Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Σταϊκούρας: 10 εμβληματικά έργα και παρεμβάσεις σε Θεσσαλονίκη και Β. Ελλάδα

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μιλώντας στο Συνέδριο «Prodexpo» αναφέρθηκε στο Μετρό, στο FlyOver, στον ΟΑΣΘ, στα οδικά έργα της Κ. Μακεδονίας αλλά και στους διερυρωπαϊκούς διαδρόμους με την Κεντρική Ευρώπη

 Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

«Επιδίωξή μας είναι να μετατραπεί η Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ολιστικής ανάπτυξης. Μια πόλη περισσότερο φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, με ισχυρό γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό αποτύπωμα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη», ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την εναρκτήρια ομιλία στο Συνέδριο «Prodexpo» που πραγματοποιείται σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε, ότι η Κυβέρνηση υλοποιεί εμβληματικά έργα και παρεμβάσεις όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης, το FlyOver, η αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών, οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκη - Έδεσσα και Δράμα - Αμφίπολη, η ολοκλήρωση των συνδέσεων του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και τον προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης, η κατασκευή νέων Δικαστικών Μεγάρων, η ανέγερση 17 σχολικών μονάδων και η ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας, μέσω των νέων διευρωπαϊκών διαδρόμων, με την Κεντρική Ευρώπη.

prodexpo.jpg

Μιλώντας για τη Θεσσαλονίκη τόνισε ότι στην πόλη επί χρόνια καρκινοβατούσαν εμβληματικά έργα υποδομών, υπολειτουργούσαν δημόσιες συγκοινωνίες και υφίστατο εύλογη καχυποψία της τοπικής κοινωνίας. «Σήμερα προσπαθούμε, με σχέδιο, επιμονή και μεθοδικότητα, γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές, να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις και να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των πολιτών», επεσήμανε ο υπουργός και αναφέρθηκε ενδεικτικά σε 10 βασικά έργα:

1ο  Έργο: Το Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ο υπουργός επανέλαβε ότι το Μετρό παραδίδεται το Νοέμβριο του 2024. Πρόκειται για ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό στην Ευρώπη, αφού διαθέτει τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας. Όπως είπε σήμερα σε όλο το μήκος της γραμμής διεξάγονται δοκιμαστικά δρομολόγια. Επιπλέον, οι εργασίες κατασκευής της επέκτασης προς την Καλαμαριά αναμένεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα περίπου 6 - 8 μηνών μετά την παράδοση της βασικής γραμμής.

Επίσης, το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε τις μελέτες προκειμένου να προχωρήσουμε στις δημοπρατήσεις των επεκτάσεων προς τις περιοχές του Ευόσμου και του Κορδελιού.

Ενώ προσεχώς, αναμένεται να ανακοινωθεί και το αναλυτικό πρόγραμμα, καθώς και η τελική χάραξη και θέση των σταθμών των επεκτάσεων,  συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης προς Τούμπα και Χαριλάου.

Προτεραιότητα αποτελεί το πλέον αναπτυσσόμενο Βορειοδυτικό τμήμα, που έχει και την μεγαλύτερη ανάγκη σύνδεσης με το έργο, υπογράμμισε ο υπουργός.

2ο  Έργο: Το Fly Over.

Σε ότι αφορά το έργο του Fly Over είπε για μια ακόμη φορά ότι είναι χρήσιμο και αναγκαίο έργο για την πόλη, όπως αναγνωρίζεται σχεδόν από το σύνολο των φορέων αυτής.

Και αυτό γιατί από τη νέα περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης θα μπορούν να διέρχονται 10.000 οχήματα την ώρα, όταν σήμερα διέρχονται 5.000 οχήματα, ενώ, παράλληλα, αυξάνεται το επίπεδο οδικής ασφάλειας και μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Διευκρίνισε ότι οι συμβατικές υποχρεώσεις έχουν ξεκινήσει από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης έργου, και αφορούν περίοδο 30 ετών και επανέλαβε ότι η παράδοση του έργου τοποθετείται για τις 14 Μαΐου 2027.

3ο  Έργο: Οδικός άξονας Θεσσαλονίκης - Έδεσσας.

