Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Κίνδυνος για μαθητές - Πηδούν διάζωμα για να φτάσουν στο σχολείο (ΦΩΤΟ)

Γονείς ζητούν άμεσες λύσεις για ασφαλή μετακίνηση των μαθητών του 1ου ΓΕΛ Θερμαϊκού

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Τη διάθεση ειδικών λεωφορείων για την ασφαλή μεταφορών των μαθητών του 1ου ΓΕΛ Θερμαϊκού ζητά ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων καλώντας σήμερα, Κυριακή, 19 Μαρτίου στις 11 το πρωί σε εκδήλωση- έκτακτη Γ.Σ. στον προαύλιο χώρο του 1ου ΓΕΛ Θερμαϊκού για το θέμα.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται κατόπιν των επίσημων απαντήσεων των αρμόδιων φορέων στα αιτήματα του συλλόγου για τα οποία, όπως λένε δεν έχει βρεθεί κάποια άμεση λύση μέχρι τώρα. Ο σύλλογος θα εξετάσει σήμερα τις επόμενες ενέργειές και δράσεις του ενώ βρίσκεται σε επαφή με νομικό μελετώντας το ενδεχόμενο να κατατεθεί και κάποια μηνυτήρια αναφορά.

Οι γονείς δηλώνουν  εξοργισμένοι εδώ και πολλά χρόνια για το θέμα, λέγοντας ότι κανείς δεν τους δίνει σημασία.  

Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο σχολείο βρίσκεται εκτός αστικού οικισμού και η δημόσια συγκοινωνία είναι αυτήν την στιγμή το μοναδικό μέσο πρόσβασης στο σχολείο.

Ο Σύλλογος απηύθυνε μεταξύ άλλων προσκλήσεις στην σημερινή συνέλευση στον Περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας, στο δήμαρχο Θερμαϊκού, στην αρμόδια αντιδήμαρχο, στην αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης και στον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕΘ αλλά, όπως αναφέρουν, δεν θα έρθει κανένας αλλά επίσημα τους ενημέρωσαν μόνο δυο. Ανέφεραν επίσης ότι έχουν ζητήσει να συναντηθούν με την Αντιπεριφερειάρχη για να συζητήσουν το θέμα από κοντά, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί.

Στη συνέλευση θα βρίσκονται και γονείς μαθητών του Γυμνασίου, που τα επόμενα χρόνια θα περάσουν την πόρτα του λυκείου.

Τα προβλήματα

Όπως έχει επισημάνει ο Σύλλογος σε επιστολή του, το 1ο ΓΕΛ ΘΕΡΜΑΪΚΟΥ, στεγάζεται εκτός αστικού ιστού, στο 18ο χλμ. της οδού Θεσσαλονίκης – Μηχανιώνας και σε αυτό φοιτούν παιδιά τα οποία προέρχονται από την Περαία, τους Νέους Επιβάτες και την Αγ. Τριάδα, περιοχές από τις οποίες, ειδικά τις 2 τελευταίες το σχολείο βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 4 και 6 χιλιομέτρων αντίστοιχα.

«Λόγω της επικινδυνότητας της θέσης στην οποία βρίσκεται το σχολείο, αλλά και της έλλειψης πεζοδρομίων και διαβάσεων στο  μεγαλύτερο μέρος του κεντρικού δρόμου που συνδέει το σχολείο με τις ανωτέρω αναφερόμενες περιοχές από τις οποίες προέρχονται οι μαθητές, η ασφαλής μετακίνηση αυτών, αποτελεί χρόνιο αίτημα των γονέων και των μαθητών του σχολείου».

Σύμφωνα με το Σύλλογο, η  ασφαλής μετακίνηση των μαθητών αυτών, μπορεί να εξασφαλιστεί αποκλειστικά και μόνο με την διάθεση ειδικών λεωφορείων από την περιφέρεια. «Δεν είναι υπερβολή, ούτε κινδυνολογία πως οι μαθητές του σχολείου μας διατρέχουν καθημερινά σοβαρούς κινδύνους και είναι θέμα τύχης, το ότι δεν έχουμε θρηνήσει θύματα μεταξύ των μαθητών μέχρι σήμερα», τονίζουν.

