άδεια μαγαζιά ακόμα και στην Μητροπόλεως - Λουκέτα σε δρόμους «φιλέτα»

Έπειτα από μια περίοδο με μεγάλη πτώση τζίρου, οι έμποροι εναποθέτουν ελπίδες στις θερινές εκπτώσεις ενώ στρέφουν το «βλέμμα» στον Σεπτέμβριο

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Στις θερινές εκπτώσεις που αρχίζουν από Δευτέρα 11 Ιουλίου και θα διαρκέσουν μέχρι τέλος Αυγούστου, εναποθέτουν τις ελπίδες τους για μια «ανάσα» οι μικρομεσαίοι έμποροι της Θεσσαλονίκης καθώς το προηγούμενο διάστημα η εικόνα στην αγορά δεν ήταν καθόλου καλή με πτώση τζίρου «που δεν είχαν ξαναζήσει», όπως λένε. Η περίοδος του καλοκαιριού θα κρίνει και το τι θα γίνει από Σεπτέμβριο, καθώς εκφράζονται φόβοι ότι πολλοί μπορεί να εγκαταλείψουν το επιχειρείν, αυξάνοντας περαιτέρω τα τα ήδη υπάρχοντα λουκέτα στην αγορά.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το νόμο, επιτρέπεται η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη των εκπτώσεων, ήτοι στις 17 Ιουλίου 2022. Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης προτείνει τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων την συγκεκριμένη Κυριακή από τις 11π.μ. έως τις 6μ.μ.

«Τραγική» η προηγούμενη περίοδος

«Είχαμε μια τεράστια πτώση τζίρου από τον Οκτώβριο του 2021. Ήταν τραγική περίοδος, δεν έχουμε ξαναζήσει τέτοια πτώση τζίρου στους κλάδους ένδυσης και υπόδυσης. Είναι σαν να έχει πέσει πανδημία και ο κόσμος δεν μπαίνει καν στα μαγαζιά. Και υπάρχει εξήγηση για αυτό. Δεν είναι ότι αλλάξαμε κάτι εμείς ή ο κόσμος στις συνήθειές του, απλώς δίνει προτεραιότητα στα είδη πρώτης ανάγκης, όπως η ενέργεια και τα τρόφιμα και δεν του περισσεύουν χρήματα για να τα ξοδέψει αλλού», λέει μιλώντας στο «ΤyposThes» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Παντελής Φιλιππίδης.

Έπειτα από μια τόσο δύσκολη περίοδο, οι ελπίδες εναποτίθενται τώρα στις θερινές εκπτώσεις, εάν και εφόσον βέβαια ο κόσμος μπορεί να διαθέσει κάποια χρήματα και εάν και εφόσον λυθούν τα προβλήματα με το κόστος της ενέργειας, τα οποία δεν βλέπω να λύνονται τουλάχιστον προς το παρόν», όπως τονίζει ο κ. Φιλιππίδης. Ωστόσο, οι έμποροι δεν παύουν να ελπίζουν και να περιμένουν ότι η κίνηση θα είναι καλή, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές.

«Να λυθεί οριζόντια το ενεργειακό κόστος»

Το ενεργειακό κόστος αποτελεί βραχνά για επιχειρήσεις και καταναλωτές που έχουν δει τους λογαριασμούς να αυξάνονται υπέρογκα.

«Το ενεργειακό κόστος είναι τραγικό. Όταν αναγκάζεται να κάνεις ρύθμιση γιατί δεν μπορείς να πληρώσεις το ρεύμα του τρέχοντος μήνα, τον επόμενο μήνα τι θα κάνεις; Δεν είναι το ζήτημα να λυθεί το θέμα στην αγορά, στα καταστήματα, πρέπει να λυθεί οριζόντια γιατί αλλιώς ο καταναλωτής δεν θα έχει χρήματα οπότε ακόμα και αν εγώ λύσω το πρόβλημα στο μαγαζί μου τι να το κάνω αν δεν έρχεται ο καταναλωτής», όπως λέει ο κ. Φιλιππίδης. |Είναι θέμα που αφορά όλους τους Έλληνες και πρέπει να λυθεί οριζόντια. Δεν μπορεί ξαφνικά να πληρώνουμε τρεις και τέσσερις φορές πάνω το ρεύμα. Υπάρχουν περιπτώσεις που το ρεύμα από 200 ευρώ ήρθε 1.200 και 1.300 ευρώ. Από πού θα τα δώσουν οι καταναλωτές αλλά και οι έμποροι που έχουν τα ίδια βάσανα», διερωτάται.

