Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Πωλείται «ιερό» φιλέτο στη Ν. Παραλία – Η ημερομηνία κλειδί, μεγάλη κόντρα

Ο διαγωνισμός για εκμίσθωση 49 ετών είναι προ των πυλών με την βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Ράνια Θρασκιά, να πηγαίνει την υπόθεση στη Βουλή

Με πρωτοβουλία της Ράνιας Θρασκιά, Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης και Αναπληρώτριας Τομεάρχη Παιδείας, κατατέθηκε στη Βουλή ερώτηση σχετικά με το αδόμητο οικόπεδο ιδιοκτησίας της Εκκλησίας της Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη, γνωστό και ως «πρώην Μάρμαρα Μόσχου», που κινδυνεύει να χτιστεί, ενώ στο παρελθόν ήταν χαρακτηρισμένο ως χώρος ανέγερσης σχολικής στέγης. Την ερώτηση συνυπογράφουν 9 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.

Όπως αναφέρεται στο κείμενο της ερώτησης, η πρόσφατη δημοπράτηση, από την Εκκλησία της Ελλάδος, του εν λόγω οικοπέδου σε διαγωνιστική διαδικασία που λήγει στις 22 του τρέχοντος μηνός, φέρνει εκ νέου στο προσκήνιο το θέμα και το αίτημα των κατοίκων της Ε΄ Δημοτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης για επαναχαρακτηρισμό του οικοπέδου ως χώρου για σχολική στέγη ώστε να χτιστεί νηπιαγωγείο. Τονίζοντας τα εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα σχολικής στέγης στη Θεσσαλονίκη και τη σημασία αξιοποίησης τέτοιων οικοπέδων σε μια πυκνοδομημένη και πυκνοκατοικημένη περιοχή, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί αν το εν λόγω οικόπεδο πληροί τις προϋποθέσεις για σχολική στέγη κι αν προτίθενται να προβούν σε άμεσες ενέργειες προκειμένου να επαναχαρακτηριστεί ως χώρος σχολικής στέγης, ώστε να ανεγερθεί νηπιαγωγείο, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.

Σημειώνεται πως το εν λόγω «ιερό» ακίνητο είναι έκτασης 846,71 τμ επί των οδών Μεγάλου Αλεξάνδρου και Β. Χατζή 2, στο παραλιακό μέτωπο της πόλης και ο διαγωνισμός αφορά την αξιοποίηση του ακινήτου μέσω αντιπαροχής με σκοπό την ανέγερση κτηρίου, με καταληκτική ημερομηνία τις 22 Μαρτίου.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:

Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

Εσωτερικών

ΘΕΜΑ: «Σχετικά με τον επαναχαρακτηρισμό οικοπέδου ως χώρου σχολικής στέγης στον Δήμο Θεσσαλονίκης»

Η πρόσφατη δημοπράτηση, από την Εκκλησία της Ελλάδος, του αδόμητου οικοπέδου ιδιοκτησίας της, γνωστού και ως «πρώην Μάρμαρα Μόσχου», σε διαγωνιστική διαδικασία που λήγει στις 22 του τρέχοντος μηνός, φέρνει εκ νέου στο προσκήνιο το θέμα και το αίτημα των κατοίκων της Ε΄ Δημοτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης για επαναχαρακτηρισμό του οικοπέδου ως χώρου για σχολική στέγη ώστε να χτιστεί νηπιαγωγείο.

