Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μετρό Θεσσαλονίκης: Το σχέδιο για 2 γραμμές δυτικά - Από που θα περνάει

Η προαναγγελία του πρωθυπουργού από την πλατεία Επταλόφου ότι ξεκινούν άμεσα οι μελέτες για την επέκταση και τα όσα προβλέπει η Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Ξεκινούν άμεσα οι μελέτες για την επέκταση του Μετρό και προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη,  όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του σε πολίτες στην πλατεία Επταλόφου, στους Αμπελόκηπους την περασμένη Πέμπτη. Μπορεί ο πρωθυπουργός να περιορίστηκε μόνο στην συγκεκριμένη αναφορά, ωστόσο ήταν από τον ίδιο δήμο, ένα χρόνο πριν, που παρουσία και του ίδιου, είχε παρουσιαστεί η μελέτη  Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία μελετώντας τέσσερα βασικά σενάρια μετακινήσεων κατέληγε στη βέλτιστη λύση για τις μετακινήσεις στην πόλη με ορίζοντα το 2040 και με βασικό κορμό το μετρό.

Το κύριο συμπέρασμα το οποίο προκύπτει από την μελέτη είναι ότι μετά την παράδοση του μετρό προς Καλαμαριά, δίνεται προτεραιότητα στην κάλυψη της Βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, κάτι που επαναλαμβάνουν και κυβερνητικά στελέχη όλο αυτό το διάστημα. Όπως έχει αναφέρει ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, οποιαδήποτε συζήτηση για τις συγκοινωνίες της πόλης οφείλει να παίρνει υπόψη της την μελέτη ανάπτυξης του μετρό. Δεδομένου ότι η ΒΔ Θεσσαλονίκη παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική, τίθεται ως προτεραιότητα η επέκταση προς αυτές τις περιοχές, και, στη συνέχεια, η ανάγκη κάλυψης των περιοχών Χαριλάου και Τούμπας, όπως έχει ειπωθεί.

«Πρόκειται για μια περιοχή ραγδαία αναπτυσσόμενη, για τα δημογραφικά δεδομένα τουλάχιστον της πατρίδας μας, νέα, δυναμική, η οποία, όμως, καλείται να αντιμετωπίσει διαχρονικές αδυναμίες του παρελθόντος τις οποίες βήμα-βήμα επιχειρούμε να διορθώσουμε», όπως τόνισε ο ίδιος ο πρωθυπουργός την Πέμπτη, απευθυνόμενος σε δημάρχους της περιοχής οι οποίοι ζητούν τις υποδομές εκείνες που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής και την καθημερινότητα των πολιτών, όπως την επέκταση του μετρό και την ανάπτυξη του δικτύου του προαστιακού σιδηροδρόμου και δίκαιη, ισόρροπη ανάπτυξη του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Το σχέδιο για δυο γραμμές μετρό

Τι είχε παρουσιαστεί όμως τον Μάιο του 2024, πριν δηλαδή τεθεί σε λειτουργία η βασική γραμμή του Μετρό, σχετικά με τα σχέδια επέκτασης;

Η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπει μέχρι το 2040 την κατασκευή δύο γραμμών μετρό, συνολικού μήκους 48 χιλιομέτρων με 44 σταθμούς, που θα καλύπτουν όλο το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης και τη γύρω ζώνη και θα εξυπηρετούν καθημερινά 678.000 επιβάτες.

Βάσει των αποτελεσμάτων της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), οριστικοποιήθηκε η χάραξη του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης, με ορίζοντα την εξέλιξη του πολεοδομικού συγκροτήματος μέχρι το 2040.

Όπως επισημάνθηκε η Γραμμή 1 (κόκκινη) θα έχει συνολικά 29 σταθμούς και θα περιλαμβάνει από βορρά προς νότο: την επέκταση προς Σταυρούπολη/νοσοκομεία, το βασικό έργο, τη βασική γραμμή δηλαδή, τις επεκτάσεις προς Καλαμαριά και Αεροδρόμιο και τις αναμονές της μελλοντικής επέκτασης προς Θέρμη.

