Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Αισιοδοξία ότι θα «αναπνεύσει» και πάλι η Εγνατία μετά το Μετρό

Η βελτιωμένη προσβασιμότητα και η αναμενόμενη αύξηση της κίνησης, προσελκύει επιχειρηματικές πρωτοβουλίες

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Έπειτα από πολλά χρόνια η οδός Εγνατία στη Θεσσαλονίκη,  ο βασικός εμπορικός δρόμος περασμένων δεκαετιών και κεντρικός οδικός άξονας της πόλης, που έχει πληγεί ιδιαίτερα από τα έργα του Μετρό και τις λαμαρίνες των εργοταξίων φαίνεται πως σταδιακά «ξαναζωντανεύει» και οι ελπίδες είναι ότι θα «θεριέψει» τα επόμενα χρόνια.

Η ολοκλήρωση του μετρό και η ανακοίνωση της ημερομηνίας παράδοσης στις 30 Νοεμβρίου 2024, δημιουργεί προσδοκίες για μια αλλαγή σελίδας στον πολύπαθο άξονα της Εγνατίας. Η βελτιωμένη προσβασιμότητα και η αναμενόμενη αύξηση της κίνησης πεζών και τουριστών στην περιοχή προσελκύουν μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων και επιχειρήσεις εστίασης, οι οποίες βλέπουν την Εγνατία ως νέα ευκαιρία ανάπτυξης.

Ήδη, έχουν γίνει σημαντικές επιχειρηματικές τοποθετήσεις στην Εγνατία, με χαρακτηριστικά παραδείγματα  το Hondos Center που έπειτα από αρκετά χρόνια επέστρεψε ξανά στο επάνω μέρος της Εγνατίας και συγκεκριμένα στο νούμερο 39, ενώ πρόσφατα στη νότια πλευρά του δρόμου, πλησίον της στάσης Αγίας Σοφίας άνοιξε κατάστημα η αλυσίδα Tezenis. Παράλληλα, στην Αγίας Σοφίας 40 και απέναντι από την στάση λειτουργεί κατάστημα Intimissimi. Γενικότερα, οι περιοχές γύρω από τους νέους σταθμούς του μετρό γίνονται ελκυστικότερες για επαγγελματική ανάπτυξη, ιδιαίτερα στον τομέα της εστίασης και του λιανικού εμπορίου.  Τόσο στην Αγίας Σοφίας όσο και στην Εγνατία έχουν επίσης ανοίξει πολλά καταστήματα γρήγορης εστίασης και καφέ take away.

Υπενθυμίζεται ότι από τους συνολικά 13 σταθμούς της βασικής γραμμής του Μετρό, η οδός Εγνατία θα φιλοξενεί δυο από τους εμβληματικότερους σταθμούς, που θα λειτουργούν και ως ανοιχτά μουσεία, το σταθμό Βενιζέλου και τον σταθμό Αγίας Σοφίας, όπως και το Σταθμό Συντριβάνι/Έκθεση αλλά και ανατολικότερα το σταθμό Πανεπιστήμιο.

Σύμφωνα με την Ελληνικό Μετρό, με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες.

Αισιοδοξία ότι θα «αναπνεύσει» και πάλι ο δρόμος

Ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ) κ. Παντελή Φιλιππίδη, ο οποίος μίλησε στο «ΤyposThes» υπάρχουν ακόμα πολλά κλειστά μαγαζιά στον άξονα της Εγνατίας. Ο ίδιος πάντως εκφράζει αισιοδοξία ότι η έλευση του μετρό θα βοηθήσει στο να πάρει τα «πάνω της» και πάλι η περιοχή και να «αναπνεύσει» ο δρόμος εντός των επόμενων ετών. Θυμίζει λίγο γεφύρι της Άρτας το ότι έπρεπε να περάσουν 18 χρόνια για να ανοίξει, όπως λέει. «Είναι ένα ρεκόρ, αλλά για να μην είμαστε πεσιμιστές είναι καλό ότι φτάσαμε στο τέλος και «ανοίγει». Είναι σημαντικό για την πόλη, την αγορά και τους κατοίκους. Η απόδοσή του θα είναι πολύ καλύτερη από αυτό που έχουμε σήμερα», όπως σημειώνει.

