Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Το νέο master plan για να θωρακιστεί από τις πλημμύρες η Θεσσαλονίκη

kataigida-vroxes

Οι παρεμβάσεις που θέτουν ως προτεραιότητα οι φορείς της πόλης

Εθνικής προτεραιότητας και σημασίας έχουν χαρακτηριστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ορισμένα από τα έργα που απαιτούνται για την αντιπλημμυρική προστασία της Θεσσαλονίκης, δήλωσε η γενική γραμματέας Υποδομών Μαρία Έλλη Γεράρδη, μιλώντας στην ημερίδα με θέμα: «Αντιπλημμυρική θωράκιση ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης - Παρουσίαση του επικαιροποιημένου MASTER PLAN», που διοργάνωσε σήμερα το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΚΜ).

Όπως εξήγησε η κ. Γεράρδη, το υπουργείο υποστηρίζει με τον τρόπο αυτό την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με την τεχνογνωσία και το εξειδικευμένο προσωπικό που διαθέτει.  «Το Master Plan για τη Θεσσαλονίκη, εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σημαντικό σχέδιο για την αντιπλημμυρική θωράκιση της χώρας. Τα πλημμυρικά φαινόμενα που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα είναι έντονα και οι καταστροφές που αφήνουν πίσω τους είναι πρωτόγνωρες», επισήμανε η γενική γραμματέας, σημειώνοντας πως «η κλιματική κρίση είναι πραγματικότητα και όλοι πλέον το αναγνωρίζουν» και γι’ αυτό «οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις διοχετεύονται πλέον κατά προτεραιότητα σε έργα που μετριάζουν τις συνέπειές της και τα επόμενα χρόνια αυτή η τάση αναμένεται να παγιωθεί».

Σε ό,τι αφορά το χωρικό εύρος του αντιπλημμυρικού σχεδιασμού για την πόλη, σημείωσε ότι «το προηγούμενο master plan για τη Θεσσαλονίκη, το 2003, αφορούσε σε περιοχή πολύ μικρότερη από αυτή που εντάσσεται στο νέο master plan», καθώς «καταγράφηκαν οι ανάγκες, αξιολογήθηκε η κατάσταση των υφιστάμενων υποδομών και έγιναν προτάσεις για συγκεκριμένα έργα στον Αξιό και στον Γαλλικό Ποταμό, στην περιοχή του Λιμένος της Θεσσαλονίκης και του Δενδροποτάμου, στην Περιφερειακή Τάφρο, στην περιοχή του αεροδρομίου και του ποταμού Ανθεμούντα για τον οποίο προετοιμάζεται ο φάκελος για δημοπράτηση της μελέτης στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους», ενώ «επίσης περιλαμβάνει έργα στην περιοχή των Νέων Επιβατών, της Περαίας, της Αγίας Τριάδας, της Ν. Μηχανιώνας, της Επανομής. Και τέλος έργα που αφορούν στο Κέντρο τη Θεσσαλονίκης, την Άνω Πόλη και τη Δυτική Θεσσαλονίκη».

Οι παρεμβάσεις που θέτουν ως προτεραιότητα οι φορείς της πόλης

Σε κάθε έντονη βροχόπτωση η πόλη θυμίζει για λίγη ώρα Βενετία, παρατήρησε στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΚΜ Γιώργος Τσακούμης, σημειώνοντας ότι «οι πλημμύρες στη Θεσσαλονίκη, χωρίς ακόμα -ευτυχώς- να έχουμε θύματα ή μεγάλες ζημίες, αποτελούν σοβαρό θέμα».

 «Με δεδομένη την κλιματική κρίση και την δόμηση της Θεσσαλονίκης, πρέπει να είναι πολύ προσεκτικές οι παρεμβάσεις που θα γίνουν εντός του αστικού ιστού, ενώ ο περιαστικός ιστός έχει δομηθεί άναρχα, περιλαμβάνοντας όμως σημαντικές παραγωγικές δραστηριότητες και στερούμενος σημαντικών υποδομών, διαχείρισης ομβρίων, αντιπλημμυρικών έργων, κλπ. Σημασία έχει λοιπόν, αυτό το master plan να εφαρμοστεί. Έχουν γίνει βήματα, για κάποια έργα προχωρούν οι διαδικασίες και είναι σημαντικό αυτά τα βήματα να έχουν συνέχεια ώστε να μη συζητάμε ξανά μετά από 10-20 χρόνια για νέα επικαιροποίηση», υπογράμμισε.