6f1-sholeio.jpg

Η στάση στην οποία φτάνουν οι μαθητές το πρωί (αριστερά) και η στάση από την οποία φεύγουν το μεσημέρι (δεξιά επάνω)

Δεν λειτουργεί ούτε κυλικείο

Επιπλέον, επισημαίνουν ότι στο σχολείο δεν λειτουργεί ούτε καν κυλικείο και τα παιδιά αναγκάζονται να περνούν απέναντι από έναν δρόμο με έξι λωρίδες για να αγοράσουν το δεκατιανό τους από σούπερ μάρκετ, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο να συμβεί κάποιο ατύχημα.  «Προσπαθούμε να γλιτώσουμε το ενδεχόμενο κάποιου ατυχήματος», λένε χαρακτηριστικά μιλώντας στον «Τύπο Θεσσαλονίκης».

Ζητούν επίσης οι στάσεις που περιμένουν τα παιδιά το λεωφορείο να μην είναι πάνω στη ΛΕΑ ενός δρόμου ταχείας κυκλοφορίας.

Ζητούν λύσεις τώρα, καθώς όπως λένε χαρακτηριστικά, ενδεχόμενο ατύχημα μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε μέρα.

6f2-sholeio.jpg

Το διάζωμα στο οποίο είναι υποχρεωμένοι να στέκονται οι μαθητές για να περάσουν στην απέναντι στάση

Ζητούν άμεσες λύσεις

Αναφορικά με τις απαντήσεις που έλαβαν από τις τεχνικές υπηρεσίες, λένε, μιλώντας στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ότι δίνουν κάποιες λύσεις οι οποίες όμως δεν είναι άμεσες, αλλά μακροπρόθεσμες. «Εμείς θέλουμε να γίνουν κάποια πράγματα άμεσα, όπως να μπουν λεωφορεία, να μπουν περισσότερα λεωφορεία ώστε τα παιδιά να μη χρειάζεται να περπατούν πάνω στο δρόμο, να επιβιβάζονται στα λεωφορεία μετά το τέλος των μαθημάτων και να τα πηγαίνει το λεωφορείο στο σπίτι και όχι να τα αφήνει  πάνω στις στάσεις απροστάτευτα», σημειώνουν.

Εάν δεν μπουν ειδικά λεωφορεία, ζητούν ο ΟΣΕΘ να προτείνει να μπουν ειδικά σχολικά λεωφορεία, ακόμα και αν αυτά είναι αστικά.  Να είναι ωστόσο λεωφορεία που να εξυπηρετούν τους μαθητές τις ώρες έναρξης και λήξης των μαθημάτων, χωρίς να συνωστίζονται επί του οδοστρώματος. «Να μπορούν να τα αφήνουν στην είσοδο και όχι πάνω στο δρόμο», όπως λένε τονίζοντας ότι έστω αυτό για τους γονείς μπορεί να μην είναι η καλύτερη λύση αλλά είναι  ένα βήμα μπροστά. Το καλύτερο θα ήταν το σχολείο να μην ήταν στο συγκεκριμένο σημείο, να υπήρχαν πεζοδρόμια κλπ, όπως προσθέτουν.

6f3-sholeio.jpg

Στάση Ελβετία, στην οποία από αριστερά κατεβαίνουν οι μαθητές και οι μαθήτριες και από δεξιά αποβιβάζονται. Στο σημείο όπως λέει ο σύλλογος, δεν υπάρχει φανάρι και υπάρχονυ στροφές του δρόμου και από τις δυο πλευρές

Η αναφορά στο ατύχημα της 7ης Νοεμβρίου

Στη σχετική επιστολή τους αναφέρονται και σε πρόσφατο ατύχημα, το οποίο συνέβη με μαθητές του σχολείου την Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2022 όταν ο οδηγός του αστικού φρέναρε απότομα με αποτέλεσμα μαθητές που ήταν όρθιοι  να πέσουν είτε πάνω σε άλλους είτε πάνω στο προστατευτικό προπέτασμα του οδηγού είτε στο δάπεδο του λεωφορείου, με αποτέλεσμα των τραυματισμό δεκάδων από αυτούς και την μετάβασή τους στο κέντρο υγείας Μηχανιώνας, όπου έλαβαν τις πρώτες βοήθειες.

