Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Δεν αυξήθηκαν τα εισιτήρια του ΟΑΣΘ» υποστήριξε ο υφ. Μεταφορών, Μ. Παπαδόπουλος!

Σε εξέλιξη από το πρωί στη Θεσσαλονίκη η διημερίδα του ΣΑΣΘ για την Αστική Κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη

Σε εξέλιξη είναι από το πρωί η διημερίδα του ΣΑΣΘ και του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, «Οι Δημόσιες Μεταφορές στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για την Αστική Κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη».

Στο χαιρετισμό του ο υπουργός Μακεδονίας – Θράκης, Γιώργος Ορφανός, επισήμανε την ανάγκη για συναίνεση στην πόλη στα ζητήματα μεταφορών, καθώς όπως είπε χαρακτηριστικά, «η διαμάχη μετρό ή τραμ διήρκεσε περισσότερα από 20 χρόνια για να φτάσουμε να διεκδικούμε και μετρό και τραμ. Χρειάζεται συναίνεση όλων μας».

Ο κ. Ορφανός εστίασε στα προβλήματα καθυστερήσεων στην υλοποίηση του μετρό, λέγοντας: «Η πρόοδος του μετρό δεν ικανοποιεί κανέναν. Το ΥΜΑΘ θα κάνει προσπάθειες επίσπευσης του έργου, στοχεύοντας στην κινητοποίηση όλων των δυνάμεων, για να εξαλειφθούν όλα τα εμπόδια που υπάρχουν, είτε τεχνητά, είτε πραγματικά. Το έργο συνεχίζεται, όχι όμως με τους επιθυμητούς ρυθμούς και την ίδια ώρα πλήττονται πολλοί πολίτες. Το τραμ έχει μια εξαιρετική μελέτη και απαιτείται πολιτική βούληση για να προχωρήσει».

Η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, επισήμανε επίσης την ασυνεννοησία στην πόλη, τονίζοντας: «Κάνουμε μισές δουλειές, χωρίς ο ένας να ενημερώνει τον άλλο». Επίσης, επέμεινε στη βελτίωση της θαλάσσιας συγκοινωνίας, έστω και με τη σημερινή πιλοτική μορφή της, λέγοντας ότι «χρειάζεται μεγάλες βελτιώσεις, παρότι ο κόσμος την αγκάλιασε».

Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, ανέλυσε την ιστορία του Οργανισμού και βάσει των στοιχείων, με τα 622 αστικά λεωφορεία του στόλου του μετακινούνται ετησίως 170 εκατομμύρια επιβάτες, με μέση πληρότητα δρομολογίων στο 40%.

Η βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Δέσποινα Χαραλαμπίδου, στο χαιρετισμό της έθεσε τρία ζητήματα: την ύπαρξη μόνο του ΟΑΣΘ ως μέσου μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη, τις μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων του μετρό και την ανυπαρξία εναλλακτικού δικτύου μεταφοράς του επιβατικού κοινού. Χαρακτήρισε «μικρή» τη σημερινή προσπάθεια για θαλάσσια συγκοινωνία και «αόρατο» το τραμ.

«Είμαστε υπέρ της δημιουργίας ενός δημόσιου φορέα για τις μαζικές μεταφορές, που θα παίξει εποπτικό ρόλο, ώστε να μην υπάρχουν μονοπώλια στο χώρο των μέσων μαζικής μεταφοράς. Θέλουμε ενίσχυση του ρόλου του ΣΑΣΘ για να παίξει ουσιαστικό ρόλο», υπογράμμισε.

Ο εκπρόσωπος του δημάρχου Θεσσαλονίκης και εντεταλμένος σύμβουλος για τα συγκοινωνιακά και κυκλοφοριακά ζητήματα, Γιώργος Δημαρέλος, πραγματοποίησε έναν απολογισμό των παρεμβάσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι γίνεται προσπάθεια για την υλοποίηση του δυτικού προαστιακού σιδηροδρόμου, που μέσω του υφιστάμενου δικτύου θα συνδέσει το λιμάνι με τη δυτική Θεσσαλονίκη, ενώ σχετικά με το τελεφερίκ είπε ότι είναι ανοιχτή η υλοποίησή του, αφού στη νέα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 υπάρχει η δυνατότητα να είναι επιλέξιμη δαπάνη και άρα να χρηματοδοτηθεί ευκολότερα από οποιοδήποτε άλλο έργο.

Ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, υπερασπίστηκε το έργο του ΟΑΣΘ και ειδικά την τιμολογιακή πολιτική, σημειώνοντας ότι «απάλλαξε κατά 80 εκ. ευρώ τους φορολογούμενους πολίτες. Το εισιτήριο στη Θεσσαλονίκη είναι μικρότερο από εκείνο της Αθήνας και δεν μπορεί να θεωρείται αύξηση ο εξορθολογισμός της τιμολογιακής πολιτικής».

Ο κ. Παπαδόπουλος εξήρε τη συνεισφορά της Τροχαίας στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. «Οφείλουμε να ξεφύγουμε από το μύθο των μεγάλων οραμάτων. Οφείλουμε να δώσουμε λύσεις. Ποιοτικές μεταφορές σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Προωθούμε τρένο, μετρό και τραμ, φιλοπεριβαλλοντικά καύσιμα, ενισχυμένες θαλάσσιες μεταφορές, περισσότερες λεωφορειολωρίδες και πεζόδρομοι, εισαγωγή της τηλεματικής και εκστρατεία ευαισθητοποίησης του κόσμου είναι οι πολιτικές μας. Για τη Θεσσαλονίκη, δεν ξέρω κατά πόσο θα γίνει το τραμ, αλλά ξέρω ότι είναι εφικτό να γίνει. Χρειάζεται το ΣΑΣΘ να μετατραπεί σε Ενιαίο Μητροπολιτικό Φορέα Σχεδιασμού Μεταφορών, σε μια Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων και αυτή είναι η πρόθεσή μας», επισήμανε ο κ. Παπαδόπουλος.

Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής, σε δηλώσεις του σε δημοσιογράφους ανακοίνωσε ότι εντός των επόμενων δυο μηνών θα λειτουργήσει πιλοτικά η «έξυπνη κάρτα» (ηλεκτρονικό εισιτήριο) σε λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ, καθώς ήδη ο Οργανισμός έχει προμηθευτεί 100 καινούργια ακυρωτικά μηχανήματα.

Δίνοντας λεπτομέρειες για το συγκεκριμένο ζήτημα, ο κ. Στεφανίδης τόνισε ότι «το αργότερο την 1η Ιανουαρίου 2015 θα λειτουργήσει πιλοτικά η ‘έξυπνη κάρτα’ για περίπου τέσσερις μήνες. «Από τα 100 μηχανήματα δε θα τοποθετηθούν άμεσα όλα. Ωστόσο, τα λεωφορεία πέντε γραμμών θα έχουν τέτοια μηχανήματα και έτσι θα γίνει η εισαγωγή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Οι γραμμές που προσδιορίσαμε είναι 10, 31, 11, 57 και 83, όμως η οριστικοποίησή τους θα γίνει στις 20 Νοεμβρίου. Σταδιακά το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα μπει σε όλες τις γραμμές, με πρώτες εκείνες που έχουν πληρότητα κάτω του 35%. Η προμήθεια των ‘έξυπνων καρτών’ θα γίνεται από τα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ σε πρώτη φάση, ενώ είμαστε σε συνεννόηση με τις κεντρικές τράπεζες, προκειμένου να υπογράψουμε συμβάσεις», επισήμανε.

