Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Καθηγητής ΑΠΘ: Τεράστια ανάγκη εκπαίδευσης για το AI – Ακόμα και από το δημοτικό

Διεθνές Συμπόσιο Τεχνητής Νοημοσύνης θα πραγματοποιηθεί στο ΑΠΘ - Μιλά στο TyposThes ο Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ και Πρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Διδακτορικών Σπουδών Τεχνητής Νοημοσύνης AIDAΙωάννης Πήτας

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Την «τεράστια ανάγκη» που υπάρχει αυτήν την στιγμή για εκπαίδευση του κόσμου γύρω από την Τεχνητή Νοημοσύνη, επισημαίνει ο Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ, Ιωάννης Πήτας, μιλώντας στο «ΤyposThes» με αφορμή το Συμπόσιο και Θερινό Σχολείο που διοργανώνει 14-18 Ιουλίου στη Θεσσαλονίκη η Διεθνής Ακαδημία Διδακτορικών Σπουδών στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AIDA).

 «Πολλοί, ακόμη και επιστήμονες ή άνθρωποι που αρθρογραφούν, έχουν μια λάθος αντίληψη του τι είναι η ΤΝ. Νομίζουν ότι είναι βασικά το ChatGPT και τα διάφορα εργαλεία παραγωγής ψεύτικων εικόνων κλπ. Δεν είναι μόνο αυτό η ΤΝ», επισημαίνει ο καθηγητής τονίζοντας ότι αν αυτό δεν το καταλάβει κάποιος σημαίνει ότι χάνει ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς ή του “παιχνιδιού”, για παράδειγμα μπορεί να οδηγείται σε λάθος επενδύσεις ή η κυβέρνηση να θέτει λάθος προτεραιότητες σχετικά με το τι εργαλεία μπορεί να χρησιμοποιήσει κλπ.

Σκοπός του Συμποσίου και Θερινού Σχολείου (AIDA AICET2025 - Symposium & Summer School on "AI/ML Cutting Edge Trends) που θα πραγματοποιηθεί στο ΚΕΔΕΑ του ΑΠΘ είναι ακριβώς αυτός, να καλύψει τις ανάγκες εκπαίδευσης σε τεχνολογίες αιχμής της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ).

Τεράστιες οι αλλαγές – «Η εκπαίδευση πρέπει να ξεκινάει από το δημοτικό»

Γενικά, όπως αναφέρει ο κ. Πήτας, υπάρχει τεράστια ανάγκη εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, ενώ ανάγκη υπάρχει για την εκπαίδευση και των ίδιων των εκπαιδευτών δηλαδή των ίδιων των καθηγητών πανεπιστημίων, καθώς οι συντελούμενες αλλαγές στον τομέα αυτόν είναι τεράστιες και ραγδαίες, με συνέπεια κάτι που μπορεί να έμαθε κάποιος στις σπουδές του πριν 10 χρόνια, να μην ισχύει πια. Έτσι, ακόμα και καθηγητές πανεπιστημίου της Πληροφορικής, που δεν είναι ειδικοί στην ΤΝ, χρειάζονται επανεκπαίδευση, σύμφωνα με τον κ. Πήτα, όπως αντίστοιχα και άλλοι καθηγητές όλων των κλάδων, όπως για παράδειγμα στη Βιολογία ή στη Γλωσσολογία. «Δεν νοείται να υπάρχει αυτήν την στιγμή Γλωσσολόγος που να μην γνωρίζει ΤΝ», αναφέρει χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι δεν επαρκούν πια αυτά που όλοι μάθαμε στο σχολείο, συντακτικό, γραμματική, ετυμολογία. «Αυτά δεν είναι αρκετά, χρειάζονται και άλλα εργαλεία. Αν δεν τα γνωρίζεις δεν μπορείς να κάνεις έρευνα, να καταλάβεις τις εξελίξεις,  το πώς δουλεύει το ChatGPT, το οποίο είναι κατ΄εξοχήν γλωσσικό εργαλείο. Οι αλλαγές είναι τεράστιες» επισημαίνει, ενώ εκφράζει την άποψη, την οποία επανειλημμένα έχει τονίσει τόσο σε διαλέξεις όσο και σε άρθρα του- ότι η εκπαίδευση θα πρέπει να ξεκινάει ήδη από το δημοτικό. Αναφέρει ότι υπάρχουν ναι μεν μεγάλες προκλήσεις, αλλά υπάρχει και το βασικό καλό ότι οι βασικές ιδέες και έννοιες της ΤΝ είναι απλές.  Για παράδειγμα ομαδοποίηση δεδομένων, ομοιότητα, ταξινόμηση κ.ά. είναι πράγματα που μπορεί να καταλάβει και ένα μικρό παιδί. Κατόπιν μπορούν να διδαχθούν ξανά στο γυμνάσιο και στο λύκειο, σε άλλο επίπεδο. Στο πανεπιστήμιο αλλάζει το επίπεδο της διδασκαλίας, χρειάζονται πολλά μαθηματικά, αλλά «οι έννοιες είναι οι ίδιες», τονίζει ο καθηγητής και έτσι «αν κάποιος τις έχει κατανοήσει ήδη από το δημοτικό, μετά δε φοβάται».

