Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μετρό Θεσσαλονίκης: Οι 2 γραμμές με 46 σταθμούς – Υπόγεια από Τσιμισκή (ΧΑΡΤΗΣ)

Ποιες περιοχές θα καλύπτει το μετρό μέχρι το 2040 - Ο χάρτης του μέλλοντος για τη Θεσσαλονίκη

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Kατά προτεραιότητα προς τις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκη θα επεκταθεί το Μετρό Θεσσαλονίκης  και, στη συνέχεια, τίθεται η ανάγκη κάλυψης των περιοχών Χαριλάου και Τούμπας, όπως επισημάνθηκε σήμερα, κατά τη διάρκεια της ημερίδας παρουσίασης της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία πραγματοποιήθηκε στους Αμπελόκηπους παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Μελετώντας τέσσερα βασικά σενάρια μετακινήσεων η μελέτη καταλήγει στη βέλτιστη λύση για τις μετακινήσεις στην πόλη με ορίζοντα το 2040 και με βασικό κορμό το μετρό. Ειδικότερα, προκύπτει η ανάγκη για δυο γραμμές μετρό με  44 σταθμούς συνολικά που θα καλύπτουν όλο το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης και τη γύρω ζώνη και θα εξυπηρετούν καθημερινά 678.000 επιβάτες. 

Ο πρωθυπουργός επανέλαβε για μια ακόμη φορά ότι η βασική γραμμή του μετρό θα λειτουργήσει το Νοέμβριο και πρόσθεσε ότι στη μελέτη επέκτασής που εκπόνησε η εταιρία «Ελληνικό Μετρό» δίνεται προτεραιότητα στην κάλυψη της Βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να βγει, επιτέλους, η συγκεκριμένη περιοχή από την απομόνωση δεκαετιών.

«Σε έξι μήνες από τώρα θα μπορέσουμε να παραδώσουμε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά και στους επισκέπτες το πιο σύγχρονο, κατά πάσα πιθανότητα, σίγουρα το πιο όμορφο μετρό οποιαδήποτε ευρωπαϊκής πόλης. Και το λέω αυτό σε μία πόλη η οποία έχει δοκιμαστεί πολύ από προσδοκίες οι οποίες διαψεύστηκαν στο παρελθόν. Το Μετρό Θεσσαλονίκης, επιτέλους γίνεται πράξη», επισήμανε ο πρωθυπουργός.

Υπενθυμίζεται ότι με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής έως τη Νέα Ελβετία, η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα Μετρό μήκους 9,6 χλμ. Η επέκταση της Καλαμαριάς θα ακολουθήσει μέσα στο 2025.

Οι δυο γραμμές

Όπως επισημάνθηκε η Γραμμή 1 (κόκκινη) θα έχει συνολικά 29 σταθμούς και θα περιλαμβάνει από βορρά προς νότο: την επέκταση προς Σταυρούπολη/νοσοκομεία, το βασικό έργο, τις επεκτάσεις προς Καλαμαριάς και Αεροδρόμιο και τις αναμονές της μελλοντικής επέκτασης προς Θέρμη.

Η Γραμμή 2 (πράσινη) θα έχει 17 σταθμούς και θα περιλαμβάνει το τμήμα Άνω Εύοσμος-Αγία Κυριακή και το τμήμα προς ΚΤΕΛ/Κορδελιό.

Ποιες επεκτάσεις θα γίνουν πρώτες

Το κύριο κριτήριο για τη χρονική υλοποίηση των προτεινόμενων επεκτάσεων του μετρό, είναι η εκτιμώμενη επιβατική ζήτηση. Όπως προέκυψε, ως 1ης προτεραιότητας θα είναι το τμήμα της γραμμής 1 από το Ν.Σ. Σταθμό προς Άνω Εύοσμο και ΚΤΕΛ Μακεδονίας-Κορδελιό, συμπεριλαμβανομένων των αναμονών (ραμπών-κλάδων) προς Χαριλάου/ Πυλαία με 8 σταθμούς. Σε πρώτη φάση προγραμματίζεται να λειτουργήσει ως τμήμα της Γραμμής 1.

Το τμήμα της επέκτασης του βασικού έργου προς Σταυρούπολη/Νοσοκομεία με 6 σταθμούς, αποτελεί τη 2η φάση υλοποίησης.

Στην 3η φάση υλοποίησης του σχεδίου εντάσσεται η κατασκευή του 2ου τμήματος της γραμμής 2 με 9 σταθμούς από τον ΝΣ Σταθμό στην ευρύτερη περιοχή της Πυλαίας, ενώ στην 4η φάση εντάσσεται η κατασκευή της επέκτασης προς αεροδρόμιο, συμπεριλαμβανομένων των αναμονών (ραμπών-κλάδων) προς Θέρμη, με 5 σταθμούς.

metro1.jpg

 

epektasi-metro.jpg
metro-neoi-stathmoi.jpg

Τι είπε ο κ. Ταχιάος για τις επεκτάσεις - "Δεν ερχόμαστε να εξαγγείλουμε" 

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος παρουσιάζοντας τις βασικές προτάσεις  της μελέτης, που είναι η πρώτη γενική συγκοινωνιακή μελέτη που εκπονήθηκε μετά από 25 χρόνια, για το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης ξεκαθάρισε ότι "δεν ερχόμαστε να εξαγγείλουμε, παρουσιάζουμε ένα σχέδιο".

Όπως αναφέρθηκε αναλυτικότερα σχετικά με την πρώτη, βασική, γραμμή του μετρό, προβλέπεται επίσης επέκταση της γραμμής προς Σταυρούπολη και προς τα νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424 επί της περιφερειακής οδού, με προοπτική να φτάσει τελικά στο αεροδρόμιο (υπόγεια) και μέχρι την περιοχή Τσαΐρια στην Περαία, όπου εδρεύει το ThessINTEC.

