Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Thessaloniki Tower»: Ο ουρανοξύστης... αλά Λευκός Πύργος για τη Θεσσαλονίκη!

Μία ανατρεπτική πρόταση για την κατασκευή ουρανοξύστη στη Θεσσαλονίκη

Το έτος που διανύουμε αποτελεί μία εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος αναμένεται να προσεγγίσει ή και να ξεπεράσει το ιστορικό ρεκόρ των τουριστικών εισπράξεων του 2019. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης.

Πράγματι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, κατά το εννεάμηνο του 2022 σημειώθηκε πτώση σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019, τόσο στην πληρότητα των ξενοδοχείων, της τάξεως του 13,9%, όσο και στο δείκτη RevPar (έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο), της τάξεως του 3,4%. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι στα νούμερα αυτά περιλαμβάνονται και τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου, δηλαδή του μήνα που παραδοσιακά καταγράφεται η μεγαλύτερη τουριστική κίνηση στη Θεσσαλονίκη, λόγω της Διεθνούς Εκθέσεως.

Αντίστοιχη είναι και η εικόνα που προκύπτει από τα στοιχεία του αεροδρομίου Μακεδονία, τα οποία καταδεικνύουν ότι η Θεσσαλονίκη είναι ένας από τους λίγους προορισμούς της χώρας μας που κατέγραψαν αρνητικά αποτελέσματα στον τουρισμό τη φετινή χρονιά. Πράγματι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport, σε επίπεδο εννιαμήνου οι διεθνείς αφίξεις στη Θεσσαλονίκη παρουσιάζουν σημαντική μείωση, κατά 20%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019. Υπάρχει δηλαδή μία απώλεια σχεδόν 380.000 διεθνών αφίξεων.

Και όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη συγκαταλέγεται φέτος στους 50 κορυφαίους προορισμούς του κόσμου, σύμφωνα με το δημοφιλές αμερικανικό περιοδικό TIME και στις 10 καλύτερες πόλεις που αξίζει κανείς να επισκεφτεί, σύμφωνα με τη γαλλική εφημερίδα Le Figaro, ενώ έχει ενταχθεί και στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων της UNESCO στον τομέα της Γαστρονομίας (UNESCO Creative Cities Network/Gastronomy).

Τί φταίει λοιπόν και η Θεσσαλονίκη παρουσιάζει αυτή την κακή εικόνα ως τουριστικός προορισμός; Η απάντηση είναι απλή και αμείλικτη: Η Θεσσαλονίκη δεν αποτελεί διεθνώς αναγνωρίσιμο τουριστικό προορισμό και, ως εκ τούτου, παρουσιάζει χαμηλό τουριστικό ενδιαφέρον. Πράγματι, αν θελήσουμε να δούμε τη μεγάλη εικόνα με αντικειμενική ματιά, στην Ευρώπη υπάρχουν πολλές πόλεις με αντίστοιχο τουριστικό προφίλ και ακόμα περισσότερες πόλεις με μεγαλύτερο τουριστικό ενδιαφέρον και ισχυρότερο τουριστικό brand name, όπως είναι λ.χ. οι ιταλικές, οι ισπανικές, οι γαλλικές, οι αυστριακές και οι γερμανικές πόλεις.

Για να καταφέρει λοιπόν η Θεσσαλονίκη να βγει από την τουριστική αφάνεια και να μπει δυναμικά στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, δεν αρκεί μόνο ο Λευκός Πύργος, η Άνω Πόλη, τα Κάστρα, τα παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά μνημεία της πόλης, η πλούσια πολυπολιτισμική ιστορική και πολιτιστική της παράδοση και η υψηλή της γαστρονομία. Χρειάζεται κάτι παραπάνω. Κάτι μοναδικό και σπάνιο για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Κάτι που θα συζητηθεί σε ευρωπαϊκό και σε παγκόσμιο επίπεδο και θα είναι ικανό να κινήσει το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών και να δημιουργήσει τουριστικό ερέθισμα για την πόλη. Χρειάζεται, δηλαδή, ένα ή περισσότερα εμβληματικά τουριστικά αξιοθέατα, όπως είναι π.χ. η αξιοποίηση του παραθαλάσσιου μετώπου, στην οποία αναφέρθηκα στο προηγούμενο άρθρο μου ή η δημιουργία ενός μεγάλου θεματικού πάρκου για την αρχαία Μακεδονία και το Μέγα Αλέξανδρο (AlexanderLand), στο οποίο θα αναφερθώ σε επόμενο άρθρο.

