Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μετρό Θεσσαλονίκης: Ήχησε η κόρνα των συρμών - Κόσμος μέσα στα βαγόνια

Στο πλαίσιο του Open House

Του Μιχάηλ Λιάπη, 

Πλήθος κόσμου κάθε ηλικίας, επισκέπτται από τις 10:00 το πρωί το αμαξοστάστιο του Μετρό στο πλαίσιο του Open House, που προσφέρει δωρεάν ξεναγήσεις σε εμβλματικά κτίρια της Θεσσαλονίκης αυτό το Σαββατοκύριακο.

Το Αμαξοστάσιο της Πυλαίας αποτελεί το νέο Ντεπώ της Θεσσαλονίκης, καθώς ένα εντυπωσιακό συγκρότημα κτιρίων που χάρις στον σχεδιασμό του ανταγωνίζεται με αξιώσεις την αναγνωρισιμότητα της ομώνυμης γειτονιάς της Θεσσαλονίκης. Υπενθυμίζεται πως η γαλλική λέξη dépôt (αποθήκη) έδωσε την ονομασία στην γνωστή συνοικία της Θεσσαλονίκης που περιέβαλλε το αμαξοστάσιο του τραμ.

Οι πολίτες παρακολουθούν με προσοχή την ξενάγηση από τν κα. Πολυξένη Αντωνίου, αρχιτέκτονα του αμαξοστασίου, λαμβάνοντας πλήθος πληροφοριών για την κατασκευή του αμαξοστασίου αλλά και για τη λειτουργία του Μετρό, με την ελπίδα και την προσμονή πως σύντομα θα μπορούν να χρσιμοποιούν στην καθημερινότητά τους συρμούς.

Το αμαξοστάστιο θα είναι επισκέψιμο σήμερα και αύριο από τις 10:00 ως τις 15:00.

Δείτε φωτογραφίες και video του TyposThes από την ξενάγηση στο Αμαξοστάστιο του Μετρό:

amaxostasiomtro.jpg
metro.1jpg.jpg
metro.jpg
metro1.jpg
metro8.jpg
metro11.jpg
metro12.jpg
metro13.jpg
metro14.jpg
metro15.jpg
metro16.jpg
metro17.jpg
metro18.jpg
metro19.jpg
metro20jpg.jpg
metro21.jpg
metro22.jpg
metro23.jpg
metro24.jpg
metro25.jpg
metro26.jpg
mtro6.jpg
mtro9.jpg
mtro10.jpg

Υπενθυμίζεται πως όπως αναφέρει η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ σε σχετική της ενημέρωση, το t του μετρό της Θεσσαλονίκης, το Αμαξοστάσιο Πυλαίας, μία εντυπωσιακή κτιριακή σύνθεση εμβαδού δομημένης επιφανείας 90.000 τ.μ., η οποία εμπεριέχει το σύνολο των λειτουργιών που απαιτούνται για την διαχείριση, την λειτουργία και την συντήρηση του υπερσύγχρονου συστήματος αυτόματης διακίνησης συρμών μετρό και ως εκ τούτου, μπορεί να χαρακτηρίζεται ως η «καρδιά του δικτύου».

Καθώς οι εργασίες στο μετρό Θεσσαλονίκης οδηγούν με ταχύτητα στην ολοκλήρωση του έργου της βασικής γραμμής στο τέλος του 2023 προκειμένου αυτό να μπει αμέσως σε εμπορική χρήση, στο t ενεργοποιούνται όλες οι λειτουργίες που δικαιολογούν τον προηγούμενο χαρακτηρισμό, κι έτσι αυτό αποκτά τους ρυθμούς του και οδηγεί ήδη με επιτυχία, το μετρό χωρίς οδηγό μέχρι τον Σταθμό Σιντριβάνι, όπου καταλήγουν οι δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών που έχουν παραδοθεί.

Ήδη, από τον περασμένο Αύγουστο, εκτός από τα ήδη  απασχολούμενα στο dépôt στελέχη του μηχανισμού της αναδόχου κοινοπραξίας που ολοκληρώνουν τις ελάχιστες υπολειπόμενες διαμορφώσεις, τις εγκαταστάσεις των μηχανημάτων και συστημάτων και πραγματοποιούν τις απαραίτητες δοκιμές και την κίνηση των συρμών, σε πτέρυγα του Κτιρίου 1 έχουν μεταφερθεί τα γραφεία Θεσσαλονίκης του κυρίου του έργου, της Αττικό Μετρό Α.Ε. Το t έχει αποκτήσει ζωή και ρόλο.

