Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Αλλαγή «πλεύσης» από το δήμο για το ξύλινο ντεκ στην Λ. Νίκης

Για εξοικονόμηση πόρων και επιτάχυνση της διαδικασίας, κάνει λόγο η διοίκηση Αγγελούδη – Σε συνεννόηση με την Περιφέρεια για ένταξη του έργου στο νέο ΕΣΠΑ

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ 

Αλλαγή «πλεύσης» από τη νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης σχετικά με το έργο επέκτασης της παλιάς παραλίας της Θεσσαλονίκης προς τη θάλασσα με την κατασκευή ξύλινου καταστρώματος επί πασάλων (deck).

«Για οικονομικούς λόγους πρέπει να προχωρήσουμε διαφορετικά», όπως είπε μιλώντας στο «TyposThes» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, εκτιμώντας ότι με την νέα λύση μπορεί το ξύλινο ντεκ να έχει κατασκευαστεί στο τέλος του 2026. Ουσιαστικά εξασφαλίζουμε και την μελέτη και την κατασκευή μέσω του ΕΣΠΑ, αναφέρει μεταξύ άλλων.

Το δημοτικό συμβούλιο της περασμένης Δευτέρας αποφάσισε κατά πλειοψηφία να μην επικυρώσει το αποτέλεσμα του διαγωνισμού που αφορούσε την ανάθεση των μελετών για το έργο. Το θέμα θα πάει στην επιτροπή του διαγωνισμού η οποία θα αποφανθεί αν αυτό είναι σωστό και κατόπιν θα επανέλθει στο δημοτικό συμβούλιο προκειμένου να προχωρήσει με τη νέα διαδικασία.

Το ιστορικό

Όπως αναφέρει ο κ. Νικηφορίδης, ο δήμος Θεσσαλονίκης πριν 3 χρόνια περίπου είχε κάνει αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών για το ξύλινο ντεκ, ο οποίος κατέληξε σε κάποια αποτελέσματα. Αναφέρει ωστόσο ότι «δεν δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσει το έργο σε μελέτη. Δηλαδή είναι κάτι διερευνητικό, άρα χάσαμε δυο χρόνια για να έχουμε ένα αποτέλεσμα το οποίο το έκρινε μια επιτροπή και το οποίο δεν μπορούμε να προχωρήσουμε». Μετά, όπως συνεχίζει, η προηγούμενη διοίκηση του δήμου αποφάσισε να κάνει έναν διαγωνισμό για την ανάθεση της μελέτης του ξύλινου ντεκ. Αυτός ο διαγωνισμός έφερε ως αποτέλεσμα την ανάθεση σε μια ομάδα μελετητών που θα κάνει τη μελέτη. Άρα δεν είχε διαγωνιστική διαδικασία ως προς το αντικείμενο αλλά ως προς την ομάδα μελέτης και την οικονομική προσφορά. Ο προϋπολογισμός της προεκτιμηθείσας αμοιβής αυτής της μελέτης ήταν 2,8 εκατ. ευρώ περίπου –βέβαια πάντα υπάρχει και μια έκπτωση- που σημαίνει ότι ο δήμος όφειλε να πληρώσει ένα μεγάλο ποσό για την μελέτη που θα ήταν γύρω στα 2 εκατ. ευρώ, όπως εξηγεί ο Αντιδήμαρχος. Ο δήμος είχε όμως μόνο ένα ποσό 450.000 ευρώ περίπου από το υπουργείο Τουρισμού γι’ αυτό ο προγραμματισμός της μελέτης έλεγε ότι θα βρεθούν τα χρήματα το 2025-26 και τότε θα ολοκληρωθεί η μελέτη.

«Το έργο δε θα γινόταν πριν το 2029»

«Άρα θα έπρεπε να περιμένουμε μέχρι το τέλος του 2026 για να έχουμε μια ολοκληρωμένη μελέτη την οποία τότε θα δημοπρατούσαμε για να γίνει το έργο. Όπως αντιλαμβάνεστε αυτό σημαίνει ότι το έργο δε θα γινόταν πριν το 2028-9 γιατί υπάρχει ο χρόνος δημοπράτησης που μπορεί να είναι μεγάλος αν υπάρξουν προσφυγές ενώ υπάρχει και ο χρόνος κατασκευής», προσθέτει.

Τον Ιανουάριο του 2024 ο Περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας και ο νέος δήμαρχος συζήτησαν το θέμα και ο κ. Τζιτζικώστας συμφώνησε, όπως εξηγεί ο κ. Νικηφορίδης να προχωρήσει η κατασκευή με άλλη διαδικασία, με τη διαδικασία του διαγωνισμού μελέτης κατασκευής για τον οποίο προϋπόθεση είναι να υπάρχει μια προμελέτη. Ο δήμος σε αυτήν την περίπτωση θα χρησιμοποιήσει, σύμφωνα με τον κ. Νικηφορίδη τα χρήματα του υπουργείου Τουρισμού για να κάνει την προμελέτη και από εκεί και πέρα «θα γίνει αμέσως ο διαγωνισμός» «Μπορεί να γίνει και μέσα στο 2024 και ο ανάδοχος αυτού του διαγωνισμού μελέτη-κατασκευή προχωράει τη μελέτη περαιτέρω και ξεκινάει η κατασκευή», αναφέρει. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο στο τέλος του 2026 μπορεί το ξύλινο ντεκ να έχει κατασκευαστεί, όπως επισημαίνει ο κ. Νικηφορίδης.

