Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Τουρισμός: «Παγωμένες» οι κρατήσεις - Με το «βλέμμα» στον πόλεμο και το ενεργειακό

Πώς κινήθηκε η Χαλκιδική το τριήμερο της 25ης Μαρτίου – Η εικόνα των προκρατήσεων

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

«Παγωμένες» είναι αυτό το διάστημα οι κρατήσεις με τα βλέμματα των επιχειρηματιών του κλάδου του τουρισμού να είναι στραμμένα στον πόλεμο στην Ουκρανία, που έχει δημιουργήσει παγκόσμια αβεβαιότητα. Παράλληλα, οι αυξήσεις σε ενέργεια και καύσιμα προβληματίζουν ως προς την επίπτωση που μπορεί να έχουν στον οδικό τουρισμό, που αποτελεί σημαντικό τμήμα του εισερχόμενου τουρισμού, ιδιαίτερα για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και στο κόστος λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων.

Κίνηση στη Χαλκιδική το τριήμερο της 25ης Μαρτίου

Το τριήμερο της 25ης Μαρτίου σημειώθηκε κίνηση στην Χαλκιδική, η οποία ωστόσο φαίνεται πως προήλθε από όσους έχουν εξοχικές κατοικίες στην περιοχή και δεν μεταφράστηκε σε διανυκτερεύσεις.

«Κινήθηκαν λίγο τα μαγαζιά, ωστόσο δεν μπορούμε να πούμε ότι είχαμε διανυκτερεύσεις. Ήταν κυρίως από επισκέπτες που έχουν κατοικίες στην Χαλκιδική. Αλλά φάνηκε κόσμος, βοήθησε και ο καιρός. Μακάρι να συνεχίσουμε έτσι και να μην έχουμε προβλήματα», τονίζει μιλώντας στο «TyposThes» ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής κ. Ιωάννης Κουφίδης.

Για το Πάσχα είναι πιθανό να ανοίξουν κάποια ξενοδοχεία. Ήδη, όπως σημειώνει ο κ. Κουφίδης πραγματοποιούνται εργασίες συντήρησης ή μικρής έκτασης ανακαινίσεις τόσο σε ξενοδοχεία όσο και σε καταστήματα εστίασης. Ωστόσο η κατάσταση χαρακτηρίζεται παγωμένη, καθώς όλα θα εξαρτηθούν από την εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία.

«Το θέμα για τα ξενοδοχεία είναι ότι θα πρέπει να τελειώσει ο πόλεμος για να έρθουμε σε μια σταθερότητα και να δούμε τι γίνεται ακριβώς με τις προκρατήσεις. Κάποιοι φαίνεται ότι συνεχίζουν να έχουν κάποιες προκρατήσεις κυρίως από την αγορά της Μ. Βρετανίας από εκεί και πέρα είναι λίγο παγωμένη η κατάσταση με όλα αυτά που συμβαίνουν», τονίζει ο κ. Κουφίδης.

Υπενθυμίζεται ότι τη χώρα μας επισκέπτονταν περίπου 800.000 Ρώσοι και Ουκρανοί, ενώ , σύμφωνα με τον κ. Κουφίδη, στη Χαλκιδική τα τελευταία 3-4 χρόνια και κυρίως πέρυσι μετά τις εξελίξεις στον όμιλο Μουζενίδη ήταν μικρότερη η «εξάρτηση» από τη συγκεκριμένη αγορά, συγκριτικά με τα προηγούμενα 5-6 χρόνια που ήταν πολύ μεγαλύτερη. Υπάρχουν βέβαια περιοχές και επιχειρήσεις που δούλευαν πάρα πολύ με Ρώσους τουρίστες, κυρίως, όπως για παράδειγμα η περιοχή της Ουρανούπολης, λόγω του Αγίου Όρους. «Είναι μια δύσκολη κατάσταση γενικά, αν βάλουμε και το ενεργειακό κόστος», λέει ο κ. Κουφίδης. Μάλιστα το ενεργειακό κόστος προβληματίζει και ως προς την επίπτωση που μπορεί να έχει και στον οδικό τουρισμό. Είναι κάτι που φοβίζει την αγορά στη Χαλκιδική. Αυτήν στην στιγμή τα πράγματα είναι παγωμένα όσον αφορά τις προκρατήσεις από Βαλκάνια. Ωστόσο, εκτιμάται ότι αυτό μπορεί να αλλάξει, αν αλλάξουν οι τιμές. Είναι κάτι που θα φανεί το επόμενο διάστημα.

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, η συνεισφορά του οδικού τουρισμού στον εισερχόμενο τουρισμό το 2019 ανήλθε σε 9,6 εκατ. αφίξεις, 38,2 εκατ. διανυκτερεύσεις και 1,8 δισ. ευρώ έσοδα, που αντιστοιχούν στο 30,6% του συνόλου των αφίξεων, στο 16,4% των διανυκτερεύσεων και στο 10,1% των εσόδων. Οι τρεις πρώτοι σταθμοί με τον μεγαλύτερο όγκο κίνησης, είναι σταθερά ο Προμαχώνας, οι Εύζωνοι και η Νυμφαία (τα έτη 2017-2019).

