Η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να είναι ένας προορισμός που παραμένει σε υψηλά επίπεδα στις επιλογές των τουριστών, καθώς όσοι την επισκέπτονται επιθυμούν όχι μόνο να το επαναλάβουν άλλα και να τη συστήσουν σε άλλους, συγγενείς και φίλους.
Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας της εταιρείας GBR Consulting για το 2022 με θέμα την ικανοποίηση των τουριστών και την απόδοση των ξενοδοχείων στη Θεσσαλονίκη που παρουσιάστηκε σε εκδήλωση της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης.
Ειδικότερα, αν και για το 2022 οι ερωτηθέντες τουρίστες αξιολόγησαν τη Θεσσαλονίκη με συνολική βαθμολογία 7,9 που είναι η χαμηλότερη των τελευταίων ετών, ωστόσο στη συντριπτική πλειοψηφία τους (ποσοστό 97%) θα πρότειναν τον προορισμό και σε άλλους, ενώ το 95% δήλωσαν ότι επιθυμούν να την επισκεφθούν ξανά.
Στο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της ΕΞΘ κ. Ανδρέας Μανδρίνος αναφέρθηκε στο πολύ μεγάλο πρόβλημα που εξακολουθεί να υπάρχει αναφορικά την αεροπορική συνδεσιμότητα της περιοχής με προορισμούς του εξωτερικού. Επεσήμανε επίσης, ότι δεν έχει γίνει ακόμη καμία ενέργεια από τους αρμόδιους φορείς αναφορικά με τη σύνδεση του αεροδρομίου με το υπό κατασκευή Μετρό και είναι βέβαιο ότι όταν το Μετρό ξεκινήσει τη λειτουργία του, για σημαντικό χρονικό διάστημα οι επισκέπτες από το αεροδρόμιο θα συνεχίσουν να επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Ο κ. Μανδρίνος τόνισε επίσης ότι τα ξενοδοχεία των πιο μικρών κατηγοριών 2 αστέρων και 1 αστερίου αρχίζουν να κινδυνεύουν άμεσα λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού που δέχονται από τα Airbnb καταλύματα.
Εξάλλου, ο Πρόεδρος της Ένωσης υπογράμμισε ότι το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη, παρά τα όσα προβλήματά της, συνεχίζει να είναι ένας πολύ αγαπημένος προορισμός καθιστά επιτακτικό χρέος της τοπικής Αυτοδιοίκησης και όλων των τοπικών φορέων προς την πόλη, την άμεση δημιουργία ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη της ως τουριστικού προορισμού, καταλογίζοντας παράλληλα ευθύνες σε Περιφερειάρχη και Δήμαρχο αν αυτό δε δημιουργηθεί έως τη λήξη της θητείας τους. Ένα στρατηγικό σχέδιο που με την εφαρμογή του θα επιτευχθεί μια στοχευμένη προβολή του προορισμού βασισμένη σε μια σύγχρονη τεχνοκρατική μελέτη προώθησης του με σκοπό την προσέλκυση νέων αγορών. Από την πλευρά του ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης κ. Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, αναφέρθηκε στην πολύ άσχημη εικόνα που παρουσιάζει η πόλη τόσο σε σχέση με το τεράστιο πρόβλημα πάρκινγκ που υπάρχει στο κέντρο της, με τη νυχτερινή ηχορύπανση και με την καθαριότητα της.
Κύριος σκοπός ταξιδιού στη Θεσσαλονίκη
Ο κύριος σκοπός ταξιδιού των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης ήταν οι διακοπές. Οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης για την ηλικιακή ομάδα 18 – 35 ήταν η διασκέδαση και νυχτερινή ζωή και το γαστρονομικό ενδιαφέρον, ενώ για την ηλικιακή ομάδα 36 – 45 ήταν το γαστρονομικό ενδιαφέρον και η προσωπικότητα της πόλης. Το 2022 σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, οι ημερήσιες δαπάνες αυξήθηκαν σημαντικά σε όλες τις κατηγορίες, λόγω του υψηλού πληθωρισμού. Η πλειοψηφία των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης επισκέφθηκε το Λευκό Πύργο, ενώ τα πιο δημοφιλή μουσεία ήταν το Αρχαιολογικό μουσείο και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.
