Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Στους δρόμους το πρώτο αυτόνομο όχημα

Επέστρεψε για λίγο στην γενέτειρά του, όπου και το χρησιμοποίησε χθες σε μια μικρή διαδρομή η υφυπουργός Ανάπτυξης, και ετοιμάζεται να συνεχίσει τις πιλοτικές βόλτες του στα Τρίκαλα

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Φανταστείτε ένα όχημα που κινείται και παρκάρει μόνο του, και σε μεταφέρει με ασφάλεια στον προορισμό σου.

Το μέλλον είναι εδώ, με το πρώτο αυτόνομο όχημα που σχεδιάστηκε από ερευνητές της Θεσσαλονίκης και κατασκευάστηκε στην πόλη μας από το ΙΜΕΤ-ΕΚΕΤΑ.

Εδώ και δύο εβδομάδες κυκλοφορεί στους δρόμους των Τρικάλων και χθες επέστρεψε στην ιδιαίτερη πατρίδα του για νέες βόλτες.

Μάλιστα στο πλαίσιο επίσκεψής της στη Θεσσαλονίκη, η υφυπουργός Ανάπτυξης κυρία Ζωή Ράπτη, μετέβη στο ΕΚΕΤΑ και επιβιβάστηκε στο αυτόνομο όχημα για να πραγματοποιήσει μια μικρή διαδρομή, ενώ επιστημονικοί συνεργάτες του ΕΚΕΤΑ τής εξήγησαν τον τρόπο λειτουργίας του συγκεκριμένου αυτοκινήτου.

«Μετά τα ηλεκτρικά, η νέα τάση είναι τα αυτόνομα οχήματα. Να κινούνται δηλαδή χωρίς οδηγό. Ο πρώτος λόγος πoυ τα θέλουν EE και ΗΠΑ είναι γιατί με αυτά θα έχουμε μεγαλύτερη οδική ασφάλεια. Υπολογίζεται ότι θα σημειώνεται μόλις στο 10% των τροχαίων από αυτό που έχουμε σήμερα. Επιπλέον θα υπάρχει καλύτερη ροή στην κυκλοφορία. Δεν θα έχει σφήνες και εγωιστική οδήγηση. Συνήθως χρησιμοποιούνται στα δημόσια μέσα μεταφοράς, σε περιοχές επαρχιακές με λίγο πληθυσμό, ώστε να υπάρχει καλύτερη συγκοινωνία και εξυπηρέτηση των κατοίκων μη προνομιούχων περιοχών. Σκεφτείτε πως με ένα αυτόνομο όχημα θα μπορείς να μεταφέρεις πχ τους ηλικιωμένους στον γιατρό ή τα παιδιά από και προς το σχολείο χωρίς να χρειάζεται να βρεις χώρο για να παρκάρεις, γεγονός που εξοικονομεί και χρόνο. Ουσιαστικά λειτουργεί ως ρομπο-ταξί», εξήγησε στο «ΤyposThes» ο επικεφαλής του Ινστιτούτο Μεταφοράς του ΕΚΕΤΑ (ΙΜΕΤ - ΕΚΕΤΑ) κ. Άγγελος Μπεκιάρης.

Ο ίδιος συμπλήρωσε πως «σήμερα σε αρκετά οχήματα το επίπεδο αυτονομίας είναι στο 2, με προειδοποίηση πχ αν είμαστε εκτός λωρίδας ή με χρήση αισθητήρων για το παρκάρισμα. Μπορεί να φτάσουν και στο επίπεδο 3 που σημαίνει ότι σε συγκεκριμένες συνθήκες πχ να παρκάρουν μόνα ή να κινούνται με χαμηλή ταχύτητα μόνα τους. Εμείς θέλουμε να φτάσουμε στο επίπεδο 4, δηλαδή να κινείται μόνο του με παρουσία οδηγού. Και στο 5 όπου δεν υπάρχει καν τιμόνι. Αυτό θα είναι πιο εύκολο πχ σε έναν μεγάλο αυτοκινητόδρομο. Όμως στην πόλη με παιδιά και μεγάλους που μπορεί να πετάγονται στο δρόμο ίσως είναι πιο σύνθετο».

