Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Εργαλείο προβλέπει την κίνηση στους δρόμους – Έως και 2 ώρες αργότερα

Το ΕΚΕΤΑ θα δημιουργήσει νέες ερευνητικές υποδομές στους χώρους του Thess INTEC - Η Τεχνητή ευφυΐα στην υπηρεσία πρόβλεψης της κυκλοφορίας - Τι είδε στην ξενάγησή του στο ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Για το ευρύ ερευνητικό έργο του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), που ξεδιπλώνεται σε θεματικές όπως η καθαρή ενέργεια, καύσιμα ή τεχνολογίες χαμηλών και μηδενικών ρύπων, η τεχνητή νοημοσύνη, η ανάπτυξη προηγμένων ρομποτικών συστημάτων, η ιατρική ακριβείας, οι «έξυπνες» πόλεις και η κυκλική οικονομία, ενημερώθηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΤΑ στη Θέρμη την περασμένη εβδομάδα, στη διάρκεια επίσκεψης που πραγματοποίησε στη Θεσσαλονίκη.  

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης συνεχάρη το προσωπικό του ΕΚΕΤΑ για το έργο του, χάρη στο οποίο συγκαταλέγεται στους κορυφαίους ερευνητικούς οργανισμούς στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, κάτι που αποτυπώνεται και στη συστηματική προσέλκυση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά προγράμματα.

Το Κέντρο απασχολεί πλέον περισσότερους από 1.500 εργαζόμενους, κυρίως μηχανικούς και επιστήμονες (τα 2/3 βρίσκονται Θεσσαλονίκη και οι υπόλοιποι σε όλη τη χώρα), αντλώντας μόλις το 10% των πόρων του από κρατική χρηματοδότηση, ενώ το 77% προέρχεται από ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα και το 13% από διμερή συμβόλαια με τη βιομηχανία.

Το ΕΚΕΤΑ 2.0

Σημειώνεται ότι το ΕΚΕΤΑ θα δημιουργήσει νέες ερευνητικές υποδομές (ΕΚΕΤΑ 2.0) στους χώρους του Thess INTEC, που αναπτύσσονται στην Περαία Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα ανάπτυξης ιδίως σε νέες υποδομές υποστηρίζεται πλήρως από το Ταμείο Ανάκαμψης και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με 34 εκ. ευρώ. Ουσιαστικά πρόκειται να διπλασιάσει τις υποδομές του. «Το ΕΚΕΤΑ σκοπεύει να δημιουργήσει 19.000 νέα τετραγωνικά, δηλαδή περίπου να διπλασιάσει τις υποδομές του, έτσι ώστε να μπορεί να δει με αισιοδοξία τη νέα δεκαετία», δήλωσε σχετικά στο πλαίσιο της ξενάγησης ο Δημήτρης Τζοβάρας, Πρόεδρος & Διευθυντής Κεντρικής Διεύθυνσης ΕΚΕΤΑ.

«Το ΕΚΕΤΑ που αυτήν την στιγμή είναι πρώτο στην Ελλάδα σε χρηματοδότηση θα διπλασιαστεί ουσιαστικά και σε εκτάσεις και σε εξοπλισμό. Αυτό μας χαροποιεί όλους και μας κάνει περήφανους», τόνισε εξάλλου ο αντιπρόεδρος του ΕΚΕΤΑ και διευθυντής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Δρ. Ευάγγελος Μπεκιάρης στο «ΤyposThes».

Σύμφωνα με τον κ. Μπεκιάρη, το ΙΜΕΤ πέρα από ένα ακόμη κτίριο με πολλά εργαστήρια πρόκειται να αποκτήσει και κτίριο που θα δίνει πιστοποιήσεις για διασκευές μοτοσικλετών και δικύκλων ώστε να μετατραπούν σε ηλεκτρικές.

Επίσης θα δημιουργηθεί κλειστό τεστ τρακ (circuit) σαν αυτό που υπάρχει στις Σέρρες , στο οποίο θα μπορούν να δοκιμάζονται αυτόνομα ή νέα οχήματα. Ακόμη θα δημιουργηθεί εξοπλισμένο κομμάτι δρόμου 5,5 χλμ που θα διαθέτει όλα τα συστήματα τηλεματικής ώστε να δημιουργούνται νέα συστήματα έπειτα από δοκιμές.

Να αναφέρουμε επίσης ότι ο Πρωθυπουργός απάντησε και στο αίτημα των υπευθύνων του κέντρου για καλύτερους μισθούς και νέες θέσεις ερευνητών καθώς όπως του αναφέρθηκε κανένα άλλο ερευνητικό κέντρο, από τα 11 που υπάρχουν στη χώρα, δεν έχει τόσους λίγους ερευνητές και μάλιστα σε σύγκριση με το σύνολο του προσωπικού.

Ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος συνοδευόταν από τον υφυπουργό έρευνας και τεχνολογίας, Χρίστο Δήμα δήλωσε την πρόθεση της κυβέρνησης για περαιτέρω υποστήριξη της έρευνας και καινοτομίας αλλά και την έμπρακτη ενίσχυση του ερευνητικού προσωπικού τόσο αριθμητικά, όσο και μισθολογικά.

