Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ
Το 2024 είναι μια πολύ καλή χρονιά για το αεροδρόμιο «Μακεδονία», με τον αριθμό των επιβατών να εκτιμάται -με τα μέχρι σήμερα δεδομένα - ότι θα σημειώσει ρεκόρ ξεπερνώντας τα 7,2 εκατ. επιβάτες και ίσως προσεγγίσει και τα 7,3 εκατ. (από 7,03 εκατ. το 2023) όπως σημείωσε σήμερα ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece κ. Γιώργος Βήλος, μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο περίπτερο της Fraport Greece στην 88η ΔΕΘ, όπου οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να πάρουν μια γεύση από το αεροδρόμιο του μέλλοντος, ενός μέλλοντος που δε θα είναι και τόσο μακρινό, αφού το επόμενο διάστημα θα δούμε και στο «Μακεδονία» ρομπότ που θα μας παρέχει χρήσιμες πληροφορίες για την πτήση μας, ενώ θα έχουμε δυνατότητα να κάνουμε μόνοι check-in στη βαλίτσα μας και πολλά άλλα.
«Η Θεσσαλονίκη για μας είναι και θα είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιό μας όχι μόνο από άποψη επιβατικής κίνησης αλλά και ισχυρών προοπτικών», όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Βήλος, επισημαίνοντας ότι ως προορισμός «πάει καλά και θα πάει ακόμη καλύτερα», ενώ μίλησε και για αλλαγή σελίδας και προσπάθεια σύμπνοιας που διακρίνει στην πόλη, γεγονός που προκαλεί αισιοδοξία ως προς τις προοπτικές για αύξηση των τουριστικών ροών. Αναφέρθηκε στην Σύμπραξη Τουρισμού Κεντρικής Μακεδονίας λέγοντας ότι γίνονται στοχευμένες ενέργειες σε συνεργασία και με τοπικούς φορείς, με δήμο, Περιφέρεια, ξενοδόχους, ΟΤΘ, marketing Greece κλπ για να χαραχθεί κοινή στρατηγική προώθησης της περιοχής και της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα της Κ. Μακεδονίας.
Ο κ. Βήλος
Ισχυρές οι προοπτικές της Θεσσαλονίκης
Θεωρούμε ότι η Θεσσαλονίκη έχει ισχυρές προοπτικές, όπως επανέλαβε, σημειώνοντας ότι η συνεισφορά της fraport έγκειται στη διοργάνωση press trips στο οποία προσκαλούνται δημοσιογράφοι και influencers από αγορές-στόχους.
Όπως είπε η Θεσσαλονίκη έχει καλά ξενοδοχεία, επιλογές διασκέδασης, γαστρονομία κ.λπ χρειάζεται όμως αυτά να επικοινωνηθούν σωστά στο εξωτερικό. Αναφερόμενος στη συζήτηση για σύνδεση με τις ΗΠΑ εκτίμησε ότι «αργεί», ενώ η ανάπτυξη που υπάρχει στο αεροδρόμιο της Αθήνας «επιβραδύνει την πιθανότητα να έχουμε δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη» καθώς κάποιος μπορεί να έρθει στην πόλη μέσω Αθηνών. Πάντως, είπε πως η fraport έχει κάνει επαφές με όλες τις μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες για σύνδεση με Θεσσαλονίκης αλλά «αυτήν την στιγμή δεν βγαίνουν τα νούμερα», καθώς η πόλη δεν είναι γνωστή στο κοινό της αμερικής και πρέπει να υπάρξει προβολή με τουριστικούς πράκτορες, διαφημίσεις σε περιοδικά, στάσεις μετρό κλπ ώστε να δημιουργηθεί ενδιαφέρον, ενώ και ο όγκος της Θεσσαλονίκης δεν είναι μια τέτοια κρίσιμη μάζα ώστε να μπορεί δυνητικά να στηρίξει μια τέτοια σύνδεση. Όταν μια αεροπορική κάνει ένα business planθα πρέπει να εκτιμήσει πόσοι επιβάτες θα έρχονται στον προορισμό αλλά και με τι πληρότητες θα επιστρέφει πίσω το αεροπλάνο.
Πάντως η εταιρεία πραγματοποιεί έρευνες πελατών στα αεροδρόμια για να δει τον τόπο διαμονής τους και όπως προκύπτει οι αμερικανοί είναι στην 11η Θέση. Ειδικότερα οι αναχωρούντες από το «Μακεδονία» προέρχονται κατά σειρά από τις εξής χώρες: Ελλάδα, Γερμανία, Αγγλία, Κύπρος, Ιταλία, Πολωνία, Ολλανδία, Ισραήλ, Ελβετία και Αυστρία, ενώ στην 11η θέση συναντάμε τους Αμερικανούς.
