Κοινοβουλευτική Ερώτηση προς τους Υπουργούς Παιδείας, Εσωτερικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας κατέθεσαν τρεις βουλευτές της Νέας Αριστερά, με πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας Πέτης Πέρκα, ζητώντας την άμεση παρέμβαση της Πολιτείας για τη διάσωση του οικοπέδου του πρώην «Μάρμαρα Μόσχου» στη Θεσσαλονίκη και την αξιοποίησή του για σχολική στέγη, την ώρα που εκδόθηκε πριν από μερικές ημέρες προέγκριση οικοδομικής άδειας για ανέγερσγ οικοδομής.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το οικόπεδο, ιδιοκτησίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, βρίσκεται στη συμβολή των οδών Μεγάλου Αλεξάνδρου και Βασιλείου Χατζή, στην 5η Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για έναν από τους ελάχιστους εναπομείναντες αδόμητους χώρους στην ιδιαίτερα πυκνοδομημένη περιοχή της Νέας Παραλίας, έκτασης 846,71 τ.μ. και αντικειμενικής αξίας περίπου 1,85 εκατ. ευρώ.
Όπως επισημαίνουν οι βουλευτές, ο χώρος είχε χαρακτηριστεί ήδη από το 1988 για σχολική και κοινωνική χρήση με σκοπό την ανέγερση νηπιαγωγείου. Ωστόσο, μετά την άρση της απαλλοτρίωσης και τον αποχαρακτηρισμό του, η Εκκλησία της Ελλάδος προχώρησε σε διαδικασίες οικοδομικής αξιοποίησης, παρά το διαχρονικό αίτημα των κατοίκων, του Δήμου Θεσσαλονίκης, συλλόγων γονέων και εκπαιδευτικών για επαναφορά του οικοπέδου στη σχολική χρήση.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση από τη Νέα Αριστερά, «η ανάγκη είναι σήμερα πιο επιτακτική από ποτέ. Μετά την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, ο Δήμος Θεσσαλονίκης αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα σχολικής στέγης, με έλλειψη περίπου 70 αιθουσών νηπιαγωγείων και παραρτήματα που λειτουργούν σε προσωρινούς ή ακατάλληλους χώρους. Ειδικά στις περιοχές της Αγίας Τριάδας και της Νέας Παραλίας, οι διαθέσιμοι χώροι για την ανέγερση εκπαιδευτικών υποδομών έχουν σχεδόν εκλείψει.
Παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις της τοπικής κοινωνίας, στις 17 Ιουνίου 2026 εκδόθηκε προέγκριση οικοδομικής άδειας για ανέγερση οικοδομής με το σύστημα της αντιπαροχής και κοπή δέντρων στο συγκεκριμένο ακίνητο, εξέλιξη που δημιουργεί τον άμεσο κίνδυνο οριστικής απώλειας ενός κρίσιμου χώρου για τη δημόσια εκπαίδευση και την ποιότητα ζωής των κατοίκων».
«Η υπόθεση αυτή δεν αφορά μόνο ένα οικόπεδο. Αφορά τον τρόπο με τον οποίο η Πολιτεία αντιμετωπίζει τις ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης, της σχολικής στέγης και της ποιότητας ζωής στις πόλεις. Όταν αναγνωρίζονται σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές προσχολικής αγωγής, η απώλεια ενός από τους τελευταίους διαθέσιμους χώρους σε μια τόσο πυκνοδομημένη περιοχή συνιστά πολιτική και κοινωνική οπισθοχώρηση», τονίζουν οι βουλευτές της Νέας Αριστεράς.
Με την Ερώτησή τους καλούν την κυβέρνηση να απαντήσει εάν προτίθεται να αναλάβει πρωτοβουλίες για την προστασία του χώρου, να εξετάσει τη δυνατότητα επαναχαρακτηρισμού του για σχολική χρήση, να συμβάλει στην εξεύρεση χρηματοδοτικού σχήματος για την απόκτησή του υπέρ του Δήμου Θεσσαλονίκης και να ανοίξει διάλογο με την Εκκλησία της Ελλάδος ώστε να διερευνηθεί η παραχώρησή του για εκπαιδευτικούς και κοινωφελείς σκοπούς.
Η Νέα Αριστερά υπογραμμίζει ότι η σχολική στέγη αποτελεί δημόσιο αγαθό και κοινωνική προτεραιότητα. Το οικόπεδο «Μάρμαρα Μόσχου» μπορεί και πρέπει να αποτελέσει χώρο εκπαίδευσης και κοινωνικής ωφέλειας για τις επόμενες γενιές και όχι ακόμη ένα οικοδομικό τετελεσμένο σε μια περιοχή που στερείται πλέον ελεύθερων και κοινωφελών χώρων. Το οικόπεδο δεν πρέπει να χαθεί. Αν χτιστεί, θα χαθεί οριστικά μια μοναδική ευκαιρία για τη Θεσσαλονίκη και τους κατοίκους της».
Η ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή
Στη συμβολή των οδών Μεγάλου Αλεξάνδρου 17 και Βασιλείου Χατζή 2, στην 5η Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, βρίσκεται το οικόπεδο ιδιοκτησίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, γνωστό ως «πρώην Μάρμαρα Μόσχου», έκτασης 846,71 τ.μ. και αντικειμενικής αξίας περίπου 1,85 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έναν από τους ελάχιστους εναπομείναντες αδόμητους χώρους στην πυκνοδομημένη περιοχή της Νέας Παραλίας Θεσσαλονίκης.