Από τη Μελέτη προέκυψε η ανάγκη για τη Γραμμή 2 του μετρό. Η Πράσινη γραμμή συνολικού μήκους 18,41 χλμ με 17 σταθμούς, η οποία περιλαμβάνει το τμήμα Άνω Εύοσμος – Αγία Κυριακή, το τμήμα προς Κορδελιό και τις αναμονές επέκτασης του Βασικού Έργου προς Άνω Εύοσμο και Κορδελιό) αναμένεται να εξυπηρετεί ημερησίως 253.000 επιβάτες (37% του συνόλου της επιβατικής κίνησης του Μετρό).

8f2epektasi-metro.jpg

Ποιες επεκτάσεις θα γίνουν πρώτες

Το κύριο κριτήριο για τη χρονική υλοποίηση των προτεινόμενων επεκτάσεων του μετρό, είναι η εκτιμώμενη επιβατική ζήτηση. Όπως προέκυψε, ως 1ης προτεραιότητας θα είναι το τμήμα της γραμμής 1 από το Ν.Σ. Σταθμό προς Άνω Εύοσμο και ΚΤΕΛ Μακεδονίας-Κορδελιό, συμπεριλαμβανομένων των αναμονών (ραμπών-κλάδων) προς Χαριλάου/ Πυλαία με 8 σταθμούς.

Σε πρώτη φάση προγραμματίζεται να λειτουργήσει ως τμήμα της Γραμμής 1.

Το τμήμα της επέκτασης του βασικού έργου προς Σταυρούπολη/Νοσοκομεία με 6 σταθμούς, αποτελεί τη 2η φάση υλοποίησης.

Στην 3η φάση υλοποίησης του σχεδίου εντάσσεται η κατασκευή του 2ου τμήματος της γραμμής 2 με 9 σταθμούς από τον ΝΣ Σταθμό στην ευρύτερη περιοχή της Πυλαίας, ενώ στην 4η φάση εντάσσεται η κατασκευή της επέκτασης προς αεροδρόμιο, συμπεριλαμβανομένων των αναμονών (ραμπών-κλάδων) προς Θέρμη, με 5 σταθμούς.

Όπως αναφέρθηκε αναλυτικότερα σχετικά με την πρώτη, βασική, γραμμή του μετρό, προβλέπεται επίσης επέκταση της γραμμής προς Σταυρούπολη και προς τα νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424 επί της περιφερειακής οδού, με προοπτική να φτάσει τελικά στο αεροδρόμιο (υπόγεια) και μέχρι την περιοχή Τσαΐρια στην Περαία, όπου εδρεύει το ThessINTEC.

Η νέα, δεύτερη γραμμή που οριοθετείται συγκεκριμένα από τη μελέτη, προτείνεται να έχει δύο κλάδους και θα είναι η πρώτη που αφορά τον Άνω Εύοσμο. Θα φτάνει δε μέχρι τη Χαριλάου και την Πυλαία, ενώ προβλέπεται και επέκταση προς το ΚΤΕΛ «Μακεδονία» και το Κορδελιό.

Όπως είχε πει τότε ο κ. Ταχιάος για να μπορέσει να επεκταθεί το Μετρό, θα χρειαστεί ενδεχομένως να κατασκευαστεί δεύτερος σταθμός δίπλα σε εκείνον που ήδη υπάρχει στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ). «Ο πρώτος σταθμός που θα συναντάει (η δεύτερη γραμμή) θα είναι στους Αμπελόκηπους, ο δεύτερος στη Μενεμένη, μετά θα πηγαίνει στην πλατεία του Ευόσμου, θα αγγίζει την περιφερειακή και θα φτάνει στον 'Ανω Εύοσμο και φυσικά έχουμε και το αμαξοστάσιό μας δίπλα σε αυτή την γραμμή. Ο δεύτερος κλάδος αυτής της επέκτασης θα πάει στο ΚΤΕΛ «Μακεδονία», στην οδό Επτανήσου και από εκεί στο Κορδελιό, για να καλύψουμε και μια περιοχή η οποία έχει πολύ μεγάλη ανάγκη για μετακινήσεις. Αυτή είναι η γραμμή 2 του μετρό», ξεκαθάρισε στην ημερίδα του 2024 ο κ. Ταχιάος.