Αναλυτικά, η φετινή έρευνα έδειξε ότι όσον αφορά την αναγνωρισιμότητά της, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να έχει έντονο το στίγμα της πόλης της γαστρονομίας και της διασκέδασης/νυχτερινής ζωής που είναι από τα πολύ δυνατά «ατού» του προορισμού σχεδόν για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Επιπλέον, περίπου ένας στους τρεις τουρίστες δήλωσε ότι επέλεξε τη Θεσσαλονίκη για την προσωπικότητά της. Επίσης, σε σύγκριση με το 2019 αν και τα ξενοδοχεία διατήρησαν την υψηλή αξιολόγησή τους όσον αφορά τις εγκαταστάσεις τους, ωστόσο η σχέση μεταξύ τιμής και ποιότητας μειώθηκε. Γενικότερα, η διασκέδαση και αναψυχή, η συμπεριφορά των κατοίκων και τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί και οι πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν από τους ερωτηθέντες επισκέπτες με υψηλές βαθμολογίες, ενώ εντυπωσιάζει το γεγονός ότι δυστυχώς τα «μελανά» σημεία της πόλης συνεχίζουν να παραμένουν ακριβώς τα ίδια αφού οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια, η δημόσια καθαριότητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς αξιολογήθηκαν χαμηλά για μία ακόμη φορά. Το διάστημα 2015 -2022, άνοιξαν ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων και σήμερα συνεχίζεται η κατασκευή νέων ξενοδοχειακών μονάδων. Επίσης, αναμένεται να εισέλθουν στην αγορά διεθνή ξενοδοχειακά brands.
Η φετινή μελέτη εστίασε σε 9 προφίλ ταξιδιωτών τα οποία έχουν ως εξής:
- Αρχαιόφιλοι,
- Φιλότεχνοι,
- Δραστήριοι,
- Πατρογονικοί,
- Χαλαροί,
- Ανθρωποκεντρικοί,
- Καλοφαγάδες,
- Λάτρεις της νυχτερινής ζωής,
- και Επαγγελματίες.
Τα κοινά σημεία όλων των ταξιδιωτών ανεξάρτητα από το ενδιαφέρον ή τον σκοπό του ταξιδιού τους είναι: η επίσκεψη στην παραλία όπου βρίσκεται ο Λευκός Πύργος, η πλατεία Αριστοτέλους, και η διαδρομή που φθάνει στα Λαδάδικα.
«Οι Χαλαροί»
Μία μεγάλη ομάδα τουριστών, ένας στους τρεις, δεν έχουν συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και θέλουν να βιώσουν τη Θεσσαλονίκη σε έναν χαλαρό ρυθμό χωρίς να γεμίζουν το πρόγραμμά τους. Σε γενικές γραμμές οι χαλαροί δεν επισκέπτονται μουσεία, συναυλίες, φεστιβάλ και άλλες εκδηλώσεις. Ο Άγιος Δημήτριος είναι ο δημοφιλέστερος θρησκευτικός χώρος, ενώ μόλις ένας στους πέντε επισκέφθηκε το Αρχαιολογικό μουσείο, την Αγία Σοφία, την Ρωμαϊκή Αγορά και την Ροτόντα. Οι χαλαροί που επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη για διακοπές ή για επίσκεψη σε φίλους είναι ηλικίας 26–45 ετών και ταξιδεύουν κυρίως με τον/την σύντροφό τους ή με φίλους. Τα κύρια ενδιαφέροντα τους είναι η διασκέδαση και νυχτερινή ζωή και η γαστρονομία.
Οι δαπάνες των ταξιδιωτών αυτής της κατηγορίας είναι γενικά χαμηλές. Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών τους διατίθεται σε ψώνια. Το γεγονός ότι οι χαλαροί δεν έχουν ένα γεμάτο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, δεν επηρεάζει την ικανοποίηση από την εμπειρία τους στην πόλη. Οι χαλαροί είναι ικανοποιημένοι με συνολικό βαθμό αξιολόγησης 8. Το γεγονός ότι οι χαλαροί δεν έχουν ένα γεμάτο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, δεν επηρεάζει την ικανοποίηση από την εμπειρία τους στην πόλη. Οι χαλαροί είναι ικανοποιημένοι με συνολικό βαθμό αξιολόγησης 8. Οι χαλαροί αξιολόγησαν τη δημόσια καθαριότητα και την κατάσταση των δρόμων υψηλότερα από άλλα προφίλ με βαθμούς 6 και 6,2 αντίστοιχα.
Προφανώς, αυτοί οι ταξιδιώτες έχουν επίσης μία πιο χαλαρή προσέγγιση και σε αυτά τα ζητήματα. Μόνο το 81% των χαλαρών δήλωσε ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα για να ανακαλύψει κάποιος στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, το 97% δήλωσε ότι προτίθεται να επισκεφθεί ξανά την πόλη. Έτσι, δίνεται η ευκαιρία στη Θεσσαλονίκη να τους προσφέρει, σε επόμενη επίσκεψη τους, τις εμπειρίες που δεν βίωσαν στο συγκεκριμένο ταξίδι τους. Η πλειοψηφία των χαλαρών έχει επισκεφθεί περισσότερες από μία φορά τη Θεσσαλονίκη. Το 81% αισθάνεται ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα να δει στην πόλη. Οι χαλαροί είναι πολύ ικανοποιημένοι από την διασκέδαση και αναψυχή και τους κατοίκους. Επίσης, αξιολόγησαν πολύ υψηλά τις εγκαταστάσεις, των ξενοδοχείων, των καταστημάτων και της εστίασης.