Τα στοιχεία για το «Μακεδονία» και συνολικά για τα 14 αεροδρόμια
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Βήλος, και στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece στην Ελλάδα, η εκτίμηση είναι ότι έως το τέλος του 2024 εκτός απροόπτου θα έχουν διακινηθεί κοντά στα 36 εκατ. επιβάτες (από 34 εκατ. το 2023). Ήδη στο 8μηνο φέτος έχει διακινήσει 1,5 εκατ. περισσότερους επιβάτες από το αντίστοιχο περσυνό 8μηνο. Σημείωσε ότι από τότε που ανέλαβε τη διαχείρισή τους η Fraport Greece , η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 36% (το 2017, πρώτη χρονιά που ανέλαβε, ήταν στα 27,4 εκατ.), ενώ το ποσοστό ανόδου ειδικότερα για το αεροδρόμιο Μακεδονία κατά το διάστημα αυτό ξεπερνά το 22% (το 2017 ήταν στα 6,3 εκατ.).
"Πέρυσι ξεπεράσαμε τους 7 εκατ. επιβάτες και φέτος πιστεύω να είμαστε κοντά στα 7,25- 7,3 εκατ. επιβάτες, που αποτελεί ένα νούμερο ρεκόρ", όπως είπε ο κ. Βήλος.
«Προσπαθήσαμε να έχουμε νέες απευθείας συνδέσεις με συνεργασίες με αεροπορικές», όπως είπε ο ίδιος.
Ειδικότερα φέτος είχαμε 10 νέα δρομολόγια, έξι νέες αεροπορικές (LOT, Flyme, SkyAlps, Evelop, Luxwing, Flylili), επτά νέα δρομολόγια σε υφιστάμενους προορισμούς. Παράλληλα «άνοιξαν» τρεις νέες χώρες, η Μολδαβία, η Φινλανδία και η Βοσνία.
Συνολικά στα επτά χρόνια που έχει αναλάβει τη διαχείριση των 14 αεροδρομίων η Fraport στα αεροδρόμιά της έχουν διακινηθεί έως σήμερα πάνω από 205 εκατ. επιβάτες, ενώ κάθε χρόνο για τη συντήρηση και την αναβάθμιση των αεροδρομίων επενδύονται κατά μέσο όρο 50 εκατ. ευρώ. Όπως είπε ο κ. Βήλος τα 14 αεροδρόμια αποτελούν βασικές πύλες εισόδου της χώρας για τον τουρισμό.
Με εξαίρεση τη Μύκονο τα υπόλοιπα αεροδρόμια έκλεισαν με θετικό πρόσημο το 2023, ενώ και φέτος, με βάση το πώς εξελίσσεται η κίνηση, στην πλειοψηφία τους καταγράφουν σημαντική αύξηση. Εξαίρεση και πάλι η Μύκονος ενώ με αρνητικό πρόσημο αναμένεται να κλείσει και η Καβάλα.
Συνολικά στην αεροδρομική κοινότητα στα 14 αεροδρόμια εργάζονται σήμερα 15.000 άτομα, εκ των οποίων το 1/3 στη Θεσσαλονίκη.
Επίσης, αυτό το διάστημα είναι σε εξέλιξη πρόγραμμα ύψους 130 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την πιστοποίηση των 13 από τα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece, ώστε να συμμορφώνονται με τα πλέον πρόσφατα πρότυπα ασφάλειας της ΕASA (Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια). Το "Μακεδονία' έχει ήδη τη σχετική πιστοποίηση.
Το αεροδρόμιο του μέλλοντος στην 88η ΔΕΘ
Η επόμενη ημέρα των αεροδρομίων παρουσιάζεται στο περίπτερο της Fraport Greece στην 88η ΔΕΘ, το οποίο βρίσκεται εντός του περιπτέρου της Γερμανίας που είναι η Τιμώμενη Χώρα στην φετινή έκθεση (Περίπτερο 13).
Στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης της εξυπηρέτησης και της συνολικής εμπειρίας των επιβατών εντός του αεροδρομίου, ενσωματώνονται το επόμενο διάστημα στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης τεχνολογίες αιχμής, μια γεύση από τις οποίες μπορούν να πάρουν οι επισκέπτες της ΔΕΘ.
Όπως είπε ο διευθυντή Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών της Fraport Greece, Γιάννης Θεόφιλος, η εταιρία επενδύει σε drones, AI, machine learning και big data με στόχο να βελτιώσει την εμπειρία και την ασφάλεια του πελάτη. Πάντως, όπως διευκρινίστηκε όλες οι νέες τεχνολογίες που θα ενσωματώνονται στα αεροδρόμια δεν υποκαθιστούν τους ανθρώπους αλλά λειτουργούν συμπληρωματικά, καθώς πάντα θα υπάρχουν και υπάλληλοι για να εξυπηρετούν.