Υψηλά τα ποσοστά των εκπτώσεων στις ΜμΕ

Πάντως τα ποσοστά των θερινών εκπτώσεων στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της αγοράς της Θεσσαλονίκης θα είναι υψηλά, δίνοντας στους καταναλωτές την ευκαιρία να αγοράσουν πράγματα που ήθελαν σε καλές τιμές. «Κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια 13 χρόνια τώρα. Δουλεύουμε με προσφορές και εκπτώσεις με αποτέλεσμα να έχει χαθεί το κεφάλαιο αλλά από την άλλη να κάνουμε προσπάθεια να συντηρήσουμε τα έξοδα για να μπορούμε να υπάρχουμε. Βεβαίως θα είναι μεγάλες οι εκπτώσεις, πάντα ήταν οι δικές μας, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Οι πολυεθνικές εταιρίες ποτέ δεν μπόρεσαν να μας συναγωνιστούν στο υψηλό ποσοστό των εκπτώσεων», τονίζει. 

Προσοχή στην αναγραφή των τιμών

Ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης υπενθυμίζει ότι, κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται συμπληρωματικά, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να είναι ακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο της παρ. 1 άρθρου 3 της Υπουργικής Απόφασης 56885/10-11-2014 «κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης».  Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η αναγραφή παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες, ενώ το ποσοστό έκπτωσης έρχεται συμπληρωματικά και όχι μόνο του.

Συμβουλές από το ΚΕΠΚΑ

Με αφορμή την έναρξη των εκπτώσεων, το ΚΕ.Π.ΚΑ. δίνει συμβουλές στους καταναλωτές. Όπως αναφέρει, οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.

«Θα αποβεί πολύ χρήσιμο, εάν, πριν τις εκπτώσεις, επισκεφθούμε την αγορά, για να δούμε τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουμε τα είδη, που ενδιαφερόμαστε να αγοράσουμε. Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.

Πριν ξεκινήσουμε, για ψώνια, πρέπει να προγραμματίσουμε τις αγορές μας, σύμφωνα με τις πραγματικές μας ανάγκες, για να μην πέσουμε θύματα της υπερκατανάλωσης. Όσο φθηνό και αν είναι κάτι, όταν δεν το χρειαζόμαστε, είναι περιττό και δεν έχουμε κανένα όφελος, από την αγορά του», επισημαίνει ακόμη, καλώντας τους καταναλωτές να πραγματοποιούν έρευνα αγοράς, να μην παρασύρονται από  ποσοστά εκπτώσεων που χρησιμοποιούνται ως κράχτες, να απαιτούν απόδειξη πληρωμής, για κάθε αγορά καθώς είναι απαραίτητη, αν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα, στο προϊόν, που αγοράσαμε, να ελέγχουν την ποιότητα των ειδών και τέλος να αποφεύγουν το συνωστισμό και τις ώρες αιχμής καθώς «ανάμεσα στον πολύ κόσμο, υπάρχουν και μερικοί, που σκοπεύουν να "ελαφρύνουν" το δικό μας πορτοφόλι».

Λουκέτα ακόμη και σε Μητροπόλεως και Προξένου Κορομηλά

Η κίνηση την περίοδο του καλοκαιριού θα κρίνει για πολλούς τις κινήσεις τους από τον Φθινόπωρο, το αν θα συνεχίσουν δηλαδή ή αν θα εγκαταλείψουν υπό το βάρος των χρεών.

Τα λουκέτα στην αγορά δεν έχουν σταματήσει και συνεχίζονται ωστόσο το ζητούμενο είναι να μην μετατραπούν σε ντόμινο, όπως λέει ο κ. Φιλιππίδης.

