Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Χαλκιδική: «Χαμόγελα» για τις προκρατήσεις - «Αγκάθι» η έλλειψη προσωπικού

Σε υψηλά ποσοστά οι πληρότητες για Ιούλιο και Αύγουστο στα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα – Σοβαρό πρόβλημα η εξεύρεση προσωπικού για καθαριότητα

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα για μια καλή σεζόν στα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα της Χαλκιδικής, με τις προκρατήσεις για Ιούλιο-Αύγουστο να κινούνται ήδη από τώρα σε υψηλά ποσοστά. Ωστόσο δυο βασικά θέματα δημιουργούν αγωνία στους ιδιοκτήτες: το θέμα των υποδομών που βρίσκονται στα όριά τους την περίοδο του καλοκαιριού (βιολογικοί καθαρισμοί, νερό κλπ) και το σημαντικό ζήτημα της εξεύρεσης προσωπικού, κυρίως για την καθαριότητα. Παρόλο που οι μισθοί που προσφέρονται θεωρούνται καλοί, η προσφορά δεν καλύπτει τη ζήτηση. Μάλιστα,  υπάρχουν περιπτώσεις επιχειρήσεων που έχουν φτάσει να προσφέρουν καθαρό μισθό που φτάνει ακόμη και τα 1.500 ευρώ για παροχή υπηρεσιών καθαριότητας.

Πότε ξεκινά η σεζόν για τα ενοικιαζόμενα

Ένα 3-4% μόνο του συνόλου των ενοικιαζόμενων δωματίων πρόκειται να ανοίξει την περίοδο του Πάσχα, ενώ οι περισσότεροι θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου και το άνοιγμα του συνόλου των περίπου 2.700 επιχειρήσεων ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων στη Χαλκιδική, που είναι εγγεγραμμένα στην Ομοσπονδία, ολοκληρώνεται συνήθως την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου.

Αυτήν την στιγμή οι προκρατήσεις κινούνται σε καλά επίπεδα και έχουν μάλιστα ξεκινήσει και από αρκετά νωρίς, όπως λέει μιλώντας στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενοικιαζόμενων Δωματίων & Διαμερισμάτων Χαλκιδικής «Ο Αριστοτέλης» Τριαντάφυλλος Παπαϊωάννου.

«Μέχρι τώρα, στο 60% οι προκρατήσεις αφορούν Ρουμάνους, ενώ υπάρχει και ένα 15% από Ιταλούς, οι οποίοι είναι οι δεύτερη χρονιά φέτος που μπαίνουν δυναμικά, επιλέγοντας τον προορισμό, καθώς είναι αρκετά φθηνότερος από τις διακοπές στη χώρα τους. Οι Σέρβοι έχουν μειωθεί αρκετά και κινούνται κοντά στο 10%», αναφέρει ο κ. Παπαϊωάννου, σημειώνοντας ότι αρκετοί ιδιοκτήτες έχουν ήδη καλύψει το 70-80% της υψηλής σεζόν (Ιουλίου – Αυγούστου). Σε ότι αφορά τον Ιούνιο, οι κρατήσεις κινούνται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα και προέρχονται κυρίως από Βούλγαρους και Σέρβους. Εξάλλου ο κ. Παπαϊωάννου αναφέρει ότι σε συγκεκριμένα καταλύματα που προσφέρουν και πρωινό παρατηρείται μικρή ανάκαμψη Αυστριακών και Γερμανόφωνων. Μετά την απουσία Ρώσων και Ουκρανών εξαιτίας του πολέμου, πλέον έχουν «ανοίξει» αυτές οι αγορές.

Ο ίδιος εκτιμά ότι σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία τα πράγματα δείχνουν ότι θα είναι ιδιαίτερα καλά τη φετινή σεζόν.

