Σειρά θεμάτων που αφορούν στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης έθεσε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τους φορείς της αυτοδιοίκησης ενόψει της ΔΕΘ.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κατέθεσε αναλυτικό υπόμνημα με τα αιτήματα του Δήμου σε ό,τι αφορά την οικονομία, τις υποδομές, την κοινωνική πολιτική, τον τουρισμό, τον αθλητισμό και τη μητροπολιτική διακυβέρνηση της πόλης.
Ως άμεση προτεραιότητα ο κ. Αγγελούδης έθεσε το ζήτημα της σχολικής στέγης και την άμεση αντικατάσταση των πέντε λυόμενων σχολείων που χρονολογούνται από τον σεισμό του 1978. Επίσης, ζήτησε τη συνδρομή της κυβέρνησης για την προετοιμασία φακέλου, ώστε η Θεσσαλονίκη να διεκδικήσει τους Μεσογειακούς Αγώνες του 2030 ή του 2034.
Επιπλέον, τόνισε την ανάγκη να χρηματοδοτηθεί από την κυβέρνηση Ειδικό Τουριστικό Αναπτυξιακό Σχέδιο, προκειμένου να επαναπροσδιοριστούν οι ανάγκες και οι προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης της πόλης πάντα σε συνεργασία με τους φορείς της τουριστικής βιομηχανίας.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση ο κ. Αγγελούδης εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη θετική ανταπόκριση που είχε το αίτημα του Δήμου για την αντικατάσταση των λυόμενων, αλλά και για το ενδιαφέρον που έδειξε προσωπικά ο Πρωθυπουργός στη διεκδίκηση των Μεσογειακών Αγώνων.
«Ζήτησα επίσης να εξεταστεί η διεκδίκηση για ένα μεγάλο αθλητικό και πολιτιστικό γεγονός. Έθεσα στον Πρωθυπουργό και στην Κυβέρνηση την ανάγκη να εξετάσουμε την ετοιμασία ενός φακέλου για τη διεκδίκηση των Μεσογειακών Αγώνων του 2034 ή και του 2030, αν δεν προχωρήσει η ανάθεση στην Πρίστινα. Είδα ενδιαφέρον και νομίζω πως αυτό είναι ένα νέο στοίχημα για την πόλη», είπε χαρακτηριστικά. Σε ό,τι αφορά το στρατηγικό σχέδιο για τον Τουρισμό ο κ. Αγγελούδης σημείωσε ότι είναι αναγκαίο, καθώς πρέπει να υπάρξει νέα προσέγγιση στο τουριστικό προϊόν και τις τουριστικές ανάγκες της πόλης.
Με το υπόμνημα που κατέθεσε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης ζητά επίσης να επιταχυνθούν οι υποδομές στον τομέα των μεταφορών και των logistics.
Μεταξύ άλλων, ο Δήμος Θεσσαλονίκης ζητά επίσης:
- Τη θεσμική συγκρότηση του μητροπολιτικού επιπέδου διοίκησης κατά τα πρότυπα του πρώην Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης
- Ενίσχυση για την εκπόνηση Ειδικού Επιχειρησιακού Σχεδίου, το οποίο θα μελετήσει, σε συνεργασία με την «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ», τις εξωτερικές αστικές επιπτώσεις στο χώρο επιρροής του Μετρό και θα χρηματοδοτήσει τις παρεμβάσεις στην περιφέρεια των σταθμών
- Η άμεση παραχώρηση χώρων από την ΕΤΑΔ στον Δήμο Θεσσαλονίκης για την μετατροπή τους σε ανοιχτούς χώρους στάθμευσης, αίτημα αυτό έχει τεθεί προς τα αρμόδια Υπουργεία από την αρχή του έτους στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των κυκλοφοριακών επιπτώσεων από την κατασκευή του Flyover
Δείτε στο video του TyposThes τις δηλώσεις του Στέλιου Αγγελούδη:
Διαβάστε παρακάτω το Υπόμνημα του Δημάρχου Θεσσαλονίκης προς τον πρωθυπουργό:
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Στο πλαίσιο του διαλόγου που αναπτύσσεται με αφορμή την 88η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, σας καταθέτουμε υπόμνημα ζητημάτων για τα οποία κρίνουμε αναγκαία την Κυβερνητική ανταπόκριση.