 «Το ζητούμενο είναι ότι θα πρέπει ο δρόμος να ξαναπάρει τα «πάνω του», να «αναπνεύσει» και πάλι η περιοχή. Εγώ ελπίζω ότι θα γίνει αυτό. Στις στάσεις του μετρό φυσικά θα κατεβαίνει και θα ανεβαίνει κόσμος και άρα θα υπάρχει μεγάλη κινητικότητα», όπως αναφέρει, σπεύδοντας ωστόσο να προσθέσει ότι αυτό δε σημαίνει ότι θα μεταφραστεί και σε εμπορική κίνηση σε όλα τα σημεία της αγοράς.

Μπορεί, όπως λέει, να υπάρξει μεγάλη αύξηση στην κίνηση σε ένα μαγαζί ψιλικών για παράδειγμα, ωστόσο στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, τους δυο κύριους τομείς που βάλλονται αυτήν την στιγμή, τα πράγματα δε θα είναι τα ίδια. «Δεν είναι δηλαδή ότι επειδή θα κυκλοφορεί πολύς κόσμος η δουλειά θα ανέβει με βάση αυτό. Από τους 10 θα “πιάνει” τον έναν και αν», όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Φιλιππίδης.

Σε κάθε περίπτωση πάντως αναγνωρίζει ότι θα υπάρχει κόσμος στα σημεία, «και όπου υπάρχει κόσμος φυσικά τα πράγματα βελτιώνονται πάρα πολύ», ειδικά σε έναν δρόμο όπου μέχρι πρότινος με τις λαμαρίνες «φοβόταν ο κόσμος να περάσει σε ένα στενό διάδρομο πίσω από τη λαμαρίνα, πόσο μάλλον να σταματήσει για να δει ρούχα και παπούτσια ή κάτι».

Ο κ. Φιλιππίδης εκτιμά ότι δε θα δημιουργηθούν δυο «ταχύτητες» στην Εγνατία αλλά ότι θα «ανοίξει» όλος ο δρόμος, καθώς στάσεις υπάρχουν σε όλο το δρόμο και στο «ακριανό» κομμάτι της, κοντά στην Αντιγονιδών, ενώ θα αναπτυχθεί και ο δρόμος προς το σταθμό με τη δημιουργία του κόμβου στο Σιδηροδρομικό σταθμό, που θα είναι η αφετηρία του Μετρό.

Στην ανατολική πλευρά της οδού, προς συντριβάνι και πανεπιστήμια αναμένεται επίσης ανάπτυξη δραστηριοτήτων εστίασης κλπ για την εξυπηρέτησης και των μετακινούμενων φοιτητών.

Ανάπτυξη αναμένεται να υπάρξει και σε άλλες οδούς από όπου θα περάσει το Μετρό, όπως για παράδειγμα η Δελφών. «Κατά τη γνώμη μου θα υπάρξει ανάπτυξη γιατί θα υπάρχει εύκολη πρόσβαση και όπου υπάρχει αυτό τα πράγματα βελτιώνονται. Αυτό δεν το λέω εγώ, το λέει η ιστορία και η εμπειρία από πόλεις του εξωτερικού», τονίζει ο κ. Φιλιππίδης.

Μπορεί ναι μεν το κέντρο μιας πόλης να έχει μεγάλη κινητικότητα λόγω υπηρεσιών και τραπεζών, αλλά όλη η πόλη λειτουργεί, γιατί υπάρχει εύκολη πρόσβαση, όπως επισημαίνει αναφέροντας το παράδειγμα της Ζυρίχης.

Το άλμα στα ενοίκια

Η έναρξη λειτουργίας του Μετρό εκτός από αισιοδοξία, έφερε όμως και αυξήσεις στα ενοίκια των καταστημάτων, δημιουργώντας ένα νέο σκηνικό στην αγορά ακινήτων της πόλης. Ήδη αρκετό καιρό πριν την έναρξη οι μεσίτες αποτύπωναν στα συμβόλαια μια τάση ειδικά στο κέντρο να έχουμε μια αύξηση από 20-50% στα ζητούμενα ενοίκια.