Ο κ. Στεφανίδης ανακοίνωσε μάλιστα ότι από τον επόμενο μήνα θα γίνει αλλαγή στα δρομολόγια του ΟΑΣΘ και θα βγουν νέα προγράμματα, ώστε να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση του κόσμου. «Διαπιστώσαμε ότι σε συγκεκριμένες γραμμές έχουμε πολύ μικρές πληρότητες, ενώ σε κάποιες άλλες για ορισμένες ώρες της ημέρας έχουμε 100% πληρότητα ή ακόμη και υπερπληρότητα λεωφορείων. Θα γίνει ένας εξορθολογισμός, θα βγουν λεωφορεία από κάποιες γραμμές, θα γίνει νέος προγραμματισμός και θα προστεθούν οχήματα όπου υπάρχει ανάγκη. Σήμερα κάνουμε δοκιμές για να διαπιστώσουμε την ακρίβεια των δρομολογίων. Οι αλλαγές θα γίνουν μέσα στο Δεκέμβριο», σημείωσε.

Η εκτελεστική διευθύντρια του ευρωπαϊκού δικτύου POLIS, KarenVancluysen, ανέλυσε την ανάπτυξη της καινοτομίας στις δημόσιες μεταφορές σε ευρωπαϊκές πόλεις και περιφέρειες. Το POLIS είναι ένα ευρωπαϊκό δίκτυο, στο οποίο συνεργάζονται 65 πόλεις, αρχές μεταφορών και περιφέρειες της Ευρώπης, ώστε να αναπτύξουν καινοτόμες λύσεις προώθησης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. «Οι περισσότερες πόλεις θέλουν να είναι καινοτόμες, όμως δε θέλουν όλες να είναι οι πρώτες που θα εφαρμόσουν νέα μέτρα», είπε η κ. Vancluysen. Στις νέες τεχνολογίες πανευρωπαϊκά στα συστήματα μαζικής μεταφοράς η εκτελεστική διευθύντρια του POLIS αναφέρθηκε σε λεωφορεία ηλεκτρικά και υβριδικά που αποτελούν το μέλλον των δημοσίων συγκοινωνιών, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε στις φιλικές στο περιβάλλον μεταφορές.

Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, Γιώργος Γιαννόπουλος,τόνισε ότι την ώρα που οι άλλες ευρωπαϊκές πόλεις έλυναν τα συγκοινωνιακά προβλήματά τους, στη Θεσσαλονίκη συζητούσαμε, χωρίς να συνεννοούμαστε. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, είπε ο καθηγητής, παραμένει χωρίς ουσιαστική εμπλοκή και όλες οι βασικές αποφάσεις λαμβάνονται στην Αθήνα.

Ο κ. Γιαννόπουλος επισήμανε ότι είναι αναγκαία η μετατροπή του ΣΑΣΘ σε Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων, αλλά και μια νέα μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού των υποδομών της επόμενης εικοσαετίας.Σημείωσε ότι στο παρελθόν «υπήρξαν προσπάθειες επίλυσης του κυκλοφοριακού προβλήματος, αλλά αποσπασματικές και απροετοίμαστες», φέρνοντας ως πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα το μετρό, την υποθαλάσσια αρτηρία, το Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών Θεσσαλονίκης του 2011 και η αναδιοργάνωση του τομέα συγκοινωνιών – κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης.

Επισήμανε ότι για το μέλλον της Θεσσαλονίκης απαιτείται εναρμόνιση με τις πολιτικές της ΕΕ, υιοθέτηση επιτυχημένων πρακτικών άλλων χωρών και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.

Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής, παρουσίασε το πλαίσιο αρχών και προτεραιοτήτων της διοίκησης του φορέα, που έχει ως «βασική αποστολή και στρατηγική επιδίωξη την παροχή υψηλής ποιότητας συγκοινωνιακών υπηρεσιών και τη μεγιστοποίηση της κοινωνικής και οικονομικής ανταποδοτικότητας των πόρων».