Τα ζητήματα αυτά αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου πλέγματος αναπτυξιακών αναγκών της πόλης και αφορούν δύο αλληλένδετα επίπεδα:
• Αυτό των λειτουργιών και αναγκών της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης ως ενιαίου αστικού και οικονομικού κέντρου καθώς και
• Αυτό των λειτουργιών και αναγκών του Δήμου Θεσσαλονίκης ως του κεντρικού, πολυπληθέστερου και πλέον επιβαρυμένου Δήμου του Μητροπολιτικού συγκροτήματος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ- ΕΜΠΟΡΙΟ - ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Σε μητροπολιτικό επίπεδο, η πόλη της Θεσσαλονίκης αποτελεί το δεύτερο αστικό σύμπλεγμα της χώρας, καθώς και ένα από τα μεγαλύτερα και πλέον δυναμικά της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Χώρος ευρείας οικονομικής επιρροής, αστικό κέντρο υπερτοπικών λειτουργιών, με σημαντικές υποδομές και επιχειρηματική δραστηριότητα στους κλάδους της βιομηχανίας, του εμπορίου, της αγροδιατροφής, της τεχνολογίας, της ενέργειας και του τουρισμού, η Θεσσαλονίκη πρέπει να βρίσκεται διαρκώς στο επίκεντρο των εθνικών πολιτικών και προτεραιοτήτων.
Αερομεταφορές, θαλάσσιες μεταφορές, σιδηρόδρομος και οδικό δίκτυο, απαιτούν διαρκή εκσυγχρονισμό για να αντιμετωπίσει η τοπική και περιφερειακή οικονομία το διεθνή ανταγωνισμό που, μέσα από ταχείες και σύγχρονες επενδύσεις, μεταβάλλει ταχύτατα τα δεδομένα της οικονομίας και του εμπορίου στο διεθνές και το περιφερειακό περιβάλλον.
Απέναντι σε αυτή την ανάγκη, τα χρονίζοντα μεγάλα έργα του εκσυγχρονισμού των μεταφορικών υποδομών πρέπει να επιταχυνθούν, να ολοκληρωθούν και να λειτουργήσουν παράλληλα με το σχεδιασμό νέων που θα απαντούν, όχι μόνο στις σύγχρονες αναπτυξιακές ανάγκες, αλλά και στις μελλοντικές.
Σημαντικές προτεραιότητες που αφορούν το σύνολο της τοπικής και περιφερειακής οικονομίας αποτελούν:
- Η επιτάχυνση των εργασιών επέκτασης του 6ου Προβλήτα του Λιμένα
- Η ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσής του με την ΠΑΘΕ και την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ
- Η εμπορική σιδηροδρομική σύνδεσή του με την Ν/Α Ευρώπη
- Η αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου ως σύγχρονου Logistic Center για τη βελτίωση της εμπορευματικής μεταφοράς
Η ΝΕΑ ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΠΟΛΟΣ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Η λειτουργία της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης ως σημαντικού πόλου οικονομικής, εμπορικής και τεχνολογικής εξωστρέφειας αποτελεί ταυτόχρονα πρόκληση και ευκαιρία.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης συμβάλλει θετικά στον διάλογο για το μείζον ζήτημα της ανάπλασης της ΔΕΘ, λαμβάνοντας υπόψη, τόσο το κορυφαίο ιστορικό, πολιτιστικό και οικονομικό αποτύπωμά της, όσο, όμως, και την αδήριτη πραγματικότητα: Η Θεσσαλονίκη είναι μία από τις πόλεις της Ευρώπης με την μικρότερη αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο -πολύ μικρότερη από αυτήν που θέτει ο ΠΟΥ ως όριο για τη βιωσιμότητα των πόλεων.