Στο παρόν άρθρο θα αναφερθώ σε ένα ακόμα μεγάλο project, το οποίο θα μπορούσε να γίνει το νέο τουριστικό landmark της Θεσσαλονίκης: Την κατασκευή ενός εμβληματικού ουρανοξύστη (Thessaloniki Tower). Ενός ουρανοξύστη, που θα μπορούσε να αποτελεί μια «φουτουριστική» εκδοχή του Λευκού Πύργου, με κυλινδρική δομή και «πολεμίστρες», συνδέοντας έτσι την ιστορική ταυτότητα της πόλης με το σύγχρονο και μοντέρνο τουριστικό της πρόσωπο. Ενός ουρανοξύστη, που θα μπορούσε να περιλαμβάνει και ένα περιστρεφόμενο Sky Deck, με γυάλινες εξωτερικές επιφάνειες και cafe bar restaurant, το οποίο θα προσφέρει εντυπωσιακή πανοραμική θέα προς το Λευκό Πύργο, την Άνω Πόλη, την Πλατεία Αριστοτέλους και το Θερμαϊκό κόλπο.

Σε παλαιότερα άρθρα μου έχω προτείνει την κατασκευή δύο τέτοιων εμβληματικών ουρανοξυστών στη Θεσσαλονίκη. Ο πρώτος στο λιμάνι της πόλης, ως τμήμα ενός μεγάλου project συμβάσεως παραχώρησης για την κατασκευή του νέου Δικαστικού Μεγάρου της Θεσσαλονίκης και τη συνολική ανάπλαση και αξιοποίηση της γύρω περιοχής, η οποία θα μπορούσε να μετατραπεί σε ένα μικρό «Ελληνικό», με ουρανοξύστη, καζίνο, ξενοδοχείο και χώρους πρασίνου. Πέρα από την προφανή ανάπτυξη για την περιοχή και για την πόλη, το έργο αυτό θα καθιστούσε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ελκυστικότερο προορισμό κρουαζιέρας, αναβαθμίζοντας έτσι το συνολικό τουριστικό brand name της πόλης.

Ο δεύτερος στο παραλιακό μέτωπο, ως τμήμα του μεγαλύτερου project της Θεσσαλονίκης, που δεν είναι άλλο από την αξιοποίηση του παραθαλάσσιου μετώπου της πόλης. Πράγματι, όπως ανέφερα στο προηγούμενο άρθρο μου, το project αυτό θα μπορούσε να υλοποιηθεί μέσω μιας σύμβασης παραχώρησης, η οποία στο συμβατικό αντάλλαγμα παραχωρησιούχου θα περιλαμβάνει και την κατασκευή και οικονομική εκμετάλλευση ενός ουρανοξύστη. Ενός εμβληματικού landmark για την πόλη, που θα μπορούσε να περιλαμβάνει και Rooftop Pool, με μία μεγάλη εξωτερική πισίνα (που θα μπορεί το χειμώνα να μετατρέπεται σε εσωτερική πισίνα με γυάλινες εξωτερικές επιφάνειες), η οποία θα προσφέρει εντυπωσιακή πανοραμική θέα στο Θερμαϊκό κόλπο και την πόλη, στα πρότυπα της πολυφωτογραφημένης Infinity Pool του εμβληματικού ξενοδοχειακού συγκροτήματος Marina Bay Sands στη Σιγκαπούρη.

Θα αναρωτηθεί βέβαια κανείς, γιατί χρειάζεται να κατασκευαστούν ουρανοξύστες προκειμένου να μπορέσει να αναπτυχθεί τουριστικά η πόλη της Θεσσαλονίκης; Την απάντηση τη δίνει μία έρευνα για τα 10 πιο δημοφιλή και πολυφωτογραφημένα τουριστικά αξιοθέατα του κόσμου. Στα οποία, προς έκπληξη των περισσοτέρων, δεν περιλαμβάνονται τα θεωρούμενα ως σπουδαιότερα αξιοθέατα του κόσμου, όπως είναι η Ακρόπολη Αθηνών, οι πυραμίδες της Αιγύπτου, το Σινικό τείχος, το Taj Mahal στην Ινδία ή το Machu Picchu στο Περού. Αντιθέτως, σε αυτά περιλαμβάνονται κυρίως εμβληματικά τεχνικά έργα, όπως ο Πύργος του Άιφελ στο Παρίσι, η γέφυρα Golden Gate στο Σαν Φρανσίσκο, η εκκλησία Sagrada Familia στη Βαρκελώνη και ο τροχός London Eye στο Λονδίνο. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και τρεις ουρανοξύστες: Οι δύο στο Ντουμπάι (το Burj Khalifa στη δεύτερη θέση μετά τον Πύργο του Άιφελ, με 6,2 εκατομμύρια hashtags στο Instagram και το Burj Al Arab στην ένατη θέση, με 2,7 εκατομμύρια hashtags). Και ο τρίτος στη Νέα Υόρκη, που δεν είναι άλλος από το διάσημο Empire State Building, το οποίο βρίσκεται στην όγδοη θέση με 3,1 εκατομμύρια hashtags.