Ο κ. Παλαιστής επισήμανε ότι είναι «αναγκαία η προώθηση βιώσιμων συγκοινωνιακών συστημάτων και η διαμόρφωση μιας νέας αντίληψης για την αστική κινητικότητα με κριτήρια: περιβαλλοντικά (εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση ατμοσφαιρικής ρύπανσης, και διασφάλιση της υγείας, ορθολογική χρήση του φυσικού κεφαλαίου), κοινωνικά εξασφάλιση οικονομικά προσιτής, χρονικά αξιόπιστης, ασφαλούς και ευέλικτης μετακίνησης για όλες τις ομάδες πληθυσμού) και οικονομικά (προτεραιότητες στην κατανομή κονδυλίων, κίνητρα κ.λ.π.)».

Αναφερόμενος στο έργο του ΣΑΣΘ ο κ. Παλαιστής τόνισε την ολοκλήρωση του πρώτου πανελλαδικά Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που διαθέτει πλέον η Θεσσαλονίκη, τη μελέτη για την αναδιοργάνωση του φορέα σε μια Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων, τη στρατηγική για την εισαγωγή ενός Ενιαίου και Ευφυούς Συστήματος Πληρωμής ή Συλλογής Κομίστρου (ηλεκτρονικό εισιτήριο), τη διερεύνηση της δυνατότητας εισαγωγής δικτύου τραμ στη Θεσσαλονίκη, το υπόμνημα για τις προϋποθέσεις χωροθέτησης και ασφάλειας των στάσεων αστικών συγκοινωνιών και το σχεδιασμό των στρατηγικών κατευθύνσεων για την ενσωμάτωση των θεμάτων ποιότητας στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες με ένα σύγχρονο σύστημα μέτρησης και αξιολόγησης ποιότητας, εναρμονισμένο με το ευρωπαϊκό πρότυπο ποιότητας.

«Προσωπική μου δέσμευση είναι το ΣΑΣΘ να ενταχθεί στα ενεργά Δίκτυα Πόλεων για βιώσιμη κινητικότητα CIVITAS και POLIS, προσδίδοντάς του με αυτό τον τρόπο ένα ρόλο πιο εξωστρεφές», είπε ο κ. Παλαιστής. Μάλιστα, στη νέα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020, το ΣΑΣΘ προτίθεται να διεκδικήσει σημαντικούς ευρωπαϊκούς πόρους τόσο από το ΣΕΣ (νέο ΕΣΠΑ), όσο κι από χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το νέο «Πακέτο Αστικής Κινητικότητας» και το «Horizon 2020», για την εκπόνηση νέων έργων που θα συμβάλουν στην ολοκλήρωση του οράματος για τις αστικές συγκοινωνίες.

Ο κ. Παλαιστής συμπλήρωσε πως «σύντομα ο συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης θα αλλάξει. Η λειτουργία του Μετρό θα αλλάξει κατά πολύ τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης, ειδικά τις ώρες αιχμής. Το ΣΑΣΘ καλείται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε αυτή τη νέα πρόκληση, όπου είμαστε υποχρεωμένοι να ανασχεδιάσουμε τη χωροθέτηση και κατανομή των γραμμών του ΟΑΣΘ, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα δίκτυο άκρως συμπληρωματικό. Εξίσου χρήσιμο θεωρώ πως είναι και η λειτουργία ενός δικτύου Τραμ, ένα μέσο που θα δώσει άλλη πνοή και άλλο χρώμα στον αστικό ιστό της πόλης».

Τα μεγάλα οδικά έργα της ΠΚΜ στη Θεσσαλονίκη

Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας, Στάθης Αβραμίδης, επισήμανε τις εξελίξεις στα σημαντικότερα οδικά έργα που υλοποιεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη.

Το σπουδαιότερο είναι η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Κ16 στην περιοχή της Λαχαναγοράς (συμβολή ΠΑΘΕ και εσωτερικής περιφερειακής οδού), με προϋπολογισμό 52,6 εκ. ευρώ. Παράλληλα με τον ανισόπεδο κόμβο, όπως εξήγησε ο κ. Αβραμίδης, αναδιαμορφώνεται η οδός Πόντου ώστε να διέρχεται την περιφερειακή οδό με άνω διάβαση, όπως και οι προσβάσεις της εσωτερικής περιφερειακής και των παρόδιων εγκαταστάσεων. «Η κυκλοφορία των υφιστάμενων οδών δεν μπορεί να διακοπεί και γι’ αυτό το έργο κατασκευάζεται σε οχτώ διακριτές φάσεις», τόνισε ο κ. Αβραμίδης.

Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του έργου, που έχει συμβατική προθεσμία παράδοσης το τέλος του επόμενου Αυγούστου, ο αντιπεριφερειάρχης επισήμανε ότι συνολικά μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 48% του έργου (πληρώθηκαν 25,25 εκ. ευρώ). Το πρώτο τμήμα εξελίσσεται κανονικά, παρότι καθυστέρησε να ξεκινήσει επί ένα χρόνο, λόγω κατάληψης των απαλλοτριωμένων εκτάσεων από καταπατητές. Ο πλήρης κόμβος θα παραδοθεί τον επόμενο Αύγουστο, με τις δυο από τις τρεις γέφυρες να έχουν ολοκληρωθεί (Θεσσαλονίκη – Καλοχώρι και περιφερειακή – Καλοχώρι). Το δεύτερο τμήμα απαιτεί συμπληρωματική απαλλοτρίωση σε έκταση 149,12 στρ. που εκκρεμεί ακόμη. Συμβατικά η παράδοση της έκτασης προβλεπόταν το Δεκέμβριο του 2012, όμως η απαλλοτρίωση ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2012 και το δικαστήριο έγινε πριν από ένα μήνα και αναμένεται η απόφαση.

Στα σημαντικά έργα εντάσσεται και το «ευφυές σύστημα διαχείρισης αστικής κινητικότητας και ελέγχου κυκλοφορίας για τη βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος στην κεντρική περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης», με προϋπολογισμό περίπου 3 εκ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία δυο κέντρων αστικής κινητικότητας. Το πρώτο είναι το Κέντρο Διαχείρισης και Ελέγχου της Κυκλοφορίας (Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας) και το δεύτερο είναι το Κέντρο Αστικής Κινητικότητας (Δήμος Θεσσαλονίκης).

Στο ίδιο έργο περιλαμβάνεται και το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου Κυκλοφορίας στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης και το Σύστημα Δυναμικής Διαχείρισης Φωτεινής Σηματοδότησης. Στόχος είναι η εγκατάσταση ενός προηγμένου συστήματος φωτεινής σηματοδότησης, που θα ελέγχει την κυκλοφορία στην οδό Τσιμισκή (ΧΑΝΘ – Δικαστήρια), με σκοπό τη διευκόλυνση της διαμπερούς κυκλοφορίας, που αποτελεί σημαντικό τμήμα της συνολικής κίνησης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τόνισε ο κ. Αβραμίδης. Το κόστος του ανήλθε στα 1,3 εκ. ευρώ και μόλις ολοκληρώθηκε η 24μηνη «δωρεάν περίοδος καλής λειτουργίας».

Στα σημαντικά έργα περιλαμβάνεται και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας της εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, που πληροφορεί τους χρήστες για τις συνθήκες στο τμήμα (13 χλμ.) μεταξύ των κόμβων Κ5 (Παπαγεωργίου) και Κ13 (Φοίνικας), ακόμη και μέσω διαδικτύου. Αντίστοιχες πινακίδες μεταβαλλόμενων μηνυμάτων έχουν τοποθετηθεί και για την πληροφόρηση των χρηστών για τις κυκλοφοριακές συνθήκες στο κέντρο της πόλης, σε πραγματικό χρόνο, με στόχο την εξοικονόμηση χιλιάδων ανθρωποωρών από την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας. Τα δυο συστήματα θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους, καθώς εξασφαλίστηκαν τα απαιτούμενα κονδύλια.

Σημαντικό έργο είναι και η συντήρηση των φωτεινών σηματοδοτών και του ηλεκτροφωτισμού των δρόμων αρμοδιότητας της Περιφέρειας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