Το ιστορικό είναι γνωστό: Το συγκεκριμένο ακίνητο έκτασης περίπου 850 τ.μ., που περιήλθε στην κατοχή της Εκκλησίας με ανταλλαγή άγονων αγροτικών εκτάσεων, βρίσκεται στη συμβολή της παραλιακής λεωφόρου Μεγ. Αλεξάνδρου 17 και Βασιλείου Χατζή 2, στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Το 1988, με Απόφαση Νομάρχη Θεσσαλονίκης, το εν λόγω ακίνητο χαρακτηρίστηκε ως χώρος Ειδικού Προορισμού σχολικής και κοινωνικής χρήσης κι ακολούθως τροποποιήθηκε το ρυμοτομικό στις οδούς Χατζή - Παραλιακή Λεωφόρο Θεσσαλονίκης – Φιλοποίμενος - Ανωνύμου. Ωστόσο, ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν πλήρωσε την αποζημίωση που ζητούσε τότε η Εκκλησία και το Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης δέχτηκε την προσφυγή της Εκκλησίας και ήρε την απαλλοτρίωση το 2003. Δυο χρόνια μετά, η Εκκλησία της Ελλάδος αιτήθηκε την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, ώστε το οικόπεδο να αποχαρακτηριστεί από χώρος σχολικής και κοινωνικής χρήσης και να μετατραπεί σε οικοδομήσιμο. Η τροποποίηση πραγματοποιήθηκε με την αριθ. 40427/03.10.2006 Απόφαση του αρμόδιου Υφυπουργού και εν συνεχεία συντελέστηκε ο αποχαρακτηρισμός. Παρά τον αγώνα και τις κινητοποιήσεις των κατοίκων της περιοχής να επαναχαρακτηριστεί το οικόπεδο ως χώρος ανέγερσης νηπιαγωγείου, αυτό παρέμεινε στην Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία μάλιστα κίνησε διαδικασίες ώστε να προσκυρωθούν στο εν λόγω οικόπεδο τμήματα από συνορεύουσες γειτονικές ιδιοκτησίες, προκειμένου το οικόπεδό της να καταστεί άρτιο και οικοδομήσιμο. Έτσι, τον Φεβρουάριο του 2012, το Τμήμα Πολεοδομικών Εφαρμογών της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Θεσσαλονίκης εξέδωσε Πράξη Τακτοποίησης και Αναλογισμού Αποζημίωσης Οικοπέδων που κυρώθηκε με απόφαση του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας.

Έκτοτε, η Εκκλησία της Ελλάδος έχει βγάλει πολλές φορές το εν θέματι ακίνητο «προς αξιοποίηση» στην αγορά, με πιο πρόσφατη αυτή στα μέσα Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, όπου προκηρύχθηκε νέος ανοικτός δημόσιος διαγωνισμός (με καταληκτική ημερομηνία για υποβολή προσφορών την 22α Μαρτίου 2024), αναζητώντας ανάδοχο που θα χτίσει πολυώροφη πολυκατοικία στο οικόπεδο, από τον οποίο θα λάβει τουλάχιστον το 52% ως αντιπαροχή.

Επειδή πρόκειται για ένα ακόμη αδόμητο οικόπεδο ιδιοκτησίας της Εκκλησίας της Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη που κινδυνεύει να χτιστεί, ενώ στο παρελθόν ήταν χαρακτηρισμένο ως χώρος ανέγερσης σχολικής στέγης –και πιο συγκεκριμένα νηπιαγωγείου-.

Επειδή είναι ιδιαίτερα σημαντικό και κρίσιμο σε μια πυκνοδομημένη και πυκνοκατοικημένη περιοχή να υπάρχουν οικόπεδα κατάλληλα για να κτιστεί σχολική στέγη, τη στιγμή μάλιστα που υπάρχουν εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα σχολικής στέγης που έχουν ως αποτέλεσμα παιδιά του νηπιαγωγείου να κάνουν μάθημα είτε σε ακατάλληλους χώρους που αρχικά δεν προορίζονταν για σχολική στέγη είτε σε χώρους συστεγαζόμενους με σχολεία άλλων βαθμίδων.

Επειδή έχει θεσπιστεί η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση και η υπάρχουσα κτιριακή υποδομή στη Θεσσαλονίκη δεν επαρκεί.

Επειδή οι κάτοικοι της περιοχής ζητούν την απόδοση του εν λόγω οικοπέδου στην τοπική κοινωνία και τον επαναχαρακτηρισμό του ως χώρου για ανέγερση νηπιαγωγείου και καλούν την Εκκλησία της Ελλάδος να παραχωρήσει το οικόπεδο στον Δήμο Θεσσαλονίκης.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί

-Πληροί το εν λόγω οικόπεδο τις προϋποθέσεις για σχολική στέγη;

-Προτίθενται να προβούν σε άμεσες ενέργειες προκειμένου να επαναχαρακτηριστεί ως χώρος σχολικής στέγης, ώστε να ανεγερθεί νηπιαγωγείο, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας;

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Δρόμος έκτακτης ανάγκης κατά Fly Over – Πού είναι, για ποια οχήματα
Ολοκληρώθηκε η διάνοιξη του δρόμου για την πρόσβαση οχημάτων έκτακτης ανάγκης στα δύο νοσοκομεία - Aυτοψία από τον ΥΜΑΘ Στάθη Κωνσταντινίδη
Θεσσαλονίκη: Δρόμος έκτακτης ανάγκης κατά Fly Over – Πού είναι, για ποια οχήματα