«Οι Αρχαιόφιλοι»
Η Θεσσαλονίκη ιδρύθηκε το 315 π.Χ. από τον στρατηγό Κάσσανδρο και εξελίχθηκε, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, σε ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια, σε οικονομικό και εμπορικό κέντρο της Μακεδονίας. Η Θεσσαλονίκη αποτέλεσε κέντρο για τον αρχαίο ελληνικό, ρωμαϊκό και βυζαντινό πολιτισμό, διατηρώντας μνημεία από όλο το φάσμα του ιστορικού χρόνου. Η μεγάλη εμπορική δραστηριότητα της προσέλκυσε και το εβραϊκό στοιχείο.
Οι αρχαιόφιλοι είναι επισκέπτες όλων των ηλικιών, και κατά κύριο λόγο ταξιδεύουν με τον σύντροφό τους και σε ορισμένες περιπτώσεις με τα παιδιά τους. Επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη για το αρχαιολογικό της ενδιαφέρον και την προσωπικότητα της που ουσιαστικά αντανακλάται τόσο από τη σύγχρονη εικόνα της, όσο και από την μεγάλη ιστορία της. Την ίδια στιγμή ενδιαφέρονται για την γαστρονομία της, καθώς η γεύση με την εικόνα μπορεί να ταξιδέψει τον επισκέπτη σε πολλές διαφορετικές περιόδους που βίωσε η πόλη. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν σημαντικά μουσεία που τα εκθέματά τους μπορούν να αφηγηθούν την ιστορία της πόλης αλλά και την εξέλιξή της. Πέραν του Αρχαιολογικού μουσείου (που είναι πρώτη επιλογή για τους αρχαιόφιλους) και του Βυζαντινού που αναφέρονται σε παλαιότερες εποχές, υπάρχουν το Μακεδονικό Μουσείο, το Λαογραφικό, το Εβραϊκό ενώ ετοιμάζεται και το Μουσείο Ολοκαυτώματος, το οποίο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2026.
Η πλειοψηφία των αρχαιόφιλων συμμετείχε σε ένα οργανωμένο bus tour, ενώ ένας στους τέσσερις έκανε ένα οργανωμένο walking tour.
Με συνολικό βαθμό ικανοποίησης 8,1 οι αρχαιόφιλοι αξιολόγησαν την εμπειρία τους στην πόλη πάνω από το μέσο όρο. Σχεδόν όλοι θα ήθελαν να επιστρέψουν και να εξερευνήσουν πράγματα που δεν μπόρεσαν να δουν σε αυτό το ταξίδι.
Οι αρχαιόφιλοι είναι μεταξύ των ταξιδιωτών με τις υψηλότερες δαπάνες. Σχεδόν όλοι θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη και θα την επισκέπτονταν πάλι. Η διασκέδαση και αναψυχή, η συμπεριφορά κατοίκων και τα μουσεία και αρχαιολογικοί και πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν υψηλά, σε αντίθεση με τα ΜΜΜ και τη δημόσια καθαριότητα.
«Οι Φιλότεχνοι»
Οι φιλότεχνοι είναι διαφόρων ηλικιών και ταξιδεύουν με τον/την σύντροφό τους. Υπάρχουν τόσα πολλά να ανακαλύψει κάποιος στη Θεσσαλονίκη. Ο επισκέπτης μπορεί να βρει κομμάτια από την αρχαιοελληνική περίοδο, την ρωμαϊκή, την βυζαντινή και την οθωμανική. Ο 14ος αιώνας θεωρείται ο χρυσός αιώνας των γραμμάτων για τη Θεσσαλονίκη. Η πόλη αποτέλεσε χώρο καλλιτεχνικών και πνευματικών ζυμώσεων, όπου ονομαστοί λόγιοι, νομικοί, φιλόλογοι, είτε γεννήθηκαν εδώ ή έζησαν παράγοντας θαυμαστό έργο. Επίσης, η Άνω Πόλη με τα χαρακτηριστικά βυζαντινά της τείχη φημίζεται για την γραφικότητατης, την αρχιτεκτονική της, τα σοκάκια της, τα πολύχρωμα σπίτια. Περίπου ένας στους τρεις φιλότεχνους συμμετείχε σε ένα οργανωμένο αρχιτεκτονικό ή τέχνης του δρόμου tour προκειμένου να έχει το πλήρες υπόβαθρο. Και ενώ κάποιος απολαμβάνει την βόλτα του στην παραλία της Θεσσαλονίκης θα συναντήσει τις ομπρέλες, έργο που κατασκευάστηκε το 1997 από τον Γιώργο Ζογγολόπουλο την χρονιά που η Θεσσαλονίκη ήταν Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Όχι μόνο το Αρχαιολογικό και το Βυζαντινό Μουσείο ενδιαφέρουν τους φιλότεχνους, αλλά και τα μουσεία που είναι ενταγμένα στο MOMus (Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης- Μακεδονικό Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης- συλλογή Κωστάκη, Μουσείο φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Πειραματικό Κέντρο Τεχνών). Παράλληλα και το NOESIS, Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας παρουσιάζει ενδιαφέρον για έναν από τους τέσσερις φιλότεχνους. Από πλευράς εκδηλώσεων, οι φιλότεχνοι ενδιαφέρονται για το Φεστιβάλ κινηματογράφου που δίνει έμφαση στον ανεξάρτητο κινηματογράφο και τους ανερχόμενους δημιουργούς από όλον τον κόσμο αλλά και για την Biennale Contemporary Art, που στοχεύει στην προώθηση ευρωπαϊκής εικαστικής σκηνής. Ένας τους τρεις φιλότεχνους παρακολούθησε κάποια πολιτιστική εκδήλωση και ή μία θεατρική παράσταση.