Όπως γράφουν οι μαθητές με τη λήξη του ωραρίου του σχολείου συνωστίζονταν υπεράριθμοι όπως πάντα (λόγω ελλιπών δρομολογίων που απαιτούνται για την καθημερινή μετακίνηση 285 μαθητών) εντός του Λεωφορείου της δημόσιας συγκοινωνίας.

Ο ΟΣΕΘ στην επιστολή του σχετικά με το συμβάν της 7ης Νοεμβρίου, το χαρακτηρίζει μεμονωμένη περίπτωση. Όπως λέει «τέτοια περιστατικά αποτελούν μεμονωμένες περιπτώσεις οι οποίες προκαλούνται από τυχαία εμπόδια/περιστατικά που καλείται να αντιμετωπίσει οποιοσδήποτε οδηγός του εκάστοτε οχήματος κατά τη διάρκεια του δρομολογίου του και τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες».

Οι απαντήσεις που έλαβαν

Σημειώνεται ότι το Τμήμα Απασχόλησης και Υποστήριξης Εκπαίδευσης της γενικής διεύθυνσης ανάπτυξης  της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, στο οποίο απευθυνόταν η επιστολή, απευθύνθηκε με τη σειρά του στον ΟΣΕΘ ζητώντας τις απόψεις του επί του θέματος, σημειώνοντας ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία οι μαθητές που κατοικούν σε αποστάσεις από 2.500 έως 5.000 μέτρα από τη σχολική μονάδα, είναι δικαιούχοι Ειδικών Μαθητικών Δελτίων και οι μαθητές που κατοικούν σε απόσταση μεγαλύτερη των 5.000 μέτρων, μπορούν να είναι δικαιούχοι δημόσιας σύμβασης εφόσον η μεταφορά τους είναι αδύνατη ή οικονομικά ασύμφορη μέσω δημόσιας συγκοινωνίας (δεδομένου ότι ίδια μέσα της Περιφέρειας ή του Δήμου δεν υπάρχουν).

Επίσης απέστειλε έγγραφο στην Υποδιεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας.

Απαντώντας στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων το  Τμήμα Απασχόλησης και Υποστήριξης Εκπαίδευσης ενημερώνει ότι από το έγγραφο του Ο.Σ.Ε.Θ., προκύπτει ότι το 1ο ΓΕΛ Θερμαϊκού εξυπηρετείται από τις λεωφορειακές γραμμές Νο 72 και Νο 76, με ικανοποιητική συχνότητα, ήτοι, κάθε εννέα (9) λεπτά τις πρωινές ώρες και κάθε δέκα (10) λεπτά τις μεσημβρινές ώρες.

Σημειώνει, ότι σύμφωνα με την υπ ́αριθμ 50025/2018 ΚΥΑ, για τους μαθητές που υπάρχει δημόσια συγκοινωνία η οποία εξυπηρετεί τον τόπο κατοικίας τους προς το σχολείο που φοιτούν και αντίστροφα, επιλέγεται ως τρόπος μεταφοράς η δημόσια συγκοινωνία. Στην περίπτωση που αποφασιστεί έτερος τρόπος μεταφοράς, αυτός θα πρέπει να τεκμηριωθεί πλήρως ως προς την οικονομικότητα του (αρθρ. 2, παρ. 1). Για την περίπτωση του 1ου ΓΕΛ Θερμαϊκού ενημερώνει ότι το κόστος μετακίνησης με δημόσια σύμβαση υπολογίζεται σε 15€/μήνα/μαθητή, ενώ το ελάχιστο κόστος ενός λεωφορείο χωρητικότητας 50 μαθητών υπολογίζεται σε 112,96 €/ημερησίως. Δηλαδή, το μηνιαίο κόστος μετακίνησης 50 μαθητών μέσω δημόσιας συγκοινωνίας υπολογίζεται σε 50*15=750€, ενώ το κόστος μετακίνησης 50 μαθητών μέσω δημόσιας σύμβασης υπολογίζεται σε 112,96*20=2.259,2 €.