Σήμερα όλοι μιλούν για το ChatGPT και πώς θα το χρησιμοποιήσουν. Όμως σήμερα είναι αυτό, αύριο μπορεί να είναι κάτι άλλο. Δεν μπορούμε να τρέχουμε διαρκώ πίσω από τα διάφορα εργαλεία. Αν δεν γνωρίζουμε τα βασικά δεν μπορούμε να παρακολουθήσουμε τις εξελίξεις, αναφέρει ο καθηγητής μεταξύ άλλων. «Αν ξέρεις ΤΝ μπορείς να καταλάβεις τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα, αν ξέρεις μόνο τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα είσαι ένας απλός χρήστης, δεν καταλαβαίνεις», τονίζει.

Διακεκριμένοι ομιλητές από κορυφαία πανεπιστήμια

Το AIDA AICET2025 αποτελεί μια εξαιρετική επιλογή για όποιον ενδιαφέρεται να ενημερωθεί για τις τελευταίες εξελίξεις στην ΤΝ και τη Μηχανική Μάθηση, μέσω 17 διακεκριμένων και προσκεκλημένων ομιλιών και 31 εξειδικευμένων σεμιναρίων/σύντομων μαθημάτων/ειδικών συνεδριών, με διακεκριμένους ομιλητές  από κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Ανάμεσα σε αυτούς, διαλέξεις θα δώσουν οι καθηγητές Γεώργιος Γιαννάκης και Δημήτρης Τερζόπουλος, οι οποίοι είναι πραγματικά κορυφαίοι στον κόσμο, σύμφωνα με τον κ. Πήτα, έχοντας πάνω από 100.000 αναφορές (citations) ο καθένας και πολύ μεγάλο h-index, γεγονός που τους κατατάσσει σε μια κατηγορία επιστημόνων  που αντίστοιχοι στον κόσμο είναι περίπου 30.

Απευθύνεται σε φοιτητές, επιστήμονες, μηχανικούς, επαγγελματίες κάθε επιστημονικού κλάδου, καθώς και σε όποιους ενδιαφέρονται για θέματα Τεχνητής Νοημοσύνης (γενικό κοινό) και επιθυμούν να ενημερωθούν για τις τελευταίες εξελίξεις του κλάδου. Αν και το αντικείμενο και επίπεδο του Συμποσίου προσιδιάζει φοιτητές/αποφοίτους Πολυτεχνικών και Θετικών Σχολών, πολλές συνεδρίες είναι κατάλληλες για επιστήμονες/φοιτητές άλλων ειδικοτήτων ή και για το γενικό κοινό. Το ευρύ κοινό θα μπορεί να παρακολουθήσει ενότητες που δεν απαιτούν μαθητικές γνώσεις.

Ο κ. Πήτας, ο οποίος είναι και Πρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Διδακτορικών Σπουδών Τεχνητής Νοημοσύνης AIDA, σημειώνει πιο συγκεκριμένα, ότι σε επιστήμονες που έχουν το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο, όπως απόφοιτοι Πληροφορικής και γενικότερα Θετικών Επιστημών και Πολυτεχνείου η εκπαίδευση γίνεται «στον πυρήνα της ΤΝ».

Όμως, καθώς υπάρχουν διάφορες εφαρμογές της ΤΝ σε διάφορους τομείς, όπως για παράδειγμα στην Ιατρική, στη Φυσική, στη Βιολογία κλπ. Θα υπάρχουν και ειδικά μαθήματα που θα καλύπτουν αυτές τις συγκεκριμένες ανάγκες.

Μια τρίτη κατεύθυνση αφορά την ανάπτυξη προγραμματιστικών δεξιοτήτων στην ΤΝ μέσω ειδικών μαθημάτων που θα γίνουν.

