Μειώθηκαν τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα μέσα στην τελευταία δεκαετία στη χώρα μας, αλλά εξακολουθούν να παραμένουν ως ποσοστό από τα υψηλότερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε ημερίδα, που διοργάνωσε το υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης και το Ινστιτούτο Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ).
Αναφερόμενος στο ανθρώπινο και κοινωνικό κόστος των τροχαίων δυστυχημάτων ο διευθυντής τροχαίας Θεσσαλονίκης, ταξίαρχος Θεόδωρος Τυρεκίδης επεσήμανε ότι «τα τροχαία ατυχήματα, εκτιμάται, ότι αποτελούν την τρίτη αιτία θανάτου, μετά τις καρδιοπάθειες και τον καρκίνο». Επικαλούμενος ευρωπαϊκές έρευνες υπογράμμισε ότι μεγαλύτερους κινδύνους διατρέχουν οι αποκαλούμενοι «ευπαθείς χρήστες των δρόμων», π.χ. οι ποδηλάτες, οι μοτοσικλετιστές, οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά, κ.α. Όπως ανέφερε, «για κάθε χιλιόμετρο που διανύει σε δρόμους της Ε.Ε. ένας ποδηλάτης έχει οκτώ φορές περισσότερες πιθανότητες θανάτου από έναν αυτοκινητιστή, εννέα φορές περισσότερες ένας πεζός και είκοσι φορές περισσότερες ένας μοτοσικλετιστής».
Πάντως ο κ. Τυρεκίδης σημείωσε τις προόδους που έχουν γίνει στη χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες σε ό,τι αφορά τη βελτίωση των υποδομών, αλλά και την προσπάθεια ενημέρωσης του κοινού για τις επιπτώσεις της κακής οδικής συμπεριφοράς.
«Πριν από δέκα χρόνια, κάθε χρόνο, είχαμε περίπου 2.500 νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα. Το 2013 είχαμε κάτω από 800 και για το 2014 αναμένουμε ότι θα είναι κάτω από 600. Και με την ολοκλήρωση μεγάλων οδικών έργων ελπίζουμε αυτός ο αριθμός να μειωθεί κατά πολύ ακόμη, τα επόμενα χρόνια δήλωσε ο Τυρεκίδης. Σε ό,τι αφορά το νομό Θεσσαλονίκης, σημείωσε, ότι στο ενδεκάμηνο του 2014 καταγράφηκαν 51 θάνατοι από τροχαία (το 2013 ήταν 59), από τα οποία ένα 30% οφείλεται σε παράσυρση πεζών από δίκυκλα.
Σημαντικά μειώθηκε, επίσης, την τελευταία δεκαετία και το ποσοστό όσων εντοπίστηκαν να οδηγούν μετά από κατανάλωση αλκοόλ στη χώρα μας. Όπως τόνισε ο διευθυντής ερευνών του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ Ευάγγελος Μπεκιάρης, έως το 1998 από τους ελέγχους της τροχαίας προέκυπτε ένα ποσοστό περίπου 7% παραβατών οδηγών που τελούσαν υπό την επήρεια μέθης. Στο διάστημα 1998 -2004 εντατικοποιήθηκε η ενημέρωση για τις κακές επιπτώσεις της οδήγησης μετά από κατανάλωση αλκοόλ, μέσα από καμπάνιες, ενημερωτικό υλικό, προβολές, κ.α. ενώ τριπλασιάστηκαν σε ποσοστό και οι έλεγχοι της τροχαίας. Το ποσοστό των οδηγών υπό την επίδραση μέθης μετά το 2004 είναι της τάξεως του 3 - 3,5%, παρά το γεγονός ότι πλέον έχουμε πολύ περισσότερους ελέγχους, τόνισε ο κ. Μπεκιάρης.
Σημαντικό ρόλο στη μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων σε απόλυτους αριθμούς έπαιξε η εντατικοποίηση των ελέγχων (ταχύτητας, τροχαίων παραβάσεων και αλκοοτέστ), η συστηματικότερη εφαρμογή νομικού πλαισίου, η βελτίωση του οδικού δικτύου, η βελτίωση της κατασκευής των οχημάτων, αλλά και οι καμπάνιες πληροφόρησης κυρίως των νεώτερων οδηγών για τα αποτελέσματα των παραβάσεων του ΚΟΚ και της κακής οδικής συμπεριφοράς. Ωστόσο, τα θανατηφόρα τροχαία στη χώρα μας, ως ποσοστά, συγκριτικά με άλλες χώρες της Ε.Ε. εξακολουθούν να κινούνται σε υψηλό επίπεδο.
Σε ό,τι αφορά την ευθύνη της πρόκλησης ατυχημάτων, όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν, ότι για τα τροχαία ατυχήματα ευθύνεται συντριπτικά έναντι άλλων παραγόντων ο ανθρώπινος παράγοντας και δευτερευόντως άλλοι, όπως η κατάσταση του οδικού δικτύου, η κατάσταση το οχήματος, κ.α.
Πρόταση για ενίσχυση της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία, με την υποστήριξη των αρμοδίων υπουργείων και σε συνεργασία με επιστημονικό προσωπικό του πανεπιστημίου Θεσσαλίας κατέθεσε ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Γιώργος Καρατάσιος.