Για το λόγο αυτό, οι εξελίξεις που αφορούν το μέλλον της ΔΕΘ προϋποθέτουν και τη διασφάλιση του πράσινου μέλλοντος της πόλης. Η ΔΕΘ μπορεί να συνεχίσει να επιτελεί το σκοπό της ως εκθεσιακό κέντρο, αποτελώντας μέρος ενός μεγάλου, λειτουργικού και προσβάσιμου Μητροπολιτικού Πάρκου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει προτείνει μια δίκαιη, εφικτή και βιώσιμη λύση η οποία, αφενός, στηρίζει τον μετασχηματισμό της ΔΕΘ σε ένα σύγχρονο, πράσινο και κλιματικά ουδέτερο εκθεσιακό κέντρο και, αφετέρου, διασφαλίζει τη δημιουργία ενός ανοικτού σε όλους Μητροπολιτικού Πάρκου πυκνής φύτευσης στην καρδιά της πόλης.
Συγκεκριμένα, η πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης προβλέπει τα εξής:
- Δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου 90-100 στρεμμάτων στο νότιο τμήμα της ΔΕΘ, με πυκνή φύτευση 4000 τουλάχιστον δέντρων και με έντονο το στοιχείο του νερού (κατασκευή λίμνης), ώστε, σε συνδυασμό με τα πάρκα της ΧΑΝΘ και του Λευκού Πύργου, να συγκροτήσουν το μεγαλύτερο πνεύμονα πρασίνου της πόλης μετά το Σέιχ Σου.
- Δημιουργία, στο βόρειο τμήμα της ΔΕΘ, νέου πάρκου έκτασης 12-14 στρεμμάτων στο χώρο της Αγίας Φωτεινής, σε έκταση που ο Δήμος Θεσσαλονίκης διεκδικεί να του αποδοθεί.
- Μείωση του ποσοστού κάλυψης στην προς δόμηση επιφάνεια κατά 4-6 στρέμματα με σκοπό την εξοικονόμηση των απαραίτητων χώρων πρασίνου και την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.
- Απουσία περίφραξης στους χώρους της ΔΕΘ, ώστε να αποτελεί έναν ανοιχτό για τους πολίτες δημόσιο χώρο.
- Ανάληψη της υποχρέωσης από το Φορέα Διαχείρισης της ΔΕΘ για τη συντήρηση του Μητροπολιτικού Πάρκου.
- Δημιουργία 1500-2000 θέσεων στάθμευσης και τη φύτευση δέντρων πάνω από τον υπόγειο χώρο στάθμευσης που θα κατασκευαστεί.
- Διοργάνωση μουσικών εκδηλώσεων εντός του Αλεξάνδρειου Μελάθρου (Παλαί ντε Σπορ) και μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, με άδεια του Δήμου Θεσσαλονίκης, στους εξωτερικούς χώρους.
- Διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΘ. Η ιδιοκτησία και η διαχείριση του Εκθεσιακού Φορέα θα πρέπει να ανήκουν στην Πολιτεία και στους φορείς της πόλης.
- Δέσμευση για τμηματική παραχώρηση των εκτάσεων του Γ’ Σ.Σ. στο Δήμο Θεσσαλονίκης για την αξιοποίησή τους ως χώρου πρασίνου.
- Κατασκευή των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων ταυτοχρόνως με τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου και των χώρων στάθμευσης.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ο Δήμος της Θεσσαλονίκης, ως ο ιστορικός πυρήνας του ευρύτερου αστικού συγκροτήματος και επίκεντρο των βασικών λειτουργιών του, βρίσκεται σε διαρκή, δυναμική και εποικοδομητική σχέση αμοιβαιότητας και συνεργασίας με τους Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης του μητροπολιτικού συγκροτήματος, όπως, επί παραδείγματι συμβαίνει, στην περίπτωση του Αυτοδιοικητικού σχήματος του Αναπτυξιακού Οργανισμού της Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης, μέσω του οποίου επιτυγχάνεται η προώθηση και υλοποίηση σημαντικών ζητημάτων που αφορούν τον ευρύτερο αστικό χώρο.
Οι υψηλές απαιτήσεις των σύγχρονων και σύνθετων υπερτοπικών αστικών λειτουργιών, όπως, για παράδειγμα ο πολεοδομικός σχεδιασμός, η οργάνωση συστήματος μεταφορών και συγκοινωνιακών δικτύων, η διαχείριση απορριμμάτων, η προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής κ.ά., καθώς και οι συνεχώς αυξανόμενες ευθύνες και αρμοδιότητες που αναλαμβάνουν οι φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υποδεικνύουν την αναγκαιότητα να υπάρξει κυβερνητική πρωτοβουλία προκειμένου να σχεδιαστεί άμεσα ένα αποτελεσματικό θεσμικό και διοικητικό πλαίσιο Μητροπολιτικής Διακυβέρνησης.