Το έργο αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα συνολικού μήκους 80 χλμ.  Η διάρκεια της ΣΔΙΤ θα είναι 3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη λειτουργία και συντήρηση. Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο τέλος του 2024 – αρχές 2025.

4ο Έργο: Κάθετος άξονας Δράμα - Αμφίπολη.

Ομοίως, η διάρκεια της ΣΔΙΤ θα είναι 3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη λειτουργία και συντήρηση. Η έγκριση των τευχών του ανταγωνιστικού διαλόγου ολοκληρώθηκε τον προηγούμενο μήνα. Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο 1ο τρίμηνο του 2025.

5ο Έργο: Ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ.

Αυτό το έργο, που εκκρεμεί από το 2000, θα αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες συνδυασμένων μεταφορών αλλά και τη συνολική ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Θεσσαλονίκης. Έχει υλοποιηθεί περίπου το 40% του έργου, και εκτιμάται ότι, στο σύνολό του, θα ολοκληρωθεί το 2025.

6ο  Έργο: Cluster Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας.

Το έργο ΣΔΙΤ περιλαμβάνει την κατασκευή των νέων Δικαστικών Μεγάρων Σερρών, Έδεσσας, Κιλκίς και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μεριμνά για τις απαραίτητες ενέργειες ωρίμανσης, σχετικές με τα οικόπεδα στα οποία πρόκειται να ανεγερθούν τα Δικαστικά Μέγαρα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

7ο Έργο: Υλοποίηση 17 σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (τα 16 στη Θεσσαλονίκη) με ΣΔΙΤ.

Η ΚΤΥΠ μεριμνά για την επίλυση των ζητημάτων στο οικοπέδου του Δήμου Νεάπολης Συκεών.

8ο  Έργο: Σύνδεση 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης και προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Είναι σε εξέλιξη η Β’ φάση του διαγωνισμού, δηλαδή ο ανταγωνιστικός διάλογος.

9ο Έργο: Η ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας, μέσω των νέων διευρωπαϊκών διαδρόμων, με την Κεντρική Ευρώπη.

Ο υπουργός τόνισε ότι πρόκειται για πρόνοιες που ενσωματώνονται στον υπό αναθεώρηση κανονισμό για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), όπου ο σιδηρόδρομος κατέχει δεσπόζουσα θέση.

Το αναθεωρημένο δίκτυο μεταφορών θα συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς και στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και θα προάγει την αποδοτικότητα, τη διατροπικότητα, τη διαλειτουργικότητα και την ανθεκτικότητα των υποδομών μεταφορών.

Σε επίπεδο Διαδρόμων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του δικτύου μεταφορών, η βασική αλλαγή για την Ελλάδα είναι η κατάργηση του Orient - East Med Corridor (OEM), ο οποίος με τον Κανονισμό του 2013 αποτελεί τον μοναδικό διάδρομο που συνδέει τη χώρα με την Κεντρική Ευρώπη, και η είσοδος δύο νέων, με διαφορετική αρχιτεκτονική από αυτή του ΟΕΜ.

Πρόκειται για:

§  Τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών Δυτικών Βαλκανίων – Ανατολικής Μεσογείου, που συνδέει την Ελλάδα με Αυστρία, Σερβία, Σλοβενία, Κροατία, Βόρεια Μακεδονία, Ουγγαρία.

§  Και τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Βαλτικής – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου, μετεξέλιξη του υφιστάμενου Ανατολής/Ανατολικής Μεσογείου, που συνδέει την Ελλάδα με Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία, κ.λπ..

Η προστιθέμενη αξία της οικοδόμησης ενός δικτύου, με κοινά τεχνικά πρότυπα, στη βάση της οικονομικής στήριξης από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την Ελλάδα, με την τρέχουσα αναθεώρηση ενισχύεται από τους εξής παράγοντες και πρωτοβουλίες:

1ον. Την περαιτέρω προώθηση της συνδεσιμότητας και τον συντονισμό δυνάμεων για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτός συνήθους βεληνεκούς, όπως αυτές της Βαλτικής, καθώς και με άλλες χώρες, όπως είναι η Σερβία.

Η Θεσσαλονίκη συνδέεται με Σκόπια, Βελιγράδι και Βουδαπέστη.