Αυτό πάντως στο οποίο συμφωνούν οι παράγοντες του τουρισμού είναι ότι θα πρέπει να τελειώσει ο πόλεμος ώστε να γίνει ένα restart και να διαφανεί από εκεί και πέρα η κατάσταση που επικρατεί και η στρατηγική που θα πρέπει να ακολουθηθεί.

«Πρέπει να τελειώσει σήμερα ο πόλεμος κυρίως για να μη χάνονται άλλες ανθρώπινες ζωές. Από εκεί και πέρα να σταματήσει και όλο αυτό το οικονομικό πρόβλημα για να δούμε που βρισκόμαστε», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Κουφίδης.

Ακυρώσεις σε καταλύματα που δούλευαν με Ρώσους

Στο μεταξύ, κληθείς να σχολιάσει τα μηνύματα που υπάρχουν για τη νέα σεζόν στη χώρα μας, ο πρόεδρος της Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (ΣΕΤΚΕ), Παναγιώτης Τοκούζης σημειώνει μιλώντας στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ότι τα καταλύματα που δούλευαν με Ρώσους ή ακόμα και με ανατολικούς, με Πολωνούς, έχουν ακυρώσεις. Οι υπόλοιπες κρατήσεις αν και ξεκίνησαν πολύ καλά έχουν «παγώσει». Οι λοιπές ακυρώσεις είναι ναι μεν πολύ λίγες αυτήν την στιγμή, αλλά υπάρχει αβεβαιότητα στον κλάδο για το εάν τελικά οι κρατήσεις που υπάρχουν θα ισχύουν και μετά από ένα μήνα ή όχι. Η εξέλιξη του πολέμου θα κρίνει τα πάντα, επισημαίνει ο ίδιος.

Μειωμένες οι τιμές, αυξημένα τα λειτουργικά κόστη

Τα ενοικιαζόμενα καταλύματα θα ξεκινήσουν τη σεζόν με τιμές που συνεχίζουν να είναι μειωμένες κατά 30-40%, ενώ, την ίδια ώρα, τα λειτουργικά κόστη είναι αυξημένα κατά 30-40%. «Άρα έχουμε ένα μείον σε σχέση με το ‘19 τουλάχιστον 60-70%», τονίζει ο κ. Τοκούζης.

«Τη στιγμή που έχουμε κλείσει με αυτές τις μειωμένες τιμές έρχεται να προστεθεί η αύξηση όχι μόνο στο ενεργειακό κόστος αλλά και στα αναλώσιμα τα οποία είναι καθημερινότητα για τα καταλύματα, όπως ο εξοπλισμός κλπ. […] Ξεκινάμε με -60% αν η σεζόν είναι καλή και αν δουλέψουμε και πάρουμε το 70-80% που λέγαμε ότι περιμένουμε το 2019. Από την άλλη οι εργαζόμενοι θέλουν αύξηση, τους κατανοούμε, αλλά δεν μπορεί μια επιχείρηση που ξεκινά με -60% σε σχέση με το 2019 ή με το 2020 να δώσει αύξηση. Το πρόβλημα δεν είναι μονό σε εμάς. Δυστυχώς θα μετακυλισθεί και στους εργαζόμενους», τονίζει ο κ. Τοκούζης.

«Δεν μπορεί να σηκώσει άλλο το οικονομικό βάρος η μικρή επιχείρηση, η οποία δεν στηρίχθηκε όσο θα έπρεπε, ειδικά το ενοικιαζόμενο δωμάτιο. Μπορούμε να πούμε ότι δεν στηρίχθηκε σχεδόν καθόλου από όλα τα μέτρα της κυβέρνησης τα τελευταία δυο χρόνια, τόσο από επιστρεπτέες προκαταβολές όσο και από χαμηλότοκα δάνεια, μη επιστρεπτέες κλπ .

Αποκλειστήκαμε και ο λόγος είναι ότι τα κριτήρια ήταν πάντα οι εργαζόμενοι και η κερδοφορία. Το προσωπικό ήταν το Νο1 κριτήριο που μας απέκλειε σχεδόν από όλες τις χρηματοδοτήσεις», αναφέρει ο ίδιος.  Όπως λέει έπειτα από μια δύσκολη περίοδο δυο ετών που οι επιχειρήσεις είχαν να αντιμετωπίσουν αυξημένα κόστη και μειωμένες τιμές αλλά και με επιπλέον κόστη λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων που έπρεπε να εφαρμοστούν, το 2022 βρίσκονται αντιμέτωπες με αυξημένο ενεργειακό κόστος αλλά και τεράστιες αυξήσεις σε σύγκριση με δυο μήνες πριν. 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

«Smotel»: Σε νέα εποχή τα μικρά τουριστικά καταλύματα με νέο brand name

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