Στην κατεύθυνση αυτή, θα είμαστε αρωγοί στη διαδικασία της διαβούλευσης, της επεξεργασίας και της σύνθεσης της πρότασης για τη θεσμική συγκρότηση του μητροπολιτικού επιπέδου διοίκησης κατά τα πρότυπα του πρώην Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, το οποίο δεν θα αντιβαίνει στις αρμοδιότητες της αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ Βαθμού -αντιθέτως, θα τις συνδέει, τουλάχιστον στο επίπεδο του σχεδιασμού και της λήψης αποφάσεων.
Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ
Η αναμενόμενη λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό εντός του 2024 είναι μια καλοδεχούμενη εξέλιξη για την πόλη και τους πολίτες της. Ωστόσο, αυτή από μόνη της δεν είναι αρκετή για την ανάταξη των συνθηκών της αστικής κινητικότητας.
Ως εκ τούτου, μέτρα άκρως αναγκαία για μια ολοκληρωμένη «κυκλοφοριακή μεταρρύθμιση» με όρους βιώσιμης κινητικότητας και λειτουργικότητας στην καθημερινότητα του πολίτη είναι:
- Η ένταξη και του υπολοίπου τμήματος της γραμμής της Καλαμαριάς στο έργο
- Η άμεση έναρξη των εργασιών για τις επεκτάσεις προς τα Δυτικά και τα Ανατολικά (Τούμπα και Χαριλάου) της πόλης και
- Η σύνδεση με το Αεροδρόμιο
Για το λόγο αυτό, ο Δήμος Θεσσαλονίκης ζητά την παροχή χρηματοδοτικής ενίσχυσης για την εκπόνηση Ειδικού Επιχειρησιακού Σχεδίου, το οποίο θα μελετήσει, σε συνεργασία με την «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ», τις εξωτερικές αστικές επιπτώσεις στο χώρο επιρροής του Μετρό και θα χρηματοδοτήσει τις παρεμβάσεις στην περιφέρεια των σταθμών που καθίστανται πλέον σημεία έντονης εποχούμενης ή πεζής κινητικότητας με την προώθηση αναπλάσεων, πεζοδρόμων, κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, σήμανσης πεζών ή ποδηλατικών διαδρομών πρόσβασης κλπ.
Περαιτέρω και προκειμένου να μεγιστοποιηθούν οι θετικές επιπτώσεις του Μετρό, απαιτείται η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης που έχουν ξεκινήσει σε κρίσιμα σημεία του δικτύου.
Στους χώρους που θα απαλλοτριωθούν θα υλοποιηθούν διανοίξεις οδών, χώροι στάθμευσης αλλά και αστικές αναπλάσεις, με πλέον εμβληματική αυτή της «Νοτιοανατολικής Πύλης Θεσσαλονίκης» (περιοχή Πάρκου Νέας Ελβετίας - περιοχή Κεραμείων Αλλατίνη), η οποία αποτελεί έργο μεγάλης κλίμακας και πνοής.
Ειδικότερα, η Νοτιοανατολική Πύλη αποτελεί περιοχή με ιδιαίτερη βαρύτητα για το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, όπως έχει αποδειχθεί από την εκπονηθείσα από το Δήμο Θεσσαλονίκης μελέτη στο πλαίσιο διεθνούς διαγωνισμού, ενώ, ο υπερτοπικός χαρακτήρας της περιοχής αναγνωρίζεται από το εγκεκριμένο ΓΠΣ, όπου χαρακτηρίζεται ως «περιοχή ειδικής ρύθμισης/μελέτης», με σκοπό τη δημιουργία ενός υπερτοπικού – μητροπολιτικού πόλου αναπτυξιακών δραστηριοτήτων.