2ον. Την προώθηση της κάθετης δικτύωσης της χώρας και την τριμερή συνεργασία με Βουλγαρία και Ρουμανία, ώστε τα δίκτυά τους να αναπτυχθούν και να τροφοδοτήσουν το ελληνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας.

Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Αλεξανδρούπολη συνδέονται με Βάρνα, Ρούσσε, Μπουργκάς, Κωστάντζα.

3ον. Η χώρα καθίσταται συνομιλητής στην αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών για την εξαγωγή Ουκρανικών σιτηρών.

Με τις υφιστάμενες δυνατότητες δικτύων και λιμανιών, ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, διαμορφώνεται η βραχυπρόθεσμη προοπτική νέας Λωρίδας Αλληλεγγύης, με τη συμμετοχή της Ελλάδας.

4ον. Την προσπάθεια σύνδεσης της Ινδίας με την Ευρώπη μέσω του εναλλακτικού οικονομικού διαδρόμου IMEC (Ινδία - Μέση Ανατολή – Ευρώπη) που έχει εξαγγείλει η Ινδία, αξιοποιώντας τους ελληνικούς λιμένες. 

10ο  Έργο: Αστικές συγκοινωνίες.

Δρομολογείται η ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του ΟΑΣΘ, με λεωφορεία και προσωπικό.

Συγκεκριμένα:

1ον. Ο στόλος των λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη θα ενισχυθεί με την προσθήκη 110 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων το 2ο τρίμηνο του 2024. Το χρονοδιάγραμμα τηρείται όπως είπε ο υπουργός και τα λεωφορεία αναμένεται να έρθουν την επόμενη εβδομάδα.

Ενδεικτικά, υπεγράφη, την προηγούμενη εβδομάδα, η σύμβαση για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης.

2ον. Προχωρά ο διαγωνισμός για ανάθεση λεωφορειακών γραμμών (όχημα, οδηγός και συντήρηση) σε 250 λεωφορεία, 10 ετών ή νεότερα, για τα επόμενα 10+1 έτη στη Θεσσαλονίκη.

3ον. Βρισκόμαστε στη φάση σχεδιασμού του 2ου διαγωνισμού προμήθειας 750 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων περίπου 225 λεωφορεία αναλογούν στη Θεσσαλονίκη.

4ον. Ολοκληρώθηκε, μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ, η ενίσχυση του ΟΑΣΘ με 150 νέους συμβασιούχους οδηγούς.

Σε συνεννόηση με το Υπουργείο Εσωτερικών, διερευνάται η δυνατότητα επέκτασης του χρόνου σύμβασης των νέων συμβασιούχων οδηγών και η δυνατότητα απασχόλησης επιπλέον περίπου 40 οδηγών, έως το τέλος του 2024.

Δηλαδή μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, που προσδιορίζεται για τον εφετινό Νοέμβριο.

Το αποτέλεσμα των μέχρι σήμερα ενεργειών είναι ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης να έχει αυξηθεί σημαντικά.

Συγκεκριμένα, από 245 λεωφορεία του ΟΑΣΘ τον περασμένο Δεκέμβριο, σήμερα προσεγγίζουμε και, ενίοτε, ξεπερνούμε τα 300 λεωφορεία.

Έργα που αλλάζουν την εικόνα της πόλης

Μετά μια 30ετία και πλέον έλλειψης σοβαρών έργων υποδομής στη Θεσσαλονίκη, έχουν πλέον δρομολογηθεί έργα που θα αλλάξουν την εικόνα της πόλης, τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας κ. Πάρις Μπίλλιας μιλώντας σε σχετική ενότητα του συνεδρίου Prodexpo North. Είναι πολύ δύσκολο να σχεδιάσεις σε μικρό χρονικό διάστημα έργα που δεν έγιναν τα τελευταία χρόνια και να βρεις και τους σχετικούς πόρους, όπως είπε, εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι μετά 5-6 χρόνια που θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα αυτά, η πόλη της Θεσσαλονίκης θα καταστεί το μητροπολιτικό κέντρο των Βαλκανίων. Επεσήμανε πάντως ότι πέρα από τις δημόσιες υποδομές χρειάζονται και ιδιωτικά κεφάλαια.

