Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Σταθμός μετεπιβίβασης στη Μίκρα

Σχεδιάζεται από το ΣΑΣΘ στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος, με επικεφαλής τον καθηγητή του ΑΠΘ, Σπύρο Βούγια

Θα είναι ο πλέον σύγχρονους και ο μεγαλύτερος σταθμός μετεπιβίβασης αυτός που θα κατασκευαστεί στη Μίκρα της Θεσσαλονίκης, όπου μελλοντικά θα συγκεντρώνονται όλα τα μέσα μεταφοράς, από λεωφορεία, ΙΧ και ταξί, μέχρι και μετρό, το μέσο σταθερής τροχιάς για το αεροδρόμιο, καραβάκια, ποδήλατα κτλ. Τον σταθμό αυτό σχεδιάζει ήδη το ΣΑΣΘ, στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος, με επικεφαλής τον καθηγητή του ΑΠΘ, Σπύρο Βούγια.

Ο κ. Βούγιας, αναφέρθηκε στους σύγχρονους σταθμούς μετεπιβίβασης και ειδικά σε αυτόν που θα διαμορφωθεί στη Μίκρα, στη διημερίδα του ΣΑΣΘ και του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που ολοκληρώθηκε στη Θεσσαλονίκη.

«Στη χώρα μας, η διατροπικότητα, η χρήση, δηλαδή, περισσότερων μέσων και τρόπων μεταφοράς στη διάρκεια ενός ταξιδιού, είναι πολύ περιορισμένη και δύσκολη, εξ αιτίας της έλλειψης σύγχρονων, οργανωμένων και καλά σχεδιασμένων σταθμών μετεπιβίβασης. Στη Θεσσαλονίκη, με την αποκλειστική μέχρι σήμερα χρήση λεωφορείων για την εξυπηρέτηση των μετακινήσεων με μέσα μαζικής μεταφοράς, η δυνατότητα μετεπιβίβασης υπήρξε εκ των πραγμάτων περιορισμένη. Ωστόσο, η ριζική αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ, που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’90 και ολοκληρώθηκε το 2002, οδήγησε στην διαμόρφωση δυο μεγάλων τερματικών σταθμών στα άκρα της πόλης (δυτικά στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και ανατολικά στο ΙΚΕΑ), για μετεπιβίβαση από λεωφορείο ή Ι.Χ. σε άλλο λεωφορείο. Θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε αυτούς τους πρώτους τερματικούς της πόλης, μαζί με τον αντίστοιχο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων του ΚΤΕΛ, ως σταθμούς μετεπιβίβασης "πρώτης γενιάς", τόνισε ο κ. Βούγιας.

Σήμερα, όπως ανέφερε ο καθηγητής, «δίνεται η ευκαιρία στη Θεσσαλονίκη, αξιοποιώντας τη συμμετοχή του ΣΑΣΘ στο ευρωπαϊκό έργο NODES, να σχεδιαστούν από τώρα σύγχρονοι και λειτουργικοί σταθμοί μετεπιβίβασης “τρίτης γενιάς", σύμφωνα με την πιο πρόσφατη εμπειρία και τις καλές πρακτικές εφαρμογής των μεγαλύτερων Ευρωπαϊκών πόλεων. Εκτιμώντας πως, σε περίπου τέσσερα χρόνια από σήμερα, η πόλη μπορεί να διαθέτει, εκτός από λεωφορεία και άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς (μετρό, τραμ, θαλάσσια συγκοινωνία), το έργο NODES διερευνά τις προϋποθέσεις, τις προδιαγραφές, τα χαρακτηριστικά και τους τρόπους λειτουργίας της κατασκευής ενός τέτοιου σταθμού στη Μίκρα, στα όρια των δήμων Καλαμαριάς και Πυλαίας».

Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι δυνατό ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων συγκοινωνιακής υποδομής να είναι έτοιμος και ένας σύγχρονος σταθμός μετεπιβίβασης στη Μίκρα, πρωτοποριακός για τη χώρα, που θα αναβαθμίσει την εμπειρία της μετακίνησης με μέσα μαζικής μεταφοράς των κατοίκων της Θεσσαλονίκης».

Στάσεις και στέγαστρα

Η συγκοινωνιολόγος – μηχανικός, επιστημονική συνεργάτιδα του ΣΑΣΘ, Χριστίνα Πασχαλίδου, ανέλυσε την πρόταση του ΣΑΣΘ για τις νέες προδιαγραφές για τη χωροθέτηση το και σχεδιασμό στάσεων και στεγάστρων των λεωφορείων στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης.