Προς επίρρωση της δεσμευτικότητας της εν λόγω διάταξης για την Υπηρεσία μας, σας

ενημερώνουμε ότι στις περιπτώσεις που ο νομοθέτης έκρινε αναγκαία τη μη εφαρμογή της, όπως στην ΚΥΑ 53173/22 ΦΕΚ 4294/Β/22, διατυπώνει ρητά την εξαίρεση, δηλαδή την κατά

προτεραιότητα μεταφορά με δημόσια σύμβαση, «χωρίς την τήρηση της σειράς προτεραιότητας που τίθενται στην παρ. 1 του αρθρ. 2».

«Θέματα που άπτονται της ασφάλειας των μετακινήσεων με δημόσιες συγκοινωνίες, όπως

αυτά που αναφέρονται ως άνω σχετικά έγραφα, από την προαναφερόμενη αλληλογραφία με τους αρμόδιους φορείς, προκύπτει ότι εμπίπτουν στην αρμοδιότητα άλλων φορέων και όχι της Υπηρεσίας μας», καταλήγει η επιστολή του Τμήματος Απασχόλησης και Υποστήριξης Εκπαίδευσης.

Το τμήμα συγκοινωνιακών έργων της Περιφέρειας, στη δική του επιστολή αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι η επ. οδός Θεσσαλονίκης – Μηχανιώνας, όπου βρίσκεται το 1ου ΓΕ.Λ. Θερμαϊκού χαρακτηρίζεται ως επαρχιακή οδός Νο 27 και κατά κανόνα κατά μήκος των οδικών τμημάτων του επαρχιακού οδικού δικτύου δεν προβλέπεται η υποδομή και επιδομή για την εξυπηρέτηση μετακινήσεων που απαιτούν ανθρώπινη ενέργεια (ποδήλατο ή πεζή) καθόσον οι μετακινήσεις είναι κυρίως υπερτοπικές (δηλαδή μετακινήσεις μεγάλου μήκους και με μεγάλες ταχύτητες), και οι περιορισμένες πιστώσεις που εγκρίνονται αποσκοπούν αποκλειστικά στη συντήρηση της οδού λόγω αρμοδιότητας και όχι στη μετατροπή της σε «αστική».

«Τα τελευταία χρόνια λόγω της ταχείας οικοδομικής ανάπτυξης (εκτός σχεδίου δόμηση) παραπλεύρως του επαρχιακού Οδικού Δικτύου και της επέκτασης των δήμων (επεκτάσεις σχεδίου πόλεων), έχουν δημιουργηθεί ποικίλα προβλήματα. Κατά συνέπεια ο χαρακτήρας των επαρχιακών οδών στο σύνολο τους και ειδικότερα της 27ης επαρχιακής οδού πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες προκειμένου να εξασφαλίζεται η ομαλή διέλευση των αυτοκίνητων, λαμβάνοντας υπόψη την ασφάλεια των πεζών. Η έντονη οικιστική και επιχειρηματική δραστηριότητα που παρουσιάζει η περιοχή καθιστά αναγκαία την υλοποίηση έργων υποδομής για την ασφαλή μετακίνηση πεζών και οχημάτων,

διαδικασία που όμως απαιτεί την κινητοποίηση του Δήμου λόγω αρμοδιότητας», επισημαίνει στη σχετική επιστολή, η οποία καταλήγει ως εξής: «Αντιλαμβανόμενοι την ανησυχία και την αγωνία των πολιτών για την οδό που χρησιμοποιούν καθημερινά, είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις – μελέτες από πλευράς του οικείου Δήμου Θερμαϊκού, στον οποίο κοινοποιείται η σχετική επιστολή, σχετικά με επεμβάσεις στην υποδομή και επιδομή της επαρχιακής οδού».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