*Του Μιχαήλ Λιάπη | Από την έντυπη έκδοση "Τύπος Θεσσαλονίκης"
“Πατίνι” την ζωή των οδηγών αυτοκινήτων αλλά και των πεζών κάνουν καθημερινά οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών καθώς δεν τηρούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και μάλιστα σε πολλές των περιπτώσεων δεν σέβονται τους ερυθρούς σηματοδότες και τα “Στοπ” βάζοντας σε κίνδυνο την ίδια τους την ζωή και των όλων των υπολοίπων που βρίσκονται στο δρόμο.
Το πρόβλημα αυτό που μαστίζει καθημερινά την πόλη της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο, επαφίεται θεωρητικά στις αρμοδιότητες της Τροχαίας, ωστόσο, δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη πρόβλεψη για το τι μέλλει γενέσθαι.
Κόκκινα, πεζοδρόμια, αντίθετα
Όπως προκύπτει και από το επιτόπιο ρεπορτάζ του “ΤyposThes” δεν είναι λίγοι οι οδηγοί των ηλεκτρικών πατινιών ( Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα Ε.Π.Η.Ο. σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας) που αδιαφορούν για το κόκκινο του φωτεινού σηματοδότη βάζοντας σε κίνδυνο την ζωή τους, αδιαφορούν για τα “Στοπ”, κινούνται αντίθετα σε μονόδρομους, κυκλοφορούν σε πεζοδρόμια πεζόδρομους και πλατείες, οδηγούν με ακουστικά και άλλες πολλές παραβάσεις, δυνητικά εξαιρετικά επικίνδυνες.
Δεν γίνονται αντιληπτοί - πετάγονται από παντού
Όπως επισήμαναν στο “ΤyposThes” οδηγοί αυτοκινήτων που κινούνται καθημερινά στο κέντρο της πόλης «Τα πατίνια πετάγονται από παντού και μάλιστα αντικανονικά με αποτέλεσμα πολλές φορές να γίνονται αντιληπτοί την τελευταία στιγμή η ακόμα και καθόλου, ιδίως αν έχει πέσει το σκοτάδι καθώς δεν φέρουν σχεδόν καθόλου φώτα».
Όπως ανέφεραν στο “ΤyposThes”, άτομα πολύ καλά ενημερωμένα για το ζήτημα αυτό, είπαν ότι: «Οι οδηγοί πατινιών αισθάνονται ότι είναι πεζοί και αυτό είναι το κυριότερο πρόβλημα δεν καταλαβαίνουν ότι είναι όχημα και δεν έχουν υποστεί την αντίστοιχη εκπαίδευση είναι ένα έλλειμμα αυτό, θα έπρεπε να περνάνε από εκπαίδευση».
Νέος ΚΟΚ;
Σύμφωνα με πηγές του “ΤyposThes” δεν αποκλείεται στο μέλλον να βγει νέος ΚΟΚ που να προβλέπει περισσότερα όσον αφορά την οδήγηση ηλεκτρικών πατινιών, ωστόσο μέχρι σήμερα “δεν μας έχει κοινοποιηθεί ακόμα κάτι όσον αφορά τον νέο ΚΟΚ” υπογράμμισαν με νόημα οι πηγές.
Τι ισχύει σήμερα
Μέχρι στιγμής, από τον ΚΟΚ, σύμφωνα με καλά πληροφορημένα άτομα που μίλησαν στο ““ΤyposThes”, τα πατίνια που έχουν μέγιστη ταχύτητα έως 6 χλμ ανά ώρα θεωρούνται πεζός, ενώ αν τα πατίνια φτάνουν την ταχύτητα έως 25 χλμ ανά ώρα θεωρούνται όχημα και ισχύει ότι ισχύει για τα οχήματα. Δυστυχώς ή ευτυχώς, όπως υπογράμμισαν ,σε οχήματα που έχουν μέγιστη ταχύτητα τα 25 δεν προβλέπεται άδεια οδήγησης, ως εκ τούτου δεν είναι υποχρεωτική η εκπαίδευσή τους. «Αυτό είναι το νομοθετικό μας πλαίσιο», τονίζουν.
Όπως επισήμαναν πηγές, τα πατίνια μπορούν να τα παίρνουν παιδιά από 12 ετών, εάν αυτά έχουν μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ ανά ώρα. Τώρα, όσον αφορά και τα μεγαλύτερα παιδιά νοικιάζουν πατίνια καθώς έχουν την τραπεζική κάρτα του γονέα ή την δική τους. Όπως εκτίμησαν ειδικοί επί του θέματος, υπάρχει έλλειψη όσον αφορά το θέμα της εκπαίδευσης σε κάθε ηλικία και σε κάθε επίπεδο . Όπως υπογράμμισαν η εκπαίδευση θα έπρεπε να ξεκινά από τον παιδικό σταθμό.
Στοχευμένοι τροχονομικοί έλεγχοι σε πατίνια… last year
Όπως ανέφεραν πηγές από την Τροχαία στο “ΤyposThes”: «Παλαιότερα είχαν γίνει στοχευμένοι έλεγχοι για πατίνια όταν είχε πρωτοβγεί στην πόλη της Θεσσαλονίκης, τώρα όμως όχι. Τώρα θα σταματήσουμε ηλεκτρικό πατίνι μόνο εάν το δούμε να κάνει ορισμένες παραβάσεις, γιατί δεν απαιτείται καν δίπλωμα, με αποτέλεσμα να μπορούμε να ελέγξουμε μόνο αν έχουν μαζί τους την ταυτότητά τους οι οδηγοί. Οι παραβάσεις που θα επιληφθούμε είναι αυτές τις ομιλίας σε κινητό τηλέφωνο (να το κρατούν στο χέρι) ή αν οδηγούν με ακουστικά στα αυτιά», υπογράμμισαν χαρακτηριστικά.