Το 94% των φιλότεχνων αισθάνεται ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα που θέλει να δει στη Θεσσαλονίκη. Περίπου το 27% θεωρεί ότι η εμπειρία του ήταν πολύ καλύτερη των προσδοκιών του. Η διασκέδαση και αναψυχή αξιολογείται με τον μεγαλύτερο βαθμό και ακολουθούν τα μουσεία και αρχαιολογικοί πολιτιστικοί χώροι και η συμπεριφορά των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.
«Οι Δραστήριοι»
Οι δραστήριοι είναι αυτή η κατηγορία ταξιδιωτών που επιθυμούν να βιώσουν όσα περισσότερα πράγματα προσφέρει ο κάθε προορισμός, ώστε να έχουν ολοκληρωμένη εμπειρία. Η πόλη διαθέτει καλή σήμανση με πληροφορίες για το κάθε σημείο βοηθώντας έτσι τον επισκέπτη να συγκεντρώσει πληροφορίες για αυτή, να γνωρίζει το σημείο που βρίσκεται αλλά και τον απαιτούμενο χρόνο για να μεταβεί κάπου αλλού.
Οι δραστήριοι ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 26-45 ετών και ταξιδεύουν κυρίως με τον σύντροφό τους ή με φίλους. Οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι ο πολιτισμός, η γαστρονομία και η διασκέδαση.
Το πρόγραμμα των δραστήριων τους είναι γεμάτο. Η πλειοψηφία πραγματοποιεί ένα bus tour και ένας στους τρεις συμμετέχει σε walking tour ή/και σε γαστρονομικό tour. Ένας στους πέντε επισκέπτεται τα αξιοθέατα μέσω ενός ποδηλατικού tour. Επίσης, οι δραστήριοι είναι στη δεύτερη θέση μετά τους φιλότεχνους όσον αφορά τη συμμετοχή τους σε ένα tour art του δρόμου και αρχιτεκτονικής. Ένας κύριος λόγος επίσκεψης της Θεσσαλονίκης είναι οι αρχαιολογικοί χώροι και το πολιτιστικό της ενδιαφέρον. Οι δραστήριοι επισκέπτονται τον Λευκό Πύργο, την Αρχαία Αγορά, τους ναούς της Αγίας Σοφίας και του Αγίου Δημητρίου, την Ροτόντα και τη Μονή Βλατάδων. Επίσης, η πλειοψηφία επισκέφθηκε το Αρχαιολογικό και το Βυζαντινό Μουσείο, ενώ ένας στους τρεις ταξιδιώτες επισκέφθηκε το Εβραϊκό Μουσείο, του Μακεδονικού αγώνα και το Ολυμπιακό Μουσείο. Οι δραστήριοι παρακολουθούν κάποια πολιτιστική εκδήλωση, θεατρική παράσταση ή κινηματογραφικό φιλμ του Φεστιβάλ κινηματογράφου και συμμετέχουν σε κάποιο εργαστήρι.
Όπως όλοι οι ταξιδιώτες, στην εμπειρία τους προστίθεται η βόλτα στην παραλία, στην πλατεία Αριστοτέλους, στην Άνω Πόλη αλλά και τα Λαδάδικα.
Λόγω των δραστηριοτήτων τους, οι δαπάνες για αξιοθέατα και διασκέδαση είναι υψηλότερες από τον μέσο ταξιδιώτη.