Το ΕΚΕΤΑ συμμετέχει στο ερευνητικό πρόγραμμα Show που έχει δώσει χρηματοδότηση 30 εκατ ευρώ για αυτόνομα οχήματα. Υπολογίζεται ότι 80 οχήματα τέτοιου τύπου κυκλοφορούν σε 15 ευρωπαϊκές πόλεις. Το ΙΜΕΤ είναι στην κεφαλή του τεχνικού έργου.

Το πρώτο πλήρες αυτόνομο όχημα επιπέδου 4

aytonomo_ix.jpg

«Στο πλαίσιο αυτού του έργου το ινστιτούτο μας ανέπτυξε το πρώτο πλήρες αυτόνομο όχημα επιπέδου 4. Βάζουμε αισθητήρες, αλγορίθμους, lazer radar που βλέπουν περιμετρικά, αλλά και κάμερες και router επικοινωνιών.

Βάζουμε σε δικό μας αλγόριθμο και το όχημα καταλαβαίνει όλη την κυκλοφορία και κινείται χωρίς ο οδηγός να επέμβει ή επεμβαίνει όταν δεν τηρηθεί ο ΚΟΚ. Σε μεταφέρει εκεί που του λες εσύ με τοποθεσία που επιλέγεις στο κινητό σου. Και το καταφέρνει χρησιμοποιώντας χάρτες. Σε οδηγεί στον προορισμό σου χρησιμοποιώντας αισθητήρες. Με αυτούς αντιλαμβάνεται τα εμπόδια. Πχ με κάμερα που διαθέτει βλέπει ότι υπάρχει στο δρόμο σου μια γάτα ή μια μπάλα. Ο συνδυασμός αισθητήρων και λογισμικού IA επιτρέπουν την κίνηση με ασφάλεια.

Πιλοτικές βόλτες στα Τρίκαλα

Αυτό το όχημα ήδη κυκλοφορεί στα Τρίκαλα, με άδεια που έχουμε λάβει. Σημειώστε πως ο νόμος επιτρέπει για λόγους ασφάλειας να κινείται έως 25χλμ την ώρα σε πραγματικό δρόμο. Αρκετοί ίσως να θυμούνται ότι στα Τρίκαλα υπάρχει και αυτόνομο λεωφορείο όμως κινείται σε ένα πεζόδρομο. Το όχημά μας και δύο μίνι βαν κινούνται κανονικά στο δρόμο, εδώ και δύο εβδομάδες. Πρόκειται για πιλοτική κίνηση έως το τέλος Σεπτέμβρη, ενώ εκείνο το μήνα θα γίνει και σχετική ημερίδα στην ίδια πόλη. Μιλάμε για μια τεράστια εξέλιξη της τεχνολογίας», σημείωσε ο κ. Μπεκιάρης.

Με αλγόριθμο που θα κουμπώνει στον τρόπο οδήγησης του ιδιοκτήτη

Σε ερώτησή μας για το κόστος σχολίασε πως «Αυτή την στιγμή είναι μεγάλο γιατί μιλάμε για ένα πρωτότυπο όχημα. Όμως σε 7-10 χρόνια και μετά από έρευνες που θα το βελτιώσουν, θα μπορεί να πωλείται στην πραγματική αγορά σε προσιτό κόστος».

Μελλοντικός στόχος είναι να χρησιμοποιηθεί το αυτόνομο όχημα ως ρομποταξί. Επίσης, όπως μας ανέφερε, σκέφτονται ο αλγόριθμος να προσαρμόζεται στον τύπο οδήγησης του οδηγού. «Αν είναι δικό σου το όχημα δηλαδή, θα προσαρμοστεί στο δικό σου τρόπο οδήγησης.

Μπορούμε και αυτό αναπτύσσουμε στο επόμενο βήμα αυτό», σημείωσε ο κ. Μπεκιάρης.

Στο πότε όλα αυτά θα φανούν στους δρόμους, σχολίασε: «Τα ηλεκτρικά οχήματα που πρωτοβγήκαν από  τις αρχές ’90 στο δρόμο τα είδαμε μετά το 2000 σε διεθνείς δρόμους, και στην Ελλάδα μετά το 2018. Αντίστοιχα θα βλέπουμε περισσότερα αυτόνομα οχήματα μελλοντικά. Εκτιμούμε πως στα επόμενα 5-10 χρόνια θα είναι πραγματικά οχήματα και, όπως το Uber, θα μας μεταφέρουν σε προσιτή τιμή».

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