Αντίστοιχες αναπλαστικές παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας σχεδιάζονται στη Δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, όπου η επικείμενη ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος καθώς και οι μεγάλες επενδύσεις που είναι σε εξέλιξη για την ανακατασκευή και αξιοποίηση του εμβληματικού παλαιού βιομηχανικού ακινήτου «ΦΙΞ», αλλάζουν τα τοπικά δεδομένα και, σε συνδυασμό με την εγγύτητα του ΟΛΘ, δημιουργούν σημαντικές επενδυτικές και αναπτυξιακές δυνατότητες στην ευρύτερη περιοχή.
Για τους ανωτέρω λόγους, τα έργα αυτά θα πρέπει να λάβουν ειδική χρηματοδότηση από την Κυβέρνηση στο πλαίσιο ενός Ειδικού Προγράμματος Αστικής Ανάπλασης με όρους πρότυπου αστικού σχεδιασμού του Δημόσιου χώρου που υιοθετεί τεχνικές πράσινης ανάπτυξης.
Ο ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΩΣ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Ο Δήμος της Θεσσαλονίκης, ως επίκεντρο της πόλης, γίνεται αποδέκτης αστικών επιβαρύνσεων του ευρύτερου μητροπολιτικού συγκροτήματος, κυρίως στο επίπεδο της κυκλοφορίας και της συνεπακόλουθης ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Το πρόβλημα αυτό κατέστη ιδιαίτερα οξύ με την έναρξη κατασκευής του Flyover, μιας σημαντικής συγκοινωνιακής υποδομής που μακροπρόθεσμα θα αποφέρει οφέλη στην υπερβάλλουσα οδική κυκλοφορία, αλλά βραχυπρόθεσμα δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο κυκλοφορίας το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί με επείγοντα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα.
Οι προτάσεις μας σε τέσσερα επείγοντα αιτήματα για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού φόρτου που προκαλεί η κατασκευή της νέας ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Flyover) είναι οι εξής:
- Η άμεση παραχώρηση χώρων από την ΕΤΑΔ στο Δήμο Θεσσαλονίκης για την μετατροπή τους σε ανοιχτούς χώρους στάθμευσης. Το αίτημα αυτό έχει τεθεί από το Δήμο προς τα αρμόδια Υπουργεία από την αρχή του έτους χωρίς να έχει απαντηθεί, παρά τη δηλωμένη θετική πολιτική βούληση για την ικανοποίησή του.
- Η αδειοδότηση, με διαδικασίες «fast track», για την κατασκευή τριών περιφερειακών χώρων στάθμευσης στην περίμετρο του ιστορικού κέντρου σε διαλειτουργικότητα με το Μετρό, με την διαδικασία των ΣΔΙΤ.
- Η χρηματοδότηση του Δήμου για την κατασκευή κυκλικών κόμβων (που αποδεδειγμένα έχουν θετική επίπτωση στην ρύθμιση της κίνησης των οχημάτων) σε σημεία κυκλοφοριακής συμφόρησης.
- Η χρηματοδότηση του Δήμου για την ανακαίνιση και κατασκευή νέων λεωφορειολωρίδων, ποδηλατοδρόμων και διαδρόμων μικροκινητικότητας (Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων)
Κρίσιμη θεωρούμε, επίσης, τη δέσμευση όλων των κυβερνητικών εμπλεκόμενων μερών ότι θα τηρηθεί αυστηρά το χρονοδιάγραμμα του έργου αυτού, διότι, μετά την εμπειρία της 25ετούς κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, η πόλη και οι πολίτες θα εκφράσουν έντονη δυσφορία στη προοπτική μιας μακροχρόνιας κυκλοφοριακής αναστάτωσης και των παρεπόμενων πολλαπλών επιβαρύνσεων που θα υποστούν.
Ταυτόχρονα, ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω με νέα εναλλακτικά μέσα, όπως η Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία, έργο για το οποίο έχουν εκπονηθεί σε προωθημένο επίπεδο προμελέτες και μελέτες που παραμένουν αναξιοποίητες εδώ και πολλά χρόνια, καθώς επίσης και ο Δυτικός Αστικός Σιδηρόδρομος, η δημοπράτηση του οποίου βρίσκεται σε εξέλιξη στο Υπουργείο Μεταφορών.
Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΩΣ ΙΣΧΥΡΟ ΕΘΝΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ “BRAND NAME”
Η τουριστική δυναμική της Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια ενισχύεται σημαντικά σε διεθνές επίπεδο. Η πόλη εξελίσσεται σε δημοφιλή τουριστικό, πολιτιστικό, συνεδριακό, γαστρονομικό προορισμό και καθίσταται επιλογή για city break και ποιοτική αναψυχή.
Η ανάπτυξη του Αεροδρομίου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, η καθιέρωσή της ως προορισμού κρουαζιέρας, η οδική πρόσβαση στην πόλη, στη Χαλκιδική, στην Πιερία αλλά και σε άλλα σημεία τουριστικού, ιστορικού ή πολιτιστικού ενδιαφέροντος, συμβάλλουν προς την κατεύθυνση αυτή, προσελκύοντας στην πόλη επισκέπτες πολυήμερης παραμονής ή βραχυχρόνιας στάσης.
Στις προσπάθειες για την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν η φέρουσα ικανότητα της πόλης, οι δυνατότητες και οι αντοχές της, προκειμένου να θωρακιστεί απέναντι στις συνέπειες και τις επιβαρύνσεις που θα προκύψουν στην περίπτωση ενός ανεξέλεγκτα αυξανόμενου όγκου επισκεπτών. Τα προβλήματα του υπερτουρισμού, της εξάντλησης των φυσικών πόρων και του κορεσμού των αστικών υποδομών που απασχολούν εδώ και χρόνια δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως, γίνονται ολοένα και πιο ορατά στην πόλη μας.
Είναι αναγκαία η έγκαιρη διαμόρφωση ενός στρατηγικού πλαισίου και η συγκρότηση ενός Ειδικού Τουριστικού Αναπτυξιακού Σχεδίου, τη χρηματοδότηση του οποίου ζητούμε από το Υπουργείο Τουρισμού.
Στόχος του σχεδίου θα είναι η μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε πρότυπο ήπιας, ποιοτικής, πράσινης και κλιματικά ουδέτερης τουριστικής ανάπτυξης, μέσα στο οποίο συνυπάρχουν κάτοικοι και επισκέπτες.
Όμως, η τουριστική αναβάθμιση της Θεσσαλονίκης και όλου του πέριξ αυτής συστήματος τουριστικής επιρροής (αρχαιολογικό τρίγωνο Πέλλας, Βεργίνας Δίου - Άγιον Όρος κλπ), θέτει ως εξίσου επείγουσα την ανάγκη για αναβάθμιση των υποδομών στις πύλες εισόδου των συνοριακών σταθμών της χώρας (Εύζωνοι, Προμαχώνας κλπ), προκειμένου να διευκολυνθεί ο οδικός τουρισμός.
Επίσης, αυτονόητη ανάγκη και συλλογικό αίτημα της πόλης είναι η μονιμοποίηση ενός δικτύου ακτοπλοϊκών συνδέσεων της Θεσσαλονίκης με το νησιωτικό χώρο σε ευρεία κλίμακα.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΗ - ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΤΕΓΗ
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των εντατικών παρεμβάσεών του για τη βελτίωση των ανελαστικών κοινωνικών υποδομών, έχει θέσει ως προτεραιότητα την επίλυση του χρονίζοντος και μείζονος ελλείματος της σχολικής στέγης. Το μέγεθος του ζητήματος αυτού επιβάλλει την ουσιαστική συμβολή της Πολιτείας με έκτακτη και άμεση χρηματοδότηση για την ανέγερση πέντε νέων Σχολικών μονάδων που θα αντικαταστήσουν ισάριθμα ακατάλληλα σχολικά κτίρια, προκειμένου να μπει ένα τέλος στο όνειδος των λυόμενων σχολικών κτιρίων που λειτουργούν ακόμη, 46 χρόνια μετά το σεισμό του 1978.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΛΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
Η στεγαστική κρίση έχει πολλαπλές εκφάνσεις. Η «φοιτητούπολη» Θεσσαλονίκη αλλά και η Θεσσαλονίκη που αντιμετωπίζει σημαντικές δημογραφικές προκλήσεις, οφείλει να προσφέρει περισσότερες στεγαστικές ευκαιρίες, δίνοντας έμφαση και προτεραιότητα στους νέους και τους κοινωνικά ευάλωτους.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι από τους πρωτοπόρους Δήμους που σχεδιάζουν και εφαρμόζουν νέα μοντέλα Στεγαστικής Πολιτικής τα οποία χρειάζονται έμπρακτη στήριξη στο πλαίσιο της νέας Στεγαστικής Πολιτικής της Κυβέρνησης.