Την ανάγκη καλύτερου συντονισμού μεταξύ των εμπλεκομένων στα ζητήματα αντιπλημμυρικής προστασίας φορέων επισήμανε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας. «Η Πολιτεία χαρακτηρίζει κάποια έργα εθνικής σημασίας και το αρμόδιο υπουργείο λέει “ μ΄ αυτά θα ασχοληθούμε και τα υπόλοιπα είναι της Περιφέρειας”. Και σίγουρα είναι πολύ σημαντική η συνεννόηση με την ηγεσία του υπουργείου και η υποστήριξη που δίνεται. Από την άλλη, οι δήμοι αναφέρονται σε ρέματα των περιοχών τους και λένε “ γι’ αυτά είναι αρμόδια η περιφέρεια”, χωρίς να μας έχουν δώσει ούτε ένα τεχνικό δελτίο. Όμως τελικά, ποια περιφέρεια, με ποια στελέχη και ποια χρήματα. Αυτά τα λέω, γιατί χρειάζεται ένας συντονισμός», εξήγησε. Εξέφρασε δε την άποψη ότι πρέπει «το master plan να εξειδικευθεί, να γίνει ένας χρονοπρογραμματισμός, ο οποίος πρέπει να συνοδεύεται από τους αντίστοιχους πόρους, οικονομικούς και ανθρώπινους».

Ο κεντρικός δήμος αποτελεί τον τελικό αποδέκτη σημαντικού υδάτινου όγκου από άλλες περιοχές σε περιπτώσεις εντόνων καιρικών φαινομένων, αλλά και τις δυνατότητες ενίσχυσης του αντιπλημμυρικού δικτύου στο πλαίσιο αναπλάσεων που προγραμματίζονται, σημείωσε η εντεταλμένη σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, επί θεμάτων Τεχνικών Έργων Ναταλία Βαρσάμη. «Στην περιοχή του δήμου μας έχουν εντοπιστεί και καταγραφεί οι κόκκινες περιοχές που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα κατά τη διάρκεια των έντονων βροχοπτώσεων, όπως είναι η πλατεία Βαρδαρίου, η γέφυρα των Αγ. Πάντων, Κουντουριώτου με Λεωφ.Νίκης και η περιοχή της ΧΑΝΘ», είπε και πρόσθεσε πως είναι σημαντική «η εξεύρεση χρηματοδότησης για τη δημιουργία χωριστικού δικτύου ώστε να διαχωρίζονται τα ακάθαρτα με τα όμβρια ύδατα και η αντικατάσταση σωληνώσεων μικρής διατομής, καθώς δεν μπορούν να σηκώσουν τον μεγάλο όγκο ομβρίων στη διάρκεια των έντονων βροχοπτώσεων».

To master plan με τα 123 έργα, τα 40 εκ των οποίων έχουν ιεραρχηθεί ως πρώτης προτεραιότητας, και επιμέρους θέματα, παρουσίασαν ο γενικός διευθυντής Υδραυλικών, Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Αντώνης Κοτσώνης, η  διευθύντρια της διεύθυνσης Αντιπλημμυρικών και Εγγειοβελτιωτικών Έργων (Δ19) του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Γεωργία Καστραντά, ο αγρονόμος-τοπογράφος μηχανικός, M.Sc., Ph.D., εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρίας «ΥΕΤΟΣ ΑΕ» Δρ. Άνθιμος Σπυρίδης και η μηχανικός του Τμήματος Συντηρήσεων της Υποδιεύθυνσης Έργων Δομών Περιβάλλοντος ΔΤΕ/ΠΚΜ Μαρία Καλυβιώτη.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τρένο για Θεσσαλονίκη ακινητοποιήθηκε γεμάτο επιβάτες - Φωτιά κοντά στις γραμμές
Η αμαξοστοιχία IC54 (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) παραμένει σταθμευμένη στον Σ.Σ Λειβαδιάς, λόγω πυρκαγιάς πλησίον των γραμμών
Τρένο για Θεσσαλονίκη ακινητοποιήθηκε γεμάτο επιβάτες - Φωτιά κοντά στις γραμμές