Με την ολοκλήρωση του ταξιδιού τους οι δραστήριοι νιώθουν ότι έχουν πραγματικά ανακαλύψει σε μεγάλο βαθμό την πόλη. Οι δραστήριοι έχουν τον υψηλότερο συνολικό βαθμό ικανοποίησης από όλα τα προφίλ, παρά το γεγονός ότι έχουν βαθμολογήσει τη δημόσια καθαριότητα πολύ χαμηλά με μόλις 5,1.
Οι δραστήριοι έχουν τις υψηλότερες ημερήσιες δαπάνες σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προφίλ επισκεπτών. Οι μεγαλύτερες δαπάνες τους είναι στoν τομέα της εστίασης. Είναι πολύ ικανοποιημένοι από τη συνολική εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη. Ξόδεψαν πολλά σε ψώνια και αξιολόγησαν συνολικά τις εμπορικές εγκαταστάσεις υψηλότερα σε σύγκριση με τα άλλα προφίλ.
«Οι Ξενύχτηδες»
Η Θεσσαλονίκη αποτελεί μία ιδιαίτερα ζωντανή πόλη με πληθώρα επιλογών σε εστιατόρια, café, wine bars, bars και μουσικές σκηνές. Οι νυχτόβιοι που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 18–35,ταξιδεύουν κυρίως με τον σύντροφό τους ή με φίλους και κατά κύριο λόγο έρχονται για πρώτη φορά στην πόλη. Οι περιοχές της Θεσσαλονίκης που προσφέρουν εύρος χώρων διασκέδασης είναι τα Λαδάδικα, η πλατεία Αριστοτέλους και η Άνω Πόλη. Στην περιοχή Λαδάδικα, η οδός Κατούνη είναι γνωστή για τα μεζεδοπωλεία της, η Αιγύπτου προσφέρεται για ποτό ενώ η πλατεία Εμπορείου (παλιό εμπορικό σημείο της πόλης), φημίζεται για την νυχτερινή ζωή της. Επίσης, η οδός Βαλαωρίτου αποτελεί σημείο αναφοράς της νυχτερινής ζωής της πόλης με πολλά bars.
Για τους νυχτόβιους όλα αυτά έχουν ενδιαφέρον, καθώς οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι η διασκέδαση – νυχτερινή ζωή και η προσωπικότητά της. Επίσης, δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις γαστρονομικές προτάσεις που προσφέρει η Θεσσαλονίκη καθώς και κατ’ αυτούς ελκυστικό εμπορικό κέντρο της. Ένας στους τρεις συμμετείχε σε ένα οργανωμένο bus tour και ή σε ένα walking tour. Η πλειοψηφία του συγκεκριμένου προφίλ παρακολούθησε μία συναυλία ή μία πολιτιστική εκδήλωση, αλλά και το θέατρο ήταν μία επιλογή για τέσσερις στους δέκα. Με βαθμολογία 9,1 είναι πολύ ικανοποιημένοι από τις εγκαταστάσεις των bar–café και 8,4 από τη σχέση τιμής και ποιότητας. Υψηλή είναι η αξιολόγησή τους και στις επιλογές διασκέδασης με βαθμό 9. Ωστόσο, η συνολική βαθμολογία για την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη είναι μόλις 8 βαθμοί.
Οι νυχτόβιοι γνωρίζουν τη Θεσσαλονίκη καλά, καθώς η πλειοψηφία τους την έχει επισκεφθεί πολλές φορές. Ωστόσο, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να τους εκπλήσσει, καθώς ένας στους 2 νυχτόβιους δήλωσε ότι η εμπειρία του στη Θεσσαλονίκη ήταν καλύτερη των προσδοκιών του.
Οι νυχτόβιοι αξιολόγησαν τη διασκέδαση & αναψυχή με τον υψηλότερο βαθμό. Οι εγκαταστάσεις των εστιατορίων και των bars και cafés αξιολογήθηκαν υψηλότερα από όλα τα προφίλ. Οι νυχτόβιοι είναι οι λιγότερο ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες και τη σχέση τιμής και ποιότητας των ταξί.
«Οι Πατρογονικοί»
Στη Θεσσαλονίκη έχουν ζήσει για μεγάλες περιόδους διαφορετικές εθνικότητες, οι οποίες με το πέρασμα του χρόνου αφομοιώθηκαν από την πόλη και ταυτόχρονα την επηρέασαν με δικά τους στοιχεία.
Οι περισσότεροι πατρογονικοί έρχονται από το Ισραήλ και είναι ηλικίας 36–55. Ο εβραϊκός πολιτισμός, η επιχειρηματική δραστηριότητα, η θρησκεία και τα έθιμα έχουν βαθιές ρίζες στη Θεσσαλονίκη. Η συγκεκριμένη εθνικότητα άφησε έντονα το αποτύπωμά της στη Θεσσαλονίκη. Οι πατρογονικοί αποτελούν μία ομάδα ταξιδιωτών που αναζητούν τις γενεαλογικές τους ρίζες και επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για την οικογενειακή τους ιστορία.