Η νέα, δεύτερη γραμμή που οριοθετείται συγκεκριμένα από τη μελέτη, προτείνεται να έχει δύο κλάδους και θα είναι η πρώτη που αφορά τον Άνω Εύοσμο. Θα φτάνει δε μέχρι τη Χαριλάου και την Πυλαία, ενώ προβλέπεται και επέκταση προς το ΚΤΕΛ «Μακεδονία» και το Κορδελιό.

Δείτε στιγμιότυπο από την παρουσίαση του κ. Ταχιάου

Όπως γνωστοποίησε ο κ. Ταχιάος, για να μπορέσει να επεκταθεί το Μετρό, θα χρειαστεί ενδεχομένως να κατασκευαστεί δεύτερος σταθμός δίπλα σε εκείνον που ήδη υπάρχει στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ). «Ο πρώτος σταθμός που θα συναντάει (η δεύτερη γραμμή) θα είναι στους Αμπελόκηπους, ο δεύτερος στη Μενεμένη, μετά θα πηγαίνει στην πλατεία του Ευόσμου, θα αγγίζει την περιφερειακή και θα φτάνει στον 'Ανω Εύοσμο και φυσικά έχουμε και το αμαξοστάσιό μας δίπλα σε αυτή την γραμμή. Ο δεύτερος κλάδος αυτής της επέκτασης θα πάει στο ΚΤΕΛ «Μακεδονία», στην οδό Επτανήσου και από εκεί στο Κορδελιό, για να καλύψουμε και μια περιοχή η οποία έχει πολύ μεγάλη ανάγκη για μετακινήσεις. Αυτή είναι η γραμμή 2 του μετρό», ξεκαθάρισε ο κ. Ταχιάος.

Όδευση από Τσιμισκή και πιθανή στάση στην Αριστοτέλους

Ο κ. Ταχιάος επισήμανε ακόμα πως θα δημιουργηθεί μια νέα (υπόγεια, χωρίς να σκαφτεί ο δρόμος) όδευση προς Τσιμισκή, με -πιθανώς- μια στάση στην Αριστοτέλους, κατόπιν διαβούλευσης με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.

Η επιλογή που έχει γίνει για την Αριστοτέλους είναι ότι θα γίνει ένα πολύ μικρό όρυγμα, περιορισμένου μεγέθους ώστε η εκσκαφή να γίνει κατά το δυνατόν υπογείως, για να μην υπάρξει εμπλοκή με αρχαία «γιατί κανείς δεν θέλει να δει να επαναλαμβάνονται αυτά που είδαμε στην περίπτωση της Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας», όπως είπε.

metro-aristote.jpg

Πριν φτάσει στη ΧΑΝΘ, η νέα αυτή όδευση θα διασταυρώνεται με τη βασική γραμμή στο ύψος του ΑΠΘ και από εκεί θα ακολουθεί υπογείως τη διαδρομή Αγίου Δημητρίου, Τούμπα, Χαριλάου, Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, Πατριαρχικά Πυλαίας.

Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του ο υπουργός είπε ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα με το έργο του Μετρό ήταν ότι το πολιτικοποιήσαμε. Το ίδιο επιχειρείται και με άλλα σημαντικά έργα, όπως το fly over».

Ο Χρ. Σταϊκούρας

Βρισκόμαστε μόλις έξι μήνες πριν από την ημέρα που η πόλη θα αποκτήσει Μετρό και σχεδιάζουμε το μέλλον της Θεσσαλονίκης, βασιζόμενοι σε επιστημονικά εργαλεία, τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της Μελέτης

«Επιδιώκουμε να επεκτείνουμε και να αναβαθμίσουμε, ακόμη περισσότερο, τις παρεχόμενες δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σημαντική η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), η οποία εκπονήθηκε από την Ελληνικό Μετρό και αποτελεί τη Γενική Συγκοινωνιακή Μελέτη του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την πρώτη – τέτοιου είδους – μελέτη τα τελευταία 25 χρόνια», επεσήμανε ο κ. Σταϊκούρας.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε, ότι «από τη μελέτη προκύπτει ότι οι δήμοι της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης έχουν τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική, οπότε τίθεται ως προτεραιότητα η επέκταση προς αυτές τις περιοχές, και, στη συνέχεια, η ανάγκη κάλυψης των περιοχών Χαριλάου και Τούμπας».

Μιλώντας για τη βασική γραμμή του Μετρό ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας σημείωσε ότι τώρα πραγματοποιούνται δοκιμές. Μίλησε για καινοτόμα χαρακτηριστικά που εφαρμόζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας και όγδοη στην Ευρώπη.

Στη δυτική Θεσσαλονίκη ζει ο περισσότερος, νεότερος πληθυσμός του πολεοδομικού συγκροτήματος. Περιμένουμε τη δίκαιη ισόρροπη ανάπτυξη, περιμένουμε την επέκταση του Μετρό, τόνισε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης κ. Λάζαρος Κυρίζογλου καλωσορίζοντας τους παρευρισκόμενους στην ημερίδα που έγινε στο κατάμεστο Καραπάντσειο Πολιτιστικό Κέντρο.

Παρευρέθηκαν ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτης Σχοινάς δήμαρχοι, βουλευτές, εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων κ.ά.

mitsotakis_ekdilosi_metro_3.jpg
mitsotakis_ekdilosi_metro_4.jpg

Δείτε την ημερίδα παρακάτω

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