Ο ίδιος αναφέρθηκε ακόμη σε τρία έργο που έχει δρομολογήσει η Περιφέρεια Κ. Μακεδονία.

Συγκεκριμένα την ενωτική Σίνδου, δρόμος που θα δώσει ανάσα στη βιομηχανική περιοχή της Θεσσαλονίκης. Τις προσεχείς εβδομάδες η μελέτη θα υποβληθεί για χρηματοδότηση στη διαχειριστική αρχή του ΕΣΠΑ. Είναι ένα έργο που θα ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια.

Το δεύτερο έργο που μελετάται και ωριμάζει αφορά την αποκατάσταση της επαρχιακής οδού Θεσσαλονίκης-Μηχανιώνας στο τμήμα που έχει παραμείνει αδιάνοιχτο μεταξύ «πράσινων φαναριών» και κόμβου του Χάγιατ με έναν ανισόπεδο κόμβο στην περιοχή των φαναριών του αεροδρομίου.

Το τρίτο έργο που έχει δημοπρατηθεί αφορά την εθνικό οδό Θεσσαλονίκης-Μουδανιών. Στο αστικό της τμήμα από τον  κόμβο Κ12 μέχρι ανισόπεδο κόμβο Θέρμης θα γίνει κλειστός αυτοκινητόδρομος.

Βούγιας: Από «εργοφοβία» πάσχει η Θεσσαλονίκη

Η Θεσσαλονίκη πάσχει από το σύνδρομο δικαιολογημένης «εργοφοβίας» είπε ο πρόεδρος του δημοτικού σμυβουλίου Θεσσαλονίκη κ. Σπύρος Βούγιας.

Ειδικότερα μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι η πόλη εκτός από το αρχετυπικό πρόβλημα με τις ανεφάρμοστες συκοινωνιακές μελέτες που συγκροτούν ένα πλούσιο αρχείο ματαιωμένων σχεδίων, βίωσε σταδιακά και την τραυματική εμπειρία της αδυναμίας ολοκλήρωσης των μεγάλων συγκοινωνιακών έργων. Το αποτέλεσμα αυτής της αποτυχημένης πορείας ήταν η σταδιακή κυριαρχία στην πόλη ενός έντονου αισθήματος ατελέσφορου που εξελίχθηκε τελικά σε μια δικαιολογημένη «εργοφοβία». Πρέπει όπως είπε επιτέλους να ολοκληρωθούν κάποια έργα για να επουλωθεί το τραύμα αυτό. Ως πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή ανέφερε την ολοκλήρωση του μετρό.

Στα χαρακτηριστικά του μετρό αναφέρθηκε από την πλευρά του ο Κάρλο Μπιάνκο, CEO της THEMA S.A., πoυ έχει αναλάβει τη λειτουργία και διαχείριση του Μετρό. «Η πόλη θα είναι περήφανη να έχει ένα από τα πιο σύγχρονα συστήματα του κόσμου», είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Βούγιας αναφέρθηκε στο έργο του fly over σημειώνοντας ότι το πιεστικό πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί αυτήν την στιγμή όχι μόνο αμυντικά αλλά και δημιουργικά. Είπε επίσης ότι είναι χρήσιμο να επανέλθει στη συζήτηση με πρωτοβουλία του δήμου και η προκαταρκτική μελέτη του ΟΣΕΘ για τη χάραξη μιας γραμμής σύγχρονου τραμ που θα καλύπτει τη λεγόμενη κάτω διαδρομή (Βας. Όλγας – Τσιμισκή) μέχρι τον τερματικό σταθμό των ΚΤΕΛ. Επίσης είπε ότι υπάρχει πάντοτε διαθέσιμη η ιδέα της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας.

Να αναφερθεί ότι στη δευτερολογία του ο υπουργός Υποδομών κ. Σταϊκούρας είπε ότι δεν πρέπει να επαναλάβουμε λάθη του παρελθόντος. «Η υποθαλάσσια στοίχισε στο υπουργείο Υποδομών το ένα τρίτο με ένα τέταρτο του εθνικού προγράμματος επενδύσεων που είχαμε για το 2024, στερώντας πόρους από άλλα έργα», είπε χαρακτηριστικά.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