Το κτήριο που φιλοξενεί σήμερα το Εβραϊκό Μουσείο ανεγέρθηκε το 1904 από την εβραϊκή κοινότητα Θεσσαλονίκης. Είχε την ονομασία «Τζεντίντ Χάνι» (Νέο Κτήριο) και αποτελεί ένα από τα λίγα οικοδομήματα του κέντρου της Θεσσαλονίκης που επιβίωσαν από τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917.
Η πλειοψηφία των Ισραηλινών επισκέπτονται όχι μόνο το Εβραϊκό Μουσείο αλλά και το Αρχαιολογικό Μουσείο. Επίσης, ως μέρος του αρχαιολογικού και πολιτιστικού τους ενδιαφέροντος για την πόλη, επισκέπτονται τον Λευκό Πύργο και την Ροτόντα. Τέσσερις στους δέκα συμμετέχουν σε ένα οργανωμένο bus tour. Επισκέπτονται την πόλη είτε με οργανωμένα γκρουπ (συχνά μέσω προσιτών οικονομικά πακέτων) ή μεμονωμένα κυρίως για πατρογονικούς λόγους. Πολλοί απόγονοι των Εβραίων που έζησαν τον περασμένο αιώνα στη Θεσσαλονίκη έχουν την ανάγκη να επισκεφθούν τον τόπο στον οποίο έζησαν οι πρόγονοι τους και απευθύνονται στην κοινότητα μέσω της οποίας μπορούν να πάρουν πληροφορίες για τους προγόνους τους.
Επίσης, οι Ισραηλινοί επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη με επενδυτική διάθεση. Αγοράζουν παλιές κατοικίες που τις μετατρέπουν σε κατοικίες βραχυχρόνιας μίσθωσης. Κάποια ξενοδοχεία στη Θεσσαλονίκη διαθέτουν kosher εστιατόριο το οποίο απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο σε Εβραίους. Η αγορά του του Ισραήλ αποτελεί, επί του παρόντος, την 1η θέση σε αφίξεις και διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της περιοχής.
Το 66% των πατρογονικών επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά. Σχεδόν όλοι θα σύστηναν την πόλη.
Οι πατρογονικοί είναι εντυπωσιασμένοι από τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης αξιολογώντας την συμπεριφορά τους με 8,7. Επίσης, η διασκέδαση και αναψυχή και τα μουσεία και αρχαιολογικοί πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν υψηλά.
«Οι Καλοφαγάδες»
Η πόλη της Θεσσαλονίκης έχει παράδοση στη γαστρονομία με πολυπολιτισμικές επιρροές κυρίως από τους Μικρασιάτες που έφεραν στην πόλη τις γεύσεις και τα υλικά τους. Στον τομέα αυτό η πόλη πρόσφατα απέκτησε και διεθνή πιστοποίηση, καθώς εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της UNESCO. Το 2011 ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη το Food Festival με στόχο την ανάδειξη των προϊόντων και της γαστρονομίας της πόλης. Οι καλοφαγάδες είναι κυρίως νέοι ηλικίας 26 – 35 ετών και ταξιδεύουν με τον σύντροφό τους ή με φίλους. Οι σημαντικότεροι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι η διασκέδαση – νυχτερινή ζωή, το γαστρονομικό της ενδιαφέρον και η προσωπικότητά της.
Τα Λαδάδικα αποτελούν μέρος του προγράμματος των καλοφαγάδων. Η περιοχή ήταν για χρόνια ένα από τα πιο σημαντικά εμπορικά κέντρα της πόλης. Μετά από μία μακρά περίοδο παρακμής, το 1985 ανακηρύχθηκαν από το Υπουργείο Πολιτισμού ως περιοχή με πολιτιστική αξία. Έκτοτε τα Λαδάδικα αναβαθμίστηκαν σε περιοχή με μεζεδοπωλεία, εστιατόρια, café, bars και επιλογές διαμονής. Στα Λαδάδικα σήμερα λειτουργούν περισσότεροι από 35 χώροι εστίασης. Σχεδόν όλοι οι λάτρεις του καλού φαγητού συμμετείχαν σε ένα γαστρονομικό tour.