Τις μεγαλύτερες αυξήσεις που φτάνουν μέχρι και 100%, δηλαδή διπλασιασμό του υπάρχοντος ενοικίου, εκτιμάται σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς ακινήτων ότι θα δουν περιοχές, εκτός κέντρου, που μέχρι σήμερα δεν είχαν ιδιαίτερη εμπορικότητα, αλλά μπαίνουν πλέον στον «χάρτη» εξαιτίας της δημιουργίας στάσεων του μετρό και της προσδοκώμενης κίνησης που θα δημιουργηθεί.

Έτσι, πλέον οι επιχειρηματίες καλούνται να πληρώσουν υψηλά ενοίκια για καταστήματα τα οποία βρίσκονται κοντά στις στάσεις του Μετρό, χωρίς αυτήν την στιγμή να μπορεί κανείς με βεβαιότητα να πει ότι θα μπορούν να τα βγάλουν πέρα και θα έχουν την προσδοκώμενη κίνηση και άρα αύξηση στον τζίρο τους.

«Από την απελευθέρωση της επαγγελματικής στέγης δυστυχώς μπορεί ο καθένας να κάνει ό,τι θέλει και αυτό δεν βοηθάει ούτε την επιχειρηματικότητα, ούτε τον επιχειρηματία ο οποίος θέλει να κάνει έναν προγραμματισμό για τα επόμενα χρόνια», τονίζει ο πρόεδρος του ΕΣΘ.

Ο κ. Φιλιππίδης κρούει και τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας ότι «εφόσον υπάρχει αυτή η ευελιξία να πετάει έξω τον επιχειρηματία όποτε θέλει ο ιδιοκτήτης είτε γιατί το πουλάει, είτε γιατί θέλει να κάνουν επιχείρηση τα παιδιά του κλπ, χωρίς καμία προστασία, αν δεν ομαλοποιηθεί η αγορά με τα ενοίκια, οι επιχειρηματίες θα στραφούν σε άλλες αγορές και θα ερημώσουν δρόμοι».

Τονίζει ότι τα ενοίκια έχουν αυξηθεί παντού όχι μόνο στην επαγγελματική στέγη αλλά και στις κατοικίες και το κράτος πρέπει πάνω σε αυτήν την οικονομική κρίση να λάβει μέτρα.

«Δεν μπορεί να αυξάνονται τα ενοίκια έτσι, είναι επιεικώς απαράδεκτο», τονίζει.

Πρόβλημα το πάρκινγκ στο κέντρο

Αυτήν την στιγμή μεγάλο πρόβλημα για την αγορά του κέντρο της Θεσσαλονίκης αποτελεί η έλλειψη χώρων στάθμευσης για κάποιον που θέλει να κατέβει στην αγορά από γύρω περιοχές με το ΙΧ του, με τις κλήσεις για παράνομη στάθμευση να «πέφτουν βροχή».

«Πρέπει πάρα πολλά να αλλάξουν για να γίνουμε μια σύγχρονη πόλη, όπως αυτές που με χαρά βλέπουμε όταν ταξιδεύουμε στην Ευρώπη», όπως λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου ο οποίος τονίζει ότι έπρεπε να είχαν γίνει προβλέψεις πολλά χρόνια πριν για απαραίτητα έργα στην πόλη. «Το πρώτο μεγάλο έργο που έρχεται στην πόλη μετά από τόσα πολλά χρόνια είναι το μετρό, το οποίο πήρε και 18 χρόνια για να γίνει», όπως επισημαίνει.

Αυτήν την στιγμή γίνονται κινήσεις τόσο από την πλευρά του ΥΜΑΘ όσο και του δήμου Θεσσαλονίκης για την εξεύρεση χώρων πρόσκαιρης στάθμευσης για όσο διαρκούν τα έργα του FlyOver, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα να αυξηθεί σημαντικά ο κυκλοφοριακός φόρτος στο κέντρο της πόλης.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρινάκης για Τασούλα: «Καλούμε τα κόμματα να δουν πίσω απ' τις ταμπέλες»
«Μιλάμε για τον πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος εξελέγη με ευρύτατη πλειοψηφία το 2019 και πολύ πιο σημαντικό για εμένα, είναι η επανεκλογή του το 2023»...
Μαρινάκης για Τασούλα: «Καλούμε τα κόμματα να δουν πίσω απ' τις ταμπέλες»