«Αυτήν την στιγμή ένας τεράστιος αριθμός καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα, όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Περιμένει να δει τι θα γίνει το καλοκαίρι και τα πάντα θα κριθούν τον Σεπτέμβριο. Αν δε «βγει» η προσπάθεια του καλοκαιριού, φοβάμαι ότι πάρα πολλοί θα εγκαταλείψουν και δε θα συνεχίσουν το χειμώνα για να χρεωθούν περισσότερο από όσο είναι ήδη», όπως αναφέρει.

Στη Θεσσαλονίκη τα λουκέτα δεν έχουν σταματήσει ενώ είναι εμφανή πλέον και στα στενά όρια του κέντρου. Βλέπουμε άδεια μαγαζιά ακόμη και στην Μητροπόλεως όπου δεν είχαμε στο παρελθόν, στην Τσιμισκή και στην Προξένου Κορομηλά. Όσο για τη Βενιζέλου και την Ι. Δραγούμη τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. «Η Βενιζέλου είναι ερημούπολη. Το αριστερό της πεζοδρόμιο είναι σχεδόν όλο άδειο», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΣΘ. Και αν αυτή η εικόνα υπάρχει στο κέντρο Θεσσαλονίκης μπορεί να φανταστεί κανείς τι επικρατεί στους γύρω δρόμους.

«Υπάρχουν τα λουκέτα, το ζητούμενο είναι μην γίνει ντόμινο λουκέτων με αποτέλεσμα να δυσκολέψουν ακόμη περισσότερο τα πράγματα», υπογραμμίζει ο ίδιος.

Το ζήτημα είναι επίσης αν υπάρχει ενδιαφέρον για να δημιουργηθούν νέες επιχειρήσεις.

Το επιχειρείν είναι μια ελπίδα. Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που έχασαν τη δουλειά τους ή θέλουν να κάνουν μια δική τους δουλειά και έχουν κάποια χρήματα ψάχνουν όμως ένα περιβάλλον που δεν θα έχει τόσα πολλά προβλήματα. Όταν ακούν ότι υπάρχουν χιλιάδες προβλήματα, ότι κλείνουν επιχειρήσεις γιατί δεν μπορούν να πληρώσουν το ρεύμα ή τις υποχρεώσεις τους δεν τους δίνονται και τόσα εχέγγυα για να ανοίξουν μια νέα επιχείρηση. Πρέπει κανείς να είναι είτε τρελός είτε παλληκάρι, όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Φιλιππίδης.

Ο ίδιος επαναλαμβάνει ότι το θέμα εμπόριο πρέπει να ξανάρθει στην ατζέντα της πολιτικής συζήτησης,  ζητώντας από την κυβέρνηση να αλλάξει ρότα και να ενισχύσει το εμπόριο.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αύξηση κατά 0,8% σε σχέση με το 2019 οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στην Ελλάδα
Περίπου 170.000 περισσότερες αφίξεις κατέγραψε η χώρα μας για το διάστημα Ιανουάριος-Οκτώβριος 2022, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2019
Αύξηση κατά 0,8% σε σχέση με το 2019 οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στην Ελλάδα
Ανδρουλάκης: Δεν υπάρχει δίλημμα για το αν θα κυβερνήσει ο κ. Μητσοτάκης ή ο κ. Τσίπρας
«Μετατρέπει ένα δημόσιο και κοινωνικό αγαθό σε αντικείμενο της ιδιωτικής αγοράς», ανέφερε ο κ. Ανδρουλάκης σχετικά με το νομοσχέδιο Υγείας
Ανδρουλάκης: Δεν υπάρχει δίλημμα για το αν θα κυβερνήσει ο κ. Μητσοτάκης ή ο κ. Τσίπρας
Μητσοτάκης σε Εθνική Ομάδα Ρομποτικής: «Εντυπωσιακό το προϊόν που έχετε φτιάξει»
O Κυριάκος Μητσοτάκης αφού συνεχάρη τα μέλη της Ομάδας και τους προπονητές τους είχε συνομιλία μαζί τους σχετικά με τον διεθνή διαγωνισμό, τις...
Μητσοτάκης σε Εθνική Ομάδα Ρομποτικής: «Εντυπωσιακό το προϊόν που έχετε φτιάξει»