Επιτεύγματα του ΙΜΕΤ στον τομέα των μεταφορών

Το «TyposThes» μίλησε με τον αντιπρόεδρο του ΕΚΕΤΑ και διευθυντή του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), Δρ. Ευάγγελο Μπεκιάρη για τα τρία έργα που επιλέχθηκαν για να παρουσιαστούν στον πρωθυπουργό στο πλαίσιο της πρόσφατης επίσκεψής του.

Οδική Ασφάλεια

Ειδικότερα, ο κ. Μπεκιάρης παρουσίασε στον κ. Μητσοτάκη τον δυναμικό προσομοιωτή οδήγησης αυτοκινήτου, που χρησιμοποιείται για σχεδίαση και δοκιμή νέων σύγχρονων συστημάτων υποστήριξης οδηγού, αλλά και μελέτες των επιπτώσεων της υπνηλίας, φαρμάκων, αλκοόλ και ναρκωτικών στην οδήγηση.

Όπως εξήγησε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» στο ΙΜΕΤ σχεδιάζουν συστήματα για την αυτοκινητοβιομηχανία που αφορούν την υποβοήθηση του οδηγού ενώ δίνεται έμφαση και υπάρχει εξειδίκευση σε θέματα ενάργειας οδηγού. Δηλαδή να γίνει αντιληπτό αν ο οδηγός πάει να κοιμηθεί στο τιμόνι, πολύ πριν αυτό συμβεί. Έχουν αναπτυχθεί σχετικοί αλγόριθμοι τα τελευταία 20 χρόνια και έχουν μεταπωληθεί και σε μεγάλη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία. «Πραγματικά μπορούμε να καταλάβουμε αρκετά πριν ότι ο οδηγός πρόκειται να κοιμηθεί και να τον προειδοποιήσουμε εγκαίρως», τονίζει ο κ. Μπεκιάρης.

eketa-6.jpg

Ο Πρωθυπουργός μετακινήθηκε με το αυτοκινούμενο όχημα του ΕΚΕΤΑ προς το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).

Ευφυή πατίνια στις πόλεις

Παράλληλα, με επίκεντρο την ευφυή και βιώσιμη κινητικότητα ο πρωθυπουργός παρακολούθησε την επίδειξη των ευφυών ηλεκτρικών πατινιών, με προσαρμοζόμενη ταχύτητα αναλόγως της θέσης τους. Όπως μας είπε ο κ. Μπεκιάρης  ήδη βλέπουμε πόλεις όππως το Παρίσι να απαγορεύουν την χρήση των πατινιών εξαιτίας των πολλών ατυχημάτων που συμβαίνουν. Το ΙΜΕΤ ανέπτυξε ένα δικό του σύστημα, το οποίο αντιλαμβάνεται την ταχύτητα του πατινιού και την ακριβή του θέση (με ακρίβεια εκατοστών) και έτσι εάν κινείται πάνω σε δρόμο του επιτρέπει να κινείται με ταχύτητα έως 25km/h, αν όμως κινείται στο πεζοδρόμιο το περιορίζει αυτόματα στα  7km/h και στον ποδηλατόδρομο στα 1 km/h, ενώ εκτός πόλης η ταχύτητα περιορίζεται στο μηδέν. «Αυτό θα μας βοηθήσει πάρα πολύ στο να μην γίνεται κατάχρηση των πατινιών», τόνισε. Ήδη από τον Ιούνιο φέτος θα τοποθετηθούν πιλοτικά πέντε ευφυή πατίνια στη Ρόδο.  Να σημειωθεί ότι έχει εγκατασταθεί και σύστημα φωτοβολταϊκών που επιτρέπει όταν κινείται το πατίνι να φορτίζει αυτόματα μέχρι το 30% ενώ, στατικά, σε 6 ώρες σε κανονική πρίζα, να μπορεί να φορτίζει πλήρως.. «Έχουμε λοιπόν μια ολοκληρωμένη λύση, ελληνική και ασφάλειας και ενεργειακής αποδοτικότητας», όπως υποστηρίζει ο κ. Μπεκιάρης.

eketa-7.jpg

Επίδειξη των ευφυών ηλεκτρικών πατινιών, με προσαρμοζόμενη ταχύτητα αναλόγως της θέσης τους

Η Τεχνητή ευφυΐα στην υπηρεσία πρόβλεψης της κυκλοφορίας

Εντυπωσιασμένος ο πρωθυπουργός παρακολούθησε εξάλλου σε πραγματικό χρόνο την κίνηση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης όπου μέσα από το «Εργαστήριο Κινητικότητας Ευφυών πόλεων» προβλέπει μέσω τεχνητής ευφυΐας την κίνηση έως και 2 ώρες αργότερα με αξιοπιστία άνω των 95%.