Μεταξύ άλλων στο Περίπτερο θα δείτε ένα ozzie generation one ρομπότ που θα μπει στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης τον προσεχή Οκτώβριο ενώ ένα δεύτερο θα έρθει μέσα στο 2025 και την επόμενη χρονιά αναμένεται ένα τρίτο. Το ρομπότ που αποτελεί τεχνολογία που έχει αναπτυχθεί στο ΕΚΕΤΑ, δίνει πληροφορίες σκανάροντας το εισιτήριο του επιβάτη, ενώ θα μπορεί να συνοδεύει και τον επιβάτη αν δεν γνωρίζει το check in counter. Παράλληλα, καθώς κινείται στους χώρους του αεροδρομίου, συλλέγει πληροφορίες για το χώρος και στέλνει feedback στην εταιρεία και τις επιχειρησιακές ομάδες για διάφορα τυχόν προβλήματα π.χ. για την ποιότητα του αέρα, για μια ασυνόδευτη βαλίτσα, κάποιο σπασμένο πλακάκι, μια λάμπα ή μια οθόνη που δεν λειτουργεί κλπ.
Επίσης για γρηγορότερη εξυπηρέτηση αλλά και για να μειωθεί το άγχος του να τσεκάρουμε συνεχώς το διαβατήριο ή την ταυτότητα θα τοποθετηθεί στο μέλλον και το smart path.
Δηλαδή ο επιβάτης θα μπορεί, αφού έχει δηλωθεί βιομετρικά, να περνά από διάφορες ροές, ξεκινώντας από το screening point μέχρι και τα gates χωρίς να χρειάζεται να δείχνει την ταυτότητα ή το διαβατήριό του σε κάθε σημείο ελέγχου. Δηλαδή να μπαίνει στα check-in, σε VIP χώρους, να περνά από το gate κλπ. Για λόγους προσωπικών δεδομένων τα στοιχεία πάντως θα διαγράφονται μετά την έξοδο από το τελευταίο Gate και δεν θα κρατάει κανείς την πληροφορία αυτήν και στο επόμενο ταξίδι θα πρέπει να ξαναγίνει η δήλωση, η οποία απαιτεί διαβατήριο και boarding pass. Το σύστημα αυτό που αναπτύσσεται σε συνεργασία με την εταιρεία Sita, θα δοκιμαστεί, αφού δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις, μέχρι τις αρχές του 2025.
Πάντως αν κάποιος μελλοντικά δε θέλει να δηλώσει τα βιομετρικά του θα μπορεί να περνάει από μια άλλη ανεξάρτητη πύλη, τη self boarding gate, όπου θα βάζει το boarding pass, θα ζητά ID, δηλαδή να σκανάρει το διαβατήριο, θα βλέπει το πρόσωπο από κάμερα, θα το συγκρίνει με το διαβατήριο και θα αφήνει τον επιβάτη να περνάει.
Θα τοποθετηθούν επίσης σελφ σέρβις bag drop συστήματα, ώστε να αποφεύγονται οι ουρές. Θα παίρνεις από το ειδικό μηχάνημα το bag tag θα πηγαίνεις στο ειδικό σημείο που θα δίνεις τη βαλίτσα, θα σκανάρεις το ταγκ και θα είσαι έτοιμος να φύγεις. Ήδη έχουν τοποθετηθεί κάποια κομμάτια σε αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου, της Κέρκυρας, της Κω και των Χανίων. Το πρώτο δοκιμαστικό θα ξεκινήσει φέτος μαζί με την Aegean.
Ρομποτικά συστήματα θα βοηθούν σε κάποια χρόνια να μεταφέρονται οι βαλίτσες στα καρότσια, χωρίς να τις σηκώνει από τον ιμάντα αλλά me drag and drop ώστε να γίνεται γρηγορότερα η διαδικασία. Επίσης drones θα πετούν στους χώρους σε συνεργασία με δημόσιους φορείς για να τσεκάρουν περιμετρικά τις περιφράξεις των αεροδρομίων αλλά και τους αεροδιαδρόμους για τυχόν αντικείμενα που δεν θα έπρεπε να είναι εκεί.
Δείτε το βίντεο του TyposThes στο οποίο ο κ. Θεόφιλος εξηγεί μερικά από τα νέα συστήματα
- Δήθεν αστυνομικός στη Δράμα πήρε 30.000 ευρώ από 69χρονη - Δύο συλλήψεις
- Το δείπνο Μητσοτάκη σε γνωστό εστιατόριο στη Θεσσαλονίκη – Πού πήγαν οι «γαλάζιοι»
- Θεσσαλονίκη: Ισόβια σε 5 για ποσότητα «μαμούθ» κοκαΐνης – Τους έπιασαν με 585 κιλά