Καθώς πρόκειται για έναν χώρο που καλείται να εξυπηρετήσει πολλαπλές λειτουργίες στις οποίες μελλοντικά θα προστεθούν και νέες ανάγκες λόγω των επεκτάσεων του μετρό, η λειτουργική επίλυση των σύνθετων απαιτήσεων υπήρξε η πρώτη βασική αρχή του επιλεγέντος σχεδιασμού της αρχιτεκτονικής σύνθεσης. Σε αυτήν προστέθηκαν η εργονομία και η κάλυψη του συνόλου των τρεχουσών και των μελλοντικών αναγκών, ο σαφής διαχωρισμός των δικτύων κυκλοφορίας, συρμών, οχημάτων και πεζών και η ασφαλής και ανεμπόδιστη κυκλοφορία τους, η οπτική άνεση σε επίπεδο εσωτερικού & εξωτερικού περιβάλλοντος, η διαφάνεια, η διαμπερότητα και οι οπτικές φυγές, ο  παθητικός αερισμός και δροσισμός των κτιρίων, η εκμετάλλευση του φυσικού φωτός και των σκιάσεων και η πλαστικότητα των μορφών. Η ασφάλεια των εργαζομένων και των επισκεπτών υπήρξε ασφαλώς η πρώτη προτεραιότητα πριν από κάθε σχεδιαστική σύλληψη.

Τελικά, το αποτέλεσμα του σχεδιασμού που εμπλουτίζει με αξιώσεις το απόθεμα δημοσίων κτιρίων στην πόλη της Θεσσαλονίκης, είναι αυτό μίας εξαιρετικά ενδιαφέρουσας αρχιτεκτονικής σύνθεσης που έχει επιτύχει αφενός την εργονομική διάταξη γραφειακών και μηχανολογικών χώρων με απαιτήσεις βιομηχανικού design, στους οποίους κυριαρχούν οι εγκαταστάσεις συστημάτων υψηλής τεχνολογίας, και αφετέρου την επίλυση δύστροπων και απαιτητικών ζητημάτων κυκλοφοριακών δικτύων. Οι λειτουργίες του συγκροτήματος οργανώνονται γύρω από ένα σύνθετο δίκτυο τροχιών, που τροφοδοτεί τις σήραγγες του συστήματος Μετρό Θεσσαλονίκης, ένα εσωτερικό ιδιωτικό οδικό δίκτυο κίνησης οχημάτων, που συνδέεται με το εξωτερικό δίκτυο των δρόμων και ένα ασφαλές σύστημα πεζής κυκλοφορίας εργαζομένων και επισκεπτών, με διακριτές και διαχωρισμένες πορείες πεζών.

Στην εγγενή περιπλοκότητα της σύνθεσης ήρθε να προστεθεί και η ιδιαιτερότητα της κατασκευής του εν λόγω συγκροτήματος, αυτή που του προσδίδει και μία μοναδικότητα, δηλαδή το γεγονός ότι η επίπεδη επιφάνεια του διαθέσιμου οικοπέδου των 50 στρεμμάτων) δεν επαρκούσε για να φιλοξενήσει σε πλήρη οριζόντια ανάπτυξη ενιαίας στάθμης, όλες τις απαιτούμενες λειτουργίες συνεργείων και συντήρησης, εκτιμηθέντος εμβαδού 90.000 τ.μ., που αποτελεί τη συνήθη διεθνή πρακτική.

Ως εκ τούτου, εφαρμόστηκε για πρώτη φορά διεθνώς η χωροθέτηση βασικών λειτουργιών αμαξοστασίου σε κτιριακές υποδομές που εδράζονται σε διαφορετικά υψόμετρα και συνδέονται σιδηροδρομικά μεταξύ τους με ανηφορικές διαδρομές, τροχιές και γέφυρες.

