Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει το έργο της ανάπλασης του ιστορικού άξονα της Αγίας Σοφίας στο τμήμα από Τσιμισκή μέχρι Λεωφόρο Νίκης, μετά την διακήρυξη της ανοιχτής διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή αναδόχου κατασκευής του.
Το συγκεκριμένο έργο που αποτελεί ένα από τα έργα που βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα της νέας διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, αφορά στη β΄ φάση πεζοδρόμησης του άξονα Αχειροποιήτου - Αγίας Σοφίας, έκτασης περίπου 4,5 στρεμμάτων. Η α’ φάση έχει κατασκευαστεί.
«Έχει βγει ο διαγωνισμός και βρισκόμαστε στη φάση υποβολής των προτάσεων», όπως δήλωσε μιλώντας στον «ΤyposThes» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Πρόδρομος Νικηφορίδης. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών έχει οριστεί η 7η Απριλίου 2025 και μετά και αυτό το έργο θα ακολουθήσει το δρόμο του, όπως τονίζει ο κ. Νικηφορίδης. Συγκεκριμένα επισημαίνει ότι από τη διαγωνιστική διαδικασία θα προκύψει ένας προσωρινός μειοδότης. Τυχόν προσφυγές θα προκαλέσουν καθυστερήσεις στο έργο. Αν δεν υπάρξουν προσφυγές και η διαδικασία θα κυλίσει ομαλότερα.
Για μια σημαντική παρέμβαση στην κατεύθυνση της ανάκτησης και απόδοσης δημόσιου χώρου στους πολίτες, έχει κάνει λόγο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης.
Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου ανέρχεται σε 4 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) ενώ όπως έχει ανακοινωθεί, το έργο θα προχωρήσει με την οικονομική συνδρομή του Πράσινου Ταμείου.
Ειδικότερα, χρηματοδοτείται από τον Άξονα Προτεραιότητας 1 «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» του Χρηματοδοτικού Προγράμματος «ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΙΣΟΖΥΓΙΟΥ» του ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ και από Ιδίους Πόρους. Το έργο περιλαμβάνεται στο Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου.
Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, ορίζεται σε δεκαέξι (16) μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Κριτήριο για την ανάθεση της σύμβασης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής (χαμηλότερη τιμή).
Ως ημερομηνία και ώρα ηλεκτρονικής αποσφράγισης των προσφορών ορίζεται η 09/04/2025, ημέρα Τετάρτη και ώρα 10:00 πμ.
Εμπορικός πεζόδρομος και πλατεία της Μητρόπολης
Το τμήμα του άξονα που θα αναπλαστεί αποτελείται από δυο διακριτές ενότητες: Το τμήμα της Αγίας Σοφίας από Τσιμισκή μέχρι την οδό Μητροπόλεως, το οποίο θα έχει χαρακτήρα εμπορικού πεζόδρομου, ως συνέχεια του ήδη κατασκευασμένου τμήματος από την οδό Μακένζυ Κίνγκ έως την Τσιμισκή. Το δεύτερο τμήμα από την οδό Μητροπόλεως έως τη Λ. Νίκης, διαμορφώνεται ως πλατεία της Μητρόπολης λόγω του εύρους που έχει σε αυτό το τμήμα η Αγίας Σοφίας.
Η διαμόρφωση στοχεύει στην υποδοχή ανεμπόδιστης πυκνής κίνησης, ως καθημερινής διέλευσης και ως περιπάτου και στην παροχή τόπων ως πεδίο δρώμενων και συλλογικών εκδηλώσεων.
Το εμπορικό τμήμα οργανώνεται σε ζώνες χρήσης με ορθολογικές επιλογές που εξασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία του και με χαράξεις που εντείνουν τον δυναμισμό της γραμμικότητάς του, ενώ σε εκείνο της «Πλατείας της Μητρόπολης» το ενιαίο συνεχές δάπεδο διευρύνει τον χώρο και τον ενοποιεί με το διευρυμένο τμήμα που εκβάλει στην παραλιακή Λεωφόρο Νίκης.
Παράλληλα, το υδάτινο γραμμικό στοιχείο, οι δεντροστοιχίες που το περιβάλλουν, η σχέση με τον ανοικτό ορίζοντα και τη θέα, στοχεύουν στη δημιουργία ενός ελκυστικού δημόσιου χώρου, ενώ ο προτεινόμενος φωτισμός θα συμβάλει στην ανάδειξη του ιδιαίτερου χαρακτήρα αυτής της περιοχής.
Όπως έχει τονιστεί στο παρελθόν, η διέλευση από τους δρόμους Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Προξένου Κορομηλά, θα επιτρέπεται κανονικά.
Το ιστορικό
Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο έργο είχε ξεκινήσει η διοίκηση Μπουτάρη, επί της οποίας είχε ολοκληρωθεί το τμήμα από τη Μακένζυ Κινγκ έως την Τσιμισκή, ωστόσο, το β΄μέρος είχε «σταματήσει» από την προηγούμενη διοίκηση του δήμου και έτσι η νυν διοίκηση προχώρησε σε νέο διαγωνισμό.
Συγκεκριμένα λίγες ημέρες πριν τη λήξη της θητείας του ο αείμνηστος Γιάννης Μπουτάρης είχε υπογράψει τη σχετική σύμβαση προκαλώντας τότε την αντίδραση του νεοεκλεγέντος δημάρχου, Κωνσταντίνου Ζέρβα. Η δημοτική αρχή του Κωνσταντίνου Ζέρβα είχε προχωρήσει κατόπιν στη διάλυση της σύμβασης του έργου με τον εργολάβο.
Η προηγούμενη διοίκηση θεωρούσε ότι το έργο θα επιβάρυνε περισσότερο την ήδη επιβαρυμένη κυκλοφορία των οχημάτων στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Ισχύει η αρχιτεκτονική μελέτη όπως είχε προκύψει από τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό πριν χρόνια.