Για το λόγο αυτό έχει ζητηθεί η συνεργασία του Τμήματος Κοινωνικών Πολιτικών Στέγασης του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας με το Δήμο μας, με σκοπό την εκπόνηση μιας Ειδικής Στεγαστικής Στρατηγικής που θα αναγνωρίζει το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και θα εστιάζει στην ανακαίνιση και αξιοποίηση του κενού κτιριακού αποθέματος (δημόσιου και ιδιωτικού) στον αστικό ιστό.
Περαιτέρω, επί του ζητήματος αυτού έχουμε αιτηθεί και αναμένουμε:
- Την αξιοποίηση των πόρων που πλεονάζουν και παραμένουν αναπορρόφητοι στο πρόγραμμα ΚΑΛΥΨΗ, για την οριζόντια και κάθετη επέκταση του έργου "Κοινωνική Στέγαση των Πλεόν Ευάλωτων Ομάδων" που υλοποιούμε με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το πρόγραμμα αυτό επικεντρώνεται στην αξιοποίηση κενών δημοτικών ακινήτων μέσω της ανακαίνισης και ενεργειακής αναβάθμισής τους και τη διάθεσή τους σε νέους και κοινωνικά ευάλωτους δικαιούχους.
- Την οριζόντια επέκταση του παραπάνω πιλοτικού έργου, προκειμένου να αξιοποιηθούν περισσότερες κενές κατοικίες που έχουν ήδη ανευρεθεί στο Δήμο μας.
Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ & Η ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με μεγάλη αθλητική παράδοση και δυναμική. Πρωταθλητισμός και μαζικός αθλητισμός είναι τομείς δραστηριότητας κλίμακας που διασφαλίζουν ταυτόχρονα πολλαπλούς στόχους (κοινωνικούς, πολιτιστικούς, οικονομικούς, περιβαλλοντικούς κ.α.).
Η ανάγκη αναβάθμισης των αθλητικών υποδομών όλων των κατηγοριών (σταδίων, κλειστών και ανοιχτών γυμναστηρίων και κολυμβητηρίων, ανοιχτών αθλητικών χώρων γειτονιάς κλπ) είναι προτεραιότητα και αίτημά μας.
Ένα ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Αθλητικής Ανάπτυξης, με εκσυγχρονισμό των γηπεδικών υποδομών και εγκαταστάσεων, στήριξη των αθλητικών θεσμών και ενίσχυση της μαζικής άθλησης ως μέσου ποιότητας ζωής των πολιτών όλων των ηλικιών, μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο μιας κεντρικής συμφωνίας του Δήμου Θεσσαλονίκης με το Υπουργείο Αθλητισμού, η οποία θα θέσει ως κοινό όραμα και εθνικό στρατηγικό στόχο τη διεκδίκηση της ανάληψης των Μεσογειακών Αγώνων του 2030 ή του 2034.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Η διεκδίκηση όλων των ανωτέρω από τη δημοτική Αρχή έχει ως σημείο αναφοράς τη δική σας προσωπική στήριξη και παρέμβαση. Για την υλοποίησή τους, προτείνουμε την εκπόνηση και εφαρμογή, εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων, ενός κοστολογημένου Ειδικού Επιχειρησιακού Σχεδίου που θα εποπτεύεται από μια μόνιμη Διυπουργική Επιτροπή, στο πρότυπο των Ολυμπιακών Αγώνων ΑΘΗΝΑ 2004.
Είμαι βέβαιος, πως με τη διαρκή παρακολούθηση της εξέλιξης υλοποίησης των προτάσεών μας, η Θεσσαλονίκη στο τέλος της πενταετίας θα είναι μια άλλη πόλη, μια πόλη που δικαιούνται οι Θεσσαλονικείς, σύγχρονη, βιώσιμη, λειτουργική και ανθρώπινη. Η Θεσσαλονίκη της επόμενης ημέρας.
Με τιμή,
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης
Στέλιος Αγγελούδης