Οι εμβληματικοί ουρανοξύστες, λοιπόν, με το ιδιαίτερο σχήμα και τον εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, αποτελούν ένα από τα νέα megatrends του παγκόσμιου τουρισμού. Είναι δημοφιλή τοπόσημα που μπορούν να απογειώσουν την τουριστική αξία ενός προορισμού, όπως συνέβη λ.χ. με την κατασκευή του Spinnaker Tower στην πόλη Πόρτσμουθ της Αγγλίας, που άλλαξε την τουριστική μοίρα της πόλης, η οποία προσελκύει σήμερα πάνω από 9 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως. Είναι η νέα παγκόσμια τάση, από το μακρινό Βιετνάμ και τον σχεδιαζόμενο εμβληματικό Domino Tower στην περιοχή του Halong Bay μέχρι και το γειτονικό Βελιγράδι και το εντυπωσιακό Belgrade Waterfront, με τον περίφημο πύργο Kula Belgrade, που αποτελεί το νέο landmark της πόλης του Βελιγραδίου.

Είναι μία τάση, η οποία νομοτελειακά θα έρθει και στη Θεσσαλονίκη. Μπορεί ίσως να μην κατασκευαστούν ποτέ οι δύο ουρανοξύστες που προτείνω στο παρόν άρθρο, πλην όμως η Θεσσαλονίκη σίγουρα θα αποκτήσει κάποια στιγμή τον ουρανοξύστη ή τους ουρανοξύστες της. Και για αυτό φαίνεται πως θα φροντίσει ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό (και όχι μόνο) τουρισμό, ο Σταύρος Ανδρεάδης του ομίλου Sani/Ikos. Πρόκειται, συγκεκριμένα, για το σχέδιο αξιοποίησης του βιομηχανικού ακινήτου των Κεραμείων Αλλατίνη στην ανατολική Θεσσαλονίκη, στο οποίο περιλαμβάνεται και η κατασκευή ενός εντυπωσιακού κτιρίου 30 ορόφων και ύψους 100 μέτρων. Το κτίριο αυτό φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε ένα νέο τοπόσημο της Θεσσαλονίκης. Σε κάτι ιδιαίτερο σε σχέση με τον συμβατικό σχεδιασμό της πόλης. Σε αυτό το κάτι που λείπει από τη Θεσσαλονίκη και αποτελεί sine qua non στοιχείο για την τουριστική της ανάπτυξη. Ενώ και ένα δεύτερο μεγάλο project βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού στη δυτική είσοδο της πόλης, το οποίο, σύμφωνα με την αρχιτεκτονική πρόταση της εταιρίας Alumil, περιλαμβάνει και την κατασκευή ενός εμβληματικού ουρανοξύστη 60 ορόφων. Η πόλη, λοιπόν, φαίνεται να αλλάζει άποψη για ένα θέμα που αποτελεί «ταμπού», όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη αλλά και για ολόκληρη την Ελλάδα. Και η αλλαγή αυτή αποτυπώνεται εμφατικά σε πρόσφατο άρθρο του Δημάρχου Θεσσαλονίκης.

Η κατασκευή ενός ουρανοξύστη (ή και περισσότερων) στη Θεσσαλονίκη είναι μία πρόταση που μπορεί να αλλάξει την τουριστική ταυτότητα της πόλης. Ένα εμβληματικό project που θα γίνει το νέο τουριστικό landmark της Θεσσαλονίκης. Ένα ιδιαίτερο τοπόσημο, που δεν θα μαγνητίζει απλά το φωτογραφικό φακό των επισκεπτών, αλλά θα αποτελεί και σημείο αναφοράς για εντυπωσιακές πανοραμικές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης, που θα αποτυπώνουν τις ομορφιές της πόλης και θα διαδίδονται με ταχύτητα φωτός μέσω των social media, εκτοξεύοντας τις μετοχές της Θεσσαλονίκης στο παγκόσμιο τουριστικό χρηματιστήριο.

Ήρθε λοιπόν η ώρα να ξεπεράσουμε τους δογματισμούς και τις αντιλήψεις που μας κρατούν πίσω τόσα χρόνια και να υλοποιήσουμε προτάσεις out of the box, σχεδιάζοντας εμβληματικά projects που θα μπορέσουν να αναβαθμίσουν την εικόνα και την τουριστική αξία της Θεσσαλονίκης.

Πηγή: forthess.gr | Του Γκιτσάκη Ιωάννη, Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω / Διδάκτωρ Διοικητικού Δικαίου Α.Π.Θ.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΕ: Ενέκρινε 1,36 δισ. ευρώ για στήριξη ελληνικών ενεργοβόρων επιχειρήσεων
Το καθεστώς που κοινοποίησε η Ελλάδα θα καλύψει μέρος της αύξησης των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας λόγω του αντικτύπου των τιμών του άνθρακα στο...
ΕΕ: Ενέκρινε 1,36 δισ. ευρώ για στήριξη ελληνικών ενεργοβόρων επιχειρήσεων