«Εμείς αυτό που κάναμε είναι να πούμε ότι δεν μας συμφέρει οικονομικά η πρώτη λύση γιατί ο δήμος θα πρέπει να βρει πολλά χρήματα τα οποία δεν έχει για να ολοκληρωθεί η μελέτη από το σχήμα που είχε επιλεγεί. Για οικονομικούς λόγους πρέπει να προχωρήσουμε διαφορετικά και από την στιγμή που η Περιφέρεια και το ΕΣΠΑ θα χρηματοδοτήσουν ένα μεγάλο μέρος της μελέτης και μετά την κατασκευή», όπως επισημαίνει.

Η διοίκηση του δήμου ζητά να επιλεγεί η λύση που συμφωνήθηκε με την περιφέρεια προκειμένου να υπάρχει και ταχύτερη υλοποίηση αλλά και για να μην πληρώσει ο δήμος περίπου 1,5 εκατ. ευρώ επιπλέον χρήματα τα οποία δεν έχει.

Είναι κάτι που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί γιατί ουσιαστικά εξασφαλίζουμε και την μελέτη και την κατασκευή μέσω του ΕΣΠΑ, τονίζει ο κ. Νικηφορίδης.

Ο δήμος αναμένεται να ζητήσει μια επικαιροποίηση της μελέτης που είχε προκύψει από τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών προκειμένου να είναι υλοποιήσιμη, βιώσιμη και να είναι αυτό που χρειάζεται η πόλη.

deck_palia_paralia_3.png

Οι μελετητές που είχαν κερδίσει το πρώτο βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών πρότειναν δύο χωρικές ζώνες που διατρέχουν παράλληλα όλο το θαλάσσιο μέτωπο της παλιάς παραλίας. Η ζώνη της επέκτασης και η ζώνη του υφιστάμενου κρηπιδώματος-πεζοδρομίου είναι διακριτές, ώστε με τα διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά τους να προσφέρουν διαφορετικές εμπειρίες και συναισθήματα στους χρήστες τους.

Η αντιπολίτευση

Για πρόχειρο τρόπο λειτουργίας σε σειρά θεμάτων κατηγορεί τη Δημοτική Αρχή με ανακοίνωσή της η παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης «Ναι στη Θεσσαλονίκη». Ειδικά για το θέμα του ξύλινου ντεκ επισημαίνει ότι το θέμα οδηγήθηκε σε χωρίς πρόγραμμα απόσυρση «καθώς η Διοίκηση, ούτε να προχωρήσει στην επικύρωση της ανάδειξης προσωρινού αναδόχου, όπου είχε φτάσει το θέμα η προηγούμενη Διοίκηση ήθελε, ούτε ήταν έτοιμη να παρουσιάσει  ολοκληρωμένη πρόταση, παρά μόνο προθέσεις και διαβεβαιώσεις, για την προσφυγή σε νέα μέθοδο μελέτης-κατασκευής με νέο διαγωνισμό». «Αυτό που παραλείπεται είναι πως ακόμα και αυτή η μέθοδος προϋποθέτει την ύπαρξη προμελέτης που θα μπορούσε να ξεκινήσει άμεσα με την επικύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού που είχε ολοκληρωθεί από την προηγούμενη Διοίκηση. Αποσιωπήθηκε δε και η έκπτωση του 43% που προσέφερε το υποψήφιο ανάδοχο σχήμα μελετητών για την τελική συνολική δαπάνη μιας μελέτης που θα καθιστούσε ώριμο προς ένταξη σε χρηματοδότηση (ΕΣΠΑ) και κατασκευή το έργο εντός του 2024. Και το ερώτημα που τίθεται προς γνώσιν της διοίκησης είναι: πώς ένα έργο μπορεί να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ χωρίς την ύπαρξη έστω μίας προμελέτης, αν όχι μελέτης εφαρμογής;», επισημαίνει η παράταξη του πρώην δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα.

Το «πάγωμα» της εξέλιξης του έργου του ντεκ της παραλίας προτείνεται γιατί «θα γλιτώσει ο δήμος χρήματα που δεν θα έχει και επειδή υπάρχει υπόσχεση για χρηματοδότηση μελετοκατασκευής του, μια διαδικασία που τόσο ταλαιπώρησε την πόλη στην περίπτωση του Μετρό, επεσήμανε από την πλευρά της η παράταξη «Θεσσαλονίκη Για Όλους» με επικεφαλής τον Σπύρο Πέγκα.

*Φωτ. αρχείου

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