Τέλος, μια ενότητα του Συμποσίου θα αφορά κα τις κοινωνικές πτυχές της ΤΝ. Σύμφωνα με τον κ. Πήτα στις ανθρωπιστικές σπουδές υπάρχουν οι πιο μεγάλες ανάγκες, δεδομένου ότι πολλοί επιστήμονες δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τις καταιγιστικές εξελίξεις και δεν έχουν τις γνώσεις για να ανταποκριθούν. Για παράδειγμα  θα αναπτυχθούν θέματα όπως ΤΝ και Ηθική, ΤΝ και Νομική, ΤΝ και εκπαίδευση.

Τι πρέπει να ξέρετε για το AIDA AICET2025

Σύμφωνα με τους διοργανωτές, το AIDA AICET2025 αποτελεί μοναδική ευκαιρία για επανακατάρτιση ή αναβάθμιση γνώσεων σε τομείς αιχμής της ΤΝ, για εκπαίδευση εκπαιδευτών (μέλη ΔΕΠ, μεταδιδάκτορες, υποψήφιοι διδάκτορες), για δικτύωση με κορυφαίους επιστήμονες διεθνώς. Η γλώσσα του Συμποσίου είναι η αγγλική ενώ υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης τόσο διά ζώσης όσο και διαδικτυακά.

Σημειώνεται ότι θα απονεμηθούν υποτροφίες σε επιλεγμένους εγγεγραμμένους-συμμετέχοντες του AIDA AICET2025, βάσει αριστείας (προπτυχιακή βαθμολογία και βιογραφικό) και διαγωνιστικής διαδικασίας επιλογής.

Επιπλέον, θα πραγματοποιηθεί ένα εισαγωγικό μάθημα στη Βαθιά Μάθηση (Deep Learning) από τον Καθηγητή Ιωάννη Πήτα πριν από το Συμπόσιο (13 Ιουλίου 2025), για όσους επιθυμούν γρήγορη βελτίωση του γνωσιακού υποβάθρου τους για καλύτερη παρακολούθηση του Συμποσίου (https://icarus.csd.auth.gr/pre-symposium-introductory-short-course-on-deep-learning/).

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για το απαιτούμενο γνωσιακό υπόβαθρο για την παρακολούθηση των διαφόρων συνεδριών και περισσότερες πληροφορίες για τις ομιλίες τα σεμινάρια και τις επιλογές εγγραφής, στην σελίδα του Συμποσίου (https://icarus.csd.auth.gr/aida-auth-ai-cutting-edge-trends-aicet2025-summer-symposium-and-school/). Μπορεί κάποιος να εγγραφεί ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του για μία ημέρα μόνο.

Ο στόχος της AIDA

Η AIDA είναι η πρώτη ακαδημία του είδους της σε διεθνές επίπεδο και έχει στόχο να καταστεί κέντρο παγκόσμιας αναφοράς για διδακτορικές σπουδές στην Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence, AI), να έχει αντίκτυπο στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση στην Τεχνητή Νοημοσύνη, στην αναβάθμιση του εργατικού δυναμικού της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και των υπηρεσιών και στην αντιμετώπιση σημαντικών κοινωνικών προκλήσεων, όπως η καταπολέμηση της παραπληροφόρησης. Συντονιστής είναι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με Πρόεδρο της AIDA, τον Καθηγητή του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ, Ιωάννη Πήτα.

Αυτήν την στιγμή έχει 80 μέλη περίπου, με τον αριθμό να αυξάνεται κάθε χρόνο. Πρόκειται για κορυφαία πανεπιστήμια στην Ευρώπη, εταιρείες και ερευνητικά κέντρα, ενώ αιτήσεις υπήρξαν τελευταία και από την Αμερική. Από το 2021 μέχρι σήμερα έγιναν περίπου 100 μαθήματα AIDA, ενώ τα εντατικά μαθήματα ήταν 53 και έγιναν 44 σειρές διαλέξεων/μαθήματα εξαμήνου υψηλού επιπέδου και 12 θερινά σχολεία την τελευταία τριετία. Οι διδάσκοντες φτάνουν τους 166. Αρκετά από αυτά τα μαθήματα έχουν γίνει και στο ΑΠΘ.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΠΕΚΕΠΕ: Τη Δευτέρα στη Βουλή η δικογραφία για Βορίδη και Αυγενάκη
«Όποιος φαίνεται από τα στοιχεία της Δικαιοσύνης ότι πρέπει να αποδοθούν ευθύνες, θα πρέπει να του αποδοθούν ευθύνες» είπε ο Παύλος Μαρινάκης
ΟΠΕΚΕΠΕ: Τη Δευτέρα στη Βουλή η δικογραφία για Βορίδη και Αυγενάκη