Η Θεσσαλονίκη διαθέτει 3 ανοιχτές αγορές και μία κλειστή, τη Μοδιάνο. Η κατασκευή, του σήμερα χαρακτηρισμένου ως διατηρητέου κτιρίου, ξεκίνησε το 1922 και ολοκληρώθηκε το 1930. Την αρχιτεκτονική μελέτη είχε επιμεληθεί ο Εβραίος αρχιτέκτονας Ελί Μοδιάνο. Μετά από ριζική ανακαίνιση η αγορά Μοδιάνο επαναλειτούργησε στα τέλη του 2022 συνεχίζοντας να αποτελεί αναγνωρίσιμο σημείο αναφοράς της πόλης. Στην αγορά Μοδιάνο στεγάζονται σήμερα περίπου 75 καταστήματα όπως delicatessen, ζαχαροπλαστεία, παραδοσιακές ταβέρνες, εστιατόρια, bar κ.α ενώ στα διπλανά στενά λειτουργούν πολλά μεζεδοπωλεία.
Γενικά, η Θεσσαλονίκη διαθέτει πληθώρα εστιατορίων που προσφέρουν μία συνεχώς αναπτυσσόμενη πορεία γαστρονομικών προτάσεων από το απλό σουβλάκι και τα αναβαθμισμένα burger έως και γεύσεις υψηλών γαστρονομικών απαιτήσεων.
Πέραν τα καταστήματα εστίασης, οι καλοφαγάδες επισκέπτονται τους αρχαιολογικούς χώρους και τους ναούς της πόλης και συμμετέχουν σε κάποια πολιτιστική εκδήλωση. Η βαθμολογία τους για τις εγκαταστάσεις των εστιατορίων και των bar & cafes είναι 8,8, ενώ για την σχέση τιμής και ποιότητας 8,1. Η συνολική βαθμολογία για την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη είναι 8,2.
Ένας στους δύο καλοφαγάδες επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά. Οι ημερήσιες δαπάνες τους βρίσκονται στη δεύτερη θέση από όλα τα προφίλ και διαθέτουν τα περισσότερα σε ψώνια. Η διασκέδαση και αναψυχή, καθώς και οι εγκαταστάσεις των ξενοδοχείων και των εστιατορίων αξιολογούνται υψηλά. Οι καλοφαγάδες αξιολόγησαν τα ΜΜΜ χαμηλότερα από όλους.
«Οι Ανθρωποκεντρικοί»
Οι ανθρωποκεντρικοί είναι μία ιδιαίτερη κατηγορία και αναφέρεται σε Έλληνες που ζουν εντός ή εκτός Ελλάδας και σε αλλοδαπούς που ταξιδεύουν στη Θεσσαλονίκη για να επισκεφτούν φίλους και συγγενείς. Πρόκειται για επαναλαμβανόμενους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης. Η συνάντηση με φίλους και συγγενείς είναι ο πιο σημαντικός σκοπός του ταξιδιού τους, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί με έναν καφέ στην πλατεία Αριστοτέλους ή ένα γεύμα στα Λαδάδικα. Εκπροσωπούνται από όλες τις ηλικίες, αλλά ξεχωρίζουν οι ηλικιακές ομάδες 26 – 45 ετών. Περίπου ένας στους τρεις ταξιδεύει με τον/την σύντροφό του και ή με τα παιδιά του/της.
Προφανώς, οι ανθρωποκεντρικοί δεν χρειάζονται οργανωμένες ξεναγήσεις καθώς βρίσκουν τους οδηγούς τους στους φίλους και συγγενείς τους που θα τους ξεναγήσουν στο Λευκό Πύργο, την Ροτόντα, τον Άγιο Δημήτριο το παραλιακό μέτωπο, την πλατεία Αριστοτέλους, την Άνω Πόλη και τα Λαδάδικα. Επιπλέον, παρακολούθησαν μία θεατρική παράσταση, μία συναυλία ή συμμετείχαν σε μία αθλητική εκδήλωση.
Η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας τους είναι μόλις 7,9 βαθμοί και προέρχεται κυρίως από τις χαμηλές αξιολογήσεις για τους δρόμους και τα πεζοδρόμια, τη δημόσια καθαριότητα και τα ΜΜΜ.
Επιπλέον, φαίνεται ότι οι ανθρωποκεντρικοί εντυπωσιάζονται λιγότερο από τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Θεσσαλονίκης βαθμολογώντας τα με 7,9, τη χαμηλότερη αξιολόγηση από όλα τα προφίλ. Πιθανώς αυτό να έχει να κάνει με το γεγονός ότι έχουν επισκεφθεί την πόλη πολλές φορές Από την άλλη πλευρά, για την πλειοψηφία τους η εμπειρία στη Θεσσαλονίκη έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες τους, λόγω των εξαιρετικών εγκαταστάσεων της πόλης, της διασκέδασης που προσφέρει, αλλά κυρίως της συμπεριφοράς των κατοίκων της που περιλαμβάνει φίλους και συγγενείς.