«Αγκάθι» η εξεύρεση προσωπικού

Το σοβαρό πρόβλημα που ήδη από πέρυσι αντιμετώπισαν αρκετές επιχειρήσεις και το οποίο αφορά την εξεύρεση προσωπικού, φαίνεται ότι θα τις απασχολήσει και φέτος. Τα ενοικιαζόμενα κατά κύριο λόγο αποτελούν οικογενειακές επιχειρήσεις. Σε ένα 20-30% των επιχειρήσεων αναλαμβάνουν τα ίδια τα μέλη της οικογένειας όλη την εργασία. Ένα 70% των επιχειρήσεων απασχολεί ένα άτομο προσωπικό, ενώ σε πολύ λίγες περιπτώσεις δυο υπαλλήλους που έχουν να κάνουν με τον καθαρισμό των δωματίων. Ήδη από πέρυσι, οι 6 στους 10 από αυτούς που απασχολούσαν προσωπικό, είχαν μπει οι ίδιοι ή συγγενείς τους στην καθαριότητα, γιατί δεν έβρισκαν προσωπικό. Το ίδιο αναμένεται να γίνει και φέτος, παρότι οι προσλήψεις των απασχολούμενων ατόμων είναι πάντα για 150 μέρες για 8ωρο, ώστε να μπορούν να βγουν ταμείο, ενώ και οι μισθοί έχουν ανέβει αρκετά, σύμφωνα με τον κ. Παπαϊωάννου. Παρότι η αμοιβή είναι για 5 μήνες ενώ η δουλειά είναι στην ουσία για 2,5 μήνες καθώς στην ουσία τον Μάρτιο και τον Οκτώβριο δεν υπάρχει δουλειά και οι μισθοί είναι αρκετά υψηλά, «υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με την εύρεση προσωπικού και οι ανάγκες είναι μεγάλες», κάτι που ισχύει όχι μόνο για τα καταλύματα αλλά και γενικότερα και για επιχειρήσεις εστίασης και εμπορικά καταστήματα. Ο κ. Παπαϊωάννου εκτιμά ότι δεν είναι θέμα μισθών, καθώς, όπως λέει, έχουν διορθωθεί και σχεδόν παντού προσφέρονται μισθοί πάνω από το βασικό, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις κάποιες λίγες επιχειρήσεις φτάνουν να δίνουν μισθούς για Housekeeping που ξεπερνούν κατά 100 και 200 ευρώ αυτούς που μπορεί να παίρνει ένας διευθυντής τράπεζας.

Πάντως, ο κ. Παπαϊωάννου παραδέχεται ότι δεν είναι εύκολο να πάρει κάποιος την απόφαση να πάει για δουλεία σεζόν σε άλλο μέρος.

Ειδικά σε ότι αφορά τα ενοικιαζόμενα αποτελεί ζήτημα το γεγονός ότι δεν έχουν χώρο για να φιλοξενήσουν το προσωπικό, οπότε είναι δύσκολο να έρθει κάποιος από άλλο μέρος, να νοικιάσει αλλού για να δουλέψει, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να μεγαλώνει. Σε κάποιες περιπτώσεις οι επιχειρήσεις στρέφονται στο να διαθέσουν ένα από τα δωμάτιά τους για το προσωπικό, αλλά και πάλι δεν τον επιλέγουν πολλοί γιατί είναι στην ουσία εργασία μόνο για μισό χρόνο.  Πάντως τονίζει ότι στη Χαλκιδική δεν υπάρχουν εικόνες με κοντέινερ κλπ όπως ακούγεται σε άλλα τουριστικά μέρη.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαϊωάννου έχουν γίνει κάποιες κινήσεις και συζητήσεις και με την Περιφέρεια και με ιδιωτικές εταιρίες για να βρεθεί προσωπικό από Τρίτες χώρες και μένει να φανεί πώς θα πάει, καθώς για τη Χαλκιδική είναι κάτι πρωτόγνωρο. Αναμένεται να ξεκινήσουν και κάποια συνεργεία καθαρισμού, ωστόσο «είναι τόσο λίγα που δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες». Σε κάθε περίπτωση οι επιχειρηματίες ευελπιστούν έστω και την τελευταία στιγμή θα βρεθεί λύση.

Ο ίδιος θέτει εξάλλου και το ζήτημα των υποδομών (νερό,  βιολογικός κλπ) στη Χαλκιδική λέγοντας ότι πλέον είναι οριακά και δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες που δημιουργούνται το καλοκαίρι.

Σε ότι αφορά τις εργασίες του FlyOver στη Θεσσαλονίκη και κατά πόσο μπορεί να επηρεάσουν τον οδικό τουρισμό από τα Βαλκάνια, αναφέρει ότι θα είναι όπως φαίνεται ένα επιπλέον σημείο ταλαιπωρίας, μετά και τους ελέγχους στα σύνορα και εκτιμά ότι στο πρώτο πόδι της Χαλκιδικής η διαδρομή υπολογίζεται ότι θα επιβαρυνθεί τουλάχιστον κατά μία ώρα. Αλλά και για Σιθωνία και τις περιοχές του τρίτου ποδιού εκτιμάται ότι θα υπάρχει χρονική καθυστέρηση ακόμα και από τις εναλλακτικές διαδρομές. Πάντως, σύμφωνα με παράγοντες του τουρισμού, από τις μέχρι τώρα επαφές δεν εκφράζεται κάποια ιδιαίτερη ανησυχία από την πλευρά των πελατών.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