Με απλά λόγια, η διάταξη όλων αυτών των λειτουργιών με τους περιορισμούς που επέβαλλε η τοπογραφία του χώρου, κυρίως και πάνω απ’ όλα τις απαιτήσεις αφενός για  την με απόλυτη ασφάλεια κίνηση των χρηστών και επισκεπτών του συγκροτήματος στο οποίο κινούνται συρμοί με επίγεια παροχή ρεύματος τάσης 750 Volt και αφετέρου τον αποκλεισμό μη πιστοποιημένων προσώπων στην πρόσβαση στις σχετικές εγκαταστάσεις και τις σήραγγες, ήταν μία πολύ δύσκολη άσκηση σχεδιασμού, στην οποία επιχειρήθηκε να δοθεί η βέλτιστη λύση.   

Για την χωρική οργάνωση του έργου έγινε αρχικώς εκσκαφή όλου του οικοπέδου ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως η υψομετρική διαφορά των 15 μέτρων μεταξύ της στάθμης τροχιάς των εισερχόμενων από το δίκτυο συρμών και το υφιστάμενο οδικό δίκτυο. Διαμορφώθηκαν διαφορετικά επίπεδα μέσω διαδοχικών αναβαθμών στον περιβάλλοντα χώρο, και οργανώθηκαν οι κύριες υποστηρικτικές λειτουργίες σε δύο κυρίαρχα κτιριακά συγκροτήματα γύρω από τις χαράξεις των οδεύσεων των συρμών:

  • το Συγκρότημα των Εγκαταστάσεων Συντήρησης και γραφειακών χώρων (Complex 1) και
  • το Συγκρότημα Σταβλισμού/Εναπόθεσης των συρμών, στο οποίο στεγάζεται και το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) και γραφειακοί χώροι (Complex 2).

Τα δυο κύρια κτιριακά συγκροτήματα εκτός από σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο που τα περιβάλλει, συνδέθηκαν μεταξύ τους με μεταλλική πεζογέφυρα που εξυπηρετεί την ασφαλή κίνηση των εργαζομένων.

Ο ελεύθερος υπαίθριος χώρος αντιμετωπίσθηκε γλυπτικά, με αναβαθμούς και φυτεύσεις, που υποστηρίζονται από επιμελημένης μορφής ανεπίχριστα τοιχεία σκυροδέματος, ιδιαίτερης μορφολόγησης.

Ταυτοχρόνως οι θεάσεις προς τον εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλοντα χώρο του συγκροτήματος, τις κινήσεις των συρμών, αλλά και οι οπτικές φυγές προς τον πολεοδομικό ορίζοντα της Θεσσαλονίκης είναι κυρίαρχες.

Οι κτιριακές εγκαταστάσεις στο σύνολό τους,

  • φιλοξενούν την διαχείριση εξ’ ολοκλήρου του αυτοματοποιημένου δικτύου του μετρό Θεσσαλονίκης (ΚΕΛ),
  • καλύπτουν στο σύνολό τους τις απαιτήσεις συντήρησης και επισκευής,
  • έχουν την δυνατότητα υποστήριξης 600 περίπου θέσεων εργασίας,
  • δέχονται την στάθμευση μέχρι και 35 περίπου συρμών σε στεγασμένους εσωτερικούς χώρους και συνεργεία (έχουν ήδη παραληφθεί οι πρώτοι 18 ενώ εντός του Δεκεμβρίου συμβασιοποιείται η προμήθεια άλλων 25) και
  • διαθέτουν υπόγειο χώρο στάθμευσης δυο επιπέδων, δυναμικότητας 310 θέσεων ΙΧ και 100 δικύκλων.

Η διάχυση του φωτός, η διαμπερότητα και οι οπτικές φυγές σε όλα τα επίπεδα των συγκροτημάτων, ως βασικές συνθετικές αρχές, επιτυγχάνονται μέσα από ανοίγματα σε δάπεδα και όψεις, καθώς και από τη διάπλαση φεγγιτών οροφής, ποικίλων μορφών και τύπων.

Πρόσθετες υποστηρικτικές λειτουργίες του συνόλου, όπως το εφεδρικό ΚΕΛ, το Κτίριο Συντήρησης Τροχιάς, η αποθήκευση καυσίμων, τα φυλάκια εισόδου, το πλυντήριο των συρμών, η αποθήκη εύφλεκτων υλικών, τα αντλιοστάσια κ.α., έχουν χωροθετηθεί αυτόνομα σε κομβικά σημεία της σύνθεσης.

Από αυτές αξίζει να τονιστεί ο Πρότυπος Βρεφονηπιακός Σταθμός που πρόκειται να ικανοποιεί τις ανάγκες φιλοξενίας έως και 36 παιδιών.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