Το συγκεκριμένο οικόπεδο είχε χαρακτηριστεί ήδη από το 1988 ως χώρος σχολικής και κοινωνικής χρήσης με σκοπό την ανέγερση νηπιαγωγείου. Ωστόσο, μετά την άρση της απαλλοτρίωσης και τον αποχαρακτηρισμό του, η Εκκλησία της Ελλάδος προχώρησε σε διαδικασίες αξιοποίησής του για οικοδομική εκμετάλλευση.
Παράλληλα, επί σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, οι κάτοικοι της περιοχής, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, φορείς γονέων και εκπαιδευτικών ζητούν την επαναφορά του χώρου στη σχολική χρήση, επισημαίνοντας τις τεράστιες ελλείψεις σε σχολική στέγη και ιδίως σε νηπιαγωγεία.
Ιδιαίτερα μετά την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει καταγράψει έλλειψη περίπου 70 αιθουσών νηπιαγωγείων, ενώ παραρτήματα νηπιαγωγείων στεγάζονται σε ακατάλληλους ή προσωρινούς χώρους. Το πρόβλημα είναι εντονότερο στην περιοχή της Αγίας Τριάδας και της Νέας Παραλίας, όπου η ανοικοδόμηση έχει εξαντλήσει σχεδόν κάθε διαθέσιμο χώρο για σχολική χρήση.
Στις 5 Νοεμβρίου 2024, η Πρωτοβουλία Κατοίκων του Ε’ Δημοτικού Διαμερίσματος Θεσσαλονίκης απηύθυνε επιστολή προς την Ιερά Σύνοδο και την Εκκλησιαστική Κεντρική Υπηρεσία Οικονομικών, καλώντας την Εκκλησία να παραχωρήσει αφιλοκερδώς το οικόπεδο στον Δήμο Θεσσαλονίκης για την ανέγερση νηπιαγωγείου, χωρίς ωστόσο να υπάρξει ανταπόκριση.
Παρά τα παραπάνω, στις 17 Ιουνίου 2026 εκδόθηκε προέγκριση οικοδομικής άδειας για «ανέγερση οικοδομής με το σύστημα της αντιπαροχής» και κοπή δέντρων στο συγκεκριμένο ακίνητο, γεγονός που δημιουργεί τον κίνδυνο οριστικής απώλειας ενός κρίσιμου χώρου για τη δημόσια εκπαίδευση και την τοπική κοινωνία.
Η υπόθεση αυτή δεν αφορά μόνο ένα ακίνητο. Αφορά τον τρόπο με τον οποίο η Πολιτεία αντιμετωπίζει τις ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης, της σχολικής στέγης και της ποιότητας ζωής στις αστικές περιοχές. Όταν η ίδια η διοίκηση αναγνωρίζει σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές προσχολικής αγωγής, η απώλεια ενός από τους ελάχιστους διαθέσιμους χώρους σε μία τόσο πυκνοδομημένη περιοχή συνιστά πολιτική και κοινωνική οπισθοχώρηση.
Το οικόπεδο δεν πρέπει να χαθεί! Αν χτιστεί, θα χαθεί. Για πάντα!
Κατόπιν αυτών, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Είναι σε γνώση των Υπουργείων η έκδοση προέγκρισης οικοδομικής άδειας για το οικόπεδο επί των οδών Μεγάλου Αλεξάνδρου 17 και Β. Χατζή 2 στη Θεσσαλονίκη;
- Ποια είναι η σημερινή εκτίμηση των αρμόδιων υπηρεσιών για τις ανάγκες σχολικής στέγης και ειδικότερα προσχολικής εκπαίδευσης στον Δήμο Θεσσαλονίκης και στην 5η Δημοτική Κοινότητα;
- Έχουν εξεταστεί από τα συναρμόδια Υπουργεία δυνατότητες επαναχαρακτηρισμού του χώρου για σχολική χρήση ή άλλες λύσεις διασφάλισης του οικοπέδου υπέρ του δημοσίου συμφέροντος;
- Προτίθεται το Υπουργείο Παιδείας να αναλάβει πρωτοβουλία, σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, για την εξεύρεση χρηματοδοτικού σχήματος που θα επιτρέψει την απόκτηση ή παραχώρηση του οικοπέδου για την ανέγερση νηπιαγωγείου;
- Έχουν ζητηθεί ή εκπονηθεί μελέτες σχετικά με τις κυκλοφοριακές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις της ανέγερσης πολυώροφης οικοδομής στο συγκεκριμένο σημείο;
- Προτίθεται η κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλία διαλόγου με την Εκκλησία της Ελλάδος, προκειμένου να διερευνηθεί η παραχώρηση του οικοπέδου στον Δήμο Θεσσαλονίκης για εκπαιδευτικούς και κοινωφελείς σκοπούς, όπως ζητούν επί δεκαετίες οι κάτοικοι της περιοχής;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Δρίτσας Θοδωρής
Τσακαλώτος Ευκλείδης