«Το ΣΑΣΘ, αναγνωρίζοντας τη σοβαρότητα του θέματος χωροθέτησης και ασφάλειας των στάσεων των λεωφορείων και διαπιστώνοντας τις ελλείψεις που υπάρχουν στη χώρα μας για την ολοκληρωμένη θεώρηση του θέματος, έχει προβεί τα τελευταία χρόνια σε ενέργειες με στόχο την ολοκληρωμένη καταγραφή της επικινδυνότητας των στάσεων, τη θέσπιση προδιαγραφών στάσεων και την αναζήτηση χρηματοδότησης από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το ΕΣΠΑ για την εκπόνηση σχετικής μελέτης και την υλοποίηση παρεμβάσεων προς αντιμετώπιση του προβλήματος», επισήμανε η κα. Πασχαλίδου.

Να αναφέρουμε ότι η ομάδα εργασίας του ΣΑΣΘ, έπειτα από μελέτη και σε εφαρμογή των καλών πρακτικών που ισχύουν διεθνώς για τις τεχνικές προδιαγραφές των στάσεων και των στεγάστρων, συνέταξε σειρά προτάσεων, τις οποίες και υπέβαλε στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με τη μορφή υπομνήματος, καθώς και σε όλους τους τοπικούς φορείς.

Όπως είπε η κα Πασχαλίδου οι προτάσεις του ΣΑΣΘ, για το νομοθετικό πλαίσιο, είναι η σαφής οριοθέτηση της αρμοδιότητας για τη χωροθέτηση, αλλά και για την επιλογή του είδους, της μορφής και του τύπου των στεγάστρων στο ΣΑΣΘ, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές που θα ορίσει το υπουργείο. Επίσης, η απόδοση της συντήρησης είτε στον οικείο Δήμο, είτε στην Περιφέρεια. Σε ό,τι αφορά τις τεχνικές προδιαγραφές, απαιτείται τυποποίηση της διαδικασίας, χρήση ευρωπαϊκών προδιαγραφών, διαβούλευση με φορείς και πολίτες για τη χωροθέτηση κάθε στάσης, βάση δεδομένων στο ΣΑΣΘ και συνεχής παρακολούθηση των στοιχείων επιβατικής κίνησης ανά στάση, μέσω του συστήματος τηλεματικής του ΟΑΣΘ. Επίσης, προτείνεται διασφάλιση της ασφαλούς και ανεμπόδιστης πρόσβασης των λεωφορείων στις στάσεις με αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης, ειδικές προεξοχές πεζοδρομίων στις θέσεις των στάσεων, καταγραφή των ατυχημάτων σε στάσεις και στέγαστρα, καμπάνια ενημέρωσης του επιβατικού κοινού και χρηματοδότηση για την εκπόνηση ολοκληρωμένου προγράμματος καταγραφής και αξιολόγησης του συνόλου των στάσεων και στεγάστρων και ακολούθως επεμβάσεις για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας για οχήματα και πεζούς.

Γ.Δημαρέλος: «Αν δεν λειτουργήσουν οι λεωφορειολωρίδες δεν θα γίνουν καινούριες»

Νέες λεωφορειολωρίδες χωρίς να λειτουργήσουν οι παλιές δεν πρόκειται να γίνουν τόνισε ο συγκοινωνιολόγος, δημοτικός σύμβουλος και εντεταλμένος για θέματα κυκλοφορίας στο δήμο Θεσσαλονίκης, Γιώργος Δημαρέλος. Ο κ.Δημαρέλος μιλώντας στη διημερίδα του ΣΑΣΘ και του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ανέλυσε την υφιστάμενη κατάσταση στις λεωφορειολωρίδες της πόλης και αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο επέκτασης του υφιστάμενου δικτύου ή μάλλον στο ενδεχόμενο μη επέκτασης.

Οι λεωφορειολωρίδες που υπάρχουν σήμερα στην πόλη είναι στις οδούς:

-Μητροπόλεως, Τσιμισκή, Εγνατία, Β. Όλγας (, Αιγαίου – Σοφούλη,), Λ. Στρατού, Γ. Παπανδρέου, Παπαναστασίου, Αγγελάκη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Έρχεται μετά το Πάσχα ο θεσμός του «Επόπτη Γειτονιάς»
Θα είναι τα «μάτια» του δήμου Θεσσαλονίκης για θέματα καθαριότητας και γενικότερα αστικού χώρου – Θα τεθεί επί της ουσίας σε ισχύ και ο νέος...
Θεσσαλονίκη: Έρχεται μετά το Πάσχα ο θεσμός του «Επόπτη Γειτονιάς»