Ο κ. Ταχιάος επισήμανε ακόμα πως θα δημιουργηθεί μια νέα (υπόγεια, χωρίς να σκαφτεί ο δρόμος) όδευση προς Τσιμισκή, με -πιθανώς- μια στάση στην Αριστοτέλους, κατόπιν διαβούλευσης με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες. Η νέα αυτή όδευση θα διασταυρώνεται με τη βασική γραμμή στο ύψος του ΑΠΘ και από εκεί θα ακολουθεί υπογείως τη διαδρομή Αγίου Δημητρίου, Τούμπα, Χαριλάου, Ανωτέρα Σχολή Πολέμου, Πατριαρχικά Πυλαίας.

Η μεγαλύτερη συγκοινωνιακή μελέτη των τελευταίων 24 ετών

Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη μελέτη, είναι η μεγαλύτερη Γενική Συγκοινωνιακή Μελέτη των τελευταίων 25 ετών και την υλοποίησή της ανέλαβε η Ελληνικό Μετρό Α.Ε.

Η περιοχή Μελέτης της ΜΑΜΘ περιλαμβάνει το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης (ΠΣΘ) και την Περιαστική Ζώνη της, με συνολικό πληθυσμό περίπου 1.000.000 κατοίκων.

Κατά τη διάρκεια της εκπόνησης της Μελέτης πραγματοποιήθηκε:

Έρευνα σε 13.000 Νοικοκυριά, επιλεγμένα με τυχαία στρωματοποιημένη δειγματοληψία.

Έρευνα Δεδηλωμένης Προτίμησης των χρηστών του συγκοινωνιακού συστήματος (συνεντεύξεις σε Νοικοκυριά, Κέντρα Δραστηριότητας και Περιοχές Μετεπιβίβασης).

Απογραφές και Μετρήσεις στο Κύριο Οδικό Δίκτυο Κυκλοφορίας.

Έρευνα Μετακινήσεων Παρά την Οδό με 67.000 συνεντεύξεις οδηγών σε 34 σημεία.

Μετρήσεις και Έρευνες στα Δημόσια Μέσα Μεταφοράς που κάλυψαν τόσο τα υφιστάμενα δίκτυα (λεωφορειακό και σιδηροδρομικό) όσο και τους κύριους πόλους συγκέντρωσης μετακινήσεων (Τερματικοί Σταθμοί: ΚΤΕΛ, Σιδηροδρομικός Σταθμός και Αεροδρόμιο).

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΟΑΕ: Μικρές ποσότητες πυρηνικού υλικού επλήγησαν από τους βομβαρδισμούς στο Ισφαχάν
Η ραδιενεργή μόλυνση είναι περιορισμένη στα κτίρια που υπέστησαν ζημιές ή καταστράφηκαν, σύμφωνα με τον ΔΟΑΕ
ΔΟΑΕ: Μικρές ποσότητες πυρηνικού υλικού επλήγησαν από τους βομβαρδισμούς στο Ισφαχάν
Ιρανός ΥΠΕΞ: Το Ιράν θα υπερασπιστεί τον εαυτό του «με όλα τα απαραίτητα μέσα»
Η οποιαδήποτε κίνηση στοχοποίησης του ανώτατου ηγέτη θα μπορούσε να προκαλέσει μία “αντίδραση χωρίς όρια”, αναφέρει εξάλλου αξιωματούχος
Ιρανός ΥΠΕΞ: Το Ιράν θα υπερασπιστεί τον εαυτό του «με όλα τα απαραίτητα μέσα»