«Του δείξαμε το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης, το οποίο έχουμε αναπτύξει για την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας και το οποίο έχει πάρα πολλές υπηρεσίες», επισημαίνει ο κ. Μπεκιάρης. «Βλέπουμε σε πραγματικό χρόνο την κίνηση στην πόλη. Είμαστε συνδεδεμένοι με 1.000 ταξί από τα 2.000 της πόλης, έχουμε περίπου 460 αισθητήρες όλων των ειδών σε όλη την πόλη, αλλά και σύνδεση με τα λεωφορεία, ενώ παράλληλα με δικούς μας καθαρά αλγορίθμους τεχνητής ευφυΐας (ΑΙ) υπολογίζουμε την κίνηση έως και δυο ώρες μετά με μια ακρίβεια 95% όταν η καλύτερη ακρίβεια που βρίσκει κανείς από συστήματα διεθνών εταιριών είναι 80%, ενώ παρέχουμε και σύγχρονες υπηρεσίες», εξηγεί. Για παράδειγμα μεταξύ άλλων είναι σε θέση να δίνουν προτεινόμενη πορεία στα ταξί.

eketa-8.jpg

Τα «έξυπνα φανάρια» έφεραν μείωση της κίνησης

Βασικό στοιχείο όμως είναι και τα λεγόμενα «έξυπνα φανάρια». Ο κ. Μπεκιάρης μας είπε ότι η πόλη έχει κατά καιρούς κατασκευάσει φανάρια από τρεις διαφορετικούς παρόχους τα οποία δεν «μιλούσαν» μεταξύ τους. Έτσι, το ΙΜΕΤ ανέπτυξε δικό του σύστημα όπου πλέον τα φανάρια «συνομιλούν» όλα μεταξύ τους και διαχειρίζονται κεντρικά. «Είδαμε τους τελευταίους μήνες που το χρησιμοποιούμε ότι στις ώρες αιχμής έχει φέρει μια μείωση της κίνησης μεσοσταθμικά στο 16% […] Αυτό ενδιέφερε και τον πρωθυπουργό, να δει ότι αναπτύσσουμε υπηρεσίες που έχουν πραγματικό αποτύπωμα στην κοινωνία», τόνισε.

Εξάλλου, ο κ. Μπεκιάρης χάρισε συμβολικά στον πρωθυπουργό ένα usb stick που είχε το σχήμα ενός φέρι ενημερώνοντάς τον ότι το ΙΜΕΤ είναι το μοναδικό ελληνικό Ινστιτούτο που έχει συμμετάσχει στην ανάπτυξη του πρώτου ηλεκτροκίνητου φέρι μποτ στο κόσμο, το οποίο ήδη κατασκευάστηκε και  λειτουργεί στη Νορβηγία. «Έχουμε όλη την τεχνογνωσία ώστε να υποστηρίξουμε την ηλεκτροκίνητη ναυτιλία», τόνισε. Ο πρωθυπουργός τους ενημέρωσε ότι ήδη σχεδιάζεται το πρώτο ηλεκτροκίνητο πλοίο να λειτουργήσει στη λίμνη των Ιωαννίνων. Σιγά σιγά θα μπορούσε να βρει εφαρμογή και σε νησιά για μικρές αποστάσεις.  Για παράδειγμα στη διαδρομή Χάλκη-Ρόδος θα μπορούσε να εφαρμοστεί μια τέτοια λύση, σύμφωνα με τον κ. Μπεκιάρη.

10f1mpekiaris.jpg

Ο κ. Ευάγγελος Μπεκιάρης συνομιλεί με τον πρωθυπουργό στη διάρκεια ξενάγησης στο IMET/ΕΚΕΤΑ

Τι άλλο είδε ο πρωθυπουργός στο ΕΚΕΤΑ

Μεταξύ άλλων, κατά τη διάρκεια της ξενάγησης στο ΕΚΕΤΑ ο Πρωθυπουργός είχε την ευκαιρία να δει το «ρομπότ ξεναγό», το αγροτικό ρομπότ που έχει σχεδιαστεί για διάφορες γεωργικές εργασίες, τον ηλεκτρο-εγκεφαλογράφο που βοηθά στη μελέτη διαφόρων νοσημάτων, τον φωτοκαταλυτικό αντιδραστήρα που καθαρίζει το νερό από οποιεσδήποτε προσμίξεις και το αυτοκινούμενο όχημα που έχει σχεδιάσει το ΕΚΕΤΑ και το οποίο είναι ικανό να κινείται εντός των εγκαταστάσεων εξολοκλήρου από μόνο του. Επίσης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρακολούθησε παρουσίαση του anti-drone συστήματος το οποίο εντοπίζει drones χωρίς σχέδιο πτήσης καθώς και παρουσίαση σχετικά με το σύστημα παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο της κατανάλωσης ενέργειας του ΕΚΕΤΑ.

eketa-3.jpg

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανοίγουν 500 θέσεις εργασίας σε ειδικότητες ψηφιακής τεχνολογίας στη Θεσσαλονίκη
Το Σάββατο η «Ημέρα Καριέρας» Ψηφιακής Οικονομίας της ΔΥΠΑ στη Θεσσαλονίκη - 40 επιχειρήσεις με 500 θέσεις εργασίας
Ανοίγουν 500 θέσεις εργασίας σε ειδικότητες ψηφιακής τεχνολογίας στη Θεσσαλονίκη