Οι ανθρωποκεντρικοί είναι οι πιο συχνοί επισκέπτες της Θεσσαλονίκης καθώς η επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς δεν είναι μία μεμονωμένη υπόθεση. Οι δαπάνες στην πόλη είναι σχετικά χαμηλές, κάτι που είναι κατανοητό για αυτήν την κατηγορία.
Οι ανθρωποκεντρικοί αξιολόγησαν τις δραστηριότητες και τις εκδηλώσεις που διοργανώνονται στη πόλη υψηλότερα από όλα τα προφίλ. Και όπως ήταν αναμενόμενο, εκτιμούν την συμπεριφορά των κατοίκων. Ωστόσο, η συνολική ικανοποίηση έχει τη δεύτερη χαμηλότερη αξιολόγηση συγκριτικά με όλα τα προφίλ.
«Οι Επαγγελματίες»
Τα επαγγελματικά ταξίδια αφορούν μία μεγάλη ομάδα που ταξιδεύει για πολλούς διαφορετικούς (επαγγελματικούς) σκοπούς. Κάποιοι ταξιδεύουν για να παρακολουθήσουν ή να συμμετάσχουν σε ένα συνέδριο ή μία έκθεση, ενώ άλλοι ταξιδεύουν για να συναντήσουν προμηθευτές, (δυνητικούς) επιχειρηματικούς συνεργάτες ή κάποιο υποκατάστημα που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Σε κάθε περίπτωση αφορά ταξίδια μακριά από τον χώρο εργασίας και αποτελεί σημαντικό κομμάτι για τη Θεσσαλονίκη. Στο MICE, η Θεσσαλονίκη ήταν μεταξύ των κορυφαίων 50 Πόλεων Διεθνών Συνεδρίων για το 2021 με βάση τις επίσημες κατατάξεις για το 2021 που δημοσιεύθηκαν από το International Congress & Convention Association (ICCA). Η Θεσσαλονίκη κέρδισε 23 θέσεις το 2021, ανεβαίνοντας από την 70η θέση στην 47η παγκοσμίως στα στατιστικά της ICCA.
Σε αυτή την έρευνα περιγράφεται το προφίλ των μεμονωμένων επαγγελματιών και όσων συμμετείχαν σε κάποιο workshop/σεμινάριο. Οι επαγγελματίες είναι ηλικίας 36–55 ετών και γνωρίζουν καλά τη Θεσσαλονίκη, καθώς την έχουν επισκεφθεί περισσότερες από μία φορές. Σήμερα η δουλειά και η αναψυχή συνδυάζονται όλο και περισσότερο, έτσι οι επαγγελματίες ταξιδιώτες μπορεί να παρατείνουν λίγο τη διαμονή τους για να κάνουν κάποιες περαιτέρω περιηγήσεις στα αξιοθέατα. Οι περισσότεροι ταξιδεύουν μόνοι και ακολουθούν οι επαγγελματίες που ταξιδεύουν με συναδέλφους. Ένας στους τέσσερις επαγγελματίες ταξιδιώτες συνοδεύεται από φίλους ή και τα παιδιά του. Δύο στους δέκα επαγγελματίες επισκέπτεται το Αρχαιολογικό μουσείο, τη Ρωμαϊκή Αγορά και το ναό του Αγίου Δημητρίου. Επιπλέον, η πλειοψηφία πέρασε από την πλατεία Αριστοτέλους και πολλοί περπάτησαν στην παραλία και πέρασαν από τον Λευκό Πύργο. Στο σύνολο των επαγγελματιών ο ένας στους δέκα αλλοδαπούς της συγκεκριμένης ομάδας επέλεξε να κάνει ένα bus tour. Τα Λαδάδικα είναι το σημείο που η πλειοψηφία την επισκέφθηκε για φαγητό και ποτό.
Ο επαγγελματίας που έχει επαναλαμβανόμενη εμπειρία στην πόλη σε σύγκριση με εκείνον που την επισκέπτεται για πρώτη φορά, γνωρίζει τον Διεθνή Νυχτερινό Ημιμαραθώνιο που διενεργείται κάθε χρόνο. Οι επαγγελματίες γνωρίζουν καλά την πόλη. Οι ημερήσιες δαπάνες των επαγγελματιών είναι οι χαμηλότερες σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προφίλ επισκεπτών. Οι δαπάνες τους στην εστίαση είναι μεταξύ των χαμηλότερων, πιθανώς γιατί καλύπτονται από κάποια διοργάνωση ή από συνεργάτες τους. Παρότι οι περισσότεροι επαγγελματίες είχαν καλύτερη ή πολύ καλύτερη εμπειρία στη Θεσσαλονίκη έναντι των προσδοκιών τους, αξιολόγησαν την συνολική εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη με τον χαμηλότερο βαθμό σε σύγκριση με τους υπόλοιπους επισκέπτες